[LTFS] streaming files van LTFS tape

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
ik ben aan het overwegen een (oude) LTO drive te kopen voor backup. Nu zit ik te kijken naar LTO4 en 5.

Het voornaamste wat mij trekt tot LTO5 is LTFS, waarbij de tape als een HD benaderd kan worden (met lange lange access time). Wat ik niet duidelijk kan vinden is of LTFS het mogelijk maakt om direct movies te laten streamen van de tape? of moet ik het alsnog eerst naar een HD kopieren om het dan af te spelen?.

Is er een andere oplossingen waarmee ik film direct van tape kan afspelen zonder het gebruik van LTFS? in principe gaat het eignelijk alleen om media storage van films wat ik naar tape wil afschepen, ik hoef dus eigenlijk niet direct access tot het filesysteem te hebben maar wil het liefst wel direct af kunnen spelen zonder iets te kopieren naar een HD
...
Ik gebruik windows 10 en/of Freebsd met ZFS
Backup software zal Bacula of gewoon windows explorer worden, afhankelijk van of ik LTFS of niet heb.
...
Enige wat ik gevonden heb is
1. de marketing praat van IBM
2. deze knowledge base voor deze specifieke implementatie van LTFS (en dat het niet kan met hun imlementatie, maar waarom is mij niet duidelijk)
http://knowledgebase.toli...m/?View=entry&EntryID=263
...

[ Voor 26% gewijzigd door justice strike op 30-04-2017 13:08 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Alle reacties

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik zou er niet aan beginnen. De transfersnelheid van LTO4/5 is veel groter dan dat je voor de stream nodig hebt, nu kan een LTO drive wel op een lagere snelheid omschakelen, maar vermoedelijk zijn veel stop/rewind/start bewegingen nodig (zogeheten shoe-shining) omdat de tape drive telkens moet wachten waardoor de tapedrive (en tape) sneller slijten. Daarnaast is het LTFS systeem niet geschikt voor audio en video volgens de knowledgebase zelf.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als je LTFS wilt gebruiken zul je wel vanaf Gen5 een drive moeten nemen daar word het pas vanaf ondersteund.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• justice strike
dat ltfs alleen van gen5 werkt dat snap ik. Shoe shining ben ik mee bekend, maar ik ben voornamelijk benieuwd of het uberhaupt zou werken.

Dat ltfs niet geschikt is voor audio of video vind ik een beetje vreemd, en lijkt ook implementatie specifiek te zijn. vandaar dat ik benieuwd ben met Hp IBM of andere meer bekendere merken en hoe die performen

[ Voor 43% gewijzigd door justice strike op 30-04-2017 20:28 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Geen idee of LTFS kan werken maar je gaat met enkele keren film kijken zowel de tapes (en data) en drive slopen en weg kunnen gooien ;)
Tape is voor archief streamen, niet voor streamen van audio/film wat gewoon te weinig data is.

[ Voor 12% gewijzigd door RGAT op 06-09-2018 18:16 ]

Fixing things to the breaking point...

• justice strike
Dat is wel interessant. Dus het is beter om de film naar een HD te kopieren en dan af te spelen, dan het is om hem direct van tape af te spelen. Als dat zo is dan maakt het niet veel uit of ik lto4 of 5 haal.

Ik had het idee that dit nu juist het nut was van LTFS.

• RGAT
  • Niet online
justice strike schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:31:
Dat is wel interessant. Dus het is beter om de film naar een HD te kopieren en dan af te spelen, dan het is om hem direct van tape af te spelen. Als dat zo is dan maakt het niet veel uit of ik lto4 of 5 haal.

Ik had het idee that dit nu juist het nut was van LTFS.
Vziw maakt LTFS het terughalen van enkele files uit een archief of backup makkelijker maar met streamen gaat de tape steeds terug moeten spoelen (shoe-shining) en gaat de boel snel kapot, beetje dure opslag dan :P
Met LTO-4 (en ouder) moet je met bijvoorbeeld Backupexec data erop schrijven in een keer en kan je dus alleen via dat programma data erop zetten en aflezen (naar een buffer disk bijvoorbeeld).

• justice strike
hmm kopieren moet opzich ook kunnen. Ga er even over nadenken. Als het via speciale software moet is het niet zo makkelijk.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
LTO4 = hele backup maken / hele backup terughalen
LTO 5/6 ... = LTFS, 1 bestand terug te vinden, maar streamen is idd niet goed voor de tape en de drive zelf. Daar zijn ze niet voor gemaakt en dus Shoe shining..

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op windows heb je tegenwoordig extra software nodig, tape support is sinds server 2008 uit de backupsoftware gesloopt.

Op FreeBSD en linux is een LTO drive gewoon een streaming device waar je alles naartoe kunt schrijven wat je wilt. Heb je geen LTFS voor nodig, je kunt eigenlijk alles met tar en mt af. Waarschijnlijk kan bacula ook gewoon naar tape schrijven.

• justice strike
met lto4 ligt het toch gewoon aan de backu software of je wel of niet 1 bestand terug kan halen? volgens mij hoeft het niet 1 tape 1 backup te zijn.

• RGAT
  • Niet online
justice strike schreef op zondag 30 april 2017 @ 23:18:
met lto4 ligt het toch gewoon aan de backu software of je wel of niet 1 bestand terug kan halen? volgens mij hoeft het niet 1 tape 1 backup te zijn.
Je kan met BackupExec bijv. wel 1 bestand uit de backup halen maar daarvoor moet hij de hele tape door gaan wat zonde is voor de levensduur van de tape.
Hoe dat met LTO-5 zit vraag ik me ook af btw, denk dat dat hetzelfde is maar dan makkelijker om dat ene bestand in de explorer ipv backupexec te kiezen...
En je kan (Met B-exec) iig wel meerdere backups op 1 tape zetten (mits er ruimte is) door te appenden, het betekent wel dat je voor elke backup die tape moet inladen en voor het schrijven wordt die dan 50+ keer van begin tot eind beschreven om m 1 keer te vullen.

• justice strike
RGAT schreef op maandag 1 mei 2017 @ 00:31:
[...]

Je kan met BackupExec bijv. wel 1 bestand uit de backup halen maar daarvoor moet hij de hele tape door gaan wat zonde is voor de levensduur van de tape.
Hoe dat met LTO-5 zit vraag ik me ook af btw, denk dat dat hetzelfde is maar dan makkelijker om dat ene bestand in de explorer ipv backupexec te kiezen...
En je kan (Met B-exec) iig wel meerdere backups op 1 tape zetten (mits er ruimte is) door te appenden, het betekent wel dat je voor elke backup die tape moet inladen en voor het schrijven wordt die dan 50+ keer van begin tot eind beschreven om m 1 keer te vullen.
ik begrijp dat niet helemaal. waarom zou hij 50 keer van begin tot eind beschreven moeten worden om hem 1 keer te vullen? appenden draait hij noormaal naar het eind en begint hij daar te schrijven. Dat heeft verder geen effect op het al beschreven gedeelte. (althans dat was op mijn oude DAT tapestreamer)

overigens kan een tape iets van 150000 keer beschreven worden als je de marketing praatjes gelooft, dus dat zou het probleem niet moeten zijn

• RGAT
  • Niet online
justice strike schreef op maandag 1 mei 2017 @ 01:14:
[...]

ik begrijp dat niet helemaal. waarom zou hij 50 keer van begin tot eind beschreven moeten worden om hem 1 keer te vullen? appenden draait hij noormaal naar het eind en begint hij daar te schrijven. Dat heeft verder geen effect op het al beschreven gedeelte. (althans dat was op mijn oude DAT tapestreamer)

overigens kan een tape iets van 150000 keer beschreven worden als je de marketing praatjes gelooft, dus dat zou het probleem niet moeten zijn
Hij schrijft de data niet in 1 rechte lijn maar met diagonale lijnen dus zoveel keer voor elke hoogte.
Verder zal hij voor appenden mogelijk het eerste deel volledig skippen maar hij moet alsnog alles doorladen.

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-01 15:57
RGAT schreef op maandag 1 mei 2017 @ 02:45:
[...]
Hij schrijft de data niet in 1 rechte lijn maar met diagonale lijnen dus zoveel keer voor elke hoogte.
Verder zal hij voor appenden mogelijk het eerste deel volledig skippen maar hij moet alsnog alles doorladen.
De L in LTO staat voor linear en duidt op het feit dat de tracks in een rechte lijn op de tape staan. Er zijn inderdaad tape formaten met diagonale tracks (helical scan), VHS bijvoorbeeld, maar dus niet LTO.
justice strike schreef op maandag 1 mei 2017 @ 01:14:
[...]

Hij hoeft niet 50 keer beschreven te worden, maar er moet wel 50 keer van het begin van de tape naar het eindpunt van de vorige backup gespoeld worden. Tenzij je de tape in de drive laat en er niets mee doet tussen elke backup. Een lto tape heeft namelijk maar 1 spoel, als je hem uit de drive haalt moet hij per definitie volledig teruggespoeld zijn.
Daarnaast weet de tape drive niet van te voren waar het einde van de vorige backup zich op de tape bevindt. Om dat eind van de vorige backup te vinden moet de drive de tape lezen tot hij het einde heeft gevonden.
En dat gaat allemaal ten koste van de levensduur.

Een LTO tape heeft een opgegeven levensduur van iets van 10.000 end-to-end passes. De tape bevat, voor LTO-4, ongeveer 800 tracks en de kop kan 16 tracks tegelijkertijd lezen/schrijven. Om een tape vol te schrijven/lezen zijn er dus ongeveer 50 end-to-end passes nodig. Je kan een LTO-4 tape dus 200 keer volledig beschrijven/uitlezen. Andere LTO generaties zijn vergelijkbaar.
(Die 200 keer is exact het opgegeven getal, de andere getallen zijn mijn benadering om op 200 uit te komen. Voor de exacte waardes moet je even googlen)

P.S. Ik sluit me aan bij alle voorgaande adviezen en de knowledgebase die je linkt dat LTFS niet geschikt is om direct films van te bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door XiMMiX op 01-05-2017 09:59 ]

• justice strike
200 keer is niet veel. Zal er nog eens over nadenken dan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bekijk LTO vooral als een oplossing voor bedrijven met een serieus backupplan. Klant van me met een LTO4 destijds had 18 tapes, 3 setjes van 6 tapes. Elke dag een andere tape, elke week een andere tapeset. Zo nu en dan een tape bij de bank in de kluis. Als je dan eenmalig 20 tapes aanschaft ben je voor 600 weken klaar voor de eerste tape kapot gaat. (In tegenstelling tot DDS3 en DDS4 heb ik nog nooit een LTO drive of tape kapot gehad).

• justice strike
dit is meer bedoelt als archiverings opplossing dan als backup. Het is de bedoeling om de gegevens wel weer naar voren te halen (veel vaker dan in bedrijfsleven) en een HD is daar eigenlijk niet geschikt voor (staat altijd aan, of staat stil op de plank). Maar een hd kan dan wel weer veel vaker dan 200 keer overschreven worden.

Maar ik moet eerlijk zeggen dan ik niet zo gauw 200 keer dezelfde archieven zal gaan restoren... dus het zal wel meevallen. Ik denk er nog over na. LTO 3 is misschien een goedkope oplossing daarvoor.

[ Voor 23% gewijzigd door justice strike op 01-05-2017 17:19 ]

Pagina: 1