Badkamermuur verf bladdert af, latex verf verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:53
Hoi,

Een paar jaar geleden kreeg ik ineens enkele scheuren in de muur van mijn badkamer.

Ik heb toen:
  1. de muur afbrokkelende stukken verwijderd (afsteken, staalborstel) en de muur geschuurd
  2. stof afgenomen
  3. dag laten drogen
  4. vuller (voor vochtige ruimtes) aangebracht (ook op plekken waar geen scheur maar deukjes zaten)
  5. alles weer geschuurd
  6. muur afgespoeld
  7. dag laten drogen
  8. 2 à 3 lagen Gamma latex voor vochtige ruimtes er tegen aan gegooid
Na 1,5 jaar later zijn de scheuren weer zichtbaar en is op grote delen de verf aan het afbladderen / breken. Ook op delen waar ik geen vuller heb gebruikt.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r4JXJpv9wLBM9B6GJCwbOGta/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AHqQX5RXumaerL4ZkSQ7kDAh/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fRRpMblGfIc36a5Kz7kj7QFH/medium.jpg

Hoe kan ik nu het beste de hele verflaag van de muur halen en wat moet ik doen zodat de verf nu wel blijft zitten?

Het plan is om over een half jaar te verhuizen. Maar dat plan was er een jaar geleden toen het begon te bladderen ook, dusja.

Woning is een sociale huurwoning uit 1953 met betonnen muren. De initiele scheur zit overigens door de hele muur, aan de andere kant (toilet) zit die ook. Ook daar is de scheur weer zichtbaar, maar bladdert de verf niet af.

Ik heb al gezocht op internet maar er wordt niet echt een duidelijk antwoord gegeven. Veel meer/anders dan wat ik al eerder gedaan heb staat er niet bij. Wel wordt er iets genoemd om de oude verflaag vast te zetten.
Ruim een m2 aan muur te gaan stucken met muurvuller om de kraters van de afgebladderde laag te verhullen zie ik niet zo zitten. Ook weer 4 à 5 avonden zitten te schuren en prutten wil ik nu vermijden.

Mijn vraag:
Hoe haal ik de verflaag goed van de muur? Schuurmachine, afbijt, verfbrander?
Welke vuller en verf kan ik het beste gebruiken? Heb ik nog een extra laag vastzetmiddel nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 30-04-2017 16:07 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
heb je de muur destijds ook voorbehandeld? of gelijk de tex er tegen aan gegooid?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
Hoe je het eraf moet halen is gewoon een kwestie van proberen

Pak even een plamuur mes en steek de eerste delen eraf, misschien dat je uiteindelijk alles eraf kan halen
Anders is schuren (let op stof) of afbijt nog een optie

Qua nieuwe latex, zorg er in ieder geval voor dat de muur goed wordt voorgestreken
Daarna kiezen voor een andere latex, bijvoorbeeld de SPS 4040

Ik gok dat het hier gaat om een combi van slechte latex, weinig of geen voorstrijk etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
koentjuh1987 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:21:
heb je de muur destijds ook voorbehandeld? of gelijk de tex er tegen aan gegooid?
Ik heb de muur niet voorbehandeld (er zat al een witte laag en daar onder een blauwe laag op), buiten dan dus stofvrij maken en een dag laten drogen.

Alle ptten verf zeggen ook dat geen voorstrijk oid nodig is, en dat het in 1x er tegenaan kan. Ook in 1x dekkend, maar dan moet er altijd nog minimaal 1 laag op...
FabianGTI schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:37:
Hoe je het eraf moet halen is gewoon een kwestie van proberen

Pak even een plamuur mes en steek de eerste delen eraf, misschien dat je uiteindelijk alles eraf kan halen
Anders is schuren (let op stof) of afbijt nog een optie

Qua nieuwe latex, zorg er in ieder geval voor dat de muur goed wordt voorgestreken
Daarna kiezen voor een andere latex, bijvoorbeeld de SPS 4040

Ik gok dat het hier gaat om een combi van slechte latex, weinig of geen voorstrijk etc etc
Ik ben bang voor afsteken, dat er dan delen ontstaan die gewoon een mm lager liggen :/

Waar kan je het beste de muur mee schuren? De vorige keer met zo'n muis-schuurmachientje ging erg slecht (schuurpapier snel vol en liet los) en met de hand kostte nogal wat tijd...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Uit ervaring weet ik dat dit soort problemen horen bij sociale huurwoningen door gebrek aan ventilatie en slecht onderhoud. Ik zou er persoonlijk niet teveel geld in steken, want je blijft bezig. Dus misschien gewoon wat goedkope latex er tegenaan smeren en niet meer over nadenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:28:
Uit ervaring weet ik dat dit soort problemen horen bij sociale huurwoningen door gebrek aan ventilatie en slecht onderhoud. Ik zou er persoonlijk niet teveel geld in steken, want je blijft bezig. Dus misschien gewoon wat goedkope latex er tegenaan smeren en niet meer over nadenken?
Mja, de ventilatie is eigenlijk goed in orde bij mij en onderhoud... wat voor onderhoud kan je aan een muur doen? :P

Ik neig nu ook meer naar gewoon afsteken, goedkope verf/latex er tegenaan en binnen een half jaar weg zijn...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

DropjesLover schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:37:
[...]

Mja, de ventilatie is eigenlijk goed in orde bij mij en onderhoud... wat voor onderhoud kan je aan een muur doen? :P

Ik neig nu ook meer naar gewoon afsteken, goedkope verf/latex er tegenaan en binnen een half jaar weg zijn...
Verf laat niet zomaar los meestal. Dus het vocht is waarschijnlijk het probleem. Verder gewoon lekker doen. Scheelt je weer een aardig duit. Laat de woningbouw het maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Als je binnenkort wil gaan verhuizen zou ik het lekker laten, afsteken is een klerekarwei.

Maar als je het toch gaat doen moet je voorstrijk gebruiken. Is vrij dun spul wat je erop smeert en een laagje op de muur vormt. Dat werkt echt perfect. En gebruik goeie alabastine latex voor vochtige ruimtes.
Zelf zo ook de badkamer gedaan en bleef heel goed zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
Als je het huurt en je na een half jaar weg bent. Meld aan de woningbouw en laten hun het maar oplossen. Doen ze er niets aan en komen er grotere problemen is dat hun probleem jij hebt het gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917889

Zo te zien onthecht je laatste laag op de witte laag. De blauwe verflaag blijft wel goed zitten, lijkt het op de foto's. Waarschijnlijk is het probleem ontstaan door een spanningsverschil tussen die oude blauwe en de witte laag daarboven. Dat kan allerlei redenen hebben die vanaf een foto niet te beoordelen zijn. Mocht je het scheurvrij willen schilderen zul je eerst tot op de blauwe laag alles eraf moeten halen. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een hogedrukspuit, het is tenslotte een badkamer. Als ik overigens die tegels zo zie, zou ik daar wel heel voorzichtig mee zijn. Als je alle loszittende verf verwijdert hebt, kun je een primer aanbrengen en daarna nog een keer sauzen. Dan blijft het wel zitten. Waarschijnlijk. Kortom, heel veel moeite voor weinig woonplezier extra. Ik zou mijn tijd steken in het zoeken van een nieuwe woning ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_v
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 07:17
Wij hadden hier exact hetzelfde probleem. Binnen een jaar na het betrekken van het appartement kwamen de eerste verfstukken/brokken al naar beneden in de badkamer. Dit was geschilderd door een professionele schilder. Het probleem wordt veroorzaakt door de ondergrond op de muren. De muren zijn in het begin (jaren 50/60) met kalkverf behandeld. Latex bindt hier totaal niet aan en laat na een jaar dan ook gewoon los, zoals goed te zien is op de foto's.

Er zijn twee oplossingen:
Muur totaal afsteken zodat de oude kalkverf volledig verwijderd is.
Optie twee is kalkverf halen bij een bouwzaak en er overheen verven. Nieuwe kalkverf hecht wel goed aan de oude laag en blijft voorlopig wel zitten. Denk dat dit de snelste en makkelijkste methode is. Succes!

Bronnetje

[ Voor 5% gewijzigd door vincent_v op 05-05-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

talin

ES-MA

dat wat hierboven gezegd word.
kalkverf of witkalk is dat.
de goedkoopste "latex" die er is.
die hechten niet met elkaar en dan gaat het loslaten.

ik heb laatst ongeveer 20 vierkante meter met een plamuurmes afgestoken, wat hielp was, diepgrond er op smeren zodat het wat zachter werd en dan afsteken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:37:
[...]
wat voor onderhoud kan je aan een muur doen?
Jij misschien niets maar de verhuurder wel. Aangezien het een woningbouwvereniging is zullen zij groter materieel in kunnen zetten dan jij. Meld het bij de woningbouw, laat ze langskomen om te laten zien hoe groot de scheuren zijn en laat hen dan maar beslissen wat er gaat gebeuren. Je kunt er dan ook voor kiezen om het zwart op wit te laten zetten hoe de vork in de steel zit en dat je bij een verhuizing niet afgerekend wordt op deze bouwkundige gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
sypie schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:19:
[...]
Jij misschien niets maar de verhuurder wel. Aangezien het een woningbouwvereniging is zullen zij groter materieel in kunnen zetten dan jij. Meld het bij de woningbouw, laat ze langskomen om te laten zien hoe groot de scheuren zijn en laat hen dan maar beslissen wat er gaat gebeuren. Je kunt er dan ook voor kiezen om het zwart op wit te laten zetten hoe de vork in de steel zit en dat je bij een verhuizing niet afgerekend wordt op deze bouwkundige gebreken.
Toen de eerste scheur ontstond heb ik de woningbouw gebeld.
< "zolang de scheur minder dan een centimeter is doen wij er niks aan. Smeer op eigen kosten maar dicht met vuller"
> Maar de scheur is dwars door de muur heen
< "Nope, doen wij niks aan"

Toen ik er 6 jaar geleden in kwam was overigens de badkamer en toilet (ander kan van de muur) helemaal opnieuw gedaan, omdat er tegels loskwamen van de muur. Toen is de muur ook geverfd, over de donker blauwe laag heen.

Anyway, met afsteken ga ik de muur toch ook beschadigen? Of valt dat wel mee?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgwrgw
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-10-2018
Als het bladdert kun je met een sterke luchtstraal alles er af blazen. Compressor, 200 liter per minuut en 8 atmosfeer. Met popcorn geluidjes knalt de foute verf er af. Probeer de volgende keer een primer en echte keuken/badkamer verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 15:26
Ik heb veel succes geboekt met een behangafstomer, en een plamuurmes! zo kreeg ik gemakkelijk de saus/latex van de muren

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
Ik kon aan de slag met het plafond nadat ik antischimmel erop had gespoten. 🤓

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abattoir
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05-2020
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/ifpXMm
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/dDYgE6

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan... net een huis gekocht en de verf laat op veel plaatsen los. Ik heb de makkelijkste stukken afgestoken maar er zijn nog veel plaatsen waar de verf wel muurvast zit aan de muur.

Bij de Gamma te horen gekregen dat het helpt als je behangplaksel er over heen smeert...maar dat heeft totaal geen effect.

Heeft iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05 17:04
Ik had ook een probleem met latex verf op mijn muren (gipsplaat) en heb een methode gevonden die zo goed werkt dat ik het toch ff wil melden.
Gebruik een hetelucht pistool (ca 500 watt, dus GEEN verfafbrander van 2000 Watt) en verwarn daarmee de verf op de muur. De latex verf wordt dan zacht en met een geschikt steekmes (ik gebruik de vlijmschrpe "multifunctionele spatel" van die goedkope winkel) kun je dan de verf in hele lappen van de muur steken/trekken. Ik deed zo'n 12 m^2 in 2 uurtjes, muur is helemaal schoon zonder beschadigingen 8)
Natuurlijk hangt ook een beetje af van de exacte verf en ondergrond maar gezien het gemak en het resultaat zeker het proberen waard!
Wat heb ik lopen prutsen met afbijt en schuren (wat totaal niet werkte), dit was voor mij een ware verademing!
NB: het is belangrijk om een vlijmscherp mes te gebruiken, een plamuurmes is te bot.
Latex geleidt warmte heel goed, als het zacht wordt, wordt de hechting op de ondergrond minder maar de hechting van de verf zelf (de cohesie) blijft sterk. Mede daarom werkt dit, in elk geval op gipsplaat, zie foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCdv4AjA-K6kLnaMWdoR1s_WuJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHOTg60bgV2cgUAa3gx5mQwi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANVHYMuh0viQy1cEz2SbZD7OBx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZyCQ4zgXY9LKFMW96MkAfJs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door avmnij op 06-02-2024 21:01 ]

Pagina: 1