Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet op na plaatsing PCI-e videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Situatie
Vaste PC wordt in een kerk gebruikt. Op de VGA poort is een lokaal bedienscherm aangesloten. Op de HDMI poort is een HDMI splitter aangesloten waar twee beamers en een TFT scherm op de preekstoel zijn aangesloten. Vanwege de afstand worden ook nog 3 HDMI versterkers gebruikt. Dit heeft een tijd lang goed gewerkt, al was het signaal nooit echt super scherp (zat wat digitale ruis in het beeld). Ik nam altijd aan dat dit door de versterkers kwam. Onlangs viel het beeld helemaal weg op beamers. Door de splitter er tussenuit te halen, konden we het signaal nog net op 1 beamer zichtbaar krijgen, al zat het beeld vol storingen en verkeerde kleuren. Om de rest van de installatie te testen hebben we een laptop geprobeerd en toen werkte alles (ook met HDMI splitter) prima. Het beeld was zelfs nog beter (geen digitale ruis meer). Het vermoeden was daarom dat de onboard HDMI poort al nooit echt goed was geweest en nu helemaal defect.

Hierop hebben we een goedkope videokaart gekocht met HDMI uitgang, namelijk de pricewatch: Powercolor AXR5 230 1GBK3-LHE

Mijn vraag
Bij plaatsing van de videokaart in de computer, start de PC niet meer op. Het moederbord krijgt spanning, alle ventilatoren starten op, maar meer niet. Zelfs het bios krijg ik niet te zien. Waar kan dit aan liggen?

De videochip zit in de processor, maar de poorten (VGA/HDMI) zitten op het moederbord. Het VGA signaal is wel goed, maar het HDMI signaal niet. Ligt dit nu aan het moederbord of de processor? Ik dacht het probleem te kunnen ondervangen met de externe videokaart, maar hiermee start het systeem dus helemaal niet meer op.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI H67MA-E35 (B3)
Intel Core i5 2400
2x 2GB Kingston ValueRAM DDR3 1333MHz
Samsung Spinpoint F4 320GB (HD322GJ)
Windows 7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Videokaart getest in mijn eigen PC. Geen problemen en prima beeld.
Na verwijdering van de videokaart kom ik wel weer in de bios.
Graphic adapter in bios van IGD op PEG gezet
BIOS reset gedaan
Bios upgrade gedaan van V11.5 naar V11.12 (11.C).
Andere voeding geprobeerd (Seasonic S12II 380W)
BIOS batterij eruit gehaald.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Beste antwoord (via antonboonstra op 14-05-2017 19:56)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou toch de laatste bios erop zetten, simpel weg om dat je kaart van 2016 is en de laatste bios van 2013, ook staat er het volgende:
*Update CPU Micro Code.
* Enhanced PCI-E display card performance.

Je kan het altijd proberen, lost het niets op dan is het einde mobo.

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 14-05-2017 15:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Je moet de HDMI van de videokaart gebruiken, niet die op het moederbord. Kabel in de videokaart steken dus.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:29:
Je moet de HDMI van de videokaart gebruiken, niet die op het moederbord. Kabel in de videokaart steken dus.
De HDMI poort heb ik nog niet eens geprobeerd, alleen nog maar de VGA uitgang. Uiteraard ook die van de videokaart, maar er komt niet echt een beeld signaal op als de pc helemaal niet opstart...

[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 28-04-2017 19:43 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Wat voor merk en type voeding zit er in de pc?

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
CryRaven schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:24:
Wat voor merk en type voeding zit er in de pc?
Volgens mij een Antec voeding die bij de behuizing zat. Zou ruim voldoende moeten zijn, zeker voor zo'n licht kaartje. Ik heb zelfs nog proberen op te starten met de harde schijf en dvd drive los gekoppeld om te kijken of ik zo wel in het bios kon komen, maar helaas.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
antonboonstra schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:41:
[...]

Volgens mij een Antec voeding die bij de behuizing zat. Zou ruim voldoende moeten zijn, zeker voor zo'n licht kaartje. Ik heb zelfs nog proberen op te starten met de harde schijf en dvd drive los gekoppeld om te kijken of ik zo wel in het bios kon komen, maar helaas.
Ik heb inmiddels wel geleerd dat vermogen soms niks uitmaakt met problemen zoals deze. Als het mogelijk is zou je het eens met een andere voeding kunnen proberen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05

MsG

Forumzwerver

BIOS-batterij er al eens een poosje uit gehad en weer er in gedaan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
MsG schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:54:
BIOS-batterij er al eens een poosje uit gehad en weer er in gedaan?
Bios batterij er niet uit gehad. Wel een bios reset d.m.v de jumper en een bios update gedaan. Zou de batterij eruit halen dan nog effect hebben?

Qua voeding zou ik die van mij eigen PC (Seasonic S12II 380W) er nog eens uit kunnen slopen en die aansluiten.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05

MsG

Forumzwerver

Ik had wel dus dat pas na de batterij er uit te halen een nieuwere videokaart werkte. Dus als het niet teveel moeite is zou ik het wel proberen. Ik probeerde het pas nadat ik alles er al uit had gehaald en al 2 andere voedingen had geprobeerd :'(.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:38
Software update! Ik moest voor mijn GTX970 eerst mijn H61 bios updaten!

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op zondag 30 april 2017 @ 09:48:
Software update! Ik moest voor mijn GTX970 eerst mijn H61 bios updaten!
Welke software? Windows start niet eens op, ik kom niet eens in de bios nadat ik de videokaart heb geïnstalleerd. Als je de bios bedoelt, deze update heb ik al gedaan.
MsG schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 16:21:
Ik had wel dus dat pas na de batterij er uit te halen een nieuwere videokaart werkte. Dus als het niet teveel moeite is zou ik het wel proberen. Ik probeerde het pas nadat ik alles er al uit had gehaald en al 2 andere voedingen had geprobeerd :'(.
Bios batterij eruit gehaald, maar helaas mocht dit niet baten.
CryRaven schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:49:
[...]
Ik heb inmiddels wel geleerd dat vermogen soms niks uitmaakt met problemen zoals deze. Als het mogelijk is zou je het eens met een andere voeding kunnen proberen.
Ik heb het geprobeerd met een andere voeding (Seasonic S12II 380W) maar helaas ook geen effect.

Ik ben nu nog Memtest86 aan het draaien. Ik denk dat het hier niet mee te maken heeft, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik nog meer kan proberen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Waar staat de videoadapter op in de Bios? En krijg je nog wel beeld met je IGPU als je GPU er aan hangt?

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
loki504 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:07:
Waar staat de videoadapter op in de Bios? En krijg je nog wel beeld met je IGPU als je GPU er aan hangt?
Zie de openingspost: Graphic adapter in bios van IGD op PEG gezet
Er is ook geen signaal meer op de IGPU als de GPU er in zit.

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt wel of er iets mis is met het mobo.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
Damic schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:09:
Lijkt wel of er iets mis is met het mobo.
Dat vermoed ik inderdaad ook, alleen is het dan wel vreemd dat hij het wel weer doet als er geen GPU in zit. Zorgt de GPU voor een sluiting ofzo?

• Puddi Puddin
Het is een wat ouder moederbord. Mijn H61 werkte ook niet precies hetzelfde verhaal als jij beschrijft. Weet je heel zeker dat je de laaste bij draait? 13.2 is de laaste hier te vinden.

https://www.msi.com/Mothe...67MAE35_B3.html#down-bios

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:12:
Het is een wat ouder moederbord. Mijn H61 werkte ook niet precies hetzelfde verhaal als jij beschrijft. Weet je heel zeker dat je de laaste bij draait? 13.2 is de laaste hier te vinden.

https://www.msi.com/Mothe...67MAE35_B3.html#down-bios
Ik heb versie 11.C geinstalleerd. Niet versie 13, aangezien hierbij staat:
* MSI recommend you to update BIOS with ME8 only if you are using IvyBridge 22nm CPU.
Daarnaast is dit een executable welke je (volgens mij?) onder Windows moet opstarten. En ik kom momenteel niet in Windows, ook niet zonder GPU.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 14-05-2017 15:17 ]

• Puddi Puddin
Dan is je Moederbord gaar.. Zonder CPU start hij helemaal niet op en de voeding is het ook niet.

Acties:
  • Beste antwoord

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou toch de laatste bios erop zetten, simpel weg om dat je kaart van 2016 is en de laatste bios van 2013, ook staat er het volgende:
*Update CPU Micro Code.
* Enhanced PCI-E display card performance.

Je kan het altijd proberen, lost het niets op dan is het einde mobo.

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 14-05-2017 15:20 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Je moet je Bios ook lekker Old school updaten via USB stick in de bios. Niet via Windows achtige manier.

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
loki504 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:21:
Je moet je Bios ook lekker Old school updaten via USB stick in de bios. Niet via Windows achtige manier.
Dat wil ik wel doen, maar hoe dan? Van de MSI site is alleen een .exe te downloaden.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5bRI5ZA.png

Het lijkt erop dat je het op een USB stick moet zetten, daarna de .exe runnen, de PC reboot en flasht de bios.
Heb je de handleiding van je moederbord nog?

Via Windows tooltjes je BIOS updaten moet je nooit doen, ik heb op die manier al 3 computers gebricked - het programma bleef opeens gewoon hangen en het was gebeurd met de BIOS. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2017 15:36 ]

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:35:
[afbeelding]

Het lijkt erop dat je het op een USB stick moet zetten, daarna de .exe runnen, de PC reboot en flasht de bios.
Heb je de handleiding van je moederbord nog?

Via Windows tooltjes je BIOS updaten moet je nooit doen, ik heb op die manier al 3 computers gebricked - het programma bleef opeens gewoon hangen en het was gebeurd met de BIOS. 8)7
Exe op USB stick zetten: geen probleem. Alleen hoe moet ik de exe runnen? Ik kan Windows momenteel niet opstarten op de betreffende PC. Zelfs met F8 en opstarten in veilige modus met dos prompt lukt niet. Kan ik met de Windows 7 installatie CD ook in een soort DOS prompt komen om de executable te starten?

• Puddi Puddin
antonboonstra schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:46:
[...]

Exe op USB stick zetten: geen probleem. Alleen hoe moet ik de exe runnen? Ik kan Windows momenteel niet opstarten op de betreffende PC. Zelfs met F8 en opstarten in veilige modus met dos prompt lukt niet. Kan ik met de Windows 7 installatie CD ook in een soort DOS prompt komen om de executable te starten?

[video]
Wellicht pakt de Bios een exe bestand. Als ik thuis ben zou ik de exe eens openen wellicht dat hij wat uitpakt! Dan edit deze post even met een update.

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:53:
[...]
Wellicht pakt de Bios een exe bestand. Als ik thuis ben zou ik de exe eens openen wellicht dat hij wat uitpakt! Dan edit deze post even met een update.
Als ik de USB stick in een andere PC stop en de exe start, zegt ie gelijk dat het moederbord niet ondersteunt wordt. De exe pakt dus niet eerst wat bestanden uit ofzo.

• Puddi Puddin
antonboonstra schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Als ik de USB stick in een andere PC stop en de exe start, zegt ie gelijk dat het moederbord niet ondersteunt wordt. De exe pakt dus niet eerst wat bestanden uit ofzo.
Hmm oke. Laten we dan eerst een ander probleem aanpakken, namelijk dat Windows niet start. Videokaart eruit en scherm aan sluiten op het moederbord. Ik weet niet wat je draait Windows 10 Windows 7? Ik raad je een schone installatie aan.

• antonboonstra
  • Nu online

antonboonstra

Topicstarter
Puddi Puddin schreef op zondag 14 mei 2017 @ 16:41:
[...]
Hmm oke. Laten we dan eerst een ander probleem aanpakken, namelijk dat Windows niet start. Videokaart eruit en scherm aan sluiten op het moederbord. Ik weet niet wat je draait Windows 10 Windows 7? Ik raad je een schone installatie aan.
Ik was je al voor. Windows repareren of herstellen lukte ook niet. Daarom een format c: en Windows 7 volledig opnieuw geinstalleerd. Deze start gelukkig wel goed op. Toen de BIOS upgrade gedaan en dat lukte gelukkig ook zonder problemen.

Daarna de de videokaart geinstalleerd en opnieuw opgestart. Hij leek wel verder door te starten, alleen geen beeld... o shit, de VGA kabel natuurlijk wel even op de GPU aansluiten en beeld!! *O*

Heel vaag dat in mijn eigen PC (die nog een stuk ouder is) de videokaart zonder problemen werkte en dat hier de allernieuwste BIOS nodig was. Dat Windows ook nog problemen gaf, hielp er natuurlijk niet bij. Nu alle drivers en programma's weer opnieuw installeren }:|

Een ieder bedankt voor de vele en snelle reacties! d:)b

• Puddi Puddin
Mooi mooi! Draai hier ook een oud systeempje met een relatief nieuwe GPU. Veel succes!
Pagina: 1