Hoe voedingsprintje repareren / vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56
Beste Tweakers,

Voor een CCTV-systeem wordt gebruik gemaakt van een HDD-recorder. Deze heeft het onlangs begeven. Ik heb de recorder opengeschroeft, en kwam erachter dat het voedingsprintje lijkt te zijn doorgefikt. En inderdaad, zonder harde schijf start de recorder goed op, maar zodra het printje meer vermogen moet leveren (lees: harde schijf), dan start de recorder niet op (en ik meet ook geen spanning meer).

Op het printje is een donkerbruine plek te zien, vermoedelijk door oververhitting van de spanningsregelaar (als ik het zo zie).

Nu kan ik aan de recorder wel een externe harde schijf hangen, maar ik vind het leuk om te proberen of ik dit ding weer leven in kan blazen.

Dus mijn vragen:
- kan ik de spanningsregelaar vervangen voor een nieuwe, of zouden er nog andere componenten kapot zijn? En zo ja: hoe vervang ik dit onderdeel, hij lijkt namelijk in z'n geheel op het printje gesoldeerd/gelijmd/,,,
- zijn dit soort printjes wellicht ergens gewoon te koop (er gaat 24VDC in via een adapter die nog goed werkt)?

Bovenkant

Onderkant

Bovenkant closep

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Die bruine plek is niet zo heel erg spannend, de verf is verkleurd door constant warm zijn.
Dat zou in een product eigenlijk niet moeten gebeuren, maar het is iets van lange termijn, niet van een paar seconden.

Als hij met de harddisk erin niet meer start, waar meer je dan geen spanning meer?
Ik zie namelijk 12 en 5v uitgangen, doen die het dan beide niet meer?

Als ik zo naar het printje kijk zijn de voedingen namelijk allemaal uit dezelfde spanningsrail en kan het probleem nog wel 's in het 24V deel zitten (bijv de polyfuse, dat gele platte ding, die te gevoelig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Ik zie geen brandschade, hij is gewoon overbelast. Slecht ontwerp.

Vervang de condensatoren er direct naast, en voeg een koelelementje toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het lijkt of de rechter pin van de linker Molex connector gedeeltelijk gesmolten is?
Een slecht contact in zo'n plug kan oorzaak zijn van het ontstaan van een defect, of van de storing die je nu merkt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is het niet gewoon de harde schijf?
Sluit eens een andere schijf aan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
SA007 schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:26:
Ik zie namelijk 12 en 5v uitgangen, doen die het dan beide niet meer?
Goeie vraag. En als het maar een van de twee spanningen is die wegvalt, leidt dit dan naar de LM2596S met de bruine plek?
Halfgeleiders die lange tijd heet zijn kunnen op den duur degraderen voordat ze echt stuk gaan, maar die plek is idd "niet zo heel erg spannend" in die zin dat het op zichzelf iets bewijst, het is geen "smoking gun" zeg maar.
Pagina: 1