Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-08 14:04

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Ik zoek een budget tot mid-range smartphone en twijfel tussen een Lenovo P2, Moto G5 plus en Samsung Galaxy A5 (2017). Na allerlei reviews te hebben doorgespit kom ik tot de conclusie dat het allemaal goede smartphones zijn, maar ook weer nét niet.

Ik zoek gewoon een goede all-round smartphone voor "standaard" zaken als browsen, navigeren, Whatsapp. Ik maak niet overdreven veel foto's, maar wil wel af en toe gewoon goede foto's kunnen maken. Ik gebruik mijn telefoon niet om te gamen.

Lenovo P2:
+ Amoled scherm, accu
- Camera, buggy software (problemen met notificaties, mic), upgrade van Android 6 naar 7 gehad, dus de vraag is of er nog upgrades komen.

Moto G5 plus:
+ Camera
- LCD scherm, geen kompas, geen geweldig design, grote form factor voor een 5.2 inch scherm

Samsung Galaxy A5 (2017)
+ Amoled scherm, camera
- Android 6, trager dan Snapdragon 625 in P2 en G5+, trage vingerafdrukscanner

Zijn er ervaringsdeskundigen die me kunnen helpen om een keuze te maken en de voor- en nadelen van deze modellen tegen elkaar af te wegen?

[ Voor 19% gewijzigd door rick77 op 29-04-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

De belangrijkste vraag is vooral: Hoe wil je deze telefoon gaan gebruiken?

Voor brakke of oude software zou ik zelf niet kiezen.
Persoonlijk is dat iets waar je je langdurig aan kan storen.

pricewatch: BlackBerry DTEK50 Zwart
+ Sterke software, langdurige updates.
+ 3GB ram
+ Wifi AC
+ Quickcharge

- Qualcomm Snapdragon 617 (MSM8952), geen vingerafdrukscanner, geen grote accu, geen top design.

[ Voor 8% gewijzigd door 3x3 op 29-04-2017 17:37 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:10

The Wizard

Moderator Mobile
--> MAA

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Ik zit min of meer in dezelfde situatie en overwoog dezelfde telefeoons als jij, plus de Wileyfox Swift 2 X.

Ik twijfel vooral nog tussen Wileyfox Swift 2x en de Moto G5+, P2 heb ik afgeschreven vanwege alle klein brakheidjes en de Samsung vanwege de software schil.

Waarbij voor mij de Wileyfox als voordelen heeft:

- snelle software updates
- design
- usb-C
- notificatieled

Moto G5+ als voordelen heeft

- (veel) betere camera
- snellere soc
- waarschijnlijk betere accu

Ik heb met beide gespeeld en moet zeggen dat het verschil in SOC niet direct heel merkbaar is maar mij toch naar de Moto laat neigen.

Heb jij de Swift 2X ook overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
henkebek schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:05:
Ik heb met beide gespeeld en moet zeggen dat het verschil in SOC niet direct heel merkbaar is maar mij toch naar de Moto laat neigen.

Heb jij de Swift 2X ook overwogen?
Niet echt serieus vanwege de tragere soc. Wat staat je zo tegen aan Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Als ik de Samsung strategie een beetje begrijp, is de A5 afgeleid van de top van vorig jaar, en daarmee een stabiel betrouwbaar toestel. Dus dat kan een reden zijn de A5 te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je openingspost is al heel erg compleet, maar ik mis eigenlijk nog één ding: Heb je ook een bepaald budget voor ogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Budget staat niet echt "vast", maar in de richting van 300 - 350 euro. Het moet vooral goede value for money zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-08 23:17
Sony Xperia X? :)

+ SD650
+ Prima camera
+ Goed scherm
+ Redelijke accu
+ Goede software (vind ik i.i.g.)

- Al een tijdje te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
rick77 schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:26:
[...]

Niet echt serieus vanwege de tragere soc. Wat staat je zo tegen aan Samsung?
Samsungs worden altijd traag met het verstrijken van de tijd. Zelfs de high-ends.

Ik ga zelf waarschijnlijk toch voor de G5 Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
henkebek schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:11:
[...]

Samsungs worden altijd traag met het verstrijken van de tijd. Zelfs de high-ends.

Nog nooit van gehoord bij Samsungs...

De looks en de lompigheid (hij heeft de form factor van een 5.5" telefoon maar met een 5.2" scherm) van de G5 Plus staan me toch een beetje tegen. Camera schijnt wel prima te zijn. Ontbrekende notificatieled vind ik ook wel vervelend. En ik krijg niet echt een goed beeld van hoe goed het LCD scherm en de batterijduur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:32
henkebek schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:11:
[...]

Dit is niet alleen bij samsung... Elke Android toestel heeft dit.. Wat mij opviel is dat het sterk aanwezig is bij Samsung en Huawei, dat heeft waarschijnlijk met de skin te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
rick77 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:54:
[...]
De looks en de lompigheid (hij heeft de form factor van een 5.5" telefoon maar met een 5.2" scherm) van de G5 Plus staan me toch een beetje tegen. Camera schijnt wel prima te zijn. Ontbrekende notificatieled vind ik ook wel vervelend. En ik krijg niet echt een goed beeld van hoe goed het LCD scherm en de batterijduur zijn.
Voor mij zijn de looks ook het grootste minpunt hoor. Het is een vrij lelijk beestje helaas. Hopelijk helpt een hoesje ietwat, al ben ik daar niet echt van.

Ik zie zo snel ook niet een ander interessant model uitkomen in de midrange de komende tijd dat aan mijn eisen voldoet. Helaas kan ik ook niet te lang meer wachten, want mijn huidige mobiel valt praktisch uit elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
Puddi Puddin schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Dit is niet alleen bij samsung... Elke Android toestel heeft dit.. Wat mij opviel is dat het sterk aanwezig is bij Samsung en Huawei, dat heeft waarschijnlijk met de skin te maken!
Huawei ken ik niet zo, maar bij Samsungs is het me wel vaak opgevallen. Een beetje tweaker kan dat overigens wel fixen, maar blijft toch jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voor mijn zusje een P2 gekocht en zij is er erg tevreden over, helemaal nadat ik de DPI instellingen kleiner heb gezet via ADB. Ik kan nog wel wat specifieke zaken voor je testen als je dat wilt? Vind het zelf echt een toptelefoon vooral omdat je makkelijk een paar dagen op 1 accu kan doen en het scherm is perfect op een serie op te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:01:
Ik kan nog wel wat specifieke zaken voor je testen als je dat wilt?
Ik lees tegenstrijdige verhalen of de upgrade naar Android 7 de notificatieproblemen - Doze instellingen werk(t)en blijkbaar niet optimaal waardoor notificaties niet meteen binnenkomen - hebben opgelost. Ook zijn er/waren er klachten over de microfoon (o.a. in Whatsapp voice berichten, video opnamen) en over ruis op de koptelefoonaansluiting bij lage volumes.

Zie onder andere deze post.

En de camera blijft het grote minpunt van de P2.

[ Voor 3% gewijzigd door rick77 op 05-05-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

rick77 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:18:
[...]

Ik lees tegenstrijdige verhalen of de upgrade naar Android 7 de notificatieproblemen - Doze instellingen werk(t)en blijkbaar niet optimaal waardoor notificaties niet meteen binnenkomen - hebben opgelost. Ook zijn er/waren er klachten over de microfoon (o.a. in Whatsapp voice berichten, video opnamen) en over ruis op de koptelefoonaansluiting bij lage volumes.

Zie onder andere deze post.

En de camera blijft het grote minpunt van de P2.
Ik zal er van het weekend eens naar kijken! Let er wel op dat de camera ook een beetje aan de gebruiker ligt. Zo is iedereen altijd verbaasd over de plaatjes die ik uit mijn OnePlus One krijg en andere krijgen die kwaliteit nog niet uit een IPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Laatst online: 06-09 20:33
Ga deze volgen aangezien ik voor het vrouwtje ook een nieuwe gsm in die range zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 16:10
Ik heb de A5 en het is echt een toptoestel. Als je even vergeet dat het Android 6 is heb ik geen min punten. Doe er alles op alsof het een high end toestel is. De vingerscanner werkt juist extreem goed dus die snap ik niet helemaal. Zat zelf ook te twijfelen tussen deze 3 toestellen. Vind de Samsung qua bouwkwaliteit toch wat beter dan de andere. Het scherm is vrij belangrijk daar kijk je immers naar en die is echt prachtig.Heb geen spijt van mijn keuze. Alleen snap ik de Android versie niet. Hiervoor een Huawei P7 gehad en dat was helemaal drama qua updates de Samsung krijgt tenminste nog de patches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Laatst online: 06-09 20:33
De A5 kost dan ook een pak meer dan een Moto G5 plus he! (399€ vs 279€)

Bij ons is het de Moto G5 plus geworden en moet zeggen dat het een top toestel is.
Form factor is geen probleem aangezien er een flip cover over komt en meestal te vinden is in de handtas van mijn vrouw.
Naar gebruik toe is het echt een zeer vlot toestel; de vingerscanner werkt sneller dan die van de huidige iphone generatie...
Ook de extra Moto features zijn super handig (zoals het gebruiken van de scanner voor de home, back and open apps te triggeren).

Voor die prijs is dit een top toestel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_VA
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-09 09:10
Ik kwam dit topic tegen daar ik zelf eigenlijk met dezelfde overweging zit als de topic starter.

Ben op zoek naar een nieuwe budget/midrange telefoon en denk al langer aan de G5 plus. Pluspunt dat Android bijna stock is, lees veel positieve verhalen over de telefoon. Nu heb ik echter een Moto G4 gehad en ik heb me behoorlijk geërgerd aan de kwaliteit van voice audio. Niet dat de speaker niet hard genoeg gaat, want deze kan behoorlijk hard, maar er is toch wel behoorlijk wat achtergrondruis te horen en op momenten hoor je ook het ratelen van de connectie (geen idee hoe zoiets heet, hetzelfde geluid als je je telefoon dicht bij een luidspreker houdt). Ik begrijp dat tegenwoordig niemand meer daadwerkelijk belt met een telefoon, maar voor mij is dit een belangrijke feature.

Sinds een paar maanden heb ik als werktelefoon een Galaxy A5 2016. Ik was dan ook verbaasd over de heldere en storingsvrije geluidskwaliteit en de kwaliteit van de telefoon als geheel. Hierom dat ik nu ook de A5 2017 overweeg.

Het is lastig te vinden hoe de belkwaliteit (helderheid niet handsfree) is van betreffende telefoons. In reviews lees ik vaak 'sufficient', maar ik vond die bij de Moto G4 toch ook niet goed of voldoende te noemen.

Zouden jullie als ervaringsdeskundigen kunnen beschrijven of je 'clean' geluid hebt tijdens het bellen of dat er ruis en of geratel te horen is? Alvast bedankt voor de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Martijn_VA het is niet toegestaan om iemand topic te kapen. Mocht je aankoopadvies willen, maak dan even een eigen topic aan in de MAA. Mocht je alleen een toestel specifieke vraag hebben, dan kan dat in het desbetreffende ervaringen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_VA
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-09 09:10
rens-br schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:31:
@Martijn_VA het is niet toegestaan om iemand topic te kapen. Mocht je aankoopadvies willen, maak dan even een eigen topic aan in de MAA. Mocht je alleen een toestel specifieke vraag hebben, dan kan dat in het desbetreffende ervaringen topic.
Is het niet gek een nieuw topic te openen als ik precies dezelfde vraag heb als de topic starter? Namelijk de overweging tussen G5 plus en de A5 2017? Dan kaap ik het topic toch niet? Alleen omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen met het geluid tussen deze telefoons? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Nu online

KrazyJay

Ikzelf heb een Lenovo P2. Ik ben er wel tevreden over. Android staat bij mij wel in het Engels, dus over rare vertalingen of zoiets kan ik niets zeggen. Notificaties lopen goed, batterij doet het lang. De meeste problemen komen denk ik van mensen die geüpgradet hebben van Android 6 naar Android 7 zonder reset naar fabrieksinstellingen.

Overigens komt de custom ROM development goed van de grond, de bootloader is te unlocken met een wachttijd van 14 dagen. Ik heb dat proces doorlopen, heb TWRP en Magisk geïnstalleerd waardoor ik mijn ROM kan backuppen, met nog wat andere dingetjes. Magisk hide zorgt er dan weer voor dat mijn bankierapp het gewoon nog doet.

De camera vind ik best okay eigenlijk.

Tenslotte heb ik de OnePlus 5 een ruime week gebruikt, maar deze is teruggestuurd omdat ik me niet met de batterij wil bezighouden. Een nachtje vergeten op te laden, of een weekendje weg zonder oplader, ik lig er niet meer wakker van. Dat was met de OP5 wel anders.

Tenslotte, Motorola is tegenwoordig gewoon een merk van Lenovo. Ik verwacht geen grote verschillen tussen het softwarebeleid tussen Motorola's en Lenovo's, beter kan je kijken naar de prijs en koffiedik kijken om te weten wat er nog komen gaat wat betreft updates. Custom ROM support is dan wel handig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.