Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basis / Budgetsysteem

Pagina: 1
Acties:

• nid
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 15:31
Beste Tweakers,

Na veel, heel veel, game uren in mijn tiener jaren. Ben ik tijdens de start van mijn studie overgestapt op Apple. Op dit moment heb ik een Macbook pro (eind 2011) geüpgraded met een SSD en ik heb een iMac 4k retina staan. De overstap toen was om mijzelf een beetje te beschermen, als gamer ga je natuurlijk geen mac aanschaffen, zeker niet in 2011.

Inmiddels heb ik mijn gewenste diploma's behaald en ben ik met een paar vrienden weer een beetje aan het gamen. Momenteel wordt er vooral ARK gespeeld maar het spel draait bij mij echt voor geen meter.
Studeren hoef ik voorlopig niet meer dus ik heb me afgelopen week intensief verdiept in de mogelijkheden van tegenwoordig. (de laatste videokaart die ik heb gekocht was een ATI Radeon 4800?)

Wat ik wil en in het template verder zal toelichten, is een systeem vergelijkbaar met de budget/basis systemen van de BBG van januari en maart. Deze wens komt ook omdat ik tijdens mijn studententijd al mijn spaargeld naar de kroeg heb gebracht en op moment van schrijven op een laag budget zit. Het systeem moet dus wel in de toekomst ruimte hebben voor upgrades en ik wil de mogelijkheid tot OC / WC ook open houden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn enige keiharde eis op dit moment is dat het ARK soepel in full-hd kan spelen.
Een sterke wens is wel dat het systeem enige upgrade potentie heeft, in ieder geval meer upgrade potentie dan een product van Apple.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als ik de BBG's erbij pak is een richtprijs van 750 tot 1000 euro denk ik goed te doen, binnen dat budget lijkt het me dat het systeem ook aan mijn enige eis kan voldoen. Eigenlijk is dat het budget wat ik voor deze maand heb en het is voor mijn geen probleem het systeem in fasen op te bouwen. Deze maand het systeem, volgende maand verdiepen in waterkoeling, de maand daarna verdiepen in overclocken etc. Het lijkt me gewoon leuk om het systeem er als hobby bij te hebben en hobby's kosten nou eenmaal geld :+

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten heb ik niet meer, maar een toetsenbord, muis en beeldscherm heb ik nog wel liggen.
Afhankelijk van de resolutie die mijn systeem uiteindelijk aankan ga ik in de toekomst mijn monitor upgraden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met alles wat ik op internet gelezen en bekeken heb zit dit tot nu toe in mijn wenslijst voor een AMD systeem.
Ik snap dat dit nog niet volledig is en dat er bijvoorbeeld twee keer een GPU in staat.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 172,50€ 172,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 123,25€ 123,25
1Sapphire Nitro+ RADEON RX 570 8GB GDDR5€ 251,-€ 251,-
1Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GB€ 209,-€ 209,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 99,35€ 99,35
1NZXT S340 Elite Zwart€ 95,51€ 95,51
1Thermaltake Core G3€ 70,94€ 70,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,55

Als jullie een Intel systeem aanraden wil ik het systeem van de BBG van januari / maart of de aankomende BBG pakken.
Januari: Januari
Maart: Maart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope geen voorkeuren. Vroeger altijd AMD gehad en ik zou het jammer vinden als deze partij weg zou vallen uit de markt. Maar ik ga zeker niet voor AMD als Intel een betere keuze zou zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De eis voor de eerste bestelling is een systeem wat ARK soepel op full-hd draait.
De wens is dus wel dat het systeem geüpgraded kan worden als dit past in het budget.

Ga je overklokken?
Het lijkt me erg leuk om dit te doen, ik heb er echter geen ervaring mee en het lijkt me meer iets voor de toekomst. Het antwoord is dus voorlopig nee, maar het zou wel fijn zijn dat de kast van het systeem nu al groot genoeg is voor een waterkoeling systeem voor in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?[i]
Om mijn hele post samen te vatten was ik in eerste instantie eigenlijk op zoek naar een leuk systeempje om ARK te kunnen spelen omdat mijn iMac dit niet trekt. En ben ik door het inlezen in wat er momenteel op de markt is weer enthousiast geworden naar meer.

Ik heb voor mijzelf 3 opties zodat jullie hulp misschien wat gerichter gegeven kan worden:
1: Vraag & aanbod: Gewoon een leuk 2de hands (intel?) systeempje, wat heb ik minimaal nodig voor ARK.
2: Zelf samenstellen van een basis/budget systeem aan de hand van een BBG van Januari/Maart/Mei
3: Zelf samenstellen van een basis/budget systeem wat in de toekomst geüpgraded kan worden en waar ruimte is voor OC/Waterkoeling in de toekomst.

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is :X

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Ten eerste, ik zou dit geen budget/basis systeem noemen, maar eerder mainstream.

Ik neem aan dat componenten die vaker in je wenslijst staan een keuze is. Dan zou ik gaan voor de Nitro+ kaart, die is stiller en koeler.

Als behuizing zou ik eens gaan kijken naar Fractal Design, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Fractal Design Define Mini C Window. Die kast heeft ook voldoende ruimte voor eventueel waterkoeling.

Ik zelf raad dit aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1MSI B350 PC Mate€ 102,50€ 102,50
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB€ 287,50€ 287,50
1NZXT S340 Elite Zwart€ 95,51€ 95,51
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 67,-€ 67,-
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.006,51

Besparen kan door een micro-atx kast te pakken en dan een goedkoper moederbord. Of als videokaart een RX570 pakken.

• nid
Moet ik het een mainstream build noemen door de items in mijn wishlist, of heb ik voor ARK een dusdanig goed systeem nodig dat ik naar wat meer moet gaan kijken? De lijst die je voor me hebt samengesteld komt qua budget hetzelfde uit maar heb je deze gemaakt aan de hand van mijn eis, of van wat ik in mijn wishlist had staan?

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
nid schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:49:
Moet ik het een mainstream build noemen door de items in mijn wishlist, of heb ik voor ARK een dusdanig goed systeem nodig dat ik naar wat meer moet gaan kijken? De lijst die je voor me hebt samengesteld komt qua budget hetzelfde uit maar heb je deze gemaakt aan de hand van mijn eis, of van wat ik in mijn wishlist had staan?
Mainstream omdat ik rond de €900,- niet iets basis vind, maar genoeg geld om echt iets leuks samen te stellen met eventuele extra's. Maarja, ieder z'n eigen mening.

Je wens is dat het systeem goed te upgraden moet zijn, met een Ryzen 5 1600 kun je nog wel hogere resoluties spelen dus qua upgraden zit je goed. De kast heb ik gekozen omdat dat een van de drie uit jouw wenslijst was. Je moederbord is ook een goede, maar daar heb ik wat op bespaard omdat ik anders boven de €1000,- kwam, terwijl je het er eigenlijk het liefst onder houdt als je al zo'n ruim budget (€750,- tot €1000,-) hebt. De videokaart heb ik gewoon een stapje hoger gepakt, maar dat kun je ook zo weer veranderen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hou er wel rekening mee dat Ryzen nog niet uitontwikkeld is. Alle moederbord fabrikanten brengen met zeer grote regelmaat BIOS updates uit om de diverse problemen op te lossen. Indien je voor een R5 CPU kiest moet je ook bedenken of je dit werkbaar vindt. Niet iedereen is even dol op regelmatig de BIOS moeten patchen.

Ik vind de benchmarks van Tweakers jammer in dit opzicht. In plaats van R5 te vergelijken met een Core i5 7xxx kozen ze voor de Haswell versie van de Core i5. Hier kan je ook wat benchmarks vinden met de Kaby Lake Core i5's.

Als het puur om gaming gaat is de Core i5 7500 of 7600K nog de beste keuze ten opzichte van R5. Een Core i7 7700K is eigenlijk de nog betere keuze voor gaming, deze is veel sneller dan de i5's maar verslaat ook nog de duurdere R7 serie.

• nid
CMD-Snake schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:18:
Hou er wel rekening mee dat Ryzen nog niet uitontwikkeld is. Alle moederbord fabrikanten brengen met zeer grote regelmaat BIOS updates uit om de diverse problemen op te lossen. Indien je voor een R5 CPU kiest moet je ook bedenken of je dit werkbaar vindt. Niet iedereen is even dol op regelmatig de BIOS moeten patchen.

Ik vind de benchmarks van Tweakers jammer in dit opzicht. In plaats van R5 te vergelijken met een Core i5 7xxx kozen ze voor de Haswell versie van de Core i5. Hier kan je ook wat benchmarks vinden met de Kaby Lake Core i5's.

Als het puur om gaming gaat is de Core i5 7500 of 7600K nog de beste keuze ten opzichte van R5. Een Core i7 7700K is eigenlijk de nog betere keuze voor gaming, deze is veel sneller dan de i5's maar verslaat ook nog de duurdere R7 serie.
Ja dit is ook mijn dilemma, ook omdat ik al lang uit de wereld van pc's ben is het misschien beter om nu een systeem aan te schaffen puur voor mijn enige simpele eis: het spelen van ark. Ik denk dat ik zo'n systeem voor onder de 500 euro kan vinden in de Vraag en Aanbod pagina. En als ik dat systeem heb stap voor stap een ryzen systeem opbouwen waar ik dan gelijk de waterkoeling in kan plaatsen en mij tijdens die build kan verdiepen in overclocken

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

nid schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:34:
Ja dit is ook mijn dilemma, ook omdat ik al lang uit de wereld van pc's ben is het misschien beter om nu een systeem aan te schaffen puur voor mijn enige simpele eis: het spelen van ark. Ik denk dat ik zo'n systeem voor onder de 500 euro kan vinden in de Vraag en Aanbod pagina. En als ik dat systeem heb stap voor stap een ryzen systeem opbouwen waar ik dan gelijk de waterkoeling in kan plaatsen en mij tijdens die build kan verdiepen in overclocken
Ik kende die game niet en had even gezocht. Kennelijk kan je die game niet eens maxed out draaien met 60+ fps als je een GTX 1080 van dik €500 hebt. :')
Ronduit waardeloos geoptimaliseerd dus. Ik zou er geen systeem omheen bouwen, maar een algemeen gamesysteem voor 1080p waar je nog een aantal jaren mee vooruit kan. :)

Zoiets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire PULSE Radeon 8GD5€ 268,95€ 268,95
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 53,-€ 53,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,55€ 93,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,35

Hiermee kan je vrijwel alles gewoon spelen op 1080p, maxed out. Upgraden is ook voorlopig niet nodig.

Verder zou ik Intel niet meer aanraden op het moment. Een halfjaar geleden was het nog gewoon pak de snelste i5 die je kan betalen, nu is het heel anders geworden. Twee dingen zijn veranderd. Ten eerste kwam er iets uit dat BF1 heet, waar elke i5 gebottlenecked is bij 64 player MP games. Dat belooft weinig goeds voor de quadcore als gaming CPU in het algemeen. De trend naar meer dan vier cores was er de afgelopen jaren al, maar het versnelt nu. Games die gebruik maken van meer dan vier cores zijn niet meer uniek. Games zoals the Witcher 3, CiV 6, BF1 natuurlijk maar ook GTA V maken er al gebruik van. Die trend gaat alleen maar doorzetten. Voor toekomstzekerheid wil je nu een hexacore hebben, en dan heb je geen andere keuze dan AMD Ryzen.

Ronduit idiote benchmarks waar een GTX1080 wordt gebruikt met een 1080p monitor zeggen ook helemaal niks. Die GPU is totale overkill voor een 1080p monitor, en puur afhankelijk van hoge clockspeeds omdat die anders word gebottlenecked. Dat probleem heb je absoluut niet met een realistische RX580 test. Met de GTX1080 test je ook geen CPU voor gaming prestaties. Je test de singlethread prestaties van een CPU in een onzinnig scenario omdat niemand een GTX1080 en een 1080p monitor gaat gebruiken. Nee, dan koop je ook een 1440p monitor en dan is de GPU de bottleneck... (ja dat was een rant, en terecht)

Qua GPU is er ook wat aan de hand. Nvidia presteert in de regel gelijkwaardig of iets beter dan een AMD tegenhanger, terwijl AMD veel beter presteert in DX12 dan een Nvidia tegenhanger. Dat is gezien de gestage introductie van meer en meer DX12 titels ook een voordeel voor AMD op termijn. Deze RX580 heeft een goede koeling en is redelijk goedkoop. :)

Qua moederbord is er een cashback actie bezig van Gigabyte. Je kan €20 euro aan steam tegoed krijgen als je een Gaming 3 koopt en registreert. Dit moederbord is wat duurder dan de meeste andere B350 bordjes, maar ook beter. Met de cashback actie betaal je zo, effectief niks extra's. :)
http://gaming.gigabyte.eu/AMDmotherboard/index.aspx

Overclocken en Ryzen is ook een interessante. De stock koeler van een Ryzen 1600 is niet ronduit waardeloos en je kan er redelijk mee overclocken. Verder overclocked Ryzen behoorlijk makkelijk tot 3,7ghz, voor vrijwel elke CPU. Daarna neemt het voltage en de hitte snel toe en bij 3,9ghz ben je wel klaar. Tot 3,7ghz kan je met de stock koeler in de meeste gevallen, daarna zal je naar een aftermarket moeten kijken.

Als laatste is de kast die ik uitkoos een zeer populaire keuze, maar je staat uiteraard vrij je eigen te kiezen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:32:
Een halfjaar geleden was het nog gewoon pak de snelste i5 die je kan betalen, nu is het heel anders geworden. Twee dingen zijn veranderd. Ten eerste kwam er iets uit dat BF1 heet, waar elke i5 gebottlenecked is bij 64 player MP games. Dat belooft weinig goeds voor de quadcore als gaming CPU in het algemeen. De trend naar meer dan vier cores was er de afgelopen jaren al, maar het versnelt nu. Games die gebruik maken van meer dan vier cores zijn niet meer uniek. Games zoals the Witcher 3, CiV 6, BF1 natuurlijk maar ook GTA V maken er al gebruik van. Die trend gaat alleen maar doorzetten. Voor toekomstzekerheid wil je nu een hexacore hebben, en dan heb je geen andere keuze dan AMD Ryzen.
Maar TS speelt die games niet, in de startpost schrijft TS dat hij een PC wil waar Ark goed op werkt. Ark heeft vooral baat bij een snelle core boven heel veel cores.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:59:
[...]

Maar TS speelt die games niet, in de startpost schrijft TS dat hij een PC wil waar Ark goed op werkt. Ark heeft vooral baat bij een snelle core boven heel veel cores.
Nee, die game draait gewoon ongelovelijk waardeloos.
YouTube: ARK: Survival Evolved - GPU Benchmark

De €1200 kostende Titan X kan niet eens 60 frames halen op ultra. 8)7
Dit heeft helemaal niks met CPU loads te maken, deze game draait gewoon waardeloos op elke PC.

Verder moet ik opmerken dat deze game dus ook te maken heeft met Nvidia gimpworks Gameworks? O-)
https://twitter.com/survivetheark/status/606217577883410432

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-04-2017 19:17 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• nid
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:32:
[...]

Ik kende die game niet en had even gezocht. Kennelijk kan je die game niet eens maxed out draaien met 60+ fps als je een GTX 1080 van dik €500 hebt. :')
Ronduit waardeloos geoptimaliseerd dus. Ik zou er geen systeem omheen bouwen, maar een algemeen gamesysteem voor 1080p waar je nog een aantal jaren mee vooruit kan. :)

Zoiets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire PULSE Radeon 8GD5€ 268,95€ 268,95
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 53,-€ 53,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,55€ 93,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,35

Hiermee kan je vrijwel alles gewoon spelen op 1080p, maxed out. Upgraden is ook voorlopig niet nodig.

Verder zou ik Intel niet meer aanraden op het moment. Een halfjaar geleden was het nog gewoon pak de snelste i5 die je kan betalen, nu is het heel anders geworden. Twee dingen zijn veranderd. Ten eerste kwam er iets uit dat BF1 heet, waar elke i5 gebottlenecked is bij 64 player MP games. Dat belooft weinig goeds voor de quadcore als gaming CPU in het algemeen. De trend naar meer dan vier cores was er de afgelopen jaren al, maar het versnelt nu. Games die gebruik maken van meer dan vier cores zijn niet meer uniek. Games zoals the Witcher 3, CiV 6, BF1 natuurlijk maar ook GTA V maken er al gebruik van. Die trend gaat alleen maar doorzetten. Voor toekomstzekerheid wil je nu een hexacore hebben, en dan heb je geen andere keuze dan AMD Ryzen.

Ronduit idiote benchmarks waar een GTX1080 wordt gebruikt met een 1080p monitor zeggen ook helemaal niks. Die GPU is totale overkill voor een 1080p monitor, en puur afhankelijk van hoge clockspeeds omdat die anders word gebottlenecked. Dat probleem heb je absoluut niet met een realistische RX580 test. Met de GTX1080 test je ook geen CPU voor gaming prestaties. Je test de singlethread prestaties van een CPU in een onzinnig scenario omdat niemand een GTX1080 en een 1080p monitor gaat gebruiken. Nee, dan koop je ook een 1440p monitor en dan is de GPU de bottleneck... (ja dat was een rant, en terecht)

Qua GPU is er ook wat aan de hand. Nvidia presteert in de regel gelijkwaardig of iets beter dan een AMD tegenhanger, terwijl AMD veel beter presteert in DX12 dan een Nvidia tegenhanger. Dat is gezien de gestage introductie van meer en meer DX12 titels ook een voordeel voor AMD op termijn. Deze RX580 heeft een goede koeling en is redelijk goedkoop. :)

Qua moederbord is er een cashback actie bezig van Gigabyte. Je kan €20 euro aan steam tegoed krijgen als je een Gaming 3 koopt en registreert. Dit moederbord is wat duurder dan de meeste andere B350 bordjes, maar ook beter. Met de cashback actie betaal je zo, effectief niks extra's. :)
http://gaming.gigabyte.eu/AMDmotherboard/index.aspx

Overclocken en Ryzen is ook een interessante. De stock koeler van een Ryzen 1600 is niet ronduit waardeloos en je kan er redelijk mee overclocken. Verder overclocked Ryzen behoorlijk makkelijk tot 3,7ghz, voor vrijwel elke CPU. Daarna neemt het voltage en de hitte snel toe en bij 3,9ghz ben je wel klaar. Tot 3,7ghz kan je met de stock koeler in de meeste gevallen, daarna zal je naar een aftermarket moeten kijken.

Als laatste is de kast die ik uitkoos een zeer populaire keuze, maar je staat uiteraard vrij je eigen te kiezen.
Super, wat je hier verteld is eigenlijk alles wat ik wou weten _/-\o_ .
Ook goed om te weten dat de game zelf niet goed ontwikkeld is, daar heb ik echt geen verstand van namelijk.
Het systeem wat je aanraad staat in mijn lijst en ik ga na het weekend even kijken bij welke winkel ik dit het beste kan aanschaffen.
CMD-Snake schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:59:
[...]

Klopt ik speel die games (nog) niet, mede omdat ik op een iMac heb gegamed.
Het systeem wat aangeraden wordt is een prima systeem voor ARK en in de reactie wordt mijn uiteindelijk heel onduidelijk vraag keurig beantwoord.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Graag gedaan. :)
Verder zou je eigenlijk wel Gameworks een beetje moeten gaan googelen. Ik ben bang ARK nooit echt goed zal gaan draaien. Dit is al vaker gebeurd met games die werden "geoptimaliseerd" door Nvidia. :/

Wat waarschijnlijk zal helpen qua prestaties zijn settings die je CPU belasten verlagen of uit zetten. Denk bijvoorbeeld aan physics. Verder kan je ook al wat dingen op internet vinden wat je aan, en wat je vooral uit moet zetten.

Pagina: 1