Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:54
Beste Tweakers,

Een aantal jaar terug heb ik voor mijn vriendin een notebook uitgezocht, te weten een Lenovo Thinkpad S540. Deze had ik geconfigureerd met een harde schijf en Windows 8. Kort na aanschaf is de computer vanaf de originele Windows-installatie geupdgradet naar Windows 10. Een tijd hierna heb ik de harde schijf vervangen voor een Samsung 850 EVO SSD van 250 GB. Vanwege de bloatware (en misschien spyware) die Lenovo meelevert, heb ik besloten om direct een schone installatie te doen met een medium van de Microsoft-site. En hier begonnen langzamerhand de problemen te ontstaan: als de computer een paar uur gebruikt is en je hem wilt afsluiten, blijft hij soms hangen. Het scherm springt dan op zwart maar de fan blijft draaien en de computer gaat niet meer uit totdat je de powerknop lang ingedrukt houdt. Als je de computer in standby zet, is deze er soms ook niet meer uit te krijgen. Je moet ook dan de powerknop lang ingedrukt houden en de computer vervolgens opnieuw opstarten.

Op internet ben ik vergelijkbare problemen tegengekomen, echter geen enkele oplossing werkte. Wat ik zoals heb geprobeerd:
  • Updaten BIOS
  • Updaten firmware SSD
  • Windows opnieuw installeren, zowel met als sonders drivers van de Lenovo-site (power management, chipset ed.)
  • Spelen met allerlei opties in het energiebeheer van Windows
Helaas zonder succes. Heeft iemand en voorstel wat ik zou kunnen proberen? In het ergste geval zet ik de harde schijf terug en probeer ik een recovery te maken en op de SSD te zetten, maar ik gebruik veel liever een verse Windows-installatie.

[ Voor 0% gewijzigd door Tha Ra op 05-05-2017 22:51 . Reden: Het bleek een 850 EVO ipv een 840 EVO ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat zijn de hardware specs?
M'n buurman heeft hetzelfde met een HP laptop. Ik heb het vermoeden dat het GPU-driver gerelateerd is, gezien ik dit probleem nog niet tegen gekomen ben op laptops met een Intel iGPU.

Heb je ook al gekeken naar de zogeheten 'C-States'?
Die willen ook nog wel eens roet in het eten gooien, voornamelijk op oudere Core i* processoren en chipset combinaties.

Oh, en zet de Fast Startup functie van Windows 10 eens uit. Kan zomaar dattie daar op blijft steken, want bij shutdown schrijft hij dingen uit RAM naar disk, zodat de volgende start bepaalde dingen niet opgestart hoeven te worden, maar gewoon direct in RAM geplaatst kunnen worden zoals dat met Hibernation gebeurt.

[ Voor 58% gewijzigd door McKaamos op 30-04-2017 18:42 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:54
McKaamos schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:38:
Wat zijn de hardware specs?
M'n buurman heeft hetzelfde met een HP laptop. Ik heb het vermoeden dat het GPU-driver gerelateerd is, gezien ik dit probleem nog niet tegen gekomen ben op laptops met een Intel iGPU.

Heb je ook al gekeken naar de zogeheten 'C-States'?
Die willen ook nog wel eens roet in het eten gooien, voornamelijk op oudere Core i* processoren en chipset combinaties.

Oh, en zet de Fast Startup functie van Windows 10 eens uit. Kan zomaar dattie daar op blijft steken, want bij shutdown schrijft hij dingen uit RAM naar disk, zodat de volgende start bepaalde dingen niet opgestart hoeven te worden, maar gewoon direct in RAM geplaatst kunnen worden zoals dat met Hibernation gebeurt.
Relevante specs:
Radeon HD8670M
Intel Core i5-4200U
4GB DDR3
Samsung 850 EVO
Windows 10 Home
Bluetooth muis
Vingerafrukscanner

Ik heb nog niet gekeken naar de C-states, volgens mij kan ik er in het BIOS ook niets aan instellen. Wel heb ik inmiddels een originele fabrieksimage teruggezet met Windows 8 en deze vervolgens geupgraded naar Windows 10. Het probleem blijft helaas bestaan, zeker na ee dag intensief gebruik.