Dagelijks twee incrementele back-ups maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:03
Beste Tweakers,

Ik ben een nieuw back-up plan aan het maken en zou graag jullie hulp erbij willen. Ik gebruik het programma Acronis True Image 2017 en maak de back-ups op de NAS, van daaruit wordt het gebackupt naar een off-site NAS en HiDrive Cloud. Het volgende back-up schema heb ik in gedachte:

Eerste back-up profiel:

- Full Back-up na iedere 30 incrementele back-ups;
- Back-up bewaren van 3 maanden

Tweede back-up profiel:

- Maandelijks een full back-up
- Full versies bewaren van een jaar.

Bij het eerste profiel is het probleem: Heeft het enige meerwaarde als ik dagelijks incrementele backups maak op 17:00 en 23:00 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Eric_1993 op 28-04-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Hoe vaak je een incrementele backup doet hangt vooral af van de snelheid waarmee de data veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
712641 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:37:
Hoe vaak je een incrementele backup doet hangt vooral af van de snelheid waarmee de data veranderd?
Er wordt meestal 2 of 3 bestanden gewijzigd of er komen nieuwe bestanden bij. De bestanden zijn ongeveer 2 MB groot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Als er een paar veranderingen plaatsvinden dan loont het wel natuurlijk. Ik maak zelf ook meerdere incrementele (rsync) backups per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
712641 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:41:
Als er een paar veranderingen plaatsvinden dan loont het wel natuurlijk. Ik maak zelf ook meerdere incrementele (rsync) backups per dag.
Ik heb m'n back-up plan toch weer helemaal omgegooid. Ik maak het back-up als volgt:

- Mirror back-up met SyncbackPro naar de NAS. Versies ouder dan 365 dagen worden verwijderd.

Vervolgens maak ik iedere avond een back-up naar een veracrypt container en die container wordt dan geupload naar de Cloud en Off-site NAS. Nadeel hiervan is, is dat ik ieder avond 25 GB moet uploaden.. Maar met 40 Mbps upload is dat geen probleem :+ . Op de Off-site NAS wordt trouwens de laatste 15 containers nog bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Leuke gedachte ...

Bestanden hebben een archive bit die wordt gezet als het bestand wijzigt of nieuw wordt aangemaakt. Wanneer er een full of differential backup wordt gedaan wordt de flag verwijderd en wordt weer gezet als het bestand wordt aangepast. Bij een incremental gebeurt dit niet. Vandaar dat je sneller kan restoren met een differential omdat je alleen de full backup en de dag dat je terug wil de backup nodig hebt. Bij incremental is dit andersom. Daar is een backup sneller, maar restoren langzamer (je hebt alle dagelijkse tapes nodig vanaf de full-backup).

Je zou alleen meerdere malen willen backuppen als de RPO extreem laag is (Recovery Point Objective). Als je data die je terug zet niet ouder dan 12 uur mag zijn dan moet je wel.

Ik zou het toch houden op de "standaard" backup procedures:

Weekly full en daily incremental of differential aan de hand hoe snel je de backup/restore wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kijk ook eens naar Veeam Endpoint Backup. Kan ook meerdere incrementals per dag maken en kan ook automatisch backups ouder dan x-dagen verwijderen.

Je kunt eenvoudig je oude backups openen en eventueel je hele pc naar een nieuwe disk restoren.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Squ1zZy schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 15:11:
Leuke gedachte ...

Bestanden hebben een archive bit die wordt gezet als het bestand wijzigt of nieuw wordt aangemaakt. Wanneer er een full of differential backup wordt gedaan wordt de flag verwijderd en wordt weer gezet als het bestand wordt aangepast. Bij een incremental gebeurt dit niet. Vandaar dat je sneller kan restoren met een differential omdat je alleen de full backup en de dag dat je terug wil de backup nodig hebt. Bij incremental is dit andersom. Daar is een backup sneller, maar restoren langzamer (je hebt alle dagelijkse tapes nodig vanaf de full-backup).

Je zou alleen meerdere malen willen backuppen als de RPO extreem laag is (Recovery Point Objective). Als je data die je terug zet niet ouder dan 12 uur mag zijn dan moet je wel.

Ik zou het toch houden op de "standaard" backup procedures:

Weekly full en daily incremental of differential aan de hand hoe snel je de backup/restore wilt hebben.
Ik denk dat ik toch niet ga werken met full, incrementele of diffirientele back-up. Ik denk dat ik gewoon een mirror-backup maak met SyncbackPro naar de NAS met versiebeheer tot 365 dagen.

En dan de bestanden zetten in een Veracrypt container en dan naar de Cloud uploaden.

Dan heb ik nog 1 vraag: Ik maak maandelijks een image van mijn PC. Dat is een Image die is versleuteld met Acronis True Image. Is dan de files in de image ook versleuteld of alleen de image ?

[ Voor 25% gewijzigd door Eric_1993 op 29-04-2017 23:34 ]

Pagina: 1