Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 14:30

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Hoi,
Ik kwam bij het invullen van de belastingaangifte weer het kopje aftrekposten tegen, met daaronder als een van de mogelijkheden om je studiekosten op te geven.
Nu kan je daar de kosten invullen die je maakt als je nog studeert, een avondopleiding volgt of een studie volgt bij bijvoorbeeld NTI en NCOI en dergelijke.

Nu vraag ik me af of hieronder ook kosten worden verstaan die je maakt voor online learning.
Onder online learning versta ik aanbieders zoals:
- CBT Nuggets
- Pluralsight
- ITPro.TV
- Lynda.com
- etc

Wat bij deze partijen aan kennis wordt aangeboden is relevant voor mijn IT-werk en van mijn baas krijg ik er geen vergoeding voor.
Zou je in dat geval de kosten hiervoor kunnen aftrekken op je belastingaangifte?
Zijn er hier mensen die hier meer over weten of die dit zelf al gedaan hebben?

Ik heb al het een en ander gezocht op internet, maar kom nergens een duidelijk antwoord tegen. Het enige wat ik bij de belastingdienst erover terugvindt wat relevant kan zijn is dat er sprake moet zijn van een leertraject, dwz dat je onder begeleiding of toezicht kennis opdoet, maar dat kan je naar mijn mening vrij breed uitleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Isegrimm op 30-04-2017 17:06 ]

Aldus sprak ik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allanon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 16:40

Allanon

appearance is overrated

Lastig, want volgens de belastingdienst:
Er is sprake van een leertraject. Dat betekent dat u kennis opdoet onder begeleiding of toezicht.
En dat hebben de meeste online trainingen nu weer net niet.

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

^^ idd wat hierboven staat, kosten voor een zelfstudie zijn niet aftrekbaar. Bovendien is 2017 het laatste jaar waar je studiekosten kunt aftrekken. Zie bv http://financieel.infonu....en-scholingsuitgaven.html

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 14:30

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Ok duidelijk, thanks :)

Aldus sprak ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Ik zie geen reden waarom online learning anders zou behandeld worden dan classicaal onderwijs. Ook een MOOC heeft een vorm van "begeleid kennis opdoen". Zeker als ik de Coursera cursussen als voorbeeld neem, is het niet wezenlijk anders dan een vak volgen aan een universiteit. Het distributiekanaal in zichzelf is geen fundamenteel verschil imho. Self paced cursussen zonder tests (zoals veel op Udemy) rekken wel een beetje aan de grenzen; je zou kunnen beargumenteren dat het een soort e-book is, meer dan een cursus.

Als aftrekpost in box 1 heb je niet zoveel te winnen. Je moet heel wat studeren om boven de drempel te komen.

Als zakelijke uitgave (aftrek van alle BTW en de rest zonder drempel van de fiscale winst) blijft het interessant. Je betaalt je cursussen dus beter via je bedrijf (of gooit het op een akkoord met je werkgever).

offtopic:
Jammer dat dergelijke belastingwetgeving werknemers in een afhankelijke positie jegens hun werkgevers drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Voor zover ik kan zien is het een grijs gebied.
Dit is een vrij nieuwe ontwikkeling en ik heb er nog niet veel over zien langskomen.
De toetsing is drie-ledig:
1) Je betaald het zelf.
2) Het draagt bij aan toekomstig werk.
3) Het is begeleid.

#2 is op zich ook nog best moeilijk. Dit wordt automatisch toegekend als het gaat om een MBO/HBO/WO opleiding, of een EVC procedure. MOOCs zijn nog wat nieuw.

Ik denk overigens ook dat het wel-of-niet aftrekbaar zijn van de kosten geen reden zou moeten zijn om de cursus wel of niet te volgen. Daarentegen als je het zelf als nuttig genoeg ziet en het ook zelf zou betalen zou ik het gewoon aftrekken en bij twijvel (van de BD) gebruik maken van je recht gehoord te worden.
Mocht het dan uiteindelijk niet aftrekbaar zijn heb je niets verloren (je vond het zelf namelijk ook al het geld waar), en zo wel dan heb je een meevaller.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderkop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05 09:10
naitsoezn schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:21:
^^ idd wat hierboven staat, kosten voor een zelfstudie zijn niet aftrekbaar. Bovendien is 2017 het laatste jaar waar je studiekosten kunt aftrekken. Zie bv http://financieel.infonu....en-scholingsuitgaven.html
Het wordt steeds gekker. Enerzijds wil de overheid dat we de rest van ons leven blijven leren, maar dan wel even op eigen kosten.
Ik kwam toevallig dit topic tegen omdat ik een volgende HBO opleiding wilde gaan volgen maar de kosten (€17.800,- voor drie jaar) waarschijnlijk zelf moet gaan betalen, omdat ik niet afhankelijk wil zijn van mijn werkgever met allerlei verplichtingen nog x jaar bij hem te blijven.

De hele bups vooraf betalen zie ik niet zo zitten; in drie termijnen is mogelijk maar nu wordt dit, door dit 'wijze' besluit van de overheid, haast onmogelijk gemaakt.
De vraag is echter, zou ik als ZZP -er wel mijn kosten als aftrekpost kunnen opvoeren? Wellicht dat daar nog een optie in schuilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

donderkop schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:54:
[...]
Ik kwam toevallig dit topic tegen omdat ik een volgende HBO opleiding wilde gaan volgen maar de kosten (€17.800,- voor drie jaar) waarschijnlijk zelf moet gaan betalen, omdat ik niet afhankelijk wil zijn van mijn werkgever met allerlei verplichtingen nog x jaar bij hem te blijven.
Die verplichting is er natuurlijk ook helemaal niet. Als je vertrekt, zul je die kosten idd alsnog moeten voldoen (afhankelijk van wat je afspreekt en wanneer je vertrekt), maar als je nu bereid bent om de kosten zelf te betalen en je werkgever is eveneens bereid om ze te betalen, zou ik gewoon kiezen om ze door werkgever te laten voldoen en zelf het geld apart te zetten. Mocht je tóch blijven, dan steek je na X jaar dat geld in je zak; mocht je tóch vertrekken dan heb je het geld gewoon klaarstaan als je nieuwe werkgever dat niet wil betalen (is immers ook een mooi onderhandelingspunt ;) ) .
De vraag is echter, zou ik als ZZP -er wel mijn kosten als aftrekpost kunnen opvoeren? Wellicht dat daar nog een optie in schuilt.
Geen idee, maar volgens mij zit @t_captain wel redelijk in die materie...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Als ZZP'er heb je inderdaad twee opties mbt studiekosten:

1. box 1
2. zakelijke kosten

De eisen zijn anders.

Voor box 1 is de norm dat de studie een vorm van begeleid leren is en bijdraagt aan je positie op de arbeidsmarkt. Dat kan een cursus zijn die je functioneren in je huidige baan versterkt, een promotie dichterbij brengt, of zelfs een om- of bijscholing naar een beroep met betere arbeidsmarktperspectieven.

Er is een drempel, de aftrek van kosten daarboven gaat ten laste van je belastbaar inkomen werk en woning (voordeel kan dus oplopen tot 56%, maar alleen boven de drempel). Reis- en verblijfskosten tbv de studie zijn niet aftrekbaar.

Voor zakelijke kosten zijn de normen wat anders. Enerzijds hoeft er niet persé sprake te zijn van een begeleid leertraject; ook vakliteratuur of online leermiddelen kunnen al aftrekbaar zijn. Anderzijds is de norm
mbt de toepasbaarheid juist een stuk strenger. Geen omscholing t.b.v. toekomstige bedrijsplannen, maar toepasbaar binnen het kader van je huidige soort dienstverlening.

Je trekt af van de belastbare ondernemingswinst. Door de MKB-winstvrijstelling of de tarieven VPB/box 2 is het voordeel wat kleiner dan van een privé aftrekpost jn box 1. Er is echter geen sprake van een drempel. En reis- en verblijftkosten kun je als gedeeltelijk aftrekbare uitgaven opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:57:
(voordeel kan dus oplopen tot 56%, maar alleen boven de drempel)
offtopic:
Het voordeel loopt maar op tot 52%, de afbouw van de arbeidskorting ga je er niet mee tegen, aangezien die afhankelijk is van het Arbeidsinkomen en niet van het verzamelinkomen in box 1

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1