Uitfasering FM als criterium aanschaf AV receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Ik ben momenteel in de markt voor een nieuwe midrange AV-receiver.

Ik heb een aantal criteria opgesteld waar deze aan moet voldoen om voor de nabije toekomst in ieder geval voorbereid te zijn. Op basis daarvan heb ik m'n selectie beperkt tot drie opties:

• Yamaha RX-V 481
• Sony STR-DN1070
• Pioneer VSX-831

Eén van de eisen was dat de receiver DAB+ moet kunnen ontvangen gezien de geluiden dat de FM band er net als in Noorwegen op korte of langere termijn uit zal gaan, en ik radio wil blijven luisteren zonder aanvullende middelen zoals het dan te moeten streamen vanaf een ander apparaat of een externe ontvanger te moeten aansluiten. Van de drie receivers die ik op het oog heb heeft echter alleen de Yamaha DAB+ ontvangst.

Het lijkt nog onduidelijk wanneer FM in NL werkelijk zal verdwijnen (hoewel meestal 2020 wordt genoemd), maar juist gezien alle ruis en onvoorspelbaarheid vanuit de overheid op dit vlak wil ik het risico liever niet nemen (maar corrigeer me als m'n gedachtegang verkeerd is).

Nu de domme vraag, ik begrijp dat als FM verdwijnt ten gunste van DAB+ de frequentie uit de ether wordt gehaald, maar geldt dit ook voor FM die je via de coaxkabel ontvangt en waarvan je de kabel rechtstreeks op je receiver hebt aangesloten?

Beste antwoord (via Weemism op 30-04-2017 12:17)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens mij is de kabel eigendom van de kabelaar in jouw regio, en die bepaalt wat er op de kabel zit en op welke frequentie.
Dus nee, als FM uit de ether gaat, betekent dat niet direct dat je ook geen FM meer op de kabel hebt.
Daarom hebben we b.v. ook nogsteeds analoge TV op de kabel. Welliswaar een beperkt aantal kanalen, maar het is er nog, terwijl het al lang en breed uit de ether verdwenen is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
De meeste receivers hebben ook zaken als streaming ingebouwd. Waarom zou je dan nog FM of DAB gebruiken?

Het lijkt me beide niet toekomstgericht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Volgens mij is de kabel eigendom van de kabelaar in jouw regio, en die bepaalt wat er op de kabel zit en op welke frequentie.
Dus nee, als FM uit de ether gaat, betekent dat niet direct dat je ook geen FM meer op de kabel hebt.
Daarom hebben we b.v. ook nogsteeds analoge TV op de kabel. Welliswaar een beperkt aantal kanalen, maar het is er nog, terwijl het al lang en breed uit de ether verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Speed24 schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:09:
De meeste receivers hebben ook zaken als streaming ingebouwd. Waarom zou je dan nog FM of DAB gebruiken?

Het lijkt me beide niet toekomstgericht.
Dan ben ik afhankelijk van internetradio die wel of niet als functionaliteit is ingebouwd in de receiver wat zeker niet altijd het geval is. M'n huidige receiver heeft het wel, nieuwe modellen lijken het juist steeds minder aan te bieden. Daarnaast heb ik internetradio in het verleden toch als een heel stuk minder gebruikersvriendelijk ervaren als FM of DAB ontvangst, los van dat je van een internetverbinding afhankelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Owjah, ik geloof dat er wel vanuit de overheid een mandaat is dat iedere nederlander met een TV toegang dient te hebben tot NL1/2/3 en de regionale zender in verband met nieuws en noodsituaties.
Daarom is NL1/2/3+regiozender ook zonder decoder digitaal te ontvangen en altijd analoog beschikbaar.

Dus dat bepaalt dat er sowieso nog iets analoogs op de kabel zit, maar de verdeling van frequenties e.d. is aan de kabelaar zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 30-04-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
Radio via de kabelprovider is toch digitaal? Het lijkt me sterk dat deze via de ether ontvangen wordt en vervolgens digitaal over de kabel naar de gebruiker wordt verstuurd. Dat zal gewoon een digitale bron hebben, waarschijnlijk rechtstreeks van het radiostation. Het is ook onwaarschijnlijk dat de bekende radiozenders gaan verdwijnen als de fm band verdwijnt.

Daarnaast is de pricewatch user-generated, en verre van compleet/juist. De Denon x1300w heeft volgens de fabrikant website gewoon internet radio mogelijkheid, maar dit wordt niet in de pricewatch vermeld. Het lijkt me ook sterk dat dat zou verdwijnen, tenzij er auteursrechtenorganisaties moeilijk gaan doen, maar dan zullen eerder de online zenders verdwijnen verwacht ik.

Naar mijn mening is het niet nodig jezelf te beperken tot receivers met dab+, vooral omdat er (betere) alternatieven zijn en de receiver op een vaste plek zal blijven staan. Dab+ is alleen nodig voor wekkerradio's en mobiele voertuigen zoals een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

McKaamos schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:27:
Owjah, ik geloof dat er wel vanuit de overheid een mandaat is dat iedere nederlander met een TV toegang dient te hebben tot NL1/2/3 en de regionale zender in verband met nieuws en noodsituaties.
Daarom is NL1/2/3+regiozender ook zonder decoder digitaal te ontvangen en altijd analoog beschikbaar.
Klopt. Ik heb onlangs Ziggo opgezegd maar kan nog steeds NL 1-2-3, de lokale en een regionale zender digitaal ontvangen. Altijd meegenomen als je het nieuws nog eens wilt zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

LA-384 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:10:
Radio via de kabelprovider is toch digitaal? Het lijkt me sterk dat deze via de ether ontvangen wordt en vervolgens digitaal over de kabel naar de gebruiker wordt verstuurd. Dat zal gewoon een digitale bron hebben, waarschijnlijk rechtstreeks van het radiostation. Het is ook onwaarschijnlijk dat de bekende radiozenders gaan verdwijnen als de fm band verdwijnt.

Daarnaast is de pricewatch user-generated, en verre van compleet/juist. De Denon x1300w heeft volgens de fabrikant website gewoon internet radio mogelijkheid, maar dit wordt niet in de pricewatch vermeld. Het lijkt me ook sterk dat dat zou verdwijnen, tenzij er auteursrechtenorganisaties moeilijk gaan doen, maar dan zullen eerder de online zenders verdwijnen verwacht ik.

Naar mijn mening is het niet nodig jezelf te beperken tot receivers met dab+, vooral omdat er (betere) alternatieven zijn en de receiver op een vaste plek zal blijven staan. Dab+ is alleen nodig voor wekkerradio's en mobiele voertuigen zoals een auto.
Radio via de kabel is ook nog gewoon analoog beschikbaar.
Digitaal heb je veel meer zenders en die kan je ontvangen met de DVB-decoder in je TV. Echter, een beperkte set analoog is als het goed is ook nog gewoon beschikbaar. M'n oudjes hebben nog een jaren 70/80 radio staan en die ontvangt nogsteeds FM over de kabel.

Wat betreft DAB+ kan dat natuurlijk ook gewoon over de kabel gaan.
We hebben ook DVB via de kabel (DVB-C), via de ether (aka Digitenne of DVB-T) en via Satelliet (DVB-S).
Dus een reciever met DAB+ kan zeker meerwaarde hebben, als hij dat kan ontvangen over de coax aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
Je hebt idd gelijk. Ik was in de veronderstelling dat het allemaal digitaal moest zijn, waarbij een deel gecodeerd was waarvoor je zo'n kaartje met decoder nodig had. Maar ik heb het even gecheckt en ik heb idd alleen analoge zenders via de coax-aansluiting in de receiver.

Toch denk ik niet dat er iets verandert wanneer fm uit de lucht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

LA-384 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:23:
Je hebt idd gelijk. Ik was in de veronderstelling dat het allemaal digitaal moest zijn, waarbij een deel gecodeerd was waarvoor je zo'n kaartje met decoder nodig had. Maar ik heb het even gecheckt en ik heb idd alleen analoge zenders via de coax-aansluiting in de receiver.

Toch denk ik niet dat er iets verandert wanneer fm uit de lucht gaat.
Op de kabel? Nee voorlopig niet.
De overheid is de baas over ether frequenties, maar niet over kabelfrequenties en zenderaanbod daarop.
Echter, kabelaars zullen allicht ruimte willen gaan maken voor het uitzenden van DAB+ zodra de markt goed gevuld wordt met DAB+ apparatuur, dus dat kan betekenen dat er analoge radiozenders komen te vervallen.
downtime schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:15:
[...]

Klopt. Ik heb onlangs Ziggo opgezegd maar kan nog steeds NL 1-2-3, de lokale en een regionale zender digitaal ontvangen. Altijd meegenomen als je het nieuws nog eens wilt zien.
Klopt. En dat werkt ook met Digitenne (DVB-T).
Als je een TV hebt met geintegreerde decoder (of een losse ergens vandaan hebt getoverd) kan je die gebruiken zonder pasje.
Alleen een antenne er aan hangen en scannen naar zenders. Hij detecteert ze allemaal, inclusief de gecodeerde kanalen, maar je kan dan alleen NL1/2/3 en de regionale zender(s) zien.

[ Voor 28% gewijzigd door McKaamos op 30-04-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Nu zijn alle FM zenders nog gewoon ook analoog via de kabel beschikbaar inderdaad, en zoals ik in jullie antwoorden lees zal een eventuele uiteindelijk uitfasering van FM via de ether hier waarschijnlijk geen verandering in brengen.

Op zich kan ik het met de ether ook voorstellen aangezien hier bandbreedtes beter gebruikt kunnen worden voor andere draadloze signalen, maar op de kabel, die dus kennelijk door de kabelexploitant worden beheerd, zitten deze denk ik niemand in de weg en zullen daarom iig niet zo snel verdwijnen?

Radio kan idd dus ook digitaal, maar dit moet idd via de decoder nog, maar ook los daarvan heb ik nog geen AV receiver gezien, iig in deze prijsklasse, die DVB-C heeft volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
McKaamos schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:13:
Die analoge zenders zijn volgens mij wettelijk bepaald welke er minimaal moeten zijn, ook in geval van calimiteiten. De meeste providers en gebruikers zien het liefst al het analoge vertrekken zodat er meer bandbreedte overblijft voor andere (nuttige) zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-10 08:54

elsinga

=8-)

Met de aankondiging dat Ziggo ook op de kabel analoog gaat afschakelen is dit topic ineens weer interessant. ;)

Zijn er, naast receivers met DAB+ ook receivers met DVB-C? En dan doel ik op de combi ontvanger plus versterker, liefst 5.1.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
elsinga schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:57:
Met de aankondiging dat Ziggo ook op de kabel analoog gaat afschakelen is dit topic ineens weer interessant. ;)

Zijn er, naast receivers met DAB+ ook receivers met DVB-C? En dan doel ik op de combi ontvanger plus versterker, liefst 5.1.
Ik ben ze iig niet tegengekomen, maar heb me destijds bij mijn onderzoek dan ook vooral op DAB+ gericht, niet op DVB-C.

Zelf uiteindelijk toch de Sony gekozen, dus zonder DAB, en me maar aan gewend om radio middels de ingebouwde Chromecast functionaliteit van die receiver te streamen via de TuneIn app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

elsinga schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:57:

Digitale radio kan natuurlijk ook gewoon DAB+ over de kabel zijn, soort van DAB+C, en via de ether DAB+T, of op de satelliet DAB+S ;)
Het is maar net welke technologie Ziggo gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-10 08:54

elsinga

=8-)

Ziggo zet nu alle radiozenders al via DVB-C op de kabel, ik gok even dat DAB+ rond de 200MHz niks wordt (want dat zou het probleem alleen maar 100MHz omhoog verplaatsen). De L band zou nog kunnen, maar die zit ruim boven de specs van de huidige kabels en splitters (1400Mhz).

Zie ook Wikipedia: Digital Audio Broadcasting

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Pagina: 1