• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-12-2025
Beste Tweakers,

Onlangs ben ik eigenaar van mijn eerste huis geworden, joepie! Nu ben ik op zoek naar een leuke en praktische HTPC optie voor in de woonkamer.

Hiervoor heb ik bij mijn moeder gewoond. In mijn eigen kamer had ik alleen mijn desktop PC met Windows 10. Deze heeft een Plex media server, wat samen werkt met onder andere SABnzbd & Sickbeard, welke dus automatisch (legale) media aan mijn Plex server toevoegde. Mijn PC heb ik altijd aan laten staan, 24/7, zodat ik en familieleden altijd toegang hadden tot o.a. Sickbeard en de Plex server. Verder werd de PC gebruikt voor Office doeleinden en vroeger ook spelletjes.

Nu wil ik mijn desktop niet meer constant aan laten staan, maar in plaats daarvan een htpc of soortgelijks in de woonkamer. Even op een rijtje de wensen:
- Plex Server + transcoderen voor onderweg
- Windows 10 en office werkzaamheden op de tv doen met draadloos toetsenbord muis
- Moet wel full HD media, o.a. youtube, kunnen afspelen zonder problemen.
- Energiezuinig
- Stil (hoeft niet compleet geruisloos)

Dan houd ik de desktop voor zaken die meer rekenkracht nodig hebben, zoals een spelletje of dergelijks.

Na veel browsen o.a. op Tweakers zijn er zoveel mogelijkheden dat ik niet weet wat misschien het beste is voor mij. NUC, NAS, of allebei? Er wordt veel gesproken over Shield, Raspberri PI enz. De laatste twee doen vast niet al mijn bovenstaande wensen?

Afijn, als jullie een suggestie hebben, heel graag!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Shield is Android, Pi draait geen Windows, dus als dat een harde eis is, vallen die af.

Qua flexibiliteit zou ik naar een NUC neigen.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:43

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

PageFault schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:39:
Shield is Android, Pi draait geen Windows, dus als dat een harde eis is, vallen die af.

Qua flexibiliteit zou ik naar een NUC neigen.
Een nuc voor Win10
En een nas als die van Qnap voor opslag en plex server en alles wat je wilt. Een met HDMI kan ook als mediaspeler voor de ts dienen. Kijk eens naar HD station van Qnap. Zelf nog geen ervaring mee, maar klinkt interessant.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Arcticwolfx
Bedankt voor jullie reacties!

Ik neigde inderdaad ook al naar een NUC. Een NAS erbij als opslag klinkt goed. Ik heb altijd desktops en een paar laptops gehad, daarom ben ik best wel bang te weinig rekenkracht in een zelf samengestelde NUC te krijgen. Er zijn zoveel variaties en volgens mij zijn ze incompleet.

Eigenlijk was ik van plan naar een PC winkeltje te gaan en me te laten adviseren (Ik schaam me als Tweaker zijnde..) over een passende NUC configuratie. Hopelijk mag ik toch nog iets meer informatie van jullie hierover.

Met name het feit dat de NUC een Plex server (en par2 voor de nzb's) moet draaien, maak ik me een beetje zorgen over. Mijn huidige desktop met i7-2600k heeft er al moeite mee om een video af te spelen als tegelijkertijd par2 bezig is. Op zich is dat niet -heel- erg maar als het vermeden kan worden zou dat fijn zin.

Hebben jullie een advies voor een passend NUC systeem? Budget richtlijn is € 300,- maar eventueel meer als het niet haalbaar is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ligt dat aan processorpower? Ik gebruik dat parren al 8 jaar niet meer, maar toen kon ik het zelfs tegelijk met een video spelen op een cheap AMD systeem.

Ik gebruik dit voor de woonkamer en dat is echt snel zat voor alles en het is 100% stil (vind ik wel belangrijk). Hier kan je eventueel een zwaardere processor in stoppen):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4130 Boxed€ 144,95€ 144,95
1ASRock H81TM-ITX R2.0€ 71,50€ 71,50
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 106,04€ 106,04
1Kingston ValueRAM KVR16S11/4€ 39,95€ 39,95
1Kingston SSDNow mS200 60GB€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,94

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 29-04-2017 12:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Een Nvidia Shield TV werkt perfect met Plex en een NAS.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ik zou voor een Nvidia shield(doe er zelf ook alles mee)en eventueel een zelfbouw nas. Maar een pre-build nas kan ook prima. Wil je dat je Plex kan transcode is CPU power wel belangrijk. Hoeveel je nodig hebt kan je prima vinden op de Plex site. En dan vergelijken.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Deze...
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2001184265.jpeg
i.c.m. Intel Pentium Kaby Lake G4560 (of sneller indien gewenst), waarmee je alles aan modern media af zou kunnen spelen en daarnaast ook prima geschikt als basis voor Office-achtige werkzaamheden.

[ Voor 19% gewijzigd door hardware-lover op 01-05-2017 16:45 ]

Testing, one, two ...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Op basis van je wensen van stil, zuinig maar wel 24/7 dienstverlening zou ik het systeem opdelen zoals al eerder aangegeven. Een backend die storage en andere diensten afhandelt, en een client-machine. Voordeel daarvan is, is dat je enorm flexibel bent voor toekomstige veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan een 2e, 3e of 4e client toevoegen, additionele diensten aanbieden zoals domotica bijvoorbeeld, je kan in veel gevallen ook een MySQL database beschikbaar stellen, diensten als SabNZBd of SickBeard toevoegen etc.

Voor de client kan je dan bijvoorbeeld een NUC kiezen, maar er zijn ook talloze andere mogelijkheden variërend van een Pi of Smart-TV tot volledige zelfbouw HTPC. Dat kan je volledig afstemmen op je wensen en budget. Aangezien je graag een stille oplossing wil is een i3 NUC met SSD en 4GB of 8GB een vrij logische keuze dan. Stil en zuinig, maar wel snel en krachtig genoeg om naast je content weer te kunnen geven nog wat office-werkzaamheden af te kunnen handelen. Afhankelijk van budget / wensen kan je daar zelf wat leuks voor samenstellen natuurlijk. Zou je de wens van additionele taken naast Plex laten varen, dan is de kans groot dat je helemaal geen hardware verder nodig hebt en je TV al als plex-client kan dienen.
Wel zou ik bij een NUC (en eigenlijk bij elke oplossing die je niet vanuit je TV bedient) er indien mogelijk een CEC-adapter bij adviseren voor bedieningsgemak.

Wat backend betreft kan je ook weer vele kanten op. Voordeel hiervan is, is dat je deze kan plaatsen op een plek waar het je uitkomt,en dus de eis van geluid daarmee vrijwel altijd geen issue meer is. Daardoor kun je zonder problemen spinning disks nemen op een hoog RPM zodat je diensten en content snel aangeboden kunnen worden. Dat kan in de vorm van een NAS, maar je kan bijvoorbeeld ook een server hiervoor nemen of zelf wat samen stellen. Ook daar weer geheel afhankelijk van budget en specifieke wensen. Meestal dat een NAS wat zuiniger is, wat gegeven dat deze 24/7 aan staat interessant kan zijn, maar heeft vaak als nadeel dat uitbreiding/upgrade-mogelijkheden beperkt zijn.

Voor alle oplossingen geldt uiteraard wel dat je infrastructuur op orde moet zijn. Bij voorkeur dus een bekabeld gigabit-netwerk, waarbij de bekabeling goed op orde is. Heel veel problemen komen voort uit de snelheid waarmee de client de data ontvangt. Dat kan dus uiteen lopen van de infrastructuur (bekabeling, wifi-signaal) tot de disks. De zwakste schakel in het geheel bepaalt de maximale snelheid en daarmee de totale performance en dus de beleving van de eindgebruiker.

iRacing Profiel

• Arcticwolfx
JvS schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:05:
Ligt dat aan processorpower? Ik gebruik dat parren al 8 jaar niet meer, maar toen kon ik het zelfs tegelijk met een video spelen op een cheap AMD systeem.

Ik gebruik dit voor de woonkamer en dat is echt snel zat voor alles en het is 100% stil (vind ik wel belangrijk). Hier kan je eventueel een zwaardere processor in stoppen):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4130 Boxed€ 144,95€ 144,95
1ASRock H81TM-ITX R2.0€ 71,50€ 71,50
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 106,04€ 106,04
1Kingston ValueRAM KVR16S11/4€ 39,95€ 39,95
1Kingston SSDNow mS200 60GB€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,94
Hoi JVS, deze lijst moet dan in een lege NUC ingebouwd worden? De cpu zou ik inderdaad liever inruilen, voor de rest klinkt het goed. Alleen qua prijs scheelt het niet veel met een kant en klare nuc.
HereIsTom schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:06:
Een Nvidia Shield TV werkt perfect met Plex en een NAS.
Ook zonder NAS neem ik aan, eventueel gewoon een externe harde schijf. Bedoel je trouwens een volledige Plex Server?

Toch denk ik dat dan niet kan werken met Sickbeard/Couchpotato en NZB's, tenzij daar android varianten voor zijn...

Bedankt voor je suggestie, maar ik blijf denk ik toch graag bij Windows 10.

[ Voor 8% gewijzigd door Arcticwolfx op 05-05-2017 22:04 ]

• Arcticwolfx
loki504 schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:36:
Ik zou voor een Nvidia shield(doe er zelf ook alles mee)en eventueel een zelfbouw nas. Maar een pre-build nas kan ook prima. Wil je dat je Plex kan transcode is CPU power wel belangrijk. Hoeveel je nodig hebt kan je prima vinden op de Plex site. En dan vergelijken.
Als het gaat om Pre-build NAS dat zelf een Plex server draait dan kom je al gauw uit bij € 800,- of meer. Kan de Shield (Pro) het dan zelf ook goed? Full HD transcoden?

Ik zal me er iets meer in verdiepen. Gebruik liever Windows 10, maar sta open voor een android apparaat.
hardware-lover schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:43:
Deze...
[afbeelding]
i.c.m. Intel Pentium Kaby Lake G4560 (of sneller indien gewenst), waarmee je alles aan modern media af zou kunnen spelen en daarnaast ook prima geschikt als basis voor Office-achtige werkzaamheden.
Dat lijkt me ook een goed alternatief. Zelfde idee als een NUC maar iets goedkoper. Voor de samenstelling die ik denk te willen hebben kom ik rond de € 600,- uit, dat is ongeveer € 100,- goedkoper dan een soortgelijke NUC en misschien ook nog eens makkelijker te upgraden. Wat ik vooral handig daarbij vindt is dat er zowel HDMI als Displayport op zit voor het tweede scherm. Zie deze link wat ik dan zou doen: https://minipc.eu/zelf-sa...kaAksC8P8HAQ#.WQzbxdLyhhE

(Ik ben namelijk van plan een USB kabel en hdmi kabel naar slaapkamer te trekken, zodat ik daar een tweede scherm en draadloos muis/toetsenbord kan aansluiten!)

Bedankt voor je suggestie!
kroegtijger schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:06:
Op basis van je wensen van stil, zuinig maar wel 24/7 dienstverlening zou ik het systeem opdelen zoals al eerder aangegeven. Een backend die storage en andere diensten afhandelt, en een client-machine. Voordeel daarvan is, is dat je enorm flexibel bent voor toekomstige veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan een 2e, 3e of 4e client toevoegen, additionele diensten aanbieden zoals domotica bijvoorbeeld, je kan in veel gevallen ook een MySQL database beschikbaar stellen, diensten als SabNZBd of SickBeard toevoegen etc.

Voor de client kan je dan bijvoorbeeld een NUC kiezen, maar er zijn ook talloze andere mogelijkheden variërend van een Pi of Smart-TV tot volledige zelfbouw HTPC. Dat kan je volledig afstemmen op je wensen en budget. Aangezien je graag een stille oplossing wil is een i3 NUC met SSD en 4GB of 8GB een vrij logische keuze dan. Stil en zuinig, maar wel snel en krachtig genoeg om naast je content weer te kunnen geven nog wat office-werkzaamheden af te kunnen handelen. Afhankelijk van budget / wensen kan je daar zelf wat leuks voor samenstellen natuurlijk. Zou je de wens van additionele taken naast Plex laten varen, dan is de kans groot dat je helemaal geen hardware verder nodig hebt en je TV al als plex-client kan dienen.
Wel zou ik bij een NUC (en eigenlijk bij elke oplossing die je niet vanuit je TV bedient) er indien mogelijk een CEC-adapter bij adviseren voor bedieningsgemak.

Wat backend betreft kan je ook weer vele kanten op. Voordeel hiervan is, is dat je deze kan plaatsen op een plek waar het je uitkomt,en dus de eis van geluid daarmee vrijwel altijd geen issue meer is. Daardoor kun je zonder problemen spinning disks nemen op een hoog RPM zodat je diensten en content snel aangeboden kunnen worden. Dat kan in de vorm van een NAS, maar je kan bijvoorbeeld ook een server hiervoor nemen of zelf wat samen stellen. Ook daar weer geheel afhankelijk van budget en specifieke wensen. Meestal dat een NAS wat zuiniger is, wat gegeven dat deze 24/7 aan staat interessant kan zijn, maar heeft vaak als nadeel dat uitbreiding/upgrade-mogelijkheden beperkt zijn.

Voor alle oplossingen geldt uiteraard wel dat je infrastructuur op orde moet zijn. Bij voorkeur dus een bekabeld gigabit-netwerk, waarbij de bekabeling goed op orde is. Heel veel problemen komen voort uit de snelheid waarmee de client de data ontvangt. Dat kan dus uiteen lopen van de infrastructuur (bekabeling, wifi-signaal) tot de disks. De zwakste schakel in het geheel bepaalt de maximale snelheid en daarmee de totale performance en dus de beleving van de eindgebruiker.
Beste kroegtijger, bedankt voor je uitleg en suggesties. Een server gebruiken heb ik nog niet aan gedacht. MySQL database klinkt goed echter kan ik dat zelf niet instellen denk ik. Het idee van cliënten is leuk, maar ik zal buiten woonkamer en slaapkamer nooit een extra terminal nodig hebben. Ik ben van plan de htpc in de woonkamer te zetten, en een HDMI+USB kabel naar slaapkamer te trekken om hem daar ook op de TV aan te sluiten en draadloze input te gebruiken. Dus 1 backend voor twee kamers. (Beeldscherm dupliceren.)
De server doet in dit geval dan ook zelf het afspelen van video.

De enige extra client zal een tablet zijn, momenteel een Surface Pro 3. Die gebruik ik graag in bad of in de keuken of als ik in de garage aan het sleutelen ben. De NUC of andere minipc zal wel een HDD aan boord hebben voor opslag, i.p.v. een NAS denk ik. Ik zie (in mijn geval) niet echt het voordeel in extra NAS. Dat kleine beetje geluid vindt ik nog niet zo storend in de woonkamer.

[ Voor 98% gewijzigd door Arcticwolfx op 14-05-2017 15:26 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
De shield kan ook het transcoden op zich nemen. Zodat je bv Plex server op de shield heb draaien. En de server linkt aan je el cheapo NaS waar al je bestanden op staan. Nadeel is dat beide apparaten aan moeten staan. Maar in mijn ogen is transcoden helemaal niet nodig als je de juiste apparatuur/software hebt staan:P

• Arcticwolfx
loki504 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 22:14:
De shield kan ook het transcoden op zich nemen. Zodat je bv Plex server op de shield heb draaien. En de server linkt aan je el cheapo NaS waar al je bestanden op staan. Nadeel is dat beide apparaten aan moeten staan. Maar in mijn ogen is transcoden helemaal niet nodig als je de juiste apparatuur/software hebt staan:P
Top bedankt voor de verduidelijking, zal verder ook naar testresultaten daarvan zoeken via Google. Mijn bedoeling is sowieso dat tenminste 1 apparaat altijd aanstaat. Op moment is dat mijn desktop maar die eet geloof ik meer stroom dan een Tesla. (Hij maakt in ieder geval meer geluid.)

Het transcoden is ook meer voor het bekijken van video's onderweg (mobiel) of andere locaties, in sommige gevallen andere apparaten. Een familielid streamed ook wel eens een video van mijn Plex server naar zijn/haar huis en dan is het niet fijn als zij storingen krijgt of dat ik niets meer kan uitvoeren op de PC.

Momenteel is het zo dat als sabNZBD aan het repareren is, ik soms geeneens meer een HD video afspelen kan met VLC (nog Plex web client.)

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Arcticwolfx schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 22:29:
[...]

Het transcoden is ook meer voor het bekijken van video's onderweg (mobiel) of andere locaties, in sommige gevallen andere apparaten. Een familielid streamed ook wel eens een video van mijn Plex server naar zijn/haar huis en dan is het niet fijn als zij storingen krijgt of dat ik niets meer kan uitvoeren op de PC.

Momenteel is het zo dat als sabNZBD aan het repareren is, ik soms geeneens meer een HD video afspelen kan met VLC (nog Plex web client.)
Ik heb ongeveer de opstelling en gebruik als jij hier schetst. Een NUC in de woonkamer die 24/7 aanstaat en als Plex server dient voor mijzelf, vrienden en familie. Het is een dualcore, en dat is toch wel jammer. Als er 2 mensen plex kijken, of hij aan het transcoden is en ik zelf ook bezig ben loopt het toch wel tegen de limieten aan. Ik kan zou dus zeker een quadcore systeem bouwen/kopen voor het geschetste gebruik.

• Arcticwolfx
jodeltje schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 22:51:
[...]

Ik heb ongeveer de opstelling en gebruik als jij hier schetst. Een NUC in de woonkamer die 24/7 aanstaat en als Plex server dient voor mijzelf, vrienden en familie. Het is een dualcore, en dat is toch wel jammer. Als er 2 mensen plex kijken, of hij aan het transcoden is en ik zelf ook bezig ben loopt het toch wel tegen de limieten aan. Ik kan zou dus zeker een quadcore systeem bouwen/kopen voor het geschetste gebruik.
Bedankt voor het delen van je ervaring! De setup die ik in gedachten had met een mini-pc heeft een i5-7400, en de NUC die ik had samengesteld (maar duurder uitkwam) een i5-7260U. In jou geval is het vast wel mogelijk je CPU te upgraden, of niet?

Ik nijg toch meer naar de suggestie van hardware-lover denk ik, als het lukt samen met een CEC-adapter zoals kroegtijger had voorgesteld.

• jodeltje
  • Niet online
de i5 7260U is een dualcore, dus let daar goed op. Ook zit bij een NUC de processor op het moederbordje gesoldeert, dus een NUC upgraden kan niet.

Ik ben ook erg gecharmeerd van een Deskmini, verbruikt natuurlijk heel veel meer dan een NUCje, maar kracht genoeg en wél te upgraden.

[ Voor 7% gewijzigd door jodeltje op 05-05-2017 23:06 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Buiten de Deskmini heb ik nu ook een Shuttle XH110V in huis. Ietsje anders van vorm, nog steeds fijn compact en wat rijker in zijn aansluitingen, mogelijk ook een alternatief?

pricewatch: Shuttle XPC slim XH110V

Testing, one, two ...

• jodeltje
  • Niet online
@hardware-lover Wat verbruikt zo'n Deskmini/Shuttle systeem idle? Mijn NUC verbruikt in totaal maar 5 watt, omdat hij altijd aan staat voor mij erg belangrijk. Maar ik kijk met interesse naar een eventuele upgrade naar een Deskmini achtig iets.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jodeltje schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:17:
@hardware-lover Wat verbruikt zo'n Deskmini/Shuttle systeem idle? Mijn NUC verbruikt in totaal maar 5 watt, omdat hij altijd aan staat voor mij erg belangrijk. Maar ik kijk met interesse naar een eventuele upgrade naar een Deskmini achtig iets.
Dat schijnt voor de Deskmini (en voor veel andere moderne gelijkwaardige hardware), niet veel hoger te zijn gezien de reacties in het volgende topic; Xylios in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Testing, one, two ...

• jodeltje
  • Niet online
hardware-lover schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:39:
[...]

Dat schijnt voor de Deskmini (en voor veel andere moderne gelijkwaardige hardware), niet veel hoger te zijn gezien de reacties in het volgende topic; Xylios in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Dan heb ik mijn antwoord, het wordt een deskmini :) Dankjewel.

Ook handig voor OP om te weten dit, verder zal ik mijn mond houden.
Pagina: 1