Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:02
wij zitten thuis (boerderij) met het volgend probleem,

We hebben een nieuwe waterput alleen deze ligt 60 meter verderop, we hebben daarom 2 waterkranen gemaakt. na deze 2 waterpunten hebben we ook een loze grondleiding gelegd.

Nu zoeken ik de beste mogelijkheid om deze pomp aan te sturen, er is nog geen wifi aanwezig bij de pomp maar dit komt nog. dus een Nodemcu bordje zou een optie zijn. Alleen wil ik graag ook een 2 schakelaars bij de waterkranen zodat ze nog handmatig te bedienen zijn. het in en uitschakelen via wifi zou handig zijn zodat als de sproeiers aanstaan je de pomp wel nog kunt uitzetten. Wat is hiervoor de beste optie?

Bijgevoegd een map zodat je een beetje een idee hebt van de situatie:
https://drive.google.com/...E2FdH6NMbE8Hc&usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor caravans hebben ze mooie kranen met ingebouwde schakelaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
Damic schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:19:
Aan elk kraan een ESP koppelen en die terug laten zenden naar de node?
Ja dacht ik zelf ook al aan, maar hoe stabiel draait zoiets.

[ Voor 38% gewijzigd door arjan445 op 28-04-2017 21:20 . Reden: Oeps hier gaat wat fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Edit: ja je hebt je post aangepast _O-
hangt af van je firmware :p

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 28-04-2017 21:23 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
Damic schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:19:

Edit: ja je hebt je post aangepast _O-
hangt af van je firmware :p
Ja beetje lomp, niet helemaal wakker. Maar welke firmware is nou t beste? denk dat ik die esp8266 allemaal laat terugkoppelen naar een Domoticz setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:29
Sonoff met daarin espeasy versie 120. Kan je er nog b.v. een temperatuur sensor in doen of zoiets als een dht22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Of gewoon nog simpeler:
Je zet een (water)drukschakelaar in de leiding op de perskant van de pomp.
Die drukschakelaar stuurt een relais dat je pomp aan/uit zet.
Vervolgens stel je de drukschakelaar zo in, dat de pomp uitschakelt op het moment dat beide kranen dicht zijn. En als je een kraan open draait (druk zakt) gaat de pomp aan.

Eigenlijk maak je dus een hydrofoor van je pomp.

edit: https://www.conrad.nl/nl/...r-230-v-400-v-538039.html
Volgens mij met je met dat ding klaar. Mits hij binnen de specs van je pomp (qua druk en vermogen) past.

[ Voor 20% gewijzigd door RocketKoen op 28-04-2017 22:40 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
RocketKoen schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:36:
Of gewoon nog simpeler:
Je zet een (water)drukschakelaar in de leiding op de perskant van de pomp.
Die drukschakelaar stuurt een relais dat je pomp aan/uit zet.
Vervolgens stel je de drukschakelaar zo in, dat de pomp uitschakelt op het moment dat beide kranen dicht zijn. En als je een kraan open draait (druk zakt) gaat de pomp aan.

Eigenlijk maak je dus een hydrofoor van je pomp.

edit: https://www.conrad.nl/nl/...r-230-v-400-v-538039.html
Volgens mij met je met dat ding klaar. Mits hij binnen de specs van je pomp (qua druk en vermogen) past.
Hmm een hydrofoor hebben we ook overwogen maar dat werkt niet met een dompelpomp. Dus we zitten vast aan het idee. Maar is zo'n node hier stabiel genoeg voor? En is het mogelijk om een schakelaar te maken op 120meter kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
arjan445 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:47:
[...]

Hmm een hydrofoor hebben we ook overwogen maar dat werkt niet met een dompelpomp. Dus we zitten vast aan het idee. Maar is zo'n node hier stabiel genoeg voor? En is het mogelijk om een schakelaar te maken op 120meter kabel ?
Nee, ik bedoel dat je gewoon een fysieke afsluiter maakt op je tappunt.
Zo:
Afbeeldingslocatie: http://klus-info.nl/wp-content/uploads/Buitenkraan-aanleggen-het-gemak-van-een-buitenkraan.jpg
Of zo:
Afbeeldingslocatie: https://d183ptoxzilk60.cloudfront.net/medias/prod_images/prod_zoom_img_47652225.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2RfaW1hZ2VzfDE0MTQ2NXxpbWFnZS9qcGVnfGltYWdlcy9wcm9kdWN0Lzg4MDA2NjcyNzExOTguanBnfC0

En met zo'n drukschakelaar bouw je elke pomp om tot hydrofoor. Geen lange kabels of wifi verbindingen nodig. Je zet de drukschakelaar gewoon tussen de pomp en de leiding naar je tappunten.

Het enige lastige is dat je een idee moet hebben van de druk die de pomp opbouwt op de plek van de drukschakelaar, als beide aftappunten zijn afgesloten.

Aangezien het een dompelpomp is, wil je er misschien ook een laag-niveau schakelaar voor je tank/resevoir/put bij zetten. Anders heb je kans dat je pomp droog gaat lopen en dat gaat hij stuk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
RocketKoen schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:14:
[...]

Nee, ik bedoel dat je gewoon een fysieke afsluiter maakt op je tappunt.
Zo:
[afbeelding]
Of zo:
[afbeelding]

En met zo'n drukschakelaar bouw je elke pomp om tot hydrofoor. Geen lange kabels of wifi verbindingen nodig. Je zet de drukschakelaar gewoon tussen de pomp en de leiding naar je tappunten.

Het enige lastige is dat je een idee moet hebben van de druk die de pomp opbouwt op de plek van de drukschakelaar, als beide aftappunten zijn afgesloten.

Aangezien het een dompelpomp is, wil je er misschien ook een laag-niveau schakelaar voor je tank/resevoir/put bij zetten. Anders heb je kans dat je pomp droog gaat lopen en dat gaat hij stuk.
Enigste probleem is dat een dompelpomp geen terugslagklep heeft, dus zodra je de pomp uitzet alles terug de put in loopt, dus dan is er geen druk meer op de leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
arjan445 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:47:
[...]

Enigste probleem is dat een dompelpomp geen terugslagklep heeft, dus zodra je de pomp uitzet alles terug loopt de put in
Dan zet je er toch een terugslagklep in?
En het water kan overigens alleen je pomp uit lopen als die boven water is. Of als je een lek hebt in je leiding.
Het water kan namelijk alleen uit je leiding lopen als er ergens lucht in kan. Anders zou je leiding een vacuum worden. Dus als beide kranen dicht zijn en de pomp uit, zou het water gewoon op druk in de leiding moeten blijven zitten.

Pak voor de lol maar eens een colafles. Vul die met water. Keer de fles om (zonder dop).
Het water gaat er nu uit lopen.
Doe nu de hals van de fles onderwater. En het niveau zakt niet verder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 18:11
Nouja het water loopt wel je pomp uit hoor, totdat de druk aan de perskant en zuigkant (weer) gelijk zijn. Dat het systeem niet compleet leegloopt is opzich weinig interessant want het gaat dus om die drukschakelaar, die heeft perse een terugslagklep nodig en ook nog eentje die niet doorsijpelt :P

Aansturing met 120m kabel zou ik niet aan beginnen overigens. Dit is gewoon (zoals al gezegd) hoe het op evenementen e.d. ook aangesloten wordt (incl ''waste'' water).

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 29-04-2017 15:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1