Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline7
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-04-2024
Ik zoek een?
ALLES! _/-\o_

Oke, nu meer specifiek.

Ik zoek een beamer, met scherm, wireless verbinding, controller en audio systeem.
Voorkeur van merken ligt wel bij Sony :X

Wat is je budget?
Rond de 2000 euro. Het is een behoorlijk beperkt budget dat zo dadelijk wel duidelijk word :'(

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films te kijken en gamen overdag en 's avonds.

Ik weet het, mensen gaan hierbij al zeggen van:
Overdag en een beamer is niets!
Neem een TV!

Helaas ben ik net verhuisd en kan ik enkel een TV kwijt voor een stel ramen, dit verpest wel het uitzicht! |:(
(Mijn kamer is ongeveer 20 vierkante meter groot)

Dus vandaar een beamer. Aangezien ik lui ben met electrisch scherm :9~

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat ik heb gevonden? Hiero:
#ProductPrijsSubtotaal
1Optoma HD28DSE€ 799,-€ 799,-
1Sennheiser RS 175 (Zwart)€ 195,-€ 195,-
1Sony PlayStation Dualshock 4 Controller Zwart€ 49,99€ 49,99
1Sony Computer Entertainment Sony Dualshock 4 Wireless Adapter€ 19,99€ 19,99
1Logitech Harmony Companion€ 99,-€ 99,-
1Sony STR-DN1070€ 449,-€ 449,-
2Dali Zensor 1 (Wit)€ 149,-€ 298,-
2Dali Zensor Pico (Wit)€ 238,-€ 238,-
1Vogel's VPC545€ 49,67€ 49,67
1Optoma HDCastPro Smart Wireless Streaming€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.278,65

En een electrisch scherm die ik nergens kon vinden:
Elite Screens Electric84XH (16:9) 191 x 131 - 300 euro

Goed, zoals je ziet zijn er 4 speakers aanwezig. Hier twijfel ik over en wil ik graag advies over, welke is het meest aan te bevelen?

Verder, is een subwoofers / soundbar nog enigszins interessant?

Welke vragen heb je hier nog over?
Is dit te realiseren?
- De beamer wordt opgehangen aan het plafond (waar een stopcontact is geplaatst) en ontvangt een draadloos signaal vanuit de receiver.
- De receiver stuurt signalen, per draad, naar de speakers en eventuele andere audio apparaten.
- Mijn pc zal worden aangesloten met de receiver om films af te draaien.
- De controller zal worden aangesloten met de pc om te kunnen gamen op de beamer.
- De koptelefoon (RS 175) zal worden aangesloten in de microphone jack van de receiver. De koptelefoon blijft verder draadloos en daarom ben ik geïnteresseerd in deze. Zijn er andere mogelijkheden?
- De Logitech Harmony companion zal ervoor zorgen dat ik elk apparaat aan kan zetten (inclusief mijn pc met Flirc) en dankzij de smarthphone mogelijkheid kan ik ook via mijn smarthphone alles bedienen.

Zijn er verder nog eventuele verbeterpunten qua prijs / kwaliteit? Mijn budget wordt op het moment al fors overschreden. ;w

Eventuele verbeterpunten op Audio? Is een soundbar / subwoofer interessant om aan te schaffen?

Qua draadloze HDMI betreft, is deze enigszins redelijk? Ik zat zelf te twijfelen over deze of de Acer wirelessHD kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonfirebn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-02-2023
Je kan held besparen op de receiver. Je gebruikt op het moment slechts 2 speakers terwijl je wel een 7.1 receiver neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:42
Je kan in plaats van de HD28DSE ook een HD27 overwegen. Scheelt zo'n 150,- en als ik de reviews zo lees is het behoorlijk afhankelijk van persoonlijke smaak of Darbee (wat de HD28DSE als voornaamste verschil heeft) de meerprijs wel waard is. Het schijnt nogal opdringerig aanwezig te zijn, en vaak te worden uitgeschakeld.

Wat scherm betreft kan je ook kijken naar de ivisions electro m-series. Op een breedte van 200 ben je dan 275,- kwijt (bespaart je dus weer iets) maar heeft als grote voordelen dat deze naast de IR-remote ook via Simple Switch of via een seriele RS485 / RS232 verbinding kan worden bediend. Daarmee krijg je plots legio aan mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld aansturing uit domotica, of via Kodi (mits je een klein beetje handig bent met Python scripting). Voor pakweg 5 euro kan je al wel adapters vinden van USB naar RS485, en als je het scherm (toekomstig) over het netwerk wilt gaan sturen, kan je een RS485 / Ethernet servertje overwegen voor zo’n 70,-.

Voor bediening zou ik de Logitech Harmony als “optie” aanhouden. Dit is een device wat je later natuurlijk nog heel makkelijk als uitbreiding kan aanschaffen, en niet per se noodzaak is bij initiële setup. Een beamer, scherm, receiver etc vervang je niet zomaar even; dat wordt direct een serieuze investring. Een remote is dan een stuk makkelijker. Je kan daarnaast ook nog onderzoeken of bediening via CEC niet interessanter voor je zou zijn. De Optoma beamers kunnen hiermee overweg, en in principe is aan/uit eigenlijk al voldoende om te kunnen gebruiken. Dat zou normaal gesproken geen probleem zijn.

Voor wat betreft overbrenging van beeld zou ik wel een bekabelde optie adviseren. Dat is toch allemaal wat betrouwbaarder, en bespaart je daarnaast de investering van de HDCastPro (wat eigenlijk een verkapte Miracast is).
De ophangbeugel van Vogels kan eventueel nog iets goedkoper. Ook hiervoor kan je even bij iVisions kijken. Een vergelijkbare ophangbeugel voor grofweg 30,-

De gekozen receiver en speakers kan je eventueel nog wel wat in schuiven, maar is dermate persoonlijk dat ik daarin alleen kan adviseren om te gaan luisteren. Gezien dat dit een vrij langdurige investering betreft over het algemeen, zou ik ook niet adviseren om daar (te) veel op te gaan bezuinigen en te kopen wat je daar graag voor wilt hebben. Ook dit is weer typisch een product dat je niet snel even vervangt, net zoals de speakers. Wel kan je als alternatief kijken naar bijvoorbeeld de product: Onkyo TX-NR656

Wat ik dan eigenlijk alleen nog mis in je setup zijn 3D-brilletjes, een Sub en een center speaker.

Kort door de bocht genomen kan je dus wel stellen dat je volledige wensenlijstje zonder concessies te doen dus niet gaat lukken voor dit bedrag. Mijn advies zou dan ook zijn om de receiver voor nu even achter wegen te laten, of eventueel eentje uit de V&A vandaan trekken, en daar later nog eens een goed systeem voor te halen. Dan kan je in ieder geval van start gaan met een goede setup waar je in de toekomst dan weer verder op kan gaan uitbouwen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 21:19
Als je zelf een beetje handig bent, kun je voor 80 euro spandex/lycra kopen en dit spannen op een houten frame. Dit heb ik zelf gedaan met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6z1t1j.jpg

Als je geen vast scherm wil is dit uiteraard geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Stefan_99 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:57:
Als je zelf een beetje handig bent, kun je voor 80 euro spandex/lycra kopen en dit spannen op een houten frame. Dit heb ik zelf gedaan met dit als resultaat:

[afbeelding]

Als je geen vast scherm wil is dit uiteraard geen optie.
Hij was op zoek naar een elektrisch rol-scherm. Een span-scherm heeft uiteraard de voorkeur (geeft het mooiste beeld) maar kan in lang niet alle situaties. Zo ook hier niet blijkt ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
kroegtijger schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Hij was op zoek naar een elektrisch rol-scherm. Een span-scherm heeft uiteraard de voorkeur (geeft het mooiste beeld) maar kan in lang niet alle situaties. Zo ook hier niet blijkt ;)
De enige reden die hij geeft voor een elektrisch scherm is luiheid, en voor een spanscherm hoef je geen knopje in te drukken, dus wellicht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Stefan_99 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:16:
[...]

De enige reden die hij geeft voor een elektrisch scherm is luiheid, en voor een spanscherm hoef je geen knopje in te drukken, dus wellicht :D
Volgens mij hangt het scherm voor het raam, gegeven:
Helaas ben ik net verhuisd en kan ik enkel een TV kwijt voor een stel ramen, dit verpest wel het uitzicht! |:(
Dat impliceert voor mij dat in plaats van de TV een scherm naar beneden zakt voor de ramen. Maar ik ben nu ook wel benieuwd wat de echte situatie zal zijn natuurlijk ;)

ik kan hem ook geen ongelijk geven om een elektrisch scherm te verkiezen boven handmatig bedienen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_99
ik dacht dat ook even inderdaad, we zullen het zo wel horen haha.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefan_99 op 02-05-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57
Bedenk ook wel dat je als je je scherm voor een aantal ramen hangt met daglicht dat je beeld behoorlijk minder kan worden. Tenzij je verduisterende gordijnen neemt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Bartske schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:07:
Bedenk ook wel dat je als je je scherm voor een aantal ramen hangt met daglicht dat je beeld behoorlijk minder kan worden. Tenzij je verduisterende gordijnen neemt natuurlijk.
Bij een goed projectiescherm wordt geen licht doorgelaten. De moderne beamers produceren tegenwoordig dermate veel lumen dat echt verduisteren niet echt meer nodig is

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline7
Goed, bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb m'n computer helaas al afgesloten, dus ik typ vanuit m'n mobiel.

Ik zal de opmerkingen 1 voor 1 behandelen :D

Wat de beamer betreft, ik dacht zelf aan de Optoma HD28DSE puur vanwege de helderheid aangezien m'n scherm inderdaad voor 5 ramen komt! (m'n hele wand is vol ramen en tevens m'n enige optie voor een tv/beamerscherm :()
Als er geen grote voordelen zijn ten opzichte van de Optoma HD27 zou ik deze kunnen overwegen of misschien naar een benq gaan?

Ik zal dan zeker voor het beeld van Ivisions gaan! Toch weer een stukje goedkoper :)
Wat RS485 en RS232 (en python) betreft, ik heb geen flauw idee wat het is :o. Ik zal dit morgen bekijken!

De afstandsbediening kan ik inderdaad later een keer kopen, 3 verschillende afstandsbedieningen valt nog mee.

Dan over de receiver en kabel. Helaas kan ik zeer moeilijk een kabel vanuit de beamer naar de receiver wegwerken i.v.m. de vele ramen die ik heb in mijn kamer.. Daarom heb ik echt een draadloos signaal nodig die alles stuurt naar de beamer en dit kan enkel met een receiver.

De 3D brillen zou inderdaad een aanrader zijn. Helaas heb ik zelf geen 3D films... Ik neem aan dat dit hiervoor nodig is?
Wat subwoofer en centerspeaker betreft, zijn deze noodzakelijk en in hoeverre zullen ze een betere geluidsbeleving geven?

Aangezien ik net verhuisd ben heb ik nog niet eens gordijnen :S. Nu wil ik graag de symmetrie in het huis houden en luxaflex aanschaffen. Zal dit een probleem zijn om overdag films te kijken / gamen?

Over het budget, hoeveel zou het minimaal moeten worden voor redelijke apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kroegtijger schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:44:
[...]

Bij een goed projectiescherm wordt geen licht doorgelaten. De moderne beamers produceren tegenwoordig dermate veel lumen dat echt verduisteren niet echt meer nodig is
Wat een onzin. Zwart kun je niet projecteren, al heb je nog zoveel lumen. Dus als jij mooie diepe zwarte tinten wil kunnen zien dan moet je kamer gewoon verduisterd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:25:
[...]

Wat een onzin. Zwart kun je niet projecteren, al heb je nog zoveel lumen. Dus als jij mooie diepe zwarte tinten wil kunnen zien dan moet je kamer gewoon verduisterd zijn.
Met die redenatie zou je dus een beamer alleen goed kunnen gebruiken in een 100% verduisterde ruimte. Een situatie die zelfs in een bioscoop nog niet eens op gaat. Natuurlijk wordt je beeld mooier naarmate het contrast toeneemt tussen wel/geen licht, maar dat is dan ook precies het verschijnsel wat ik beschrijf. Lumen nemen toe, dus verschil tussen wel/geen belichting wordt groter.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline7
kroegtijger schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:30:
[...]

Met die redenatie zou je dus een beamer alleen goed kunnen gebruiken in een 100% verduisterde ruimte. Een situatie die zelfs in een bioscoop nog niet eens op gaat. Natuurlijk wordt je beeld mooier naarmate het contrast toeneemt tussen wel/geen licht, maar dat is dan ook precies het verschijnsel wat ik beschrijf. Lumen nemen toe, dus verschil tussen wel/geen belichting wordt groter.
Ik begrijp dat de kijkbeleving 's avonds stukken beter zal zijn als door de dag heen maar zolang het goed te doen is vind ik het prima. Het moet nu ook weer niet lastig zijn om überhaupt wat te kunnen zien.

Zolang het goed zichtbaar is overdag vind ik het fantastisch :)

[ Voor 4% gewijzigd door Skyline7 op 03-05-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Skyline7 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:37:
[...]

Ik begrijp dat de kijkbeleving 's avonds stukken beter zal zijn als door de dag heen maar zolang het goed te doen is vind ik het prima. Het moet nu ook weer niet lastig zijn om überhaupt wat te kunnen zien.

Zolang het goed zichtbaar is overdag vind ik het fantastisch :)
Dat is een naar mijn mening althans realistische doelstelling. Zolang je geen directe lichtinval op je scherm hebt, en een beamer kiest met voldoende lumen (zoals o.a. de HD28 kan leveren), dan is het best prima te doen. Natuurlijk, hoe minder licht uit de omgeving hoe beter en in een ideale situatie is de beamer de enige lichtbron in de ruimte, maar in de praktijk zal je merken dat je eigenlijk nooit in een volledig donkere kamer zal zitten. De kans dat je last hebt van bijvoorbeeld een openstaand raam of openstaande deur waardoor het scherm niet helemaal stil hangt is al een stuk hinderlijker.

Overigens is de positiebepaling van beamer en scherm wel iets om in de gaten te houden. Het liefst wil je geen keystone correctie (en als het kan ook geen zoom) toe moeten passen, dus beamer op de juiste hoogte en afstand, en in het midden van het scherm is van belang. Denk daar dus vooraf goed over na. Er zijn heel mooie (en helaas ook dure) oplossingen verkrijgbaar hiervoor. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een Beamer lift. Ideaal natuurlijk in heel veel situaties, maar het kost wel een paar stuivers.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline7
kroegtijger schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:51:
[...]

Dat is een naar mijn mening althans realistische doelstelling. Zolang je geen directe lichtinval op je scherm hebt, en een beamer kiest met voldoende lumen (zoals o.a. de HD28 kan leveren), dan is het best prima te doen. Natuurlijk, hoe minder licht uit de omgeving hoe beter en in een ideale situatie is de beamer de enige lichtbron in de ruimte, maar in de praktijk zal je merken dat je eigenlijk nooit in een volledig donkere kamer zal zitten. De kans dat je last hebt van bijvoorbeeld een openstaand raam of openstaande deur waardoor het scherm niet helemaal stil hangt is al een stuk hinderlijker.

Overigens is de positiebepaling van beamer en scherm wel iets om in de gaten te houden. Het liefst wil je geen keystone correctie (en als het kan ook geen zoom) toe moeten passen, dus beamer op de juiste hoogte en afstand, en in het midden van het scherm is van belang. Denk daar dus vooraf goed over na. Er zijn heel mooie (en helaas ook dure) oplossingen verkrijgbaar hiervoor. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een Beamer lift. Ideaal natuurlijk in heel veel situaties, maar het kost wel een paar stuivers.
Ik snap werkelijk waar niet van de RS232 en de RS485. |:(

Hoe werkt het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Skyline7 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:43:
[...]

Ik snap werkelijk waar niet van de RS232 en de RS485. |:(

Hoe werkt het precies?
RS232 / RS485 zijn seriele aansluitingen. Hierover kan je dus communiceren met behulp van bijvoorbeeld je computer en kan je daarmee commando's oversturen. In dit geval dus scherm naar boven, scherm naar beneden of stoppen.

RS232 heeft nog wat aanvullende onderdelen, maar in de basis werken RS232 en RS485 hetzelfde.

Op het scherm zit een RJ12-aansluiting. Deze heeft 6 adertjes erin zitten. Het scherm gebruikt 2 aders ervan om via serieel te verbinden. De andere 4 aders zijn voor een "normale" schakeling (0, up, down en stop). De 2 aders voor de seriele verbinding kan je weer aansluiten op een RS485connector die je als COMpoort benadert vanaf je pc. Via bijvoorbeeld telnet kan je dan dus je scherm sturen, maar je kan daar ook een klein scriptje in bijvoorbeeld Python voor gebruiken.

Als je via het netwerk wil verbinden zal je dus een converter van RS485 naar ethernet moeten hebben, bijvoorbeeld zoals onderstaande:
Afbeeldingslocatie: http://lghttp.14131.nexcesscdn.net/806B12/gridconnect/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/c/gc-atc-871_1.jpg
Dan kan je dus het scherm via netwerk bedienen, en wordt plots eigenlijk alles wat je kan verzinnen om het ding te triggeren mogelijk :)

Wil je het simpel houden, dan kan je natuurlijk ook een 12v trigger cable gebruiken, maar moet je vanaf de beamer een kabel naar het scherm hebben, of de draadloze versie ervan kopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Ik dacht dat RS-232 spanningsgestuurd was en RS-485 stroomgestuurd. RS-485 is hoe dan ook beter geschikt voor langere afstanden.
Pagina: 1