Flake schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:02:
[...]
Hoppakee, weer een onzinposter te pakken. Ga alsjeblieft niet met mij in discussie over elektronicacomponenten, ik doe dit werk al jaren en heb het allemaal voorbij zien komen. Vrijwel alles wat je low cost gratis verzonden via internet uit China koopt is van discutabele kwaliteit. Het is namaak en ze houden er echt niet van om over kwaliteit te beginnen. Chinese overheid betaalt de vracht en voor hun is het easy money. De twee winkels die ik ken draaien óók al jaren mee in het wereldje en hebben het óók allemaal voorbij zien komen en weten wel beter. Dus als je je verveelt en zo nodig iets op een forum moet schrijven, zorg er dan alsjeblieft voor dat het geen onzin is.
Hoppakee, weer een hoop suggestieve aannames en zelfs foutieve beweringen op een rij...
Enige nuancering is op z'n plaats!
Ja, er wordt electronica zooi gemaakt en geleverd. Maar er zit ook gewoon goed bruikbaar materiaal bij, zeker voor hobby & knutseldoeleinden.
- Ik heb de afgelopen jaren diverse weerstandsassortimenten gekocht via eBay, AE, BG. Allemaal prima in orde. Afwijkingen in weerstandswaarden <5%. Dus who cares?
- As bevestiging flens/lagers; prima.
- Stappenmotor; prima
- Crimp Connectors/headers/pins, power connectors, etc.; prima
- Arduino clones; prima
- Afstandsbusjes, borgringen, boutjes/moertjes assortimenten; prima
- Metalen inbouwkastjes; prima
- Stappenmotor driver unit; prima
- etc.
Ook allemaal onderdeeltjes t.b.v.
Arduino projecten via eerder genoemde websites, geleverd uit Azië. Niks mis mee.
Oh ja, één keertje; kreeg ik een Nokia display module met krassen erop binnen. Vervolgens keurig een vervangend exemplaar ontvangen.
En wat betreft die verzendkosten; da's een hardnekkig misverstand! De Chinese overheid betaalt GEEN verzendkosten!
Bovendien is het aantal fysieke onderdelenwinkeltjes de afgelopen jaren aardig gedecimeerd; m.a.w. er is gewoon geen winkel-op-de-hoek meer, waar je ff een onderdeeltje kunt halen...
Vroegah, heel vroeger, hadden we gewoon een onderdelen shop op de HTS waar je alles kon kopen c.q. bestellen. Zelfs alle Elektuur projecten waren leverbaar; PCB's binnen 24 uur!
Maar ja, die tijd is niet meer...
(tig jaar geleden)