Ik vroeg mij af of de bestanden die je zelf hebt versleuteld met b.v. truecrypt beschermd zijn tegen ransomware ?
Vraag
Beste antwoord (via Boppers op 29-04-2017 15:24)
Ransomware versleuteld het eerste stukje van de bestanden, waardoor het bestand onbruikbaar word. Of dat bestand nou een AVI of JPG is maakt niets uit. Of een bestand wel of niet al versleuteld is maakt ook niets uit, daar maakt ransomware geen onderscheid in.
Ook zonder ransomware moet je dat doen. Los van ransomware zijn er nog genoeg andere oorzaken waardoor je de bestanden kan verliezen. Ik gebruik zelf 2 externe SSD's waarvan er 1tje in mijn huis ligt en de andere op een andere locatie. Iedere 2 weken maak ik om en om een backup.Boppers schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:20:
Helaas, gewoon backupjes maken dus.
Alle reacties
Nee, ook die bestanden kunnen worden versleuteld worden door ransomware
Dat vermoedde ik al. Helaas, gewoon backupjes maken dus.
Ransomware versleuteld het eerste stukje van de bestanden, waardoor het bestand onbruikbaar word. Of dat bestand nou een AVI of JPG is maakt niets uit. Of een bestand wel of niet al versleuteld is maakt ook niets uit, daar maakt ransomware geen onderscheid in.
Ook zonder ransomware moet je dat doen. Los van ransomware zijn er nog genoeg andere oorzaken waardoor je de bestanden kan verliezen. Ik gebruik zelf 2 externe SSD's waarvan er 1tje in mijn huis ligt en de andere op een andere locatie. Iedere 2 weken maak ik om en om een backup.Boppers schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:20:
Helaas, gewoon backupjes maken dus.
Dat doe ik ook, alleen die andere locatie is een goede tip.
Heel verstandigBoppers schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:25:
Dat doe ik ook
Als je huis afbrand of de buurman laat zijn huis afbranden en pakt die van jou mee is het alsnog weg. Op een externe locatie geeft toch wat meer zekerheid. Persoonlijk vind ik het relatief lage bedrag van een extra SSD of HDD meer dan waardalleen die andere locatie is een goede tip.
Pagina: 1