Huiskamer-setup: welke draadloze zender voor beeld/geluid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Beste mede-tweakers,

Sinds dat ik verhuisd ben naar mijn eigen appartement heb, ben ik op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem.

Het probleem
Aan de ene kant van de kamer heb ik een TV-meubel met een Samsung 4k TV i.c.m. een Harman-Kardon versterker/reciever staan. Aan de andere kant van de kamer heb ik een bureau met Macbook en studiospeakers.

Nu wil ik graag de mogelijkheid hebben om beeld en geluid van de Macbook naar de TV+Versterker te kunnen sturen. Dit het liefst separaat van elkaar, zodat ik bijvoorbeeld ook muziek kan luisteren op de Harman-Kardon zonder dat de TV aan moet staan. Ik zie het niet zitten om +10 meter aan HDMI en audio-kabel te trekken aangezien ik die hier niet netjes weg kan werken en ik een hekel heb aan kabels door de kamer :) . (geen toegang tot de kruipruimte etc).

Daarom zit ik aan een draadloze oplossing te denken. Het TV-meubel en het bureau staan hemelsbreed maar zo'n 5m van elkaar verwijderd en hebben een zichtlijn.

De vraag
Wat zouden jullie mij aanraden als oplossing? Met welke systemen hebben jullie zelf goede ervaringen?
Ik vind zelf namelijk diverse oplossingen om HDMI draadloos te zenden, maar eigenlijk geen een heeft de mogelijkheid om ook nog los audio (tulp) mee te sturen.

Voor audio los zijn er in ieder geval genoeg opties om geluid draadloos te zenden.

Daarnaast heb ik ook een 5GHz netwerk liggen met goed bereik. Kan ik daar eventueel gebruik van maken? Ik kwam erachter dat de Chromecast en Chromecast Audio de mogelijkheid bieden om beeld en geluid van de computer te zenden. Maar dit schijnt weer laggy te zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Kunnen jullie mij een eindje in de juiste richting helpen?
Alvast bedankt!

PS. Wellicht denk je "waarom zet je je Macbook niet tijdelijk naast je TV?" Het idee van deze set-up is onder andere zodat ik op mijn werkplek video's kan monteren en ik de klant op mijn bank kan zetten zodat deze mee kan kijken.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:36
Waarom maak je het jezelf niet makkelijker en zorg je voor een compact device dat op de plek waar je het wilt hebben je content kan benaderen? Gegeven je kennelijke voorkeur voor Mac zou je dan een Apple TV kunnen overwegen. Ben je in 1x klaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
kroegtijger schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 03:06:
Waarom maak je het jezelf niet makkelijker en zorg je voor een compact device dat op de plek waar je het wilt hebben je content kan benaderen? Gegeven je kennelijke voorkeur voor Mac zou je dan een Apple TV kunnen overwegen. Ben je in 1x klaar.
Thanks voor je reactie, maar ik denk niet dat dat dat doet waar ik naar op zoek ben. Ik wil namelijk het gehele beeldscherm op mijn TV kunnen laten zien. Voor het monteren van video's werk ik bijvoorbeeld rechtstreeks in een video-editor. Een extra device die dan content/bestanden weer kan geven is dan niet afdoende.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 11:35

pmeter

Poes!

Ik zou het afraden. Ik had een NAD DAC2 D/A converter, die audio in hoge kwaliteit draadloos overzond. Echter, vaak haperde de verbinding. En toen bij een feestje veel mensen met een mobiel in de kamer stonden, deed het apparaat het helemaal niet meer. Nu heb ik alles bedraad en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Daam schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:14:
[...]

Thanks voor je reactie, maar ik denk niet dat dat dat doet waar ik naar op zoek ben. Ik wil namelijk het gehele beeldscherm op mijn TV kunnen laten zien. Voor het monteren van video's werk ik bijvoorbeeld rechtstreeks in een video-editor. Een extra device die dan content/bestanden weer kan geven is dan niet afdoende.
Zelfs dat kan je nog oplossen via bijvoorbeeld PCoIP, maar dan haal je wel erg veel werk (en kosten) tevoorschijn.
Alternatief is dan een HDMI-extender voor het overbrengen van beeld/geluid naar het andere scherm, en dat, in combinatie met een Audio Extractor om weer naar een (analoog) audio-signaal te kunnen gaan. Beetje omslachtig en ik heb zelf een dergelijke setup ook nog nooit getest. In theorie zou het gewoon moeten werken natuurlijk. Aangezien je het ook nog draadloos wil hebben durf ik niet te zeggen of er voldoende bandbreedte voor handen is voor maximale kwaliteit van beeld en geluid. Ik vermoed dat het over WiFi voor de HD-audio-formaten te kort zal schieten eerlijk gezegd, en ook voor de betrouwbaarheid durf ik niet m'n handen in het vuur te steken. Ook qua kosten loopt dat natuurlijk al wel weer knap op. Een beetje audio-extractor kost je al gauw weer een euro'tje of 50, en een draadloze HDMI-extender is ook vrij prijzig. Beetje afhankelijk van je specificaties zie ik prijzen tussen grofweg 60,- en 400,- en (ruim) daarboven.

Voor dergelijke prijzen kan je je afvragen of je hier wel aan wilt beginnen dan lijkt me.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 03:11
Draad trekken. Desnoods met kabelgootjes wegwerken. Beeld en geluid kunnen over 1 hdmi-kabel. Echt, dit wil je niet draadloos. Ik heb het een vriend zien proberen met een Apple TV als ontvanger via Airplay. Op zich werkte het wel, maar het beeld was toch schokkerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
pmeter schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:24:
Ik zou het afraden. Ik had een NAD DAC2 D/A converter, die audio in hoge kwaliteit draadloos overzond. Echter, vaak haperde de verbinding. En toen bij een feestje veel mensen met een mobiel in de kamer stonden, deed het apparaat het helemaal niet meer. Nu heb ik alles bedraad en het werkt prima.
NAD staat nu toch niet bekend als een pruts-merk leek me zo, en zelfs die heeft dus de nodige problemen. Nu weet ik niet over welke methode daarvan de verbinding tot stand werd gebracht, maar ik kan me voorstellen dat het over een 5G-verbinding, eventueel in een gescheiden netwerk, best mogelijk moet zijn om het stabiel en goed werkend te krijgen, maar het geeft wel behoorlijk het probleem met een draadloze infrastructuur weer. Een bekabelde oplossing is over het algemeen toch het meest betrouwbaar en kosten-efficient. WiFi-achtige oplossingen moet je imho dan ook uitsluitend voor mobiele devices zoals telefoons, tablets en laptops toepassen. Hardware die altijd op dezelfde plek staat is het toch de moeite voor waard om kabels te trekken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:17
Uhm, een draadloze hdmi set iets? Kost wat, maar werkt in het algemeen prima. Hoef je geen lange kabels te trekken.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Dank voor de reacties tot dusver! Van wat ik zo snel lees is het dus geen strak plan om dit draadloos te willen hebben... ...en eigenlijk was ik hier ook al een beetje bang voor. :) Zelf dacht ik dat het misschien wel moest lukken aangezien de te overbruggen afstand door de lucht best klein is. Maar het blijft inderdaad een hoop informatie welke je door de lucht wilt versturen.

Nu ben ik zelf werkzaam in de filmwereld en hier maakt men gebruik van merken als Teradek en Paralinx om draadloos camerabeelden (via HDMI of SDI) te zenden naar afkijkschermen. Dit werkt vaak stabiel, maar dergelijk systeem is veel te prijzig voor een huiskamer-setup.
Renegade666 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:44:
Uhm, een draadloze hdmi set iets? Kost wat, maar werkt in het algemeen prima. Hoef je geen lange kabels te trekken.
Heb je zelf goede ervaringen met een bepaalde set? Dan is dat misschien nog het proberen waard.

Ik kwam erachter dat ik hier nog een PVC buis over het plafond heb liggen die vroeger werd gebruikt voor de telefoon, maar nu leeg is. Deze loopt van de TV-hoek naar de meterkast (vlakbij het bureau). Ik zit nu te kijken of ik hier kabels doorheen kan trekken.

UTP-kabels, dan welteverstaan want HDMI zal niet te doen zijn.
Hebben jullie ervaringen met HDMI > UTP omvormers zoals deze?
https://www.allekabels.nl...mi-verlenger-via-utp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:17
Daam schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:06:
Dank voor de reacties tot dusver! Van wat ik zo snel lees is het dus geen strak plan om dit draadloos te willen hebben... ...en eigenlijk was ik hier ook al een beetje bang voor. :) Zelf dacht ik dat het misschien wel moest lukken aangezien de te overbruggen afstand door de lucht best klein is. Maar het blijft inderdaad een hoop informatie welke je door de lucht wilt versturen.

Nu ben ik zelf werkzaam in de filmwereld en hier maakt men gebruik van merken als Teradek en Paralinx om draadloos camerabeelden (via HDMI of SDI) te zenden naar afkijkschermen. Dit werkt vaak stabiel, maar dergelijk systeem is veel te prijzig voor een huiskamer-setup.

[...]

Heb je zelf goede ervaringen met een bepaalde set? Dan is dat misschien nog het proberen waard.

Ik kwam erachter dat ik hier nog een PVC buis over het plafond heb liggen die vroeger werd gebruikt voor de telefoon, maar nu leeg is. Deze loopt van de TV-hoek naar de meterkast (vlakbij het bureau). Ik zit nu te kijken of ik hier kabels doorheen kan trekken.

UTP-kabels, dan welteverstaan want HDMI zal niet te doen zijn.
Hebben jullie ervaringen met HDMI > UTP omvormers zoals deze?
https://www.allekabels.nl...mi-verlenger-via-utp.html
Helaas zelf geen ervaring.
Heb wel een klant die het destijds heeft gekregen, en heb ze nog nooit horen klagen :)

HDMI > UTP > HDMI converters wel wat ervaring mee.
Werkt in het algemeen ook gewoon goed.
Denk ook wat stabieler, maar kan zijn dat je dan wat gelimiteerd bent qua bandbreedte, maar dan moet je even bekijken ;)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Aha oké, ja misschien dat UTP dan niet zo'n gekke optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:17
Houd er ook rekening mee dat 4k @ 60 hz @ 4:4:4 @ 8bit wel het hoogste is wat gangbare HDMI aankan over high speed kabels qua bandwidth met een max van ongeveer 8 meter. Langer dan dat en dan gaat het signaal slecht worden/falen/haperen. Dit heb ik zelf na en dag uitzoeken ontdekt op het internet omdat ik met eenzelfde probleem zat. Gelukkig uitgezocht voordat ik mijn vloer ging leggen!

Ik heb uiteindelijk een platte HDMI kabel aangelegd vanaf mijn TV meubel naar mij PC aan de andere kant van de kamer. (=5m oversteek onder het laminaat door + 2x1,25m aan elke kant uitstekend). Rond trekken langs de muren zou over de 8m komen en dan dus niet meer werken volgens meedere interwebz sources. Ik weet niet zeker of het werkt hoor! Wellicht zijn 10m prima werken, maar ik las op verschillende plekken dat het niet zo is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Goed om te weten! Als ik 4K op de TV kan krijgen dan is dat mooi meegenomen, maar is ook weer geen vereiste. Kabels onder het laminaat leggen gaat 'm helaas ook niet worden: het appartement werd opgeleverd incl. gelijmde laminaat-vloer.

Pagina: 1