Bouwbesluit - Bouwvergunningen - wat is leidend?

Pagina: 1
Acties:

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Even een korte intro: We zijn op dit moment bezig met een "nieuw"bouwproject. De helft van de woningen is in 2010 gebouwd. Wij grenzen met de garagebox direct aan tegen de bestaande woningen.

We komen er nu achter dat de huizen volgens het bouwbesluit 2010 gebouwd gaan worden. Tijdens dit gesprek werd ons gemeld dat de bouwvergunningen nog niet rond zijn. De omgevingsvergunning is verstrek in 2010. Door de crisis heeft de bouw stil gelegen en dit pakken ze nu "opnieuw" op.

De vraag is nu waar de bouwer aan moet voldoen. Ik kan het niet lekker terugvinden op het internet. Een aantal zaken maakt het voor ons erg dubieus:
- Bad kamer 0-tekening is nog in ontwerp
- Diverse fouten in zowel tekening of meerwerklijst.
- Notariële akte zit vol met spelfauten en dan heb ik het niet over d-tjes en t-tjes

Nu is de hamvraag: Welk bouwbesluit zou er gevolgd moeten worden? En welke vergunningen zijn onlosmakelijk met het bouwbesluit verbonden?

Ik hoop dat jullie mij wel een goede "google" kunnen opleveren - of ergens een document in de kast hebben liggen waaruit dit blijkt :) _/-\o_

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:15
Een bouwvergunning bestaat niet meer, dit is een omgevingsvergunning voor het onderdeel bouwen geworden sinds de inwerkingtreding van de Wabo. Deze is op 1 okt 2010 in werking getreden.
Indien ze de bouwvergunningen nog niet rond hebben dan bedoelen ze dus de omgevingsvergunning onderdeel bouwen. Het lijkt me sterk dat een gemeente een 7 jaar oude aanvraag onder het stof vandaan haalt en alsnog vergunning verleend en dat op basis van het overgangsrecht nog gebouwd mag worden volgens het bouwbesluit 2010.

In een te verlenen omgevingsvergunning bouwen wordt in principe getoetst of voldaan wordt aan o.a. het geldende bouwbesluit. Vaak is de datum van indienen leidend voor de normen waaraan getoetst moet worden.

Indien bedoeld wordt dat er in 2010 een omgevingsvergunning is verkregen voor bouwen dan vraag ik me af of deze (voor het nog te bouwen deel) nog in werking is. De gemeente mag deze vergunning normaliter binnen 1 jaar na inwerkingtreding intrekken zolang er nog niet gebruik van is gemaakt. Dit gebeurt niet van rechtswege maar dit moet een gemeente actief doen. Na 7 jaar kan dit wel aan de orde zijn geweest. Ook als de bouw stil ligt voor langere tijd kan de vergunning worden ingetrokken.

Is de vergunning voor het bouwen destijds verleend en niet ingetrokken: dan mag er gebouwd worden volgens die vergunning en het daarin getoetste bouwbesluit. Je bouwt dan verouderd. Ik zou dit niet accepteren maar dit is een persoonlijke afweging. Als ze voor het project nu vergunning aanvragen dan krijgen ze deze op basis van het huidige ontwerp niet.

Advies: neem even contact op met de afdeling bouwen en wonen van de betreffende gemeente om je de situatie helder uit te laten leggen. Vraag ook even op basis waarvan een evt. vergunning is verleend (soms alleen op basis van een DO (ontwerp) en of er nog aanvullende stukken moeten worden ingediend. De info uit het verkoopgesprek zou ik niet te veel vertrouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 28-04-2017 19:12 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-02 12:53
Een verleende vergunning verliest in principe niet zijn geldigheid, tenzij deze wordt ingetrokken door het bevoegd gezag.

Verder telt de datum van indienen van de vergunningaanvraag als peildatum waarop je moet toetsen aan o.a. het bouwbesluit. In dit geval dus Bouwbesluit 2003 (www.bouwbesluitonline.nl), geldend op die dag. Ook het Bouwbesluit werd en wordt nog regelmatig voorzien van kleine updates, terwijl de naam wel hetzelfde is gebleven. Dus: EPC <0,8, Rc >2,5. Vrije hoogte verblijfsgebied >2,60m, doorgangen 0,85 x 2,30 of groter.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Heb je niet gewoon correcte tekeningen waar je voor getekend hebt bij de notaris?

Lijkt me sterk dat je gewoon onder een leeg vel een handtekening gezet hebt of dat je nu pas bezig bent met dat soort zaken, is redelijk laat.

Wat staat er op papier, daar moet de bouwer aan voldoen.

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 23:50:
Heb je niet gewoon correcte tekeningen waar je voor getekend hebt bij de notaris?

Lijkt me sterk dat je gewoon onder een leeg vel een handtekening gezet hebt of dat je nu pas bezig bent met dat soort zaken, is redelijk laat.

Wat staat er op papier, daar moet de bouwer aan voldoen.
We hebben (gelukkig) nog niets getekend.
Het gaat er om dat er nu dus een huis neergezet gaat worden met sterk verouderde "specs"
Daarnaast worden we verplicht om een aansluiting te hebben op een warmtenet. :'(

De plek is fantastisch mooi en de huizen zijn ook mooi, maar het wordt steeds meer een optelsom van negatieve factoren en we beginnen steeds meer te twijfelen of we het wel of niet moeten doen.
Met name het feit dat je 30 jaar lang verplicht met een betonblok om je nek zit vanwege stads verwarming, i.c.m. platdak waar isolatie dus bij de bouw moet gebeuren en niet achteraf zijn de grootste zorgenpunten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Platdak is anders makkelijker naisoleren dan een kap. Bitumen eraf, isolatie verbeteren en nieuwe bitumen/epdm erop. Hellende daken hebben vrijwel allemaal een doosconstructie waar de isolatie in zit.

Maar zoals gezegd, datum van indiening is geldig. Als er ruimtelijke procedures gevolgd moeten worden en er is een uitspraak van de Raad van State nodig, dan kan een vergunning zo een paar jaar onderweg zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-02 15:53
altec schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:34:
Met name het feit dat je 30 jaar lang verplicht met een betonblok om je nek zit vanwege stads verwarming, i.c.m. platdak waar isolatie dus bij de bouw moet gebeuren en niet achteraf zijn de grootste zorgenpunten.
Dus de grootste punten van zorg hebben eigenlijk niet met de TT te maken?

Het punt van de stadsverwarming komt niet voort uit de kwestie in de TT/OP en zou ook bij een nieuwe aanvraag zo geregeld worden.

Het eventueel na-isoleren van een plat dak is vele malen makkelijker dan bij een puntdak dus een onterechte zorg. Maar dan nog, waarom maak je je hier zorgen om?

Ook al moet de woning minimaal aan het Bouwbesluit 2003 voldoen dan betekent dat niet automatisch dat dat ook de maximale uitvoering door de aannemer is.

Verwijderd

altec schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 08:34:
[...]

We hebben (gelukkig) nog niets getekend.
Het gaat er om dat er nu dus een huis neergezet gaat worden met sterk verouderde "specs"
nou nou. woningen gebouwd volgens het bouwbesluit van 2003 zijn niet direct koude tochthokken waarin je je compleet arm stookt geworden omdat er een nieuwer bouwbesluit is hoor.

vind je de locatie, ontwerp en indeling mooi dan lijkt me dat helemaal geen punt van twijfel.
Pagina: 1