Toon posts:

tar.gz van linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe pak je een tar.gz uit in mandrake 8.0
het gaat hier over een bestandje van imap

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
tar -zxvf filename

ps wel ff wat beter zoeken want hier zijn vast wel topics over geweest en het is zeker met google te vinden

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

tar -xzvf {bestand}.tgz

Wil je een programma installeren??
Dan kun je beter ff naar rpmfind.net
gaan en het programma ophalen. Of was
jij niet degene die net nieuw was met linux
en voor 800 man een mailserver moest installeren??

<edit>
Als dit om de imap server gaat, lees dan nog
ff het antwoord van Myrdhin in je vorige topic (die bijna onderaan)
</edit>

Verwijderd

Topicstarter
dank u voor u moeite *D

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 09:44 schreef edm het volgende:
tar -xzvf {bestand}.tgz

Wil je een programma installeren??
Dan kun je beter ff naar rpmfind.net
gaan en het programma ophalen. Of was
jij niet degene die net nieuw was met linux
en voor 800 man een mailserver moest installeren??
ja dat was ik ja. probeerd dat wel effe.
En nog wat ik loop stage op een it afdeling ergens, dus denk nou niet dat ik een medewerker ben die niks weet. Ik moet namelijk een mailserver vinden voor linux mandrake 8.0 Nooit mee gewerkt. Ja windows alle versies mag je me een hoop over vragen maar linux. Daarom vraag ik dit allemaal

Snappen jullie het :?
alvast bedankt

• edm

edm

Hee, je hoeft je niet aangevallen te voelen.
Iedereen die hier post is ooit een keer begonnen en bij linux is de leercurve vrij stijl.. Al wordt dat wel een stuk beter de laatste tijd.

Om linux te leren is het echter wel handig om de beschikbare documentatie / reeds gestelde vragen te kunnen vinden. Kijk even in de faq voor een aantal links hierna toe, gebruik de search, en vooral gebruik google (of een andere zoekmachine) vaak is jouw vraag al een paar keer beantwoord..

Tenslotte wat ook wel handig is om de mailing lijsten van de betreffende distributie te gebruiken. De mensen weten daar vaak exact wat je moet doen (en wat er beschikbaar is).

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik doen als ik hem heb uitgepakt. Ik zie een install.sh bestand. Moet ik daar wat mee doen. Of moet ik nog wat anders doen, want ik kan het programma nog niet starten.

???

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 10:03 schreef Ponus het volgende:
Wat moet ik doen als ik hem heb uitgepakt. Ik zie een install.sh bestand. Moet ik daar wat mee doen. Of moet ik nog wat anders doen, want ik kan het programma nog niet starten.

???
En ik zie allemaal shell scripten!!!
Moet ik daar wat mee doen

• edm

edm

Nogmaals het beste ben je af (in jouw geval) om de rpm te installeren. Maar anders kun je even kijken met 'ls -la install.sh' of er executie rechten aan hangen zo niet dan kun je die zetten met chmod (chmod u+x, voor de werking van chmod, typ in 'man chmod'). Of
je typt in 'source install.sh'.

Verwijderd

Uhh tja moeilijk te zeggen maar meestal zit er wel een Readme of install bij die je kunt lezen.

lees dat gewoon maar meestal is het:

./configure
make
make install

Maar lees nu eerst eens de help files voordat je wat vraagt.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
een executable kan je op twee manieren aanroepen:
- als ie geinstalleerd is en in je path staat kan je hem vanaf elke plek in je filesystem aanroepen met gewoon het commando, bijvoorbeeld 'make' voor het installeren van het hierboven gegeven voorbeeld. Net als in Dos vroeger, op elke plek nc aan kunnen roepen.
- Om een executable in de betreffende dir te draaien moet je './' voor een commando zetten. 'configure' is een executable scpecifiek voor de installatie van dit programma, staat in de tarball en dus niet in je path. Die kan je aanroepen met './configure'

Ter uwer info....

ohja, heb je de tabtoets al gebruikt? doe eens 'ta' en dan 1 of 2 keer op de <tab> toets......

• edm

edm

Volgens mij staat de imap server van de washiton univ gewoon op je mandrake cd...

Kun je die niet eens proberen? Ik heb zelf geen imap server (nodig), dus ik weet niet welke beter bevalt deze of die van cyrus.
Maar voor iemand die net begint met linux,
lijkt me dit wel een *goed* idee.

Misschien is het installeren van webmin ook een goed idee want daar zit een config module bij voor imap (cyrus). Zie:
http://www.webmin.com/webmin/
http://webmin.thirdpartymodules.com/?page=Servers

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Volgens mij heb je de broncode gedownload... Nou dan ga je als volgt te werk:

./configure
make
make install
ldconfig

Maar dat staat allemaal in de INSTALL en de README. Linux is lezen en als je daar te lui voor bent en alleenmaar wat met je muis wilt klikken totdat het allemaal zo ongeveer wel werkt moet je er niet aan gaan beginnen. En bovendien als je veel van Windows in het algemeen weet zou Linux geen probleem moeten zijn.
Als je een newbie bent kun je BTW beter een RPM ophalen.

[deze advertentieruimte is te koop]

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:36

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik denk dat je het beste eerst helemaal de documentatie moet doorlezen en niet alleen het install gedeelte. Dit omdat je misschien bepaalde opties moet aangeven bij het compileren, dus lees eerst de docs rustig door.
http://www.washington.edu/imap/documentation/
lees zoiezo de install en de config door. Als in de docs iets niet begrijpt doe ff een search en heb je dan geen resultaat, dan kun je het hier heel goed vragen.

Handige link
http://www.inter7.com/courierimap/

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
IK heb een rpm besdtand nodig van een goede c++ compiler.

kan je me helpen waar zo'n ding te vinden is

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op donderdag 05 juli 2001 13:39 schreef Ponus het volgende:
IK heb een rpm besdtand nodig van een goede c++ compiler.

kan je me helpen waar zo'n ding te vinden is
Die zit(ten) standaard bij Linux.

Gcc en cc

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Ter info: de WU-IMAP server is goed te gebruiken als het om een paar gebruikers gaat. Het nadeel is namelijk dat je een entry in de passwd file nodig hebt + een home dir waar je mail staat. Bij Cyrus IMAP zit alle mail in de "buik" van IMAP en gebeurt de authenticatie via sasl. Dit is een losstaande database. Het voordeel is dat je niemand meer in je passwd file hebt staan en dus de security wat verhoogd is.
Pagina: 1