GPS/Tablet schermen in zonlicht

Pagina: 1
Acties:

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:36
Beste allemaal,

Ik zit al een tijdje te zoeken op het internet naar de verschillende specificatie type waar een goed scherm aan moet voldoen. Als het gaat om afleesbaarheid in zonlicht en uiteraard bediening.

Voorbeeld: De Garmin Zumo 590 GPS heeft een TFT scherm, de TomTom Rider een capacitief scherm.
De eerste is beter als de zon er recht in schijnt (nog leesbaar), de tweede lijkt scherper vanwege een sterke backlight.

Nu wordt dit (leesbaarheid) heel belangrijk als je praat over een tablet met GPS op een boot. Door het water schittert alles om je heen. Er zijn natuurlijk professionele GPS systemen, maar wij zaten te denken aan een tablet met bv OSMand met hun nautic kaarten. Een systeem op Android of iPhone.

Capacitief = makkelijk bedienen, lastig met handschoenen, betere kleuren
Resistief
TFT
OLED
En dan de Resolutie. (Pics per)
etc.

Ik zoek eigenlijk een soort van tabel waarmee je specs op een rijtje hebt en je makkelijker kan beoordelen of een scherm wel of niet te water kan ;)

Maar ik blijft een beetje vastlopen in algemeenheden. Wellicht dat iemand mij een duwtje in de goede ricting kan geven.

Dank voor de aandacht.

Marten

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
Je haalt beeldschermtechnieken en touchtechnieken door elkaar. TFT en OLED zijn verschillende manieren om beeld weer te geven, capacitief en resistief zijn verschillende technieken om aanraking te registreren.

Je kunt dus niet "een TFT scherm" in zijn algemeenheid vergelijken met "een capacitief scherm", het merendeel van de apparaten zal namelijk beide hebben... (Dus een tft scherm die capacitief aanrakingen registreert)

Voor jouw doel zijn vooral de helderheid (hier scoort OLED doorgaans prima) en de afwerking van de toplaag van belang (anti-reflectie coatings enzo). Geen idee hoe je dat laatste eenduidig uit de specs haalt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik ben door de bomen het bos ook een beetje kwijt.
Het doel is helderheid (afleesbaarheid kaarten op het water) icm waterdichtheid (IP67 minimaal).