Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 781571

Topicstarter
Hey beste Tweakers,

Ben van plan om een PS4 te kopen, heb er nu eentje gevonden van iemand die hem had gekregen had als 'cadeau' ongeopend in verpakking. Maar hij had geen bon of factuur bij. Heb ik bij deze nog wel recht op eventuele garantie via de serienummer? En is het wel safe om zomaar een ongeopende ps4 voor een scherpe prijs te nemen (qua diefstal etc), niet dat ik zo straks word opgepakt :P

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:36
Gaat hij deze scherp geprijsde PS4 naar jou opsturen na vooruitbetaling? Als iets te mooi is om waar te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Omgekeerd staan er hier op V&A ook bizar veel gesealde SDD's en dergelijke apparatuur te koop. Dat lijkt doorgaans toch goed te gaan, dus daar bestaat blijkbaar een markt. Waar die dingen vandaan komen is mij echter een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erwin schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:46:
Gaat hij deze scherp geprijsde PS4 naar jou opsturen na vooruitbetaling? Als iets te mooi is om waar te zijn...
Haha nee, zon kneus ben ik niet. Kon hem vanavond nog afhalen, maar vond het een vreemd verhaal vandaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:48:
Omgekeerd staan er hier op V&A ook bizar veel gesealde SDD's en dergelijke apparatuur te koop. Dat lijkt doorgaans toch goed te gaan, dus daar bestaat blijkbaar een markt. Waar die dingen vandaan komen is mij echter een raadsel.
Ja precies, maar ik zou niet in de sh*t kunnen komen doordat dat ding straks is gestolen? Want hij is nog geseald zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 781571 schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:49:
Ja precies, maar ik zou niet in de sh*t kunnen komen doordat dat ding straks is gestolen? Want hij is nog geseald zeg maar.
Ik ben geen advocaat, maar dat hangt naar ik begrijp vrijwel volledig van de omstandigheden af. Als je zo'n apparaat bij iemand thuis ophaalt en er een reële prijs voor betaalt zal je waarschijnlijk niet zo snel tegen problemen aanlopen. Koop je het voor een veel te lage prijs op een parkeerplaats uit een busje of is er een andere reden waardoor je had kunnen weten dat het vuil spel is, dan heb je mogelijk wel een probleem. Oftewel, als je weet of had moeten weten dat ze dubieus spul koopt, dan kan dat je aangerekend worden.

Hetzelfde geldt overigens voor een veel te goedkope iPhone van Marktplaats, fietsen van mannetjes in de buurt van het station, fietsen waar een doorgezaagd slot op zit en noem-maar-op.

Als je alles hebt gecheckt en je er nog steeds niet gerust op bent - laat het gaan. Teveel mensen gaan de mist in omdat ze in hun hebzucht hun gevoel negeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 30-04-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:36
Anoniem: 781571 schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:48:
[...]

Haha nee, zon kneus ben ik niet. Kon hem vanavond nog afhalen, maar vond het een vreemd verhaal vandaar..
Dat zeg ik ook niet ;) . Heb zelf 2 jaar terug op V&A een sealed PS4 gekocht van een andere jonge Tweaker (zie V&A feedback) voor een scherpe prijs (25% onder marktprijs). Die had hij aantoonbaar gewonnen bij een game competitie. Nog steeds erg blij mee. Garantie zonder factuur lijkt mij praktisch onmogelijk. Zelf heb ik dat gezien als deel van de 25% korting, een stukje risico dat je neemt op die afprijzing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erwin schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:59:
[...]

Dat zeg ik ook niet ;) . Heb zelf 2 jaar terug op V&A een sealed PS4 gekocht van een andere jonge Tweaker (zie V&A feedback) voor een scherpe prijs (25% onder marktprijs). Die had hij aantoonbaar gewonnen bij een game competitie. Nog steeds erg blij mee. Garantie zonder factuur lijkt mij praktisch onmogelijk. Zelf heb ik dat gezien als deel van de 25% korting, een stukje risico dat je neemt op die afprijzing..
Ah nice! Ja klopt, maar als hij werkelijk nieuw is heb ik niet zo gauw garantie nodig denk ik. Hij wilde hem ook brengen maar dat gaat niet gebeuren, we wonen in de zelfde stad namelijk. Ik zorg er zwz voor dat hij een papiertje maakt dat ik hem van hem heb overgekocht en etc. Dus denk dat het wel moet kunnen.

Toch bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02:55

MiliaanR

Just for fans.

Ik zou de doos even openmaken nadat je hem betaald heb bij die persoon thuis. Stel je voor dat je een prachtig gesealde PS4 doos koopt met een baksteen er in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MiliaanR schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:05:
Ik zou de doos even openmaken nadat je hem betaald heb bij die persoon thuis. Stel je voor dat je een prachtig gesealde PS4 doos koopt met een baksteen er in!
Haha, dat is een goeie! Of dat er een dummy in zit, kom je ook niet ver mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Garantie is sowieso alleen voor de eerste koper geldig vaak. Lastig aan te tonen maar in dit geval heb je geen verhaal voor bij Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ik weet niet wat de prijs is die je er voor gaat betalen, maar iets nieuws zonder garantiebewijs zou ik sowieso nooit meer dan 50% van de nieuwprijs voor betalen. Al is het alleen maar omdat er geen garantie op zit zonder aankoopbewijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Sn0wblind schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:25:
Garantie is sowieso alleen voor de eerste koper geldig vaak.
Garantie is ten alle tijden gewoon overdraagbaar naar andere personen

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sn0wblind schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:25:
Garantie is sowieso alleen voor de eerste koper geldig vaak. Lastig aan te tonen maar in dit geval heb je geen verhaal voor bij Sony.
Hoe kom je daarbij? Een winkelier mag die beperking niet stellen. Je neemt namelijk de garantie gewoon over. De fabrieksgarantie is een gunst en daarom mogen zulke beperkingen daar wel gesteld worden.
712641 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:33:
Ik weet niet wat de prijs is die je er voor gaat betalen, maar iets nieuws zonder garantiebewijs zou ik sowieso nooit meer dan 50% van de nieuwprijs voor betalen. Al is het alleen maar omdat er geen garantie op zit zonder aankoopbewijs.
Ik zou voor iets als een nieuwe Playstation 4 dan weer niet minder dan 50% willen betalen, want dan weet je zeker dat je de klos bent als het onzuivere koffie blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Anoniem: 172410 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:35:
[...]

Ik zou voor iets als een nieuwe Playstation 4 dan weer niet minder dan 50% willen betalen, want dan weet je zeker dat je de klos bent als het onzuivere koffie blijkt.
Zonder een garantiebewijs? Wat moet je dan als 'ie stuk gaat of is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:37:
Hopen dat je de leverancier weet te achterhalen, hopen op coulance van de fabrikant, zelf een reparatie bekostigen of uitvoeren of je lesje leren. Minder dan 50% betalen lijkt hoe dan ook niet realistisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Laatst online: 18:55
712641 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:37:
[...]

Zoals met alles: contact opnemen met de fabrikant...

De factuur die bij mijn xbox one zat is mooi een kop koffie overheen gevlogen (en niet zo'n beetje ook uiteraard...) die is dus mooi niet meer te gebruiken.

Garantie? Geen probleem hoor, ik neem contact op met MS en het is zo geregeld. Althans, de garantie is nu wel afgelopen (volgens mij 2 jaar oid?).. Met Sony zal dit niks anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LopendeVogel schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:42:
Zoals met alles: contact opnemen met de fabrikant...
In principe neem je nooit contact op met de fabrikant. Je hebt een overeenkomst met de verkoper en daar handel je dan ook de zaak mee af. Sommige fabrikanten zullen je helpen, maar veel ook niet. Dat staat ze in beide gevallen vrij. Je kunt het uiteraard wel proberen onder het motto wie niet waagt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 30-04-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

LopendeVogel schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:42:
[...]
De factuur die bij mijn xbox one zat is mooi een kop koffie overheen gevlogen (en niet zo'n beetje ook uiteraard...) die is dus mooi niet meer te gebruiken.
Ik maak altijd een foto van die dingen (Camscanner (android) bijvoorbeeld) en gooi ze dan in een map geseald in plastic (wel weer goed er uit te krijgen)

Ik heb ook eens een keer gedonder gehad om dat de garantiebon niet goed meer leesbaar was, dat nooit weer.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 172410 schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:45:
[...]

In principe neem je nooit contact op met de fabrikant. Je hebt een overeenkomst met de verkoper en daar handel je dan ook de zaak mee af. Sommige fabrikanten zullen je helpen, maar veel ook niet. Dat staat ze in beide gevallen vrij. Je kunt het uiteraard wel proberen onder het motto wie niet waagt.
Sommige fabrikanten doen dat misschien niet.
Bijv smartphone fabrikanten liggen er niet wakker van (enige nadeel wat je kan hebben: stel je telefoon heeft al een half jaar in de winkel gelegen, jij koop hem en raakt de factuur kwijt, dan zul je vanaf aanschaf nog circa 1,5j garantie hebben).
Bij MS was het zelfs zo bij de 360 periode dat je je SN moest invoeren bij het aanmelden, vanaf dat moment ging de garantie pas in. Dat zal nu wel iets beter aangepakt zijn waardoor de garantie ingaat vanaf het moment dat je hem (online) activeert.

Ik zou zeggen (@topicstarter), neem contact op met Sony, vraag wat je moet doen als je PS4 kapot is aangezien je factuur kwijt geraakt is. Of kijk even op hun website, daar zal het ook vast en zeker ergens vermeld staan (reparatie aanmelden zoals het via vrijwel elke fabrikant hun site kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
ScrooLoose schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:46:
[...]

Ik maak altijd een foto van die dingen (Camscanner (android) bijvoorbeeld) en gooi ze dan in een map geseald in plastic (wel weer goed er uit te krijgen)

Ik heb ook eens een keer gedonder gehad om dat de garantiebon niet goed meer leesbaar was, dat nooit weer.
Nja ik laat facturen nooit meer op de eettafel liggen, gaan gewoon zoals altijd eigenlijk standaard de klapper in (behalve net die uiteraard). Maar is nooit een probleem bij in ieder geval Microsoft (net als bij elke smartphone fabrikant die in NL zijn telefoons aanbied, alles op basis van de productie - levering datum. Bij MS gaat dit net iets verder in het voordeel van de consument).

Gewoon even met Sony bellen en dan weet de topicstarter het..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Ik heb het wel eens gehad met een tablet (asus) die ik gewonnen had. Ding ging na een half jaar stuk. Asus gemailed dat ik geen bon had omdat het een prijs was. Ze konden op basis van het serienummer zien dat er nog garantie op zat en ze stuurde me een RMA formulier.

Je kan dus geluk hebben dat de fabrikant meewerkt. Maar op gewonnen prijzen zit geen garantie verplichting. En op 2e hands producten ook niet. Dus je hebt nergens recht op.

Wat geloofwaardigheid betreft. Ik heb ook wel eens dingen verkocht die ik cadeau heb gehad, of als prijs had gewonnen op een LAN party.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
RocketKoen schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:54:
Ik heb het wel eens gehad met een tablet (asus) die ik gewonnen had. Ding ging na een half jaar stuk. Asus gemailed dat ik geen bon had omdat het een prijs was. Ze konden op basis van het serienummer zien dat er nog garantie op zat en ze stuurde me een RMA formulier.

Je kan dus geluk hebben dat de fabrikant meewerkt. Maar op gewonnen prijzen zit geen garantie verplichting. En op 2e hands producten ook niet. Dus je hebt nergens recht op.

Wat geloofwaardigheid betreft. Ik heb ook wel eens dingen verkocht die ik cadeau heb gehad, of als prijs had gewonnen op een LAN party.
Ik moet de eerste fabrikant nog tegenkomen die dat niet doet :P Enige nadeel wat eraan zit, zoals ik zojuist ook vermeld heb, stel je ASUS was 2 jaar geleden gefabriceerd alvorens jij hem in bezit kreeg, dan had je waarschijnlijk pech.
Net als MS, ASUS, Samsung, HTC en noem ze allemaal maar op (de bekende, ik heb het niet over chinese namaak meuk) gaat het op basis van het serienummer (veelal gekoppeld aan de productiedatum + marge).

Stel de Sony Playstation is 2 jaar geleden naar Nederland verscheept, tsja dan zal de garantie simpelweg verlopen zijn. Vanaf dat moment is de factuur pas handig (ik ga nooit terug naar een winkel, ik doe alles rechtstreeks, scheelt een hoop dagen wachten) omdat de garantie dan ingaat vanaf de aankoopdatum.
Maar goed dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, bijv Apple hun fabrieksgarantie gaat in zodra het toestel de eerste keer aangezet/aangemeld wordt. Kan zijn dat Sony tegenwoordig ook zo werkt = contact opnemen met hun klantenservice om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LopendeVogel schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:00:
Ik moet de eerste fabrikant nog tegenkomen die dat niet doet :P
Er zijn hier genoeg verhalen te vinden van fabrikanten die geen thuis geven of kosten in rekening brengen. Er op rekenen is dan ook onverstandig. Aangezien het een gunst is kunnen de voorwaarden over anderhalf jaar ook anders zijn dan nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 30-04-2017 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 172410 schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:01:
[...]

Er zijn hier genoeg verhalen te vinden van fabrikanten die geen thuis geven of kosten in rekening brengen. Er op rekenen is dan ook onverstandig. Aangezien het een gunst is kunnen de voorwaarden over anderhalf jaar ook anders zijn dan nu.
Daarom zeg ik (volgens mij 4x ondertussen?): contact opnemen met Sony / fabrikant om het zeker te weten..

Ik zou er niet op rekenen zonder contact met Sony op te nemen (1x een PS4 gehad maar die had ik snel verkocht aangezien de x one uitkwam.. ik heb dus geen ervaring met Sony, wel met vele andere fabrikanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LopendeVogel schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:03:
Daarom zeg ik (volgens mij 4x?): contact opnemen met Sony / fabrikant om het zeker te weten..
Zoals in mijn vorige post staat: het is een gunst en men kan de voorwaarden dus op ieder moment veranderen. Tenzij je zwart op wit krijgt dat dit de rest van de garantieperiode geldt, zou ik nergens op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 172410 schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:04:
[...]

Zoals in mijn vorige post staat: het is een gunst en men kan de voorwaarden dus op ieder moment veranderen. Tenzij je zwart op wit krijgt dat dit de rest van de garantieperiode geldt, zou ik nergens op rekenen.
Daarom zeg ik, alweer: contact opnemen met Sony om na te vragen hoe het gaat zodra je de factuur kwijt bent.
Jij kan wel gokken, ik kan wel gokken, maar Sony kan het je vertellen.
Wie weet zeggen ze: garantie gaat in zodra je de Sony activeert (oid).
Wie weet zeggen ze: dan heb je pech bij ons als fabrikant.

[ Voor 11% gewijzigd door LopendeVogel op 30-04-2017 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
LopendeVogel schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:00:
[...]

Ik moet de eerste fabrikant nog tegenkomen die dat niet doet :P Enige nadeel wat eraan zit, zoals ik zojuist ook vermeld heb, stel je ASUS was 2 jaar geleden gefabriceerd alvorens jij hem in bezit kreeg, dan had je waarschijnlijk pech.
Net als MS, ASUS, Samsung, HTC en noem ze allemaal maar op (de bekende, ik heb het niet over chinese namaak meuk) gaat het op basis van het serienummer (veelal gekoppeld aan de productiedatum + marge).

Stel de Sony Playstation is 2 jaar geleden naar Nederland verscheept, tsja dan zal de garantie simpelweg verlopen zijn. Vanaf dat moment is de factuur pas handig (ik ga nooit terug naar een winkel, ik doe alles rechtstreeks, scheelt een hoop dagen wachten) omdat de garantie dan ingaat vanaf de aankoopdatum.
Maar goed dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, bijv Apple hun fabrieksgarantie gaat in zodra het toestel de eerste keer aangezet/aangemeld wordt. Kan zijn dat Sony tegenwoordig ook zo werkt = contact opnemen met hun klantenservice om het zeker te weten.
In mijn geval was het makkelijk. De actie waarmee ik de tablet won was onderdeel van de release promotie. Voor die tijd waren ze nog niet te koop.

De PS4 is inderdaad al langer te koop. En je weet niet hoelang hij op de plank heeft gelegen bij degene die hem heeft weggegeven. Maar reken gewoon maar op geen garantie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LopendeVogel schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:05:
Daarom zeg ik, alweer: contact opnemen met Sony om na te vragen hoe het gaat zodra je de factuur kwijt bent.'
Lees nou even wat er staat: ze kunnen de voorwaarden nadat je het navraagt gewoon veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks guys, ik kijk nog even verder. Wellicht wordt het gelijk een nieuwe met 100% zekere garantie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar vindt niemand het vreemd dat deze PS4 gesealed is? Ze zijn namelijk nooit gesealed, toch? De doos zit hooguit dicht met een stukje tape. Wellicht wordt dat er ook mee bedoeld, maar ik versta onder "seal" dat er plastic omheen zit.

Ik zou sowieso even navragen waarom er geen bon is. Degene die deze cadeau heeft gegeven, zal een bon hebben, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

bram1984 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:33:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar vindt niemand het vreemd dat deze PS4 gesealed is? Ze zijn namelijk nooit gesealed, toch? De doos zit hooguit dicht met een stukje tape. Wellicht wordt dat er ook mee bedoeld, maar ik versta onder "seal" dat er plastic omheen zit.

Ik zou sowieso even navragen waarom er geen bon is. Degene die deze cadeau heeft gegeven, zal een bon hebben, lijkt me.
Was mijn gedachte ook, soms nog wel eens een 'is nooit open geweest' sticker op die flap die je eruit moet trekken om de doos open te doen, maar 'gesealed' mooi in plastic heb ik ze nog nooit gezien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

LopendeVogel schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:54:
[...]

Nja ik laat facturen nooit meer op de eettafel liggen, gaan gewoon zoals altijd eigenlijk standaard de klapper in (behalve net die uiteraard). Maar is nooit een probleem bij in ieder geval Microsoft (net als bij elke smartphone fabrikant die in NL zijn telefoons aanbied, alles op basis van de productie - levering datum. Bij MS gaat dit net iets verder in het voordeel van de consument).

Gewoon even met Sony bellen en dan weet de topicstarter het..
Maakt niet zoveel uit als het goed is, de verkopende partij heeft namelijk jouw factuur ook nog steeds in het systeem staan. En gezien de belastingtermijn vermoed ik dat ze die 5 jaar moeten bewaren, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb al eens een kapotte philips tv moeten aanmelden en ze konden voor mij gewoon de factuur nog een keertje uitdraaien en die erbij doen, kostte me 5€ meen ik, maar dat vond ik uiteraard geen enkel probleem.

Maar hoe dan ook is het een vreemd verhaal, bij een cadeau doe je geen bon als je niet wil weten wat er uitgegeven is, is gewoon een ongeschreven fatsoensnorm dat je ff het prijsje eraf haalt van een cadeau, meer niet. Maar iedereen weer wat een PS4 kost dus met of zonder bon weten mensen ongeveer wel wat het gekost heeft dus kan je die bon er rustig bij doen. Of anders alsnog even vragen bij diegene die hem gegeven heeft.

Hoe dan ook is het vreemd dat er geen bon zit bij een gloednieuwe PS4.

[ Voor 19% gewijzigd door Flagg op 01-05-2017 13:34 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met gesealed bedoelde ik dat hij ongeopend nieuw in doos was zeg maar met dat stukje tape erop :) Maar het is ook niet super goedkoop, ongeveer 65% van de nieuwprijs. Maar ik denk dat ik wel een gokje kan wagen.
Pagina: 1