Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming build ~€900,-

Pagina: 1
Acties:

• JFlorijn7
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-03 12:41
Hallo allen,

Mijn huidge systeem (het budgetgamesysteem van november 2010) begint het lastig te krijgen met sommige games. Daarnaast is het systeem met meer dan 50db niet erg stil. Daarom wil ik een nieuw systeem gaan bouwen. De laatste tijd heb ik hier flink gelurkt en met deze wijsheden een goed nieuw werkpaard samen proberen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1080p; Cities: Skylines, Planet Coaster, Dark Souls, Civilization V, Overwatch, Starcraft met minimaal ~50 fps op minstens high settings. Zwaardere games als bijv. The Witcher III, Quantum Break en Dishonored II wil ik met medium settings op ~40 fps kunnen spelen. Ik speel redelijk aftermarket dus als mijn systeem dit nu trekt, ben ik de komende ~4 jaar voorzien qua gaming. Het is vrijwel niet belangrijk dat ik de nieuwste titels kan spelen die over een paar uitkomen.

Daarnaast muziek opnemen, browsen en licht programmeerwerk/data-analyse.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond €900,- incl. verzendkosten. Aan de assemblage zal ik me zelf wagen. €50,- meer of minder is niet erg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1LG W2343T-PF Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Muis en toetsenbord zijn voorzien.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 230,95€ 230,95
1MSI B350M Gaming Pro€ 88,05€ 88,05
1Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GB€ 209,-€ 209,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,80€ 48,80
1Corsair Carbide Spec-Alpha Zwart/Geel€ 61,95€ 61,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 11,95€ 11,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 142,21€ 142,21
1Corsair CX450M€ 53,-€ 53,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,55€ 93,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,46

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor bepaalde merken. Op basis van dit artikel: https://www.computerbase....-lautstaerke-beim-spielen heb ik voor de Sapphire variant van de AMD RX 570 gekozen. Alternatief; pricewatch: MSI Radeon RX 570 Gaming X 4GB, maar deze komt niet goed uit de verf in bovengenoemde roundup. Ik heb lang overwogen een RX 480/580 te nemen, maar volgens mij sluit een RX 570 beter aan bij mijn wensen.

Voor de kast zijn alternatieven: pricewatch: Fractal Design Define S of pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Window Zwart, maar die Corsair is wel erg juicy. Reviews van die Corsair Carbide zijn over het algemeen niet verkeerd, en die fan controller spreekt me erg aan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voornamelijk een bang-for-buck systeem. Onder lage load vrij stil i.v.m. audio opnemen (tijdens gamen minder belangrijk). Als ik de review van dhr./mevr. Pimcent lees via productreview: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler review door pimcent, dan heb ik goede hoop dat ik met de standaard koeler goed zit.

Ga je overklokken?
Daar ga ik niet van uit.

Wat verwacht je van ons?
Inmiddels hoop ik genoeg gelezen te hebben om de gebruikelijke valkuilen te vermijden. De videokaart en voeding passen in de kasten, voeding is niet overkill en van goede kwaliteit, moederbord is in ieder geval het juiste type, RAM is 3200Mhz, crucial ssd, windows zit erbij. Toch hoor ik graag:

- Of ik niet toevallig toch een ernstige fout heb gemaakt waardoor het systeem niet werkt.
- Of er overwegingen tussen de genoemde kasten zijn buiten het uiterlijk? Afgezien van optical drives.
- Welke andere keuzes zouden jullie maken (ander merk GPU of RAM?)
- Zijn er bang-for-buck wins die ik over het hoofd gezien heb?

Zoals jullie kunnen opmerken ben ik erg nieuwsgierig naar andere keuzes en afwegingen. Alvast bedankt voor de feedback!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
Had je al van de Tempered Glass editie van de P400S gehoord?

Als je iets compacts maar degelijks zoekt is de Define C misschien wat voor je. Of een Define Mini C in combinatie met een micro atx moederbord zoals je gekozen hebt.

(Er is weinig mis met je build dus dan gaat het maar over behuizingen)

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 28-04-2017 21:30 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:06

Tribits

Onkruid vergaat niet

Weinig op aan te merken, maar ik denk dat een 8GB kaart toch een makkelijke manier is om het systeem wat meer toekomstbestendig te maken. Ik begrijp dat je nu al over je budget zit, maar voor een gaming systeem verdient de GPU toch de prioriteit.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een goed systeem waar de meeste onderdelen goed gekozen zijn, de meeste dan. ;)

Ik wil wel opmerken dat ik dit moederbord eigenlijk heel erg troosteloos vind. De meeste B350 bordjes zijn redelijk goed en ontlopen elkaar niet heel erg qua features, maar deze valt negatief op. Behalve weinig opties voor eventuele uitbreiding vind ik de prijs ook matig. Onder de €93 ga je het bord niet krijgen, €95+ is realistischer. Wil je net even wat meer betalen dan zou ik deze aan willen raden. pricewatch: MSI B350 PC Mate

Deze kwam wat later uit dan de meeste andere borden en biedt nogal wat features. Ik ben in de regel niet erg onder de indruk van de MSI borden voor AM4, de meeste gaan van oke, tot matig tot ronduit slecht, de featureset correspondeert niet met de prijs, het is weinig of het is een dingetje dat goed is voor veel weinig en matig. Deze is anders, redelijk uitgebreid, goede balans en een goede prijs.

Wat ook nog kan is een "diepte investering". Dit is het beste B350 bordje. Nu, waarom stel je dit voor, ik zit al over mijn budget, leer lezen jij gek. :P
Fijn dat je het vraagt. Je krijgt €20 terug van Gigabyte via steam tegoed bij aanschaf van dit bord en registratie. Dan heb je een zeer goed B350 bordje, en je hebt er nauwelijks extra betaald. Valt te overwegen lijkt me. :)
http://gaming.gigabyte.eu/AMDmotherboard/index.aspx

Qua overclocking. Wil je het nu niet dan respecteer ik dat. Ik moet alleen wel opmerken dat AMD zo ongeveer aan het eisen is dat je wel overclocked in alles. Ze stimuleren het actief in features en hebben het ook zo belachelijk makkelijk gemaakt. Verder overclocken Ryzen processoren in de regel gewoon zeer goed tot 3,7ghz. Het is iets dat je in de toekomst misschien wel zal willen doen.

Met het bord dat je had genomen geselecteerd zit je op dit vlak ook minder goed omdat de VRM (spanningsregeling voor je CPU) op dat bord ondermaats is. Ryzen vraagt helemaal niet veel qua VRM voor een mooie overclock, maar een zogenaamde 3 fasen VRM vind ik wel heel erg min, het kan, maar het is echt minimaal. Je ziet dergelijke VRM's ook bijna niet, zelfs op andere budgetborden. Bij de B350M Gaming Pro krijg ik heel sterk een "we plakken er gaming op zodat we meer kunnen vragen voor iets matigs" gevoel bij. Ben dus in conclusie niet gecharmeerd van dat bord...

Zo, genoeg gemopperd over het moederbord. Het tweede punt is dat ik je aanraad om de 3200/c16 RAM te laten voor wat het is. 3000/c15 is meer dan voldoende voor je eisen en het scheelt je weer een tientje. Dan kom je vrijwel automatisch bij dit setje uit. :)
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Oh en ik denk dat je wat pessimistisch bent over de prestaties van dit systeem. Gok zo dat je elke game op dit lijstje gewoon maxed out kan draaien. Just saying. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:33
Als ik kijk naar een am4 moederbord, dan check ik ook of ze USB 3.1 gen² hebben, die zijn er niet veel, maar die van asus, van 99euro wel. B350 plus

[ Voor 8% gewijzigd door SuperVeloce op 29-04-2017 09:25 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• JFlorijn7
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-03 12:41
youridv1 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:29:
Had je al van de Tempered Glass editie van de P400S gehoord?

Als je iets compacts maar degelijks zoekt is de Define C misschien wat voor je. Of een Define Mini C in combinatie met een micro atx moederbord zoals je gekozen hebt.

(Er is weinig mis met je build dus dan gaat het maar over behuizingen)
Blijf de kast een moeilijke keuze vinden. Na mij wat meer verdiept te hebben in moederborden, zou ik voor mijn originele kast dus een atx moederbord moeten kiezen (of dat ziet er tenminste het mooiste uit..). Ik ga een kleinere kast toch overwegen; dat heeft ook zijn voordelen. Dank voor de input!
Tribits schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:35:
Weinig op aan te merken, maar ik denk dat een 8GB kaart toch een makkelijke manier is om het systeem wat meer toekomstbestendig te maken. Ik begrijp dat je nu al over je budget zit, maar voor een gaming systeem verdient de GPU toch de prioriteit.
Een RX 580 8gb zie je vaak voorbij komen op dit forum, maar ik denk dat mijn game wensen wat lager zijn. Het blijft een lastige afweging. :)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 00:16:
Een goed systeem waar de meeste onderdelen goed gekozen zijn, de meeste dan. ;)

Ik wil wel opmerken dat ik dit moederbord eigenlijk heel erg troosteloos vind. De meeste B350 bordjes zijn redelijk goed en ontlopen elkaar niet heel erg qua features, maar deze valt negatief op. Behalve weinig opties voor eventuele uitbreiding vind ik de prijs ook matig. Onder de €93 ga je het bord niet krijgen, €95+ is realistischer. Wil je net even wat meer betalen dan zou ik deze aan willen raden. pricewatch: MSI B350 PC Mate

Deze kwam wat later uit dan de meeste andere borden en biedt nogal wat features. Ik ben in de regel niet erg onder de indruk van de MSI borden voor AM4, de meeste gaan van oke, tot matig tot ronduit slecht, de featureset correspondeert niet met de prijs, het is weinig of het is een dingetje dat goed is voor veel weinig en matig. Deze is anders, redelijk uitgebreid, goede balans en een goede prijs.

Wat ook nog kan is een "diepte investering". Dit is het beste B350 bordje. Nu, waarom stel je dit voor, ik zit al over mijn budget, leer lezen jij gek. :P
Fijn dat je het vraagt. Je krijgt €20 terug van Gigabyte via steam tegoed bij aanschaf van dit bord en registratie. Dan heb je een zeer goed B350 bordje, en je hebt er nauwelijks extra betaald. Valt te overwegen lijkt me. :)
http://gaming.gigabyte.eu/AMDmotherboard/index.aspx

Qua overclocking. Wil je het nu niet dan respecteer ik dat. Ik moet alleen wel opmerken dat AMD zo ongeveer aan het eisen is dat je wel overclocked in alles. Ze stimuleren het actief in features en hebben het ook zo belachelijk makkelijk gemaakt. Verder overclocken Ryzen processoren in de regel gewoon zeer goed tot 3,7ghz. Het is iets dat je in de toekomst misschien wel zal willen doen.

Met het bord dat je had genomen geselecteerd zit je op dit vlak ook minder goed omdat de VRM (spanningsregeling voor je CPU) op dat bord ondermaats is. Ryzen vraagt helemaal niet veel qua VRM voor een mooie overclock, maar een zogenaamde 3 fasen VRM vind ik wel heel erg min, het kan, maar het is echt minimaal. Je ziet dergelijke VRM's ook bijna niet, zelfs op andere budgetborden. Bij de B350M Gaming Pro krijg ik heel sterk een "we plakken er gaming op zodat we meer kunnen vragen voor iets matigs" gevoel bij. Ben dus in conclusie niet gecharmeerd van dat bord...

Zo, genoeg gemopperd over het moederbord. Het tweede punt is dat ik je aanraad om de 3200/c16 RAM te laten voor wat het is. 3000/c15 is meer dan voldoende voor je eisen en het scheelt je weer een tientje. Dan kom je vrijwel automatisch bij dit setje uit. :)
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Oh en ik denk dat je wat pessimistisch bent over de prestaties van dit systeem. Gok zo dat je elke game op dit lijstje gewoon maxed out kan draaien. Just saying. ;)
Allereest mijn grote dank voor de uitgebreide reactie en de waardevolle inzichten m.b.t. moederborden. Ik was sowieso van plan om het huidig gekozen moederbord te vervangen voor een ATX moederbord en die Gigabyte optie is een interessante. Ik zal daar met jouw feedback ongetwijfeld een betere keuze voor kunnen maken. Om daarvoor het budget te overschrijden vind ik geen ramp. :)

Als overklokken tegenwoordig zo makkelijk is, ga ik me daar in de toekomst vast een keer aan wagen, mocht dit makkelijke prestatiewinst opleveren. Daar kan ik me tegen die tijd vast nog een keer goed in verdiepen!

Qua Ram ga ik nog even overwegen om dan een 3.000Mhz setje te nemen, maar ook hier zal ik nog wat naslagwerk over doen! Ik neem ook eigenlijk alleen maar een setje van 3.200Mhz setje, omdat dat doorgaans aangeraden wordt. :)
SuperVeloce schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 09:24:
Als ik kijk naar een am4 moederbord, dan check ik ook of ze USB 3.1 gen² hebben, die zijn er niet veel, maar die van asus, van 99euro wel. B350 plus
Een interessante toevoeging waar ik me totaal niet van bewust was. Ik leer elke dag meer over dit soort dingen. :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Qua overclocking, het is bijna idiootproef, bijna. :P
Je moet echt iets heel erg doms doen zoals je voltage op 1,5v+ zetten om je CPU en/of moederbord te slopen. Gewoon naar de 3,7ghz overclocken met 1,3v is redelijk makkelijk om te doen. Beetje inlezen over stresstesten en dan lukt het wel. Voor de meeste games die je nu speelt zal het ook niet bijzonder veel winnen. Een paar frames misschien, de GPU is de bottleneck. :)

Qua RAM raad ik je dit filmpje aan. :)
YouTube: Does Ryzen Really Need Fast Memory? Guide for Gamers

Een RX570 presteert dus iets slechter dan een GTX1060, je gaat het verschil qua RAM snelheid echt niet merken. Wil je echt wat extra uitgeven voor prestaties, leg dan €60 neer voor deze van Sapphire. Heb je veel meer aan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1