Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:45
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Zuinige mini pc

Wat is je budget?
200. Hier zit iets rek in maar dan wel met goede punten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk maakt me niet zo heel veel uit. Heb wel ervaren dat Intel met de cpu vaak iets interessanter is (performance en verbruik)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment heb ik een ooit voor 25 euro over kunnen nemen Wintel systeem. Hier zit een Atom Z3735F met 2GB DDR3L in. Als opslag is er 32GB onboard wat uitgebreid kan worden met een micro SD kaartje. Voor verbindingen met het netwerk zit er een ethernet poort op (netzoals bij de Raspberry Pi loopt deze via usb meen ik) en er zit een standaard ABGN wifi controller op.

Linkje naar vergelijkbaar product: http://www.ebay.nl/itm/Mi...1f401e:g:BsIAAOSw4CFYoICr

Ik gebruik dit kastje geregeld om of iets te downloaden of om back-ups te laten automatiseren. Dit kan bijvoorbeeld via een netwerkshare en een USB schijf / disk.

Als besturingsysteem heb ik Linux Mint 18 erop staan.

Waar ik tegenaan begin te lopen:
- Het bedrade netwerk adaptertje kan maar 100Mbit/s aan. De rest van het netwerk is 1000Mbit/s en het is weliswaar geen grote belemmering maar met op de oog dat ik meer wil backuppen en grotere hoeveelheden moet backuppen is een 1000Mbit/s LAN wel zo handig. op dit moment heb ik het idee alles van de LAN via de CPU gaat (is volgens mij een USB LAN controller zoals bij een Raspberry Pi) . op dit moment kan de CPU alles prima aan maar indien mogelijk zou ik dit liever niet via de USB controller willen laten lopen (al is het misschien makkelijker met USB 3?).
- RAM geheugen. 2GB is nu nog voldoende maar wil graag naar de 4GB+ toe.
- USB 3 poorten zijn wenselijk (ivm hogere snelheid)

Het formaat van dit kastje is niet groot en dit kan wel iets groter. Heb ook nog eventueel wat liggen maar het mag van mij niet groter dan een NUC. Een SSD en of laptopschijf heb ik nog gewoon liggen dat is dus niet het probleem.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een mini pc met de minimale kracht of meer die ik nu al heb maar dan met een snellere LAN verbinding en meer RAM geheugen (minimaal 4GB) maar hierbij wel dat het setje nog steeds erg weinig verbruikt. Op dit moment onder Full load en een externe USB schijf erop aangekoppeld zit ik op ongeveer op 15 Watt verbruik. Op het moment dat de pc niks doet kan dit dalen richting de 4 Watt. Door het lage verbruik is dit kastje ook passief en het zou prettig zijn (geen must) dat de opvolger dit ook zo zou zijn.

Ik heb zitten kijken naar Thin clients en ondanks hun vaak grotere formaat (wat als echt niet anders kan ok is) is hun verbruik vaak toch richting de 30 a 40 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

pricewatch: Intel NUC 6CAYH?
Je moet zelf even een reepje ram en opslag erin stoppen en dan is die iets over budget, maar veel sneller dan bijvoorbeeld een RPi.

Dan heb je dus dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC 6CAYH€ 144,-€ 144,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 27,95€ 27,95
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 47,01€ 47,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,96

[ Voor 75% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-04-2017 12:05 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
@T.Kreeftmeijer Mooie NUC deze had ik nog niet gevonden (maar er zijn zoveel verschillende configs ook).. De SSD heb ik al (nog liggen). Dus dan zou ik ook nog binnen het budget komen.

Hebben anderen nog betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:50

Cyphax

Moderator LNX
Cave_Boy schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:03:
Hebben anderen nog betere alternatieven?
Ik zit zelf voor ongeveer dit doel pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T te overwegen; niet echt duur, verder past het ongeveer in je budget, zeker aangezien je de SSD die er niet bij zit al hebt. Verder heeft ie USB2- en USB3-poorten en 2xgigabit voor je netwerk. :)
In mijn geval zou 'ie dan mijn homeserver vervangen, dat is een low power ahtlon x2 geloof ik, van ondertussen al best wat jaartjes terug. :)

[ Voor 51% gewijzigd door Cyphax op 30-04-2017 13:09 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Cyphax schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:07:

Ik zit zelf voor ongeveer dit doel pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T te overwegen; niet echt duur, verder past het ongeveer in je budget, zeker aangezien je de SSD die er niet bij zit al hebt. Verder heeft ie USB2- en USB3-poorten en 2xgigabit voor je netwerk. :)
In mijn geval zou 'ie dan mijn homeserver vervangen, dat is een low power ahtlon x2 geloof ik, van ondertussen al best wat jaartjes terug. :)
De CPU in de HP Microserver is al wat ouder (1e kwartaal 2013) en heeft 2 cores op 2,3GHz. De TDP ligt op 35W
De CPU in de NUC is jonger (3 kwartaal 2016) en heeft 4 cores op 1,5GHz met een burst naar 2,3GHz. De TDP is echter minder maar 10W.

De HP Microserver heeft volgens mij alleen voordeel als je de CPU gaat upgraden (wat mogelijk is maar je moet wel specifieke processors erin doen).
Een korte vergelijking:
http://www.cpu-world.com/..._Intel_Celeron_J3455.html

Het voordeel van een 2e LAN poort kan inderdaad wel handig zijn maar die kan ik ook maken door een USB 3 naar LAN adapter ertussen te zetten (niet ideaal maar kan wel).

Er zit in de NUC een AC wifi kaart. Ik heb een AC netwerk en hij komt in dezelfde ruimte dus daar kan ik eventueel ook nog een behoorlijke snelheid mee halen.

Ik zie alleen dat de CPU Intel Celeron J3455 ook LPDDR4 aankan (bron: https://ark.intel.com/nl/...55-2M-Cache-up-to-2_3-GHz) . Zou ik dit ook in deze NUC kunnen doen? In de pricewatch zie ik nog geen LPDDR4 staan in de filters. Is dit wel al
verkrijgbaar?

Edit:
Was nieuwsgierig hoe de huidige cpu het zou doen tegen de G1610T en die scoort niet heel veel slechter zelfs geregeld ongeveer gelijk a iets beter. http://cpuboss.com/cpus/I...610T-vs-Intel-Atom-Z3735F

[ Voor 6% gewijzigd door Cave_Boy op 30-04-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Cave_Boy schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:38:
[...]

De CPU in de HP Microserver is al wat ouder (1e kwartaal 2013) en heeft 2 cores op 2,3GHz. De TDP ligt op 35W
De CPU in de NUC is jonger (3 kwartaal 2016) en heeft 4 cores op 1,5GHz met een burst naar 2,3GHz. De TDP is echter minder maar 10W.
TPD zegt weinig over verbruik, het beste kan je dat even in de bijbehorende topics vragen.
De HP Microserver heeft volgens mij alleen voordeel als je de CPU gaat upgraden (wat mogelijk is maar je moet wel specifieke processors erin doen).
Een korte vergelijking:
Dat zou kunnen, let wel op dat de microserver een server is en de NUC een pc.
Het voordeel van een 2e LAN poort kan inderdaad wel handig zijn maar die kan ik ook maken door een USB 3 naar LAN adapter ertussen te zetten (niet ideaal maar kan wel).

Er zit in de NUC een AC wifi kaart. Ik heb een AC netwerk en hij komt in dezelfde ruimte dus daar kan ik eventueel ook nog een behoorlijke snelheid mee halen.
Waarvoor? Meer dan 1Gbps ga je waarschijnlijk niet nodig hebben.
Dat van @Cyphax was waarschijnlijk niet heel serieus bedoeld.
Ik zie alleen dat de CPU Intel Celeron J3455 ook LPDDR4 aankan (bron: https://ark.intel.com/nl/...55-2M-Cache-up-to-2_3-GHz) . Zou ik dit ook in deze NUC kunnen doen? In de pricewatch zie ik nog geen LPDDR4 staan in de filters. Is dit wel al verkrijgbaar?
In de NUC kan alleen maar SODIMM DDR3L. Ik geloof dat LPDDR4 hetzelfde is als SODIMM DDR4. Weet niet zeker. :S

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:46:
[...]

TPD zegt weinig over verbruik, het beste kan je dat even in de bijbehorende topics vragen.

[...]

Dat zou kunnen, let wel op dat de microserver een server is en de NUC een pc.
De pc krijgt het niet heel zwaar en aangezien nu een simpel apparaat het eigenlijk ook red verwacht ik dat een pc dit makkelijk moet kunnen. De betrouwbaarheid zou je in twijfel kunnen nemen. Mijn ervaring is echter als je keurig met de hardware omgaat blijft het allemaal prima gaan.
[b]T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:46:
[...]

In de NUC kan alleen maar SODIMM DDR3. Ik geloof dat LPDDR4 hetzelfde is als SODIMM DDR4. Weet niet zeker. :S
SODIMM DDR4 kan meer spanning hebben dan LPDDR4 (LP staat voor Low Power).
Iemand die toevallig een vergelijkbare NUC weet maar met DDR4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cave_Boy schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:38:
[...]

Het totale verbruik is natuurlijk afhankelijk van het hele apparaat. Ik weet niet hoeveel die NUC verbruikt maar men heeft het vwb die Microserver over iets van 30W, leek me heel redelijk, al krijg je zo'n NUC vast zuiniger, maar zuiniger kan altijd. ;)
Een korte vergelijking:
Als het snel genoeg is is het snel genoeg voor mij, dus het gaat mij niet om welke processor nou het snelst is; in principe is m'n huidige Athlon ook wel snel genoeg (maar de rest van het systeem is ook wat verouderd, en volgens mij ook niet vreselijk zuinig). Maar dat is je eigen afweging uiteraard. :)
Je wilt je server via wifi aansluiten? Daar had ik niet aan gedacht, maar zou ik ook zeker niet doen. :)
Was nieuwsgierig hoe de huidige cpu het zou doen tegen de G1610T en die scoort niet heel veel slechter zelfs geregeld ongeveer gelijk a iets beter. http://cpuboss.com/cpus/I...610T-vs-Intel-Atom-Z3735F
Je hebt het over backups toch? Ik denk dat die processor daar weinig of geen invloed op heeft, behalve als je met encryptie aan de gang gaat wellicht... en zelfs dan verwacht ik dat je je geen zorgen hoeft te maken over de cpu. ;)
Maar kijk alsjeblieft verder dan de snelheid van de processor. :)
Niet dat zo'n NUC niet een mooi apparaat is (is ie imho wel), maar in mijn geval moet ik 3 HD's kwijt, en dan is zo'n Microserver tig keer handiger dan een NUC vermoed ik. :)
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:46:
[...]

Dat van @Cyphax was waarschijnlijk niet heel serieus bedoeld.
Noem je mij nou niet serieus?? :P
Nou het is niet in elk geval een voordeel, maar als je graag gbit wil en zo'n server heeft twee van die aansluitingen (plus een iLO-poortje), dan ben je sowieso bediend. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 30-04-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Cyphax schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:05:
Noem je mij nou niet serieus?? :P
Nou het is niet in elk geval een voordeel, maar als je graag gbit wil en zo'n server heeft twee van die aansluitingen (plus een iLO-poortje), dan ben je sowieso bediend. :)
Nee hoor. :)
Als @Cave_Boy al met 100Mbit uit de voeten kan is één Gbit poort al voldoende, natuurlijk zijn twee van die poorten leuk, maar ik zou daar niet echt op letten. Niet serieus in de zin van overbodig. Dat bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Cyphax schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:05:
[...]

Het totale verbruik is natuurlijk afhankelijk van het hele apparaat. Ik weet niet hoeveel die NUC verbruikt maar men heeft het vwb die Microserver over iets van 30W, leek me heel redelijk.

[...]

Als het snel genoeg is is het snel genoeg voor mij, dus het gaat mij niet om welke processor nou het snelst is; in principe is m'n huidige Athlon ook wel snel genoeg (maar de rest van het systeem is ook wat verouderd, en volgens mij ook niet vreselijk zuinig). Maar dat is je eigen afweging uiteraard. :)

[...]

Je wilt je server via wifi aansluiten? Daar had ik niet aan gedacht, maar zou ik ook zeker niet doen. :)

[...]

Je hebt het over backups toch? Ik denk dat die processor daar weinig of geen invloed op heeft, behalve als je met encryptie aan de gang gaat wellicht... en zelfs dan verwacht ik dat je je geen zorgen hoeft te maken over de cpu. ;)
Maar kijk alsjeblieft verder dan de snelheid van de processor. :)
Niet dat zo'n NUC niet een mooi apparaat is (is ie imho wel), maar in mijn geval moet ik 3 HD's kwijt, en dan is zo'n Microserver tig keer handiger dan een NUC vermoed ik. :)
toon volledige bericht
Ik ga inderdaad voornamelijk back-ups doen. Via wifi heeft geen voorkeur maar een back-up is in mijn geval dat de machine de data elders moet ophalen en op een USB schijf moet neerzetten. Het is dus alleen een doorvoer. Via wifi is dat niet meest fijne maar AC haalt tegenwoordig best hoge snelheden en aangezien er bij back-up voornamelijk verkeer 1 kant opgaat zou het een optie kunnen zijn. Wordt waarschijnlijk niet gebruikt :)

Sommige back-ups maken wel gebruik van encryptie en de huidige CPU die ik erin heb zitten maakt hier dan ook gebruik van. (al vraag ik me soms af hoeveel).

Ik kijk niet alleen naar de snelheid van de CPU. Ik kijk voornamelijk welke functies en snelheid heb ik en gebruik ik en hoeveel verbruikt het.

Ik heb vroeger meermaals naar een Microserver van HP gekeken. Toen waren de prijzen een stukje hoger en daardoor vond ik ze niet interessant genoeg. 3 harde schijven met een NUC.. Dat wordt erg lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Cave_Boy schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:22:
[...]

Ik heb vroeger meermaals naar een Microserver van HP gekeken. Toen waren de prijzen een stukje hoger en daardoor vond ik ze niet interessant genoeg. 3 harde schijven met een NUC.. Dat wordt erg lastig ;)
De andere microservers lijken ook echt veel duurder, ik vind die Gen8 wel een mooie balans tussen een echte server en een vrij zachte prijs, maar zet vooral de voor- en nadelen uiteen. Ik denk dat zo'n NUC qua performance iets sneller zal zijn (ook wel weer afhankelijk van de gebruikte processor; de Celeron zou bijna net zo snel zijn als een Core i5-4250U, al zegt mij dat al jaaaaren weinig meer, ik ben te oud voor geworden om dat allemaal bij te houden :+), en waarschijnlijk ook zuiniger. Als je de backups op een USB-disk wilt zetten om te backuppen is dat misschien de beste keuze wel, dan heeft het minder zin om te betalen voor voordelen waar je niks mee doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:45
Een HP Microserver is een no-go wat (super) zuinig betreft. Ik heb er zelf eentje en zit er toch wel aan te denken om hem weg te doen en iets te zoeken wat minder stroom verbruikt.

Ik ben me nu aan het verdiepen in het mini-STX formaat maar omdat het nog vrij nieuw is nog niet zo heel veel voor te koop en te vinden qua zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Heb inmiddels verder zitten uitzoeken en het verbruik van de G1610 daalt eigenlijk vrij weinig. Het idle verbruik is behoorlijk hoog tegenover de kracht die je ervoor krijgt. En nu ik dit zo type zie ik de reactie van EdwinB ook staan..

STX is nog net even te nieuw. Op dit moment heb ik me ogen op de eerder genoemde nuc gezet\.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Mini STX lijkt er interessant voor de NUC alternatieven al is de markt nog niet compleet/vol.
Neem nou deze behuizen, mooi alternatief voor de NUC: pricewatch: Silverstone Vital VT01 Zwart.

Zolang die er nog niet genoeg zijn is voor @Cave_Boy een NUC een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
De NUC's blijven sowieso wel mooie apparaten. Prachtige form factor. :) 'k Heb ze wel altijd prijzig gevonden maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:09:
Mini STX lijkt er interessant voor de NUC alternatieven al is de markt nog niet compleet/vol.
Neem nou deze behuizen, mooi alternatief voor de NUC: pricewatch: Silverstone Vital VT01 Zwart.

Zolang die er nog niet genoeg zijn is voor @Cave_Boy een NUC een goede oplossing.
Zeker leuke behuizing. Asrock heeft een paar stx bordjes maar echt leuk... Wordt er nu nog niet warm van. Zag ook een paar leuke bays. Je kan in 1 5,25 inch Bay precies 4 laptop formaat schijven stoppen. Stx kast en een 5,25 inch ruimte... Mini nas met power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 30-05 13:35
Misschien een nas kopen, dan heb je ook extra backup plaats, en een extra externe hd kun je ook eraan hangen.

Misschien 2e hands,
Zoek hier op het forum,
of hier bijv https://www.estunt.nl/product/hp-8200-elite-usdt-2/ usdt zijn hele kleine pc's.
Pagina: 1