Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke Powerline + Access Point combinatie is ideaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BENx1996
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 11:07
Ik heb momenteel een 100 mbit powerline + (tweede) router om goed signaal te hebben op mijn slaapkamer.
Echter heb ik een 150 mb/s internetabonnement en krijg ik op mijn slaapkamer maar zo'n 70 mb/s door.

Set-up is dus als volgt:
- Router beneden verbind ik met een powerline
- Tweede powerline adapter sluit ik aan op mijn slaapkamer
- Deze powerline verbind ik weer met een tweede router (Of in de nieuwe situatie een Access Point)

Het wordt dus tijd voor een gigabit powerline + access point, ik heb zelf al een aantal producten vergeleken en kom op de volgende producten uit:
- TP-Link TL-PA8030P Kit
- Sitecom WLX-7000

Mijn budget zit zo rond de €200,00, daar zit ik nu vrij ver onder.
Ik wil de powerline gaan aansluiten met Cat6 kabels.

Om reacties over kabels trekken te voorkomen: Ja, ik weet dat een kabel trekken beter is, maar hier heb ik de gereedschappen, kennis en tijd niet voor. Vandaar deze oplossing, die denk ik beter is dan een wifi repeater.

Ik ben vrij nieuw op het forum, als er al een topic is waar ik deze vraag ook kan stellen, kan dit topic gesloten worden en zal ik mijn verhaal daar doen.

De vraag: Welke powerline/Access Point raden jullie aan, of zijn de door mij gekozen producten het beste wat ik kan krijgen voor mijn budget?

[ Voor 5% gewijzigd door BENx1996 op 29-04-2017 19:49 ]

Beste antwoord (via BENx1996 op 30-04-2017 13:20)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BENx1996 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:47:
Ik heb momenteel een 100 mbit powerline + (tweede) router om goed signaal te hebben op mijn slaapkamer.
Echter heb ik een 150 mb/s internetabonnement en krijg ik op mijn slaapkamer maar zo'n 70 mb/s door.
Exact welke PLC ("powerline") adapter heb je nu?

Het is normaliter bijna onmogelijk om een inschatting te geven van PLC performance in een bepaald huis, maar als je de huidige performance (die 70Mbps, let op de hoofdletters, scheelt factor miljard 8)7 ) weet en weet wat de specs zijn van het apparaat dat er nu hangt ("100 mbit" klopt vrijwel zeker niet en een dergelijke aanduiding zegt sowieso minder dan merk+modelnr) is een goede inschatting te maken van hoe andere sets zouden presteren.
[...]

Het wordt dus tijd voor een gigabit powerline + access point, ik heb zelf al een aantal producten vergeleken en kom op de volgende producten uit:
- TP-Link TL-PA8030P Kit
"Gigabit powerline" bestaat niet :o

Dit is een setje dat een link rate van 1200Mbps adverteert, maar bij PLC is de overhead en dus het verschil tussen link rate en netto throughput nog groter dan bij WiFi. Zelfs onder labomstandigheden heb ik met een dergelijk apparaat nooit boven de 350Mbps throughput gehaald en IRL mag je je in de handen wrijven als je 250Mbps netto throughput haalt. En dat is bij relatief schoon stroomnet. Je kunt ook een situatie hebben dat minder schoon is waarbij je met zo'n apparat hooguit 25Mbps haalt. Of zoals bij mij thuis: 65-75Mbps, maar eens in de 5 minuten meerdere seconden lang packetloss door een of andere voor mij onvindbare storingsbron.

Nu, je haalt met huidige setje al 70Mbps en bent blijkbaar alleen met de throughput ontevreden, dus stabiliteit zal bij jou in orde zijn. En waarschijnlijk haal je die 70Mbps met wat oudere technologie (ik gok: HomePlug AV 1.1 "500Mbps"). Dan ga je met zo'n modernere HomePlug AV2.0 setje als hierboven waarschijnlijk aanzienlijk hogere prestaties halen. Hoe hoog hangt trouwens weer van nieuwe factor in je stroomnet af. Zo'n oude set doet niets met randaarde, de nieuwe wel. Als je op beide locaties werkende aarding hebt, dan verdubbelt het de prestaties ruim. Zo niet, dan niet. Mijn gok op basis van de info tot nu toe: 250-300Mbps als je randaarde hebt, ~125Mbps zonder randaarde op een of beide locaties.

WIl je meer dan dit, dan zit er weinig anders op dan Ethernetkabel te trekken. Dat is trouwens stukken goedkoper. 15m Cat6 kost nog geen tientje. Controleer of je niet in of nabij de ruimte waar je verbinding wilt hebben een loze leiding hebt (of een ongebruikte analoge telefonie outlet) Zelfs met bevestigingsmateriaal en contactdozen erbij heb je voor nog geen EUR 25 gegarandeerd 1Gbps verbinding. Oh, en geen gare kastjes die in de weg zitten, latency toevoegen en kapot kunnen.
Alsjeblieft niet :/

- Sitecom heeft geen al te beste naam, ik zou het niet vertrouwen
- los daarvan, dit ding kost gewoon teveel voor z'n specs

Voor EUR 20 minder heb je de KPN "WiFi-versterker", wat in beide banden 3x3 MiMo levert (tov 2x2 MiMo bij dit geval). Voor EUR 50 kun je niet beter krijgen, maar ook niet voor EUR 70 of trouwens EUR 120. Enige minpunt is dat je nauwelijks/niet aan de firmware kunt hobbyen, maar als ik jouw vraag zo lees heb je daar de kennis en tijd niet voor :z
Als je met PLC gaat werken is dit alsof je onder een bestelbus racing slicks gaat plakken: Totaal overbodig. Of je nu Cat5e of Cat7 neemt, PLC gaat toch altijd de bottleneck worden.
Om reacties over kabels trekken te voorkomen: Ja, ik weet dat een kabel trekken beter is, maar hier heb ik de gereedschappen, kennis en tijd niet voor. Vandaar deze oplossing, die denk ik beter is dan een wifi repeater.
Vrijwel alles is beter dan een WiFi repeater, en je gekozen oplossing gaat in jouw geval waarschijnlijk goed werken.

Maar tegenvoorstel binnen budget:
1) ga naar werkspot.nl en regel daar voor <EUR 150 een klusjesman die Ethernet voor jou trekt
2) sluit KPN AP aan.

Goede kans dat punt 1 niet eens significant meer kost dan de PLC-set die je overweegt. Dan ben je gewoon in een keer voor nu en de toekomst klaar :)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BENx1996 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:47:
Exact welke PLC ("powerline") adapter heb je nu?

Het is normaliter bijna onmogelijk om een inschatting te geven van PLC performance in een bepaald huis, maar als je de huidige performance (die 70Mbps, let op de hoofdletters, scheelt factor miljard 8)7 ) weet en weet wat de specs zijn van het apparaat dat er nu hangt ("100 mbit" klopt vrijwel zeker niet en een dergelijke aanduiding zegt sowieso minder dan merk+modelnr) is een goede inschatting te maken van hoe andere sets zouden presteren.
[...]

- TP-Link TL-PA8030P Kit
"Gigabit powerline" bestaat niet :o

Dit is een setje dat een link rate van 1200Mbps adverteert, maar bij PLC is de overhead en dus het verschil tussen link rate en netto throughput nog groter dan bij WiFi. Zelfs onder labomstandigheden heb ik met een dergelijk apparaat nooit boven de 350Mbps throughput gehaald en IRL mag je je in de handen wrijven als je 250Mbps netto throughput haalt. En dat is bij relatief schoon stroomnet. Je kunt ook een situatie hebben dat minder schoon is waarbij je met zo'n apparat hooguit 25Mbps haalt. Of zoals bij mij thuis: 65-75Mbps, maar eens in de 5 minuten meerdere seconden lang packetloss door een of andere voor mij onvindbare storingsbron.

Nu, je haalt met huidige setje al 70Mbps en bent blijkbaar alleen met de throughput ontevreden, dus stabiliteit zal bij jou in orde zijn. En waarschijnlijk haal je die 70Mbps met wat oudere technologie (ik gok: HomePlug AV 1.1 "500Mbps"). Dan ga je met zo'n modernere HomePlug AV2.0 setje als hierboven waarschijnlijk aanzienlijk hogere prestaties halen. Hoe hoog hangt trouwens weer van nieuwe factor in je stroomnet af. Zo'n oude set doet niets met randaarde, de nieuwe wel. Als je op beide locaties werkende aarding hebt, dan verdubbelt het de prestaties ruim. Zo niet, dan niet. Mijn gok op basis van de info tot nu toe: 250-300Mbps als je randaarde hebt, ~125Mbps zonder randaarde op een of beide locaties.

WIl je meer dan dit, dan zit er weinig anders op dan Ethernetkabel te trekken. Dat is trouwens stukken goedkoper. 15m Cat6 kost nog geen tientje. Controleer of je niet in of nabij de ruimte waar je verbinding wilt hebben een loze leiding hebt (of een ongebruikte analoge telefonie outlet) Zelfs met bevestigingsmateriaal en contactdozen erbij heb je voor nog geen EUR 25 gegarandeerd 1Gbps verbinding. Oh, en geen gare kastjes die in de weg zitten, latency toevoegen en kapot kunnen.
Alsjeblieft niet :/

- Sitecom heeft geen al te beste naam, ik zou het niet vertrouwen
- los daarvan, dit ding kost gewoon teveel voor z'n specs

Voor EUR 20 minder heb je de KPN "WiFi-versterker", wat in beide banden 3x3 MiMo levert (tov 2x2 MiMo bij dit geval). Voor EUR 50 kun je niet beter krijgen, maar ook niet voor EUR 70 of trouwens EUR 120. Enige minpunt is dat je nauwelijks/niet aan de firmware kunt hobbyen, maar als ik jouw vraag zo lees heb je daar de kennis en tijd niet voor :z
Als je met PLC gaat werken is dit alsof je onder een bestelbus racing slicks gaat plakken: Totaal overbodig. Of je nu Cat5e of Cat7 neemt, PLC gaat toch altijd de bottleneck worden.
Vrijwel alles is beter dan een WiFi repeater, en je gekozen oplossing gaat in jouw geval waarschijnlijk goed werken.

Maar tegenvoorstel binnen budget:
1) ga naar werkspot.nl en regel daar voor <EUR 150 een klusjesman die Ethernet voor jou trekt
2) sluit KPN AP aan.

Goede kans dat punt 1 niet eens significant meer kost dan de PLC-set die je overweegt. Dan ben je gewoon in een keer voor nu en de toekomst klaar :)

Oslik blyat! Oslik!

• BENx1996
@dion_b

Momenteel gebruik ik een LEA Netsocket 200+ die een vriend uit China (of ergens daarvandaan) heeft besteld. Ik woon nog thuis, dus wil ook om deze reden het allemaal zo simpel mogelijk houden, het trekken van een kabel zal allemaal in overleg met mijn vader moeten, die daar niet het nut van in ziet. (Als hij beneden maar zijn mail kan checken, hoeft er niets veranderd te worden denkt hij)

De stabiliteit is perfect, ik heb ook altijd die 70 Mb/s bij een speedtest en heb geen last van onderbrekingen tijdens downloaden/streamen.

Maar een gigabit powerline bestaat dus niet? Want toen Ziggo een keer mijn router had uitgelezen I.V.M. andere problemen zagen ze dat mijn powerline maar maximaal 100 Mb/s was, of zouden ze het dan over mijn tweede router hebben gehad?

De KPN AP ziet er goed uit, en inderdaad een stuk goedkoper.
Softwarematig weet ik alles wel in te stellen, maar kabels trekken en dergelijke, dat heb ik nog nooit gedaan.

Als ik nou het door mij gekozen setje pak met een KPN AP, zou ik dus (van jouw reactie uitgaande) op zo'n 125 Mb/s kunnen rekenen. Met kabel zal dit uiteraard de volle 150 Mb/s zijn.

Als ik ook nog kijk naar je reacties op de kabel, kan ik dus beter gewoon bij Cat5e blijven, aangezien het goedkoper is en Cat6 geen voordeel gaat opleveren?

Ik snap dat dit absoluut geen ideale situatie is en de oplossing kabel trekken in veel gevallen enorm simpel is. Als ik op mezelf zou wonen zou dit ook een van de eerste dingen zijn die ik zou doen.

Enorm bedankt voor je lange antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BENx1996 schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:00:
@dion_b

Momenteel gebruik ik een LEA Netsocket 200+ die een vriend uit China (of ergens daarvandaan) heeft besteld.
Made in France, dus redelijke omweg als die in China gehaald is :P

Dit is dus een HomePlug AV 1.1 "200Mbps" set. Verschil met de "500Mbps" sets is dat deze maar 2-30MHz benut en niet 31-68MHz. Dat betekent dat jij een wel krankzinnig schone stroomnet hebt - en dus veel geluk. Want alle nieuwere standaarden pakken die hogere frequenties wel mee. Een verdubbeling ga je er niet mee halen, maar zeker anderhalf keer meer is waarschijnlijk. Dan zou je met het door jou genoemde setje zonder randaarde al boven de 150Mbps uit kunnen komen, met randaarde allicht boven de 300Mbps :o
Ik woon nog thuis, dus wil ook om deze reden het allemaal zo simpel mogelijk houden, het trekken van een kabel zal allemaal in overleg met mijn vader moeten, die daar niet het nut van in ziet. (Als hij beneden maar zijn mail kan checken, hoeft er niets veranderd te worden denkt hij)
Hij die betaalt bepaalt. Geef aan dat het voor jou niet voldoet en jij de kosten ervan en moeite ervoor gaat dragen. Komt doorgaans volwassen over.
De stabiliteit is perfect, ik heb ook altijd die 70 Mb/s bij een speedtest en heb geen last van onderbrekingen tijdens downloaden/streamen.

Maar een gigabit powerline bestaat dus niet? Want toen Ziggo een keer mijn router had uitgelezen I.V.M. andere problemen zagen ze dat mijn powerline maar maximaal 100 Mb/s was, of zouden ze het dan over mijn tweede router hebben gehad?
Maak onderscheid tussen PLC (de verbinding tussen die twee kastjes) en Ethernet (de verbinding tussen kastje en modemrouter). Je hebt nu een PLC-verbinding volgens HomePlug AV 1.1 "200Mbps" waar je al nagenoeg het hoogst haalbare haalt. Daarnaast is de Ethernetverbinding van de PLC-adapter een 10/100-geval. Punt is dat Ethernet zeker nu je bottleneck niet is: over 100Mbps Ethernet haal je probleemloos 94Mbps. De bottleneck zit in het HomePlugAV-stuk. Als je de Ethernetadapter in je huidige set zou kunnen upgraden naar 1GbE, zou je nog steeds exact dezelfde 70Mbps halen.

Idem met nieuwe set. Daar is de AV 2.0 wel in staat tot snelheden boven de 100Mbps, daarom zit er een 1GbE adapter in. Maar denk niet dat je daarom 1Gbps (of zelfs in de buurt daarvan) over de PLC gaat halen. Dat is ook in de nieuwe situatie de bottleneck.

Ik heb ontwerpen gezien voor PLC-adapters die misschien onder perfecte omstandigheden in de buurt zouden kunnen komen van netto 1Gbps, maar dat gaat om G.hn wave 2 adapters die 100MHz bandbreedte gebruiken die op z'n vroegst volgend jaar beschikbaar komen. Bovendien: hoe hoger de frequentie, des te meer demping je hebt. Kans dat je daar perfecte signaal haalt is lager dan met huidige adapters die max 50MHz gebruiken (of jouw dingen die nog geen 30MHz doen).

Als je 1Gbps wilt, Ethernet. Enige vraag is of je koper of glas gebruikt. Koper is doorgaans makkelijker ;)
De KPN AP ziet er goed uit, en inderdaad een stuk goedkoper.
Softwarematig weet ik alles wel in te stellen, maar kabels trekken en dergelijke, dat heb ik nog nooit gedaan.
Wederom, voor de prijs van die PLC-adapters kun je die kennis inhuren.
Als ik nou het door mij gekozen setje pak met een KPN AP, zou ik dus (van jouw reactie uitgaande) op zo'n 125 Mb/s kunnen rekenen.
Hangt ervan af. Je hebt mijn vraag over aarding bij jou in huis niet beantwoord. Hoe zit dat?
Met kabel zal dit uiteraard de volle 150 Mb/s zijn.
Maak onderscheid tussen LAN en internetverbinding. Je internetverbinding is inderdaad 150Mbps, dus hoger dan dat ga je ongeacht wat je binnenhuis doet daar niet boven komen. Maar voor communicatie tussen twee computers in huis (bijv van/naar NAS) is dat niet relevant. Dan is het ~150Mbps (of ~300Mbps indien geaard) over PLC vs >900Mbps bedraad.
Als ik ook nog kijk naar je reacties op de kabel, kan ik dus beter gewoon bij Cat5e blijven, aangezien het goedkoper is en Cat6 geen voordeel gaat opleveren?
We hebben het over patchkabels van anderhalve meter. Boeit uitermate weinig. Ook qua kosten. Gebruik de kabels die bij de apparaten meegeleverd worden.

Oslik blyat! Oslik!

• BENx1996
@dion_b

Het valt me na 2,5 jaar hier wonen nu pas op dat de stopcontacten waar ik alles op aansluit niet geaard zijn.
Als ik de nieuwe set dus wel in geaarde stopcontacten stop zou alles beter moeten werken?

[ Voor 41% gewijzigd door BENx1996 op 30-04-2017 16:00 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BENx1996 schreef op zondag 30 april 2017 @ 15:57:
@dion_b

Het valt me na 2,5 jaar hier wonen nu pas op dat de stopcontacten waar ik alles op aansluit niet geaard zijn.
Als ik de nieuwe set dus wel in geaarde stopcontacten stop zou alles beter moeten werken?
De nieuwe set wel ja. De bestaande doet er niets mee.

Wat de nieuwe doet is MiMo, oftewel twee datastromen tegelijk versturen, de ene over de fase-nulpaar, de andere over de aarde-nulpaar. Dat is exact hetzelfde als bij WiFi, maar de uitwerking is anders. Bij WiFi gaat het om faseverschillen in dezelfde frequentie op dezelfde medium, met dezelfde demping en verstoring - en dus performance. 2x2 MiMo geeft je dus bij WiFi vrijwel exact dubbele prestaties van 1x1.

Bij PLC werkt het iets anders, want de twee stromen zijn niet gelijk:
- aarding is allemaal aangesloten op zelfde gezamelijke aardepen. Vooral tussen groepen loopt de bekabeling anders, met andere demping. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken.
- aangezien >90% van apparaten geen randaarde gebruikt, zit ook >90% van verstoring op de fase-nulpaar. De aarde-nulpaar is dus nagenoeg altijd veel schoner dan de fase-nulpaar.

Bottom line is dat waar bij WiFi de winst van 2x2 tov 1x1 nagenoeg exact 100% is, is de winst bij PLC vaak groter, afhankelijk van de verstoring op de fase-nulpaar meestal rond de 150%, maar bij ernstige verstoring kan het nog veel groter zijn. Bij jou is zo te horen veel minder verstoring, dan zal de winst van 2x2 (met randaarde) dus dichterbij de 100% tov 1x1 (zonder randaarde).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1