Equalizer tuner tooltje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:43

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Ik heb al een jaar een HTC 10 en sinds een tijdje de pricewatch: Creative Aurvana In-Ear3 (Zwart). Met de oortjes ben ik helemaal tevreden na het uitvoeren van de luister test. Vooral in het bas gedeelte is de Aurvana een beetje zwak out-of-the-box.
De luister test van de HTC 10 is hier uitgelegd:

De theorie klonk voor mij in eerste instantie vrij eenvoudig:
  1. luister naar een paar sinus golven
  2. tune ze allemaal zodat ze allemaal even hard klinken
  3. Stel equalizer af op basis van de afstelling
  4. Profit? :+
Thuis heb ik bijvoorbeeld ook al mijn beeldschermen gekalibreerd met zo'n kleuren meter zodat ze zich allemaal aan kleur standaarden houden. Daarmee worden beelden zoals ze bedoeld zijn weergegeven. Het zou toch ook ideaal zijn als je overal in huis met alle audio apparaten je praktisch dezelfde geluidservaring hebt. Geïnspireerd door mijn telefoon wilde ik dezelfde ervaring overbrengen op mijn computer.

Ik heb dus snel een tooltje in elkaar geflanst dat wat sinus golven op ingestelde frequenties afspeelt. Vervolgens op basis van de amplitude van die golf het aantal dB bepaald (op basis van DirectX geluid berekening). Vervolgens heb ik het gemiddelde van alle metingen als 0 lijn genomen en een advies equalizer instelling berekend. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mb0fw0.jpg

Na wat spelen, luisteren en terugmeten met mijn Creative geluidskaart equalizer kwam ik ook tot de conclusie dat de DirectX dB berekening gelijk is aan de Creative equalizer berekening: mooi! :)

Ik heb 1 dag naar mijn eerste luister test de test opnieuw genomen met de berekende equalizer instellingen. In theorie moest ik dan uit komen op een nieuw advies van 0: dus geen verdere aanpassing. Dit was gelukkig het geval, het werkte dus :D

Helaas klinkt ieder ander geluid dan de luister test veel te overdreven. Muziek voelt qua geluid zwaar compressed aan. Als ik dan nog aan wat schuifjes schroef (met name de lagere frequenties) klinkt het al wat beter en op zich enigszins vergelijkbaar met mijn HTC 10 op bepaalde gebieden.

De conclusie is dus: de eerste aanpak voor zo'n tool is iets te kort door de bocht.
Ik weet veel over kleurtheorie en hoe een menselijk oog kleuren en de intensiteiten waarneemt. Hiervoor heb ik namelijk daarvoor ook wiskunde en de modellen toegepast om een aantal programma's te schrijven. Van geluid theorie weet ik dan weer een heel stuk minder af. Mis ik hier dan een stukje theorie over geluid en hoe een mens dit waarneemt? Misschien moet ik wel rekening houden met een overshoot in de equalizer (aangezien het meestal een soort spline interpolatie tussen de banden is, zie: http://blogs.mathworks.com/images/cleve/pchips_06.png). Of is zo'n tooltje überhaupt te maken?

Graag zou ik hier tips over krijgen of een discussie over hebben. Aangezien het ontwikkelen van applicaties geen probleem is, maar het vooral een geluid theorie onderwerp leek me dit overigens het beste forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
Wat ik niet helemaal begrijp uit je verhaal, je hebt op je telefoon geluisterd naar wat test tonen en vervolgens op gehoor deze op hetzelfde volume gezet. Met als doel dat de frequentie response van je oordopjes zo prettig mogelijk klinkt in jou oren, ik omschrijf het expres zo omdat ik benieuwd ben of de frequentie response bij een meetmicrofoon zo mooi vlak zou zijn. Maar dat terzijde.

Vervolgens heb je een tool gemaakt op de pc (wat inderdaad best tof is), en weer test tonen afgespeeld, tot zover volg ik je, maar waar heb je deze dan op afgespeeld en hoe heb je deze dan beoordeeld, weer op gehoor?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Net als met kleur, nemen we geluid ook niet lineair waar. Je kunt niet alle frequenties even luid afstellen en verwachten dat het goed klinkt. Het oor is gevoeliger voor bepaalde frequenties en dat kan soms echt tientallen dB's verschil maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cjU4DeO.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 28-04-2017 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
DjaRoel schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:31:
Wat ik niet helemaal begrijp uit je verhaal, je hebt op je telefoon geluisterd naar wat test tonen en vervolgens op gehoor deze op hetzelfde volume gezet. Met als doel dat de frequentie response van je oordopjes zo prettig mogelijk klinkt in jou oren, ik omschrijf het expres zo omdat ik benieuwd ben of de frequentie response bij een meetmicrofoon zo mooi vlak zou zijn. Maar dat terzijde.

Vervolgens heb je een tool gemaakt op de pc (wat inderdaad best tof is), en weer test tonen afgespeeld, tot zover volg ik je, maar waar heb je deze dan op afgespeeld en hoe heb je deze dan beoordeeld, weer op gehoor?
Ja, alles is puur op gehoor gebaseerd. Voor mijn beeld heb ik een apparaatje en ik weet dat er meetmicrofonen zijn die eigenlijk het zelfde kunnen doen voor geluid. Maar ik wil een lage instap hebben voor iedereen voor het tunen van apparaten. Aan de andere kant kan op basis van gehoor ook voor mensen met een gehoor afwijking een oplossing zijn.
LA-384 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:36:
Net als met kleur, nemen we geluid ook niet lineair waar. Je kunt niet alle frequenties even luid afstellen en verwachten dat het goed klinkt. Het oor is gevoeliger voor bepaalde frequenties en dat kan soms echt tientallen dB's verschil maken.
Ik werk ook op basis van dB's en volgen (vermoed ik) dB = log10(amplitude).
De equalizer van mijn geluidskaart lijkt in ieder geval dezelfde functie aan te houden als die ik gebruik. Ik heb via een kabel terug gemeten: 10dB in mijn tool levert dezelfde amplitude op als 10dB in de equalizer.
Desalniettemin is het grafiekje dat je hebt wel interessant: de perceptie is dus anders afhankelijk van de dB's. De lijn waar 40dB bij staat heeft een net wat andere curve dan die van 80dB bijv. dB's zijn dus ook niet helemaal linear vergeleken met de perceptie van het oor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Ik heb niet genoeg kennis om je helemaal te kunnen volgen, maar het grafiekje moet je alsvolgt lezen;

40hz @90db, 70hz @80db, 1khz @70db en 3khz @60db wordt door ons gehoor allemaal als even luid ervaren. Hoe lager het referentievolume, hoe groter de onderlinge verschillen, dus ja, het gehoor is niet even gevoelig voor alle frequenties en de relatieve gevoeligheid per frequentie verandert ook nog eens met het referentievolume.

Het op gehoor afstellen van audio is eigenlijk onmogelijk. Het gehoor is niet gevoelig genoeg om kleine verschillen te ontdekken. De meesten kunnen 3db wel onderscheiden, maar 1db is erg moeilijk, zo niet onmogelijk.

Aan de andere kant, met welk liedje/bestand test je? Want het is bekend dat hedendaagse muziek ernstig compressed is, dankzij de zogenaamde loudness-war. Het kan zomaar zijn dat je test bestand de beperkende factor is, en dat het enkel acceptabel klinkt met onnatuurlijke equalizing.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c0E4sMi.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 28-04-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
wootah schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:06:
[...]

Ja, alles is puur op gehoor gebaseerd. Voor mijn beeld heb ik een apparaatje en ik weet dat er meetmicrofonen zijn die eigenlijk het zelfde kunnen doen voor geluid. Maar ik wil een lage instap hebben voor iedereen voor het tunen van apparaten. Aan de andere kant kan op basis van gehoor ook voor mensen met een gehoor afwijking een oplossing zijn.

[...]

Ik werk ook op basis van dB's en volgen (vermoed ik) dB = log10(amplitude).
De equalizer van mijn geluidskaart lijkt in ieder geval dezelfde functie aan te houden als die ik gebruik. Ik heb via een kabel terug gemeten: 10dB in mijn tool levert dezelfde amplitude op als 10dB in de equalizer.
Desalniettemin is het grafiekje dat je hebt wel interessant: de perceptie is dus anders afhankelijk van de dB's. De lijn waar 40dB bij staat heeft een net wat andere curve dan die van 80dB bijv. dB's zijn dus ook niet helemaal linear vergeleken met de perceptie van het oor?
Nu weet ik nog niet waar je het geluid op afspeelt op de pc? Met je telefoon heb je het zoals het voorbeeld gedaan met oordopjes? Heb je op de pc een setje speakers aangesloten dan?

Dat jij met je telefoon correcties ingeeft in de tool van HTC wil natuurlijk niet zeggen dat zij dat ook exact zo implementeren. Buiten het feit dat op zo'n relatief klein aantal instelpunten een speaker nooit glad getrokken kan worden. Ze doen waarschijnlijk alleen wat aan de 'kleur' van het geluid zodat het voor jou lekker in het gehoor ligt.

Speakers rechttrekken gaat echt alleen maar met een meet microfoon omdat er geen 1 speaker is die een dip heeft over zo'n groot gebied wat jij vervolgens door het interpoleren wel naar beneden trekt. Als die speaker toevallig op de test toon een dip heeft trek jij hem 10dB naar beneden terwijl er misschien 15 hz hoger en lager niks mis mee is.

Edit, leuk trouwens het voorbeeld hierboven, met reclames maken ze daar ook optimaal gebruik van, daarom klinken die ze irritant hardt.

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 28-04-2017 19:48 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
LA-384 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:27:
...
Het op gehoor afstellen van audio is eigenlijk onmogelijk. Het gehoor is niet gevoelig genoeg om kleine verschillen te ontdekken. De meesten kunnen 3db wel onderscheiden, maar 1db is erg moeilijk, zo niet onmogelijk.
...
Ja ik snap dat het vrij onnauwkeurig is :P
Maar als je het enigszins de juiste richting in kan stellen is dat al heel wat puur op gehoor :)
LA-384 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:27:
Aan de andere kant, met welk liedje/bestand test je? Want het is bekend dat hedendaagse muziek ernstig compressed is, dankzij de zogenaamde loudness-war. Het kan zomaar zijn dat je test bestand de beperkende factor is, en dat het enkel acceptabel klinkt met onnatuurlijke equalizing.
Goed punt. Ik moet ook toegeven dat HTC's filter vooral voor hedendaagse muziek goed werkt. Misschien moet ik na zo'n berekening nog een correctie doorvoeren op basis van uit welk jaar je muziek luistert :+
DjaRoel schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:46:
Nu weet ik nog niet waar je het geluid op afspeelt op de pc? Met je telefoon heb je het zoals het voorbeeld gedaan met oordopjes? Heb je op de pc een setje speakers aangesloten dan?

Dat jij met je telefoon correcties ingeeft in de tool van HTC wil natuurlijk niet zeggen dat zij dat ook exact zo implementeren. Buiten het feit dat op zo'n relatief klein aantal instelpunten een speaker nooit glad getrokken kan worden. Ze doen waarschijnlijk alleen wat aan de 'kleur' van het geluid zodat het voor jou lekker in het gehoor ligt.

Speakers rechttrekken gaat echt alleen maar met een meet microfoon omdat er geen 1 speaker is die een dip heeft over zo'n groot gebied wat jij vervolgens door het interpoleren wel naar beneden trekt. Als die speaker toevallig op de test toon een dip heeft trek jij hem 10dB naar beneden terwijl er misschien 15 hz hoger en lager niks mis mee is.
Ik luister met dezelfde oordopjes als op mijn HTC.
Ja, het is ook niet mijn bedoeling om de perfecte instelling op die manier neer te zetten. Maar als het ergens de juiste richting in gaat qua instelling en daarmee het geluid prettiger is om naar te luisteren is dat al heel wat :)

Als ik een soort van "swoop" geluid maak tussen 100-200Hz bijv. en daarmee op het gehoor kalibreer. Zou dat dan "beter" zijn?

Als ik alles recht wil gaan trekken neem ik aan dat ik zoiets aan moet gaan schaffen: http://www.sonarworks.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Al snap ik je gedachte en idee, denk ik dat het beter is om gewoon een nummer uit te kiezen wat jij mooi vind en goed kent, en op basis daarvan aan de knoppen te draaien.

Al die (dure) oplossingen zijn leuk, maar als jij vind dat het goed klinkt is het altijd nog beter als 'perfect' 😉

Pagina: 1