Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmatsko
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-10 12:07
Vraag: Is een auto magneet houder slecht voor je telefoon?

Ik zie veel van dit soort houders. Het ziet er erg gemakkelijk uit en als het sterk genoeg is om er niet vanaf te vallen lijkt me dit de beste koop.

Nu vraag ik me alleen af in hoe verre zo'n magneet slecht is voor je telefoon of in hoeverre het zaken stoort zoals NFC, GPS, Camera etc?

Ik heb gegoogeld hierover maar ben nog geen goed antwoord tegen gekomen, vandaar deze vraag.

Beste antwoord (via bartmatsko op 30-04-2017 21:40)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo lang je beweegt kan je richting natuurlijk gewoon bepaald worden aan de hand van GPS. Het magnetische kompas (wat dus gestoord kan worden) is met name handig in stilstand. Immers is GPS dan totaal nutteloos voor richtingsbepaling.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bartmatsko schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:45:
Vraag: Is een auto magneet houder slecht voor je telefoon?

Ik zie veel van dit soort houders. Het ziet er erg gemakkelijk uit en als het sterk genoeg is om er niet vanaf te vallen lijkt me dit de beste koop.

Nu vraag ik me alleen af in hoe verre zo'n magneet slecht is voor je telefoon of in hoeverre het zaken stoort zoals NFC, GPS, Camera etc?

Ik heb gegoogeld hierover maar ben nog geen goed antwoord tegen gekomen, vandaar deze vraag.
Ik zou zeggen: Probeer 't eens uit. Begin maar met het "kompas" in je telefoon te beïnvloeden met een normale magneet (de spoel van een speaker, bijvoorbeeld). >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
Je kompas werkt niet meer. En landurige blootstelling maakt het kompas permanent onbruikbaar. Erg lastig voor navigatie!

Daarnaast kan een voldoende sterke magneet de autofocus lensjes beïnvloeden.
Of dit permantente schade kan toedoen weet ik niet zeker.

In ieder geval raad ik het af. Koop gewoon een AnyGrip o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jeroen3 schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:42:
Je kompas werkt niet meer. En landurige blootstelling maakt het kompas permanent onbruikbaar. Erg lastig voor navigatie!

Daarnaast kan een voldoende sterke magneet de autofocus lensjes beïnvloeden.
Of dit permantente schade kan toedoen weet ik niet zeker.

In ieder geval raad ik het af. Koop gewoon een AnyGrip o.i.d.
Het kompas in een telefoon werkt op basis van GPS (en dus eigenlijk op basis van "tijd" wat een aantal (minimaal 3 maar liefst 5 of meer) GPS satellietsignalen als afstand afleggen tót aan jouw mobieltje/GPS ontvanger). Ook dát signaal moet je overigens niet willen verstoren middels een simpele magneet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Nee, in de meeste smartphones zit daadwerkelijk een magnetometer.

Een magneet heeft geen effect op gps ontvanger, dus hij kan wel jouw koers bepalen. Maar niet welke kant je op kijkt.

[ Voor 48% gewijzigd door jeroen3 op 30-04-2017 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jeroen3 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:09:
Nee, in de meeste smartphones zit daadwerkelijk een magnetometer.

Een magneet heeft geen effect op gps ontvanger, dus hij kan wel jouw koers bepalen. Maar niet welke kant je op kijkt.
Misschien dat een iPhone dan weer een uitzondering op die regel is maar er zit in een Apple i-Device volgens mij toch écht een volledig digitaal kompas? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

wimmel_1 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:14:
[...]

Misschien dat een iPhone dan weer een uitzondering op die regel is maar er zit in een iPhone volgens mij toch écht een volledig digitaal kompas? :o
Digitaal kompas is een uitlees van een (soort van) analoog apparaat.
Ook in jou iphone, probeer is maar je kompas te gebruiken in flightmode... dan werkt hij gewoon.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als in de iPhones: AKM 8963
3 bij 3 bij 0.75 mm groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

D0gtag schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:17:
[...]

Digitaal kompas is een uitlees van een (soort van) analoog apparaat.
Ook in jou iphone, probeer is maar je kompas te gebruiken in flightmode... dan werkt hij gewoon.
Zojuist even een "Cerwin Vega S10" van zolder gehaald (leuk 10" slag-woofertje voor in de auto) en m'n iPhone 7 er bij gehouden vanop diverse kanten zodat 't ding dus eigenlijk een ander "magnetisch noorden" had moeten gaan zien....... Helaas, noorden bleef in 't noorden liggen :P

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/35ktkaq.jpg

Enige waar de iPhone echt (voelbaar!!) mee gaat "flippen" bij zo'n magneet is de trilmotor ónder de fingerprintreader :o :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

wimmel_1 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:33:
[...]

Zojuist even een "Cerwin Vega S10" van zolder gehaald (leuk 10" subwoofertje voor in de auto) en m'n iPhone 7 er bij gehouden vanop diverse kanten zodat 't ding dus eigenlijk een ander "magnetisch noorden" had moeten gaan zien....... Helaas, noorden bleef in 't noorden liggen :P

[afbeelding]

Enige waar de iPhone echt (voelbaar!!) mee gaat "flippen" bij zo'n magneet is de trilmotor ónder de fingerprintreader :o :(
Als je even het meegeleverde artikel leest zie je ook waarom dit zo is:
Most digital compasses have an embedded micro controller that subtracts the automobile magnetic field (the distortion) from the stronger earth magnetic fields resulting in a highly accurate compass reading.
Maar van mij mag je best blijven geloven dat het je GPS is. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door D0gtag op 30-04-2017 19:46 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

D0gtag schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:44:
[...]

Als je even het meegeleverde artikel leest zie je ook waarom dit zo is:

[...]

Maar van mij mag je best blijven geloven dat het je GPS is. O-)
Ik geloof je graag, hoor.... Maar:

Als ik m'n telefoon in "Flight-Modus" zet dan schakel ik voor zover ik weer NIET de GPS antennes uit (welke alleen maar voor ontvangst dienen en absoluut niet om te zenden) + Het magneetje (speakertje) wat er nú net langs lag is waarschijnlijk wel een beetje krachtiger qua magnetisme dan dát wat er gemiddeld genomen op een paar meter rondom een telefoon in een auto zit ;) Een simpele "MagnetoMeter" had daar wel anders op gereageerd, IMHO.

Overigens wel apart: M'n iPhone is nu aan't zeuren over iMeesage's welke niet meer kunnen syncen en m'n MBP meld dat er een nieuwe iPhone gevonden is _O-

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 30-04-2017 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Het werkt tegenwoordig iets ingewikkelder. De iPhone houdt met behulp van de gyroscoop bij in hoeverre zijn oriëntatie is gewijzigd. Het is dus niet dat het kompas de enige bron van informatie is. Naar verloop van tijd bouwt er zich wel een fout op in deze berekening.

Zojuist even getest, als ik een magneet naast mijn iPhone leg en de Kompas app herstart, dan is hij het magnetische noorden kwijt.

Ik weet niet in hoeverre dergelijke algoritme in een Android verwerkt zit, een iPhone heeft voor deze sensoren namelijk een extra low power processor.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 30-04-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

wimmel_1 schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:50:
[...]

Ik geloof je graag, hoor.... Maar:

Als ik m'n telefoon in "Flight-Modus" zet dan schakel ik voor zover ik weer NIET de GPS antennes uit (welke alleen maar voor ontvangst dienen en absoluut niet om te zenden) + Het magneetje (speakertje) wat er nú net langs lag is waarschijnlijk wel een beetje krachtiger qua magnetisme dan dát wat er gemiddeld genomen op een paar meter rondom een telefoon in een auto zit ;)
Ik heb het moeten opzoeken want mijn laatste iphone had ios 6, maar vanaf ios8.3 word de gps niet afgesloten inderdaad.
Testen lukt dan niet maar je gelooft dat je telefoon het via GPS doet, lekker blijven geloven. Een iphone heeft zo'n grote accu dat hij makkelijk de constant gps aan kan houden :+
(voor ios 8.3 kon je dus ook niet navigeren op flightmode)
Wat je kan doen is je kompas opnieuw kalibreren maar hou tijdens die kalibratie je kompas naast je telefoon kijk of hij dan alsnog de juiste richting aangeeft.
En nogmaals lees even het artikel want het staat er in waarom een auto of een magneet NAAST de telefoon geen effect heeft op het kompas.
Jouw iphone heeft de zelfde componenten als mijn android aangezien ze 9/10 het zelfde zijn(van samsung o.a.). 1/10 is het een custom chip maar dat is in dit geval alleen de cpu/gpu, dus de iphone maakt ook gebruik van zijn magnetisch kompas.

offtopic:
Pro tip: je gelijk halen zonder te lezen is vrij irritant en ik hou het ook hierbij, geloof wat je wil maar inlezen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@D0gtag Als je dit als "gelijk halen" ziet dan spijt me dat ten zeerste, zo is 't van mijn kant uit absoluut niet bedoeld :o

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 30-04-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmatsko
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-10 12:07
Conclusie: magneet brengt geen ernstige schade aan maar kan ervoor zorgen dat je telefoon niet weet in welke richting je loopt?

PS: Ik gebruik een OnePlus 3

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo lang je beweegt kan je richting natuurlijk gewoon bepaald worden aan de hand van GPS. Het magnetische kompas (wat dus gestoord kan worden) is met name handig in stilstand. Immers is GPS dan totaal nutteloos voor richtingsbepaling.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSeb0076
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-02 10:43
Het is zooo slecht daarom hebben ze dat ontwikkeld 😂
Nee natuurlijk niet ligt eigenlijk wel voor de hand het is een magneet die is afgeschermd aan de binnenkant van een Android en of iPhone is het rond en met een gat in het midden. Koop dus geen andere vorm magneet dan het origineel 😉 het wiel was al uitgevonden 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17

The Wizard

Moderator Mobile
Nutteloze kick, topic wordt gesloten.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.