Toon posts:

Goedkoop elektro kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• othellods
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06-2021
Beste,

ik heb moeilijkheid om een site te zoeken waarop ik goedkoop elektronica kan kopen. (resistors, capacitors, microcontrollers etc.) Ik heb al naar een paar sites gekeken: Mouser, Farnell, Seeed maar de verzending is vaak boven de 20 euro. Dat vind ik veel, nu vraag ik me af, waar kopen jullie jullie goederen in Nederland/België. Ik woon zelf in België.

Alvast bedankt.

Alle reacties

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sinuss.nl

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-03 20:44
Electronica Onderdelen Online (voorheen ook wel bekend als Dick Best)
https://www.eoo-bv.nl/

Electronica Online
http://elektronica-online.nl/

Ondanks enige overeenkomst in kleurgebruik op de sites zijn dit twee verschillende online zaken. Beiden bestaan al jaren. Verzenden kan tegen brief tarief als je kleine dingen in bescheiden aantallen bestelt. Wordt het meer, dan kom je aan tarief voor een pakketje. Ik ben bij beiden niet betrokken, anders dan dat ik er zowel privé als zakelijk zo nu en dan onderdelen bestel.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Winkeltje in de stad, daar kan ik zelfs terecht voor één miezerig weerstandje. condensator of wat dan ook. Helemaal niet nodig die webwinkels.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59

SA007

Moderator Tweaking
De meeste standaard componenten (weerstanden etc) heb ik in assortimenten, meestal uit china.

Meeste spul is met gratis verzending op grote sites als ebay en aliexpress te vinden, helemaal als je meer dan 1 wil, je moet wel geduld hebben, uit china kost een week of 3-4.

Klok is stuk :(

• 712641
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb al vanalles uit China besteld. En dat is behoorlijk goedkoop. Dan heb je voor een paar euro tig weerstanden bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Techneut schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:29:
Winkeltje in de stad, daar kan ik zelfs terecht voor één miezerig weerstandje. condensator of wat dan ook. Helemaal niet nodig die webwinkels.
Mweh, 't punt is dat je daar voor één miezerig weerstandje 20 cent betaalt, terwijl je bij Dick Best voor 2 €uro 100 miezerige weerstandjes krijgt (OK, wel allemaal dezelfde waarde)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Bij Open Circuit (https://opencircuit.nl/) kan je nog wel losse electronische onderdelen bestellen voor een redelijke prijs en meestal wordt het verstuurd in een bubbeltjes envelop. Zeker voor die kleine reparaties waar je maar een paar losse onderdelen nodige hebt werkt dit fijn. Vandaag besteld morgen in huis, in principe

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En die 20 cent is het waard als je even snel iets af wilt maken.. Maar als je een assortiment wilt aanschafen zal dat winkeltje ook een assortiment setje verkopen. Onderandere Velleman heeft dergelijke weerstand, condensator en LED assortiment kitjes.

Voor een assortiment met een breadbord ed kan je ook bij de Conrad kijken. OK, niet zo goedkoop als bij de Chinees maar als je aan de 35 euro komt betaal je al geen verzendkosten. Met div assortiment kitjes, een breadboard etc kom je daar al snel aan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:56

Flake

No longer contributing

Laat die Chinese kitjes alsjeblieft links liggen. Je betaalt er niks voor en je krijgt er niks voor, dus tenzij je voor de hobby even een schakeling wil bouwen zou ik dit niet in spullen zetten die daadwerkelijk gebruikt worden.

Verder inderdaad winkeltje in de stad heeft een prima voorraad, en zijn ook bereid om voor je te bestellen als ze het niet hebben en dan ben je van de minimum order value af.

I stopped posting.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Flake schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:45:
Laat die Chinese kitjes alsjeblieft links liggen. Je betaalt er niks voor en je krijgt er niks voor, dus tenzij je voor de hobby even een schakeling wil bouwen zou ik dit niet in spullen zetten die daadwerkelijk gebruikt worden.

Verder inderdaad winkeltje in de stad heeft een prima voorraad, en zijn ook bereid om voor je te bestellen als ze het niet hebben en dan ben je van de minimum order value af.
Waar denk je dat die winkel zijn spul vandaan haalt? Die kopen het ook gewoon op Ebay, Aliexpress en soortgelijke sites in. Soms zitten de stickers er nog op. Met het meeste spul uit China is dan ook niets mis, al kan je voor dure apparatuur of kritische applicaties inderdaad beter een betrouwbare leverketen gebruiken in de vorm van de zaken uit het eerste bericht. Daar betaal je dan ook stevig voor.

Voor een betrekkelijk zacht bedrag koop je een enorme voorraad onderdelen op de Chinese sites. Als je dan precies weet wat je wilt hebben, kan je altijd nog onderdelen van topkwaliteit kopen.

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flake

Flake

No longer contributing

Camacha schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:49:
[...]

Waar denk je dat die winkel zijn spul vandaan haalt? Die kopen het ook gewoon op Ebay, Aliexpress en soortgelijke sites in. Soms zitten de stickers er nog op. Met het meeste spul uit China is dan ook niets mis, al kan je voor dure apparatuur of kritische applicaties inderdaad beter een betrouwbare leverketen gebruiken in de vorm van de zaken uit het eerste bericht. Daar betaal je dan ook stevig voor.

Voor een betrekkelijk zacht bedrag koop je een enorme voorraad onderdelen op de Chinese sites. Als je dan precies weet wat je wilt hebben, kan je altijd nog onderdelen van topkwaliteit kopen.
Hoppakee, weer een onzinposter te pakken. Ga alsjeblieft niet met mij in discussie over elektronicacomponenten, ik doe dit werk al jaren en heb het allemaal voorbij zien komen. Vrijwel alles wat je low cost gratis verzonden via internet uit China koopt is van discutabele kwaliteit. Het is namaak en ze houden er echt niet van om over kwaliteit te beginnen. Chinese overheid betaalt de vracht en voor hun is het easy money. De twee winkels die ik ken draaien óók al jaren mee in het wereldje en hebben het óók allemaal voorbij zien komen en weten wel beter. Dus als je je verveelt en zo nodig iets op een forum moet schrijven, zorg er dan alsjeblieft voor dat het geen onzin is.

I stopped posting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Flake schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:02:
Hoppakee, weer een onzinposter te pakken. Ga alsjeblieft niet met mij in discussie over elektronicacomponenten, ik doe dit werk al jaren en heb het allemaal voorbij zien komen. [...] Dus als je je verveelt en zo nodig iets op een forum moet schrijven, zorg er dan alsjeblieft voor dat het geen onzin is.
Dat je slechts een schurende toon als weerwoord hebt zegt genoeg ;) Ga je kijken op elektronicafora waar mensen wel verstand van zaken hebben, dan zie je dat ladingen mensen met groot plezier Chinese onderdelen gebruiken. Die zullen er dan wel allemaal naast zitten. Zoals gezegd moet je ze niet voor de Space Shuttle gebruiken, maar voor het bouwen van eigen schakelingen is het, zeker voor die prijs, uitstekend te doen. Het is erg handig een brede voorraad te hebben.

En ja, winkels halen het daar ook vandaan. Zoals gezegd zitten de stickers er soms nog op, maar die zal die winkelier er zelf ook wel opgeplakt hebben :z

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik kan mij voorstellen dat veel apparatuur in China geproduceerd ook gebruikt maakt van chinese componenten. Laatst stond hier nog een test over weerstanden en hun afwijkingen waarbij de Chinees er niet goed van af kwam. Maar ach, wat boeit het als de voorschakelweerstand van een LED van 470 ohm dan 500 of 450 ohm is.... :P

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Flake schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:02:
[...]

Hoppakee, weer een onzinposter te pakken. Ga alsjeblieft niet met mij in discussie over elektronicacomponenten, ik doe dit werk al jaren en heb het allemaal voorbij zien komen. Vrijwel alles wat je low cost gratis verzonden via internet uit China koopt is van discutabele kwaliteit. Het is namaak en ze houden er echt niet van om over kwaliteit te beginnen. Chinese overheid betaalt de vracht en voor hun is het easy money. De twee winkels die ik ken draaien óók al jaren mee in het wereldje en hebben het óók allemaal voorbij zien komen en weten wel beter. Dus als je je verveelt en zo nodig iets op een forum moet schrijven, zorg er dan alsjeblieft voor dat het geen onzin is.
Hoppakee, weer een hoop suggestieve aannames en zelfs foutieve beweringen op een rij... >:)

Enige nuancering is op z'n plaats!
Ja, er wordt electronica zooi gemaakt en geleverd. Maar er zit ook gewoon goed bruikbaar materiaal bij, zeker voor hobby & knutseldoeleinden.
  • Ik heb de afgelopen jaren diverse weerstandsassortimenten gekocht via eBay, AE, BG. Allemaal prima in orde. Afwijkingen in weerstandswaarden <5%. Dus who cares?
  • As bevestiging flens/lagers; prima.
  • Stappenmotor; prima
  • Crimp Connectors/headers/pins, power connectors, etc.; prima
  • Arduino clones; prima
  • Afstandsbusjes, borgringen, boutjes/moertjes assortimenten; prima
  • Metalen inbouwkastjes; prima
  • Stappenmotor driver unit; prima
  • etc.
Ook allemaal onderdeeltjes t.b.v. Arduino projecten via eerder genoemde websites, geleverd uit Azië. Niks mis mee.
Oh ja, één keertje; kreeg ik een Nokia display module met krassen erop binnen. Vervolgens keurig een vervangend exemplaar ontvangen.

En wat betreft die verzendkosten; da's een hardnekkig misverstand! De Chinese overheid betaalt GEEN verzendkosten!

Bovendien is het aantal fysieke onderdelenwinkeltjes de afgelopen jaren aardig gedecimeerd; m.a.w. er is gewoon geen winkel-op-de-hoek meer, waar je ff een onderdeeltje kunt halen... :-(

Vroegah, heel vroeger, hadden we gewoon een onderdelen shop op de HTS waar je alles kon kopen c.q. bestellen. Zelfs alle Elektuur projecten waren leverbaar; PCB's binnen 24 uur!
Maar ja, die tijd is niet meer... :N (tig jaar geleden)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flake

Flake

No longer contributing

Excuses voor die toon van gister, ik had een rotdag en dat was terug te lezen. Maar tot nu toe alles wat ik tegen ben gekomen is altijd wat mis mee:

Simpele through hole weerstandjes die ik al zelden gebruik met 5% tolerantie met gigantisch verloop over tijd. Connectors (zogenaamd van Molex maar waren Mate n Lock imitaties) met huisjes die in principe prima waren, maar de contacten hadden een veel te hoge weerstand, last van corrosie (waren van ijzer volgens mij) en niet netjes gestanst. Elco's die springen. Beschadigde leds. Noem maar op. Het is het gewoon niet waard. Simpele mechanische dingetjes als afstandsbusjes zal waarschijnlijk niks mis mee zijn.

Ik heb één leverancier zitten in China waar ik kabel bestel (geen internethandel overigens, zakelijke relatie mee) en daar koop ik flinke drums met een paar honderd kilo aan kabel. Gratis verzonden, overheid betaalt. En dat geldt ook voor al die aliexpress en ebay deals die gratis worden verzonden.

Dus nogmaals, het hangt er vanaf waar je het voor gaat gebruiken. Wil je een beetje klooien met een (nep) Arduino? Prima. Schakelingetje proberen? Prima. Spullen repareren? Nee. Iets bouwen wat je in het dagelijks leven regelmatig wil gebruiken? Nee. Spaceshuttle mee bouwen? Hebben ze de onderdelen niet eens voor, ik heb passieve onderdelen geleverd voor satellieten en dat waren goede orders, één van de weinige markten waar je loodhoudend en dus niet RoHS-compliant moet toepassen (ivm tin whiskering).

Dus voor eigen hobbygebruik zou ik het al niet eens willen toepassen want de tijd die ik kwijt ben aan het zoeken van kapotte onderdelen is het mij al niet waard. Kan jij ermee leven? Ga rustig je gang, maar ik zou het niet doen.

I stopped posting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24

Gilotto

Paint Skillz

Hier had Mux een site voor opgericht. muxtronics.nl

Zie zijn blog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Gilotto schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:30:
Hier had Mux een site voor opgericht. muxtronics.nl

Zie zijn blog.
Laatst naar tevredenheid gebruikt _/-\o_

Die ene keer dat ik wat hobby met een eenvoudige schakeling met een Rasperry Pi en wat sensoren vormt de China meuk een leuke basis.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee