Toon posts:

Plastic fanhouder liet los van PCB.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik merkte de laatste dagen bij mijn 4-5 jaar oude grafische kaart dat de temperaturen wel erg snel erg hoog werden bij een te lage belasting van de grafische kaart dus ik maakte eens even mijn kast open om te zien of dat er weer eens wat teveel stof in zat. Enigszins verbaasd zag ik dat het stuk plastic met daarin de fans los hing onder mijn grafische kaart. Blijkbaar was het ontwerp niet berekend op de kracht die de ventilators er jarenlang op uitoefenen. :')
Ik heb niet kunnen achterhalen hoe het vast zat, ik zie geen schroefgaten in het plastic zitten en ik had 1 zeer dun (diameter van hooguit 1 millimeter?) en relatief lang (paar cm.) schroefje gevonden wat al dan niet ooit in de grafische kaart zat.
Grafische kaart: Sapphire HD 7850

Heeft iemand van jullie dit meegemaakt? Zo ja, hoe losten jullie dat op? Heef dat plastic omhulsel een naam? Dat zoekt wat gemakkelijker.

Alle reacties

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Ik ben zeer benieuwd naar een foto van dit voorval :)
Doorgaans noemt men het plastic de "shroud" van de kaart.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Verwijderd

Desnoods gewoon wat hot-glue er tegenaan knallen.

Verwijderd

Topicstarter
aminam schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:49:
Ik ben zeer benieuwd naar een foto van dit voorval :)
Doorgaans noemt men het plastic de "shroud" van de kaart.
Dat dacht ik maar hoort daar niet alles bij? De fans, de hittepijpen etc.
Een foto gaat een beetje lastig, anders zou ik het je graag gunnen. ;)
Ik kan het wel gemakkelijk omschrijven, het plastic met de fans erin (de hittepijpen zitten uiteraard op de PCB zelf) liet volledig los en hing nog vast via het kabletje wat van de PCB naar de fans loopt. :')
Dat is de reden dat ik de kaart wel nog kon gebruiken (het werd wel nog een beetje gekoeld) maar met veel te hoge temperaturen.
Een foto van mijn gezicht tijdens het constateren van dit defect is wellicht interessanter. Als je bij PC's denkt alle oorzaken van hardwarefalen te kennen...
Slechte timing trouwens: ik ben op Vega aan het wachten. Als het nu een paar maanden later zou gebeuren...

Ik heb het provisorisch opgelost, hot glue had ik helaas niet bij de hand. Of dat mijn oplossing werkt weet ik pas nadat ik een paar dagen mijn kaart heb belast. Momenteel is de temperatuur van mijn kaart 26 graden idle in de desktop nadat het een langere tijd heeft aangestaan en staat de fan op de minimale stand (30% van de maximale RPM bij mijn kaart :|). Ik ben er benieuwd naar of dat meer mensen dit hebben meegemaakt en wat zij deden. Is dit zo'n wtf-geval van hardwarefalen wat in het lijstje met memorabele en unieke oorzaken van hardwarefalen mag worden gezet of komt het regelmatig voor? :)

Voor de volledigheid, ik had de kaart netjes vastgeschroefd.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2017 23:19 ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Ja dit klinkt toch zeker wel als een apart geval, heb je de kaart zelf nieuw gekocht? Misschien dat de vorige eigenaar niet alles lekker in elkaar heeft geschroefd na een repaste. Maar over het algemeen word met de shroud het plastic omhulsel bedoel, of de fans daarbij horen weet ik niet maar het koelblok zelf in ieder geval niet.

Ik kan me wel een bizar voorval op het forum herrineren van een msi koeler waar de heatpipe soldering af was geknapt waardoor het hele koelblok naar beneden was gekomen. Voor de rest is het nog altijd knap vreemd.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Verwijderd

Topicstarter
aminam schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:41:
Ja dit klinkt toch zeker wel als een apart geval, heb je de kaart zelf nieuw gekocht? Misschien dat de vorige eigenaar niet alles lekker in elkaar heeft geschroefd na een repaste. Maar over het algemeen word met de shroud het plastic omhulsel bedoel, of de fans daarbij horen weet ik niet maar het koelblok zelf in ieder geval niet.

Ik kan me wel een bizar voorval op het forum herrineren van een msi koeler waar de heatpipe soldering af was geknapt waardoor het hele koelblok naar beneden was gekomen. Voor de rest is het nog altijd knap vreemd.
Ik had de kaart nieuw gekocht bij Coolblue, er waren geen gebruikssporen zichtbaar bij de kaart of de verpakking maar je weet het helaas nooit zeker of dat de kaart niet eerst bij een andere klant is geweest (terugbrengen binnen X dagen). De kaart is 4-5 jaar oud en deze ventilators hebben een maximale RPM van 4000-5000 rpm. Ik kan me voorstellen dat dat flink wat mechanische stress geeft.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2017 00:45 ]

Pagina: 1