Ik heb een overeenkomst met mijn bovenburen waarbij zij mijn berging overnemen. Inmiddels hebben we de splitsingswijziging voorbereid bij de notaris en is er een akkoord van het Kadaster. Rest alleen nog toestemming van de bank en daar wordt ik de afgelopen weken al van het kastje naar de muur gestuurd.
Er is een NWWI taxatie gemaakt van de woning en van de berging.
Samenvattend:
Taxatiewaarde woning inclusief berging: 260.000
Taxatiewaarde berging: 15.000
Taxatiewaarde woning zonder berging:250.000
Hoogte Hypotheek (afgesloten in 2004): 127.556
Verkoop prijs berging: 18.000
Nu wil ik het verkoopbedrag niet gebruiken om mijn hypotheek mee af te lossen maar vrij besteedbaar gebruiken en daar gaat het nu mis. Omdat ik meer dan 10.000 niet af ga lossen op de hypotheek wordt de situatie adviesplichtig (volgens de bank). Gezien de hoogte van de hypotheek t.o.v. het resterende onderpand zie ik geen enkele noodzaak voor een nieuwe toetsing van mijn financiele draagkracht en eventuele herziening van de hypotheek.
Ik heb al gesproken met:
- een hypotheekadviseur van de bank
- een adviseur wonen van de bank
- de afdeling beheer heeft er naar gekeken maar stelt dat een hypotheekadviseur een advies op moet stellen.
Ik heb het gevoel dat ik weer terug bij af ben.
Nu weet ik helaas te weinig van de wetgeving hieromtrent en hoop dat een van jullie wat licht kunnen schijnen op deze situatie of een advies hebben zodat ik toestemming van de bank wat makkelijker voor elkaar kan krijgen.
Er is een NWWI taxatie gemaakt van de woning en van de berging.
Samenvattend:
Taxatiewaarde woning inclusief berging: 260.000
Taxatiewaarde berging: 15.000
Taxatiewaarde woning zonder berging:250.000
Hoogte Hypotheek (afgesloten in 2004): 127.556
Verkoop prijs berging: 18.000
Nu wil ik het verkoopbedrag niet gebruiken om mijn hypotheek mee af te lossen maar vrij besteedbaar gebruiken en daar gaat het nu mis. Omdat ik meer dan 10.000 niet af ga lossen op de hypotheek wordt de situatie adviesplichtig (volgens de bank). Gezien de hoogte van de hypotheek t.o.v. het resterende onderpand zie ik geen enkele noodzaak voor een nieuwe toetsing van mijn financiele draagkracht en eventuele herziening van de hypotheek.
Ik heb al gesproken met:
- een hypotheekadviseur van de bank
- een adviseur wonen van de bank
- de afdeling beheer heeft er naar gekeken maar stelt dat een hypotheekadviseur een advies op moet stellen.
Ik heb het gevoel dat ik weer terug bij af ben.
Nu weet ik helaas te weinig van de wetgeving hieromtrent en hoop dat een van jullie wat licht kunnen schijnen op deze situatie of een advies hebben zodat ik toestemming van de bank wat makkelijker voor elkaar kan krijgen.