Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw gebouwde pc zit in opstartloop

Pagina: 1
Acties:

• Karbas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 10:32
Beste allemaal,

Heb gisteren mijn nieuwe pc in elkaar gebouwd. Toen ik hem gister aanzette deed hij het gewoon alleen zag ik dat ik geen internet, maar 8 gig RAM had (ipv 16) en mijn HDD niet werd herkend. Vandaag ben ik daar even mee aan de slag gegaan door stekkertjes etc te controleren. Toen ik mijn computer vervolgens weer aandeed ging hij naar 5 a 10 sec weer uit om vervolgens weer opnieuw te starten. Hij start zichzelf dus constant op.

Ik heb de boel al geprobeerd te resetten met behulp van de jumper, maar dit heeft niks uitgehaald. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1ASRock AB350M Pro4€ 87,10€ 87,10
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 263,50€ 263,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 757,70

Alvast bedankt!

• Supremecy
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-08 18:38
Toevallig pas iemand gesproken die ongeveer hetzelfde probleem had, al bleef zijn pc wat langer aan.
Was ook een ryzen systeem maar dan met een 1800x en Corsair Vengeance 3600 red geheugen.
Blijf even kijken dus.

• Karbas
Ik denk dat het door mijn RAM geheugen komt. Heb zojuist het moederbord er weer even uitgetild en zag dat het ram niet helemaal goed vast zat. Dit was bij 1 kitje het geval al omdat hij maar 8gig herkende ipv 16. Beetje naar om die kitjes in het moederbord te krijgen omdat ze maar aan 1 kant een schuifje hebben bij de slots van dit moederbord.

• Karbas
Het RAM geheugen lijkt het niet te zijn.. Hoop niet dat het aan de voeding of het moederbord zelf ligt.. Raar genoeg startte het gisteravond wel gewoon op.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Kijk even of je de nieuwste Bios er op hebt staan aangezien Ryzen redelijk nieuw is en nieuwe bios soms wonderen vericht.

Wear Sunscreen!

• Karbas
Maar ik kan niet eens in de BIOS komen.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Afstand busjes goed geplaatst? ( niet te veel per ongeluk )
En die HDD staat niet in de lijst, is die oud of allicht defect? Je zegt dat de hdd niet werd herkent dus kon je toen wel in de bios?

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Ook wel makkelijk: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Post even wat je gedaan hebt en wat het resultaat was.

• Karbas
De busjes heb ik laten zitten van mijn oude moederbord. Die was wel wat groter (heb nu een micro format) maar hij is alsnog aangesloten op 4 busjes. Daarnaast heb ik hem vandaag ook weer even uit de kast gehaald en op de doos gelegd. Zelfde problemen helaas. Ik zal de troubleshooter morgen even doornemen! Bedankt voor jullie reacties alvast!

• Karbas
Heb het volgende allemaal al geprobeerd:
- RAM in alle mogelijke combinaties geprobeerd (per stickje alle slots afgewerkt).
- Andere voeding geprobeerd, maar met mijn oude voeding start de pc helemaal niet op (4 slot stekkertje ipv 8 slot)
- Reset knop gewisseld met powerknop om te testen of het niet aan mijn powerswitch lag (ook niet het geval).
- Videokaart eruit gehaald, helpt ook niks
- Jumper gebruikt om te resetten
- CMOS batterij reset

Wat dus overblijft is het moederbord zelf of de CPU (of heatsink), het kan ook nog de voeding zijn omdat ik dit niet goed kon testen vanwege een verouderde alternatieve koeling. Ik wil mijn heatsink niet zomaar van mijn CPU afhalen, want ik heb geen extra koelpasta in huis.

Toen ik de pc in elkaar zette raakte ik perongeluk de koelpasta van de heatsink iets aan. Het zat er wel gewoon op alleen iets een veegje. Zou dit er mee te maken hebben?

Het duurt ongeveer 29 seconden voordat de pc zichzelf opnieuw opstart.

Verwijderd

Karbas schreef op zondag 30 april 2017 @ 10:44:
Toen ik de pc in elkaar zette raakte ik perongeluk de koelpasta van de heatsink iets aan. Het zat er wel gewoon op alleen iets een veegje. Zou dit er mee te maken hebben?
Nee, dat zou hooguit de temperatuur iets beïnvloeden, jammer dat je niet even met een andere voeding kan testen. Kun je deze voeding wel in een ander systeem testen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt de busjes van het oude moederbord laten zitten, goed mogelijk dus dat er een teveel zat die tegen het moederbord drukt: kortsluiting mogelijk.

Je hebt geen koelpasta meer, dan had je misschien een heel oude tube waar je de laatste druppel hebt uitgeperst? Misschien was dat ook geen goed idee.

• Karbas
Reepje schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:23:
Je hebt de busjes van het oude moederbord laten zitten, goed mogelijk dus dat er een teveel zat die tegen het moederbord drukt: kortsluiting mogelijk.

Je hebt geen koelpasta meer, dan had je misschien een heel oude tube waar je de laatste druppel hebt uitgeperst? Misschien was dat ook geen goed idee.
De koelpasta zat al op de stock koeler van de cpu. Om dat van die busjes uit te sluiten heb ik het mobo op de doos gelegd en alles aangesloten. Zelfde probleem.

Blijf het raar vinden dat hij het vrijdagavond wel deed.

• Karbas
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 12:00:
[...]

Nee, dat zou hooguit de temperatuur iets beïnvloeden, jammer dat je niet even met een andere voeding kan testen. Kun je deze voeding wel in een ander systeem testen?
Heb wel de paperclip test gedaan en daarmee gingen de fans wel draaien. Maar als de voeding op het mobo is aangesloten draaien alle fans ook en branden ledjes van mijn gpu. Het lijkt erop dat hij herstart op het moment dat het mobo is opgestart (dit zou na 30-45sec zijn) na 30 sec herstart mijn pc.

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 21:59
Ik heb toevallig dezelfde cpu, geheugen en moederbord!!! Ik had ook last van een opstartloop, dat had ik opgelost door windows opnieuw te installeren. Zelfs resetten van windows werkte niet.

Het lijkt erop dat de mobo het geheugensetje niet goed ondersteunt, zels met de nieuwe bios 2.10 krijg ik de snelheid niet hoger dan 2133 mhz.

Wazaa?

• Karbas
Dat moet ik morgen maar eens gaan proberen dan!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Karbas schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:49:
Dat moet ik morgen maar eens gaan proberen dan!
Heb je geen ssd dan? In 15 minuutjes staat windows er dan opnieuw op. (of heb je vandaag geen 15 minuten vrij, dat kan natuurlijk ook).

• Karbas
Ben vandaag niet meer thuis! Maar denk dat alles dan van mijn SSD af is ofniet? Moet ik sws even kijken hoe ik dat doe want vanaf dit systeem kan ik de ssd niet openen.

• Supremecy
Als ik Cloudy zo hoor is dat een beetje het standaard geheugen probleem van Ryzen, is al een uitgebreid topic over hier.
Was ook een beetje was ik tegen je vertelde via de pm Karbas.

• Karbas
Ik heb beide schijven uitgeplugt, maar het blijft hetzelfde. Het RAM geheugen kan het zijn, maar wat is dan de verklaring dat hij het de eerste keer wel deed? Dan zou dat ook niet het geval moeten zijn.

Daarnaast heb ik geen verbinding met mijn beeldscherm, toetsenbord of muis. Ik denk dat het mobo gewoon defect is. Zal ik een nieuw mobo bestellen en zo ja weer de ASRock AB350m Pro 4? Of beter een andere mobo?

• Supremecy
Ken je niet iemand waar je wat RAM modules kunt lenen om mee te testen, ze gaan er niet stuk van tenslotte..

Met betrekking tot het moederbord, het zou inderdaad ook de oorzaak kunnen zijn.
Alles via webwinkel besteld neem ik aan?
Zo niet, dan kun je naar de winkel terug gaan en daar laten testen lijkt mij.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

@Karbas Maak anders eens een foto van je RAM modules ? Als ik je zo hoor vraag ik me af of je ze wel hard genoeg hebt doorgeduwd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:43
Start hem eens zo kaal mogelijk, en als het mogelijk is, buiten de kast. Sluit enkel de voeding en videokaart extra aan, kijk of de pc start. Probeer eventueel de bios even te resetten door de batterij tijdelijk te verwijderen.

• Karbas
ExilaaHH schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:06:
Start hem eens zo kaal mogelijk, en als het mogelijk is, buiten de kast. Sluit enkel de voeding en videokaart extra aan, kijk of de pc start. Probeer eventueel de bios even te resetten door de batterij tijdelijk te verwijderen.
Allemaal al gedaan. Zonder resultaat helaas.
DukeBox schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:03:
@Karbas Maak anders eens een foto van je RAM modules ? Als ik je zo hoor vraag ik me af of je ze wel hard genoeg hebt doorgeduwd.
Hoe kan ik een foto doorsturen in reactie? Daarnaast was dit eerst wel het geval. Ik deed namelijk zelf het clipje dicht ipv hard genoeg duwen tot hij dicht klikt. Dat heb ik nu wel gedaan, hard duwen tot het clipje terugklikt en het RAM geheugen op zijn plaats valt.

Vanavond komen twee vrienden langs die er wat meer verstand van hebben. Hopelijk komen we er dan wat uit.

• Karbas
Supremecy schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:55:
Ken je niet iemand waar je wat RAM modules kunt lenen om mee te testen, ze gaan er niet stuk van tenslotte..

Met betrekking tot het moederbord, het zou inderdaad ook de oorzaak kunnen zijn.
Alles via webwinkel besteld neem ik aan?
Zo niet, dan kun je naar de winkel terug gaan en daar laten testen lijkt mij.
Vanavond even met twee vrienden alles doorgelopen (3 weten immers meer dan 1). We kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk het moederbord zal zijn. Daarom heb ik vanavond het volgende mobo besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime X370-Pro€ 157,30€ 157,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,30

Krijg hem morgen binnen en ga meteen kijken of het dan wel werkt. Heb voor dit mobo gekozen omdat het in ieder geval mijn geheugen ondersteunt in de QVL lijst dus dan is daar ook geen twijfel meer over.

Ik houd jullie op de hoogte!

• Supremecy
Hoop dat het dadelijk allemaal weer normaal werkt, altijd lullig als je net een nieuwe pc opbouwt en hij werkt niet.

• McFastFood
  • Laatst online: 27-11 22:05
Karbas schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:36:
[...]

Vanavond even met twee vrienden alles doorgelopen (3 weten immers meer dan 1). We kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk het moederbord zal zijn. Daarom heb ik vanavond het volgende mobo besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime X370-Pro€ 157,30€ 157,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,30

Krijg hem morgen binnen en ga meteen kijken of het dan wel werkt. Heb voor dit mobo gekozen omdat het in ieder geval mijn geheugen ondersteunt in de QVL lijst dus dan is daar ook geen twijfel meer over.

Ik houd jullie op de hoogte!
Waarom een nieuwe besteld en geen garantie claimen bij de leverancier/fabrikant? Je hebt er immers garantie op.

• Karbas
McFastFood schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:45:
[...]

Waarom een nieuwe besteld en geen garantie claimen bij de leverancier/fabrikant? Je hebt er immers garantie op.
Dit moederbord ondersteund het geheugen sowieso. Het was inderdaad het mobo. Alles draait nu gewoon! Nu nog het oude moederbord terugsturen en kijken of ik mijn geld terugkrijg.

• McFastFood
  • Laatst online: 27-11 22:05
Karbas schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:19:
[...]

Dit moederbord ondersteund het geheugen sowieso. Het was inderdaad het mobo. Alles draait nu gewoon! Nu nog het oude moederbord terugsturen en kijken of ik mijn geld terugkrijg.
Als je het oude mobo inlevert netjes in de doos incl. alle toebehoren en netjes inpakt krijg je gewoon je geld terug. Echter, moet je daar wel even expliciet om vragen.

• Karbas
McFastFood schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:50:
[...]

Als je het oude mobo inlevert netjes in de doos incl. alle toebehoren en netjes inpakt krijg je gewoon je geld terug. Echter, moet je daar wel even expliciet om vragen.
Dat heb ik inderdaad gedaan. Ik las wel van andere mensen dat Sicomputers hier niet altijd even makkelijk in is. Dus even afwachten!
Pagina: 1