Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik heb een overeenkomst met mijn bovenburen waarbij zij mijn berging overnemen. Inmiddels hebben we de splitsingswijziging voorbereid bij de notaris en is er een akkoord van het Kadaster. Rest alleen nog toestemming van de bank en daar wordt ik de afgelopen weken al van het kastje naar de muur gestuurd.

Er is een NWWI taxatie gemaakt van de woning en van de berging.

Samenvattend:
Taxatiewaarde woning inclusief berging: 260.000
Taxatiewaarde berging: 15.000
Taxatiewaarde woning zonder berging:250.000
Hoogte Hypotheek (afgesloten in 2004): 127.556
Verkoop prijs berging: 18.000

Nu wil ik het verkoopbedrag niet gebruiken om mijn hypotheek mee af te lossen maar vrij besteedbaar gebruiken en daar gaat het nu mis. Omdat ik meer dan 10.000 niet af ga lossen op de hypotheek wordt de situatie adviesplichtig (volgens de bank). Gezien de hoogte van de hypotheek t.o.v. het resterende onderpand zie ik geen enkele noodzaak voor een nieuwe toetsing van mijn financiele draagkracht en eventuele herziening van de hypotheek.

Ik heb al gesproken met:
- een hypotheekadviseur van de bank
- een adviseur wonen van de bank
- de afdeling beheer heeft er naar gekeken maar stelt dat een hypotheekadviseur een advies op moet stellen.

Ik heb het gevoel dat ik weer terug bij af ben.
Nu weet ik helaas te weinig van de wetgeving hieromtrent en hoop dat een van jullie wat licht kunnen schijnen op deze situatie of een advies hebben zodat ik toestemming van de bank wat makkelijker voor elkaar kan krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Volgens mij is dit de reden. De toetsing moet opnieuw omdat je de opbrengst van de verkoop niet gebruikt voor aflossing hypotheek. Daarmee wordt een gedeelte van de hypotheek ter hoogte van de opbrengst niet meer fiscaal aftrekbaar en gaat in Box 3 vallen. Resultaat: bank wil weten of jij dat kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
Geldt dat ook wanneer de hoogte van de hypotheek ca. 50% van de restwaarde van het onderpand bedraagt? Het totale hypotheekbedrag is dan nog steeds gebruikt voor het resterende deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

LTI (of je wel genoeg verdient) staat los van LTV (of het onderpand genoeg waard is), je zult aan beide moeten voldoen.

Maar volgens mij moet je het niet zoeken in wetgeving, maar in de voorwaarden van je bank en van je hypotheek. Gewoon een advies opvragen is wss de kortste klap naar een oplossing ;)

[ Voor 43% gewijzigd door naitsoezn op 29-04-2017 19:32 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Hypotheken (persoonlijke financien) doen we in PFSL dus WVB->PFSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
alright... dan ga ik zelf aan de bank voorstellen mijn inkomen ook door te geven. Daar hebben ze na 4 weken nog steeds niet naar gevraagd nml...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
Ik had gehoopt omdat het de verkoop is van slechts 6% van de taxatie waarde terwijl de hoogte van de hypotheek ca. 51% is van de taxatiewaarde van het restant het allemaal niet zo veel uit komt.
Ik kan deze hypotheek immers al sinds 2004 betalen en de waarde van de totale woning was toen ruim 60k minder, voordeel van appartement in Amsterdam zal ik maar zeggen.

Ik wacht het telefoontje van de adviseur maar af dan...
Pagina: 1