Bluetooth speaker project

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent Dw
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 17:32
Beste mede tweakers,

Ik wil zelf een bluetooth speaker gaan bouwen maar ik heb hierbij hulp nodig omdat ik zelf niet veel verstand heb van DIY speakers.

Ik wil de speaker maken met de volgende onderdelen:

1. TDA7492P 50W (bluetooth amplifier)

Bluetooth amplifier

2. Adafruit USB Micro-B Breakout Board 1833 (micro usb port for
charging)

Micro USB poort

3. DC-DC Adjustable Step-up Power Converter (for boosting the 5
volt micro usb voltage to 16,80 volt for the Li-ion battery).

Step up converter

4. 4S 15A Li-ion 14.4v/16.8v BMS Protection module (for
controling the battery)

BMS

5. 4S 4.2v li-ion balancer board lithium balancing full charge battery balance board
(for balanced battery charge).

Balance Board

Het circuit

https://tweakers.net/ext/...kmY/full.jpg?nohitcount=1

De speaker behuizing

https://tweakers.net/ext/...Rum/full.jpg?nohitcount=1

Mijn vragen verder zijn:

1. Ik wil twee passive radiators gebruiken om de bass beter te laten klinken. Is een goedkope passive radiator zoals deze: http://www.ebay.nl/itm/1p...1b9016:g:jSQAAOSwA3dYbksh een optie of zal hij het geluid juist slechter maken?

2. De grote van de kist. Omdat het een bluetooth speaker moet worden moet hij niet te groot worden. De huidige grote die ik nu in gedachte heb is ongeveer 5 liter te klein. Is dit een probleem of wordt dit deels met een passive radiator opgelost?

3. Is het circuit wat ik getekend heb veilig om te gebruiken? Ik verwacht zelf van wel namelijk of is het beter om een BMS met balanceer functie van Aliexpress te kopen?

Voor alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Een passieve radiator in een kist die niet berekent is met de T/S parameters heeft een willekeurig effect dat aan de hand van je post niet te voorspellen is. Het kan zeker helpen met de lage tonen, maar zoals je zelf al aangeeft kan het ook averechts werken. Welke speakers ga je gebruiken? Soms geeft de leverancier een aanbeveling mbt het volume waarin de speaker moet opereren.

Aan de foto kan ik wel zien dat je waarschijnlijk autospeakers gaat gebruiken. Die werken meestal vrij aardig, zelfs als er maar een beperkt volume is. Het is geen 'hi-fi' geluid maar prima voor een feestje of om casual te luisteren.

Over je circuit, ik heb niet alles nagekeken maar het viel op dat je twee oplaadpoorten wil gaan gebruiken? Is dat om je batterijen sneller op te laden, of wat is daar de gedachte achter? Ze zijn trouwens verkeerd aangesloten. De D- en D+ zijn voor data. De VCC en GND zijn de terminals waar je stroom vandaan moet halen. VCC is dan de + en GND de -.

Houd er wel rekening mee trouwens dat solderen op een batterij flink gedoe is. Een batterij mag niet te warm worden dus je kan de soldeerbout er niet lang op houden. Tevens blijft soldeertin niet makkelijk op de batterij liggen. Ik kan je aanraden om de uiteinden van de batterij eerst op te schuren alvorens je er aan begint. Als je de batterijen nog niet hebt gekocht kan ik je aanbevelen om batterijen te bestellen waar soldeerlippen aan gelast zijn. Dat scheelt je weer wat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Dw
Hoi @Royenroy,

Bedankt voor het reageren. het zijn inderdaad autospeakers de Pioneer Ts-H106 2x die ik wil gaan inbouwen vandaar mijn gedachte dat het geen probleem zal zijn als de kist kleiner is (autoportieren zijn ook geen geweldige klankkasten). Voor het circuit had ik dit diagram gebruikt (wat bij de foto zit van het product) http://i.ebayimg.com/00/s...h3UAAOSwZVlXvXSl/$_57.JPG hier is de link naar het product zelf http://www.ebay.nl/itm/4S...bb0c72:g:U5UAAOSwgZ1XvXSl

De batterij heb ik al gesoldeerd met de tips die jij hebt gegeven (opschuren en de batterij niet onnodig verwarmen). Dit is een 4S 16.80 volt 4000 mAh accu gemaakt uit 18650 cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik gebruik die versterker in mijn auto, houd er rekening mee dat het geluid wat dat ding produceert echt hard is als je hem aanzet. Een soort pieptonen achter elkaar. Ik vond het in ieder geval zo irritant (iedere keer als de auto op contact gaat...) dat ik verder heb gezocht. Ik heb nu net deze binnen: https://www.banggood.com/...103701.html?rmmds=myorder en die heeft een significant minder irritant gepiep.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Dw
Hoi @kuusj98,

Bedankt voor je reactie. Kan dit te maken hebben met de bluetooth antenne die in de printplaat zit? Toen ik de reviews op Amazon zat te lezen viel mij het op de mensen een ruis hadden, nadat ze een stukje metaaldraad op de antenne hadden gesoldeerd was het geluid weg of verminderd (het bereik was overigens ook beter).

Heb je de versterker nog steeds? En hoe beviel die verder qua geluidskwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Vincent Dw schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:51:
Hoi @kuusj98,

Bedankt voor je reactie. Kan dit te maken hebben met de bluetooth antenne die in de printplaat zit? Toen ik de reviews op Amazon zat te lezen viel mij het op de mensen een ruis hadden, nadat ze een stukje metaaldraad op de antenne hadden gesoldeerd was het geluid weg of verminderd (het bereik was overigens ook beter).

Heb je de versterker nog steeds? En hoe beviel die verder qua geluidskwaliteit?
Die Bluetooth module laat een bepaald geluid over de luidsprekers horen als je hem aanzet, ik heb het dus ('gelukkig') niet over ruis. Vergelijk het met een Nokia 3310 ringtone, maar dan oncomfortabel hard :P

Met de module die jij in de OP hebt staan heb ik helemaal geen ruisproblemen, de module die ik nu heb moet ik nog eens goed testen. Ik had hem even tijdelijk op een batterijdoos met 8xAA gedaan (dus net 12V als ze vol zijn, en ze hadden al een uur of 8 gespeeld) en daar had hij moeite met diepe tonen.

De accu van de auto is geladen dus ik zal dadelijk eens proberen. Geen onbelangrijk detail is dat ik 4 Ohm luidsprekers van 25W RMS per stuk gebruik, die versterkertjes leveren eigenlijk de 25W RMS alleen bij 8 ohm speakers. Het geluid is nog steeds hard zat, dus vermogen genoeg in ieder geval.

Zelf heb ik geen antenne erop gesoldeerd, daar ik dus geen last heb van ruisproblemen of bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Vincent Dw schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:35:
Hoi @Royenroy,

Bedankt voor het reageren. het zijn inderdaad autospeakers de Pioneer Ts-H106 2x die ik wil gaan inbouwen vandaar mijn gedachte dat het geen probleem zal zijn als de kist kleiner is (autoportieren zijn ook geen geweldige klankkasten). Voor het circuit had ik dit diagram gebruikt (wat bij de foto zit van het product) http://i.ebayimg.com/00/s...h3UAAOSwZVlXvXSl/$_57.JPG hier is de link naar het product zelf http://www.ebay.nl/itm/4S...bb0c72:g:U5UAAOSwgZ1XvXSl

De batterij heb ik al gesoldeerd met de tips die jij hebt gegeven (opschuren en de batterij niet onnodig verwarmen). Dit is een 4S 16.80 volt 4000 mAh accu gemaakt uit 18650 cellen.
Dat gedeelte van het circuit klopt ook wel hoor, er zit alleen wel een fout in de micro-USB aansluiting. Zoals het nu in je tekening staat wordt alles gevoed door een (welliswaar gebooste) datalijn van je USB kabel. De datalijnen zijn niet bedoelt voor het voeden van componenten, daar zijn de VCC (en bijbehorende GND) voor. Wikipedia over de datalijnen van USB:
De twee data-aders worden als 'twisted pair' gebruikt om differentieel data te versturen: bij een '0' wordt de spanning op de pen voor D- hoger gemaakt dan de spanning op de pen voor D+, en voor een '1' wordt de spanning op de pin voor D- lager gemaakt dan de spanning op de pen voor D+. Voor low speed (1,5 Mbit/s) en full speed (12 Mbit/s) moet de zender zorgen voor een spanning van minstens 2,5 volt tussen de D-- en D+-pennen, terwijl voor high speed (480 Mbit/s) de zender moet zorgen voor een stroom van 17,8 mA.
Over de boot sound, tja, dat is het grote nadeel van dit soort bordjes. Daar is wat dat betreft niet heel veel aan op te lossen en het staat ook nooit vermeld op de product pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

@Vincent Dw
Ik heb het zooitje inmiddels aangesloten, en hij werkt perfect. Mijn AA-pakket was dus gewoon te leeg. Als ik jou was zou ik dus deze: https://www.banggood.com/...103701.html?rmmds=myorder kopen ipv het rode bordje. Overigens zou ik het bordje ook gewoon via bijvoorbeeld Banggood kopen. Scheelt je een hoop geld en het is 100% hetzelfde (mensen op Ebay resellen die zooi). Kies voor Priority Direct Mail. Ik had het binnen 2 weken binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Dw
@kuusj98
Bedankt voor de tip. Ik ga met de passieve radiator een beetje experimenteren.
Pagina: 1