Gezien mijn huidige CPU, moederbord en geheugen een jaartje of 5 oud zijn en ik merk dat dit momenteel een grote bottleneck is (voornamelijk bij gamen) heb ik besloten om ook deze componenten maar eens te vernieuwen. Ik was lange tijd overtuigd van de I7700, maar gezien AMD recent met een goede concurentie is gekomen die ook nog goed betaaldbaar is gaat mijn voorkeur momenteel uit naar een Ryzen cpu. Ik heb
Het gene wat ik nu heb gevonden is het volgende:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game regelmatig. De laatste tijd voornamelijk Diablo 3 ROS. HIerbij merk ik op dat mijn huidige CPU voor 100% zit te knallen en ik framedrops krijg terwijl de GPU er rustig blijft. Tijdens het gamen heb ik vrijwel altijd iets aan staan op mijn 2e scherm. Een twitch stream, youtube, muziek of teamspeak. Naast gamen gebruik ik de pc voor regulier schoolwerk, thuiswerken via een citrix client en beheer van wat Azure oplossingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de CPU, geheugen en het moederbord wil ik ergens rond de 500 euro uitgeven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja. Zie onderstaande lijst:
Ik heb trouwens ook nog een losse cooler die ik wil blijven gebruiken. Die zal ik vanavond aan het lijstje toevoegen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Enkel een CPU, moederbord en geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben best gecharmeerd van de Ryzen CPU's. De 1600X lijkt me uitermate geschikt. Grotendeels omdat het nu eindelijk weer eens een goede concurrent is voor Intel en ik hoop dat dit de markt een beetje aanwakkerd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet out of the box compatible en stabiel zijn. Ik heb in het verleden met een oude core2duo flink wat problemen gehad omdat de CPU niet 100% compatible was met het moederbord. Slechte keuze tijdens de aankoop. Af en toe een biosupdate etc vind ik prima, maar ik wil geen dagen bezig zijn met de juiste voltage instellingen vinden etc. Ik ga NIET overklokken.
Ga je overklokken?
Standaard. Duidelijk standaard. Ik ga niet overklokken (afgezien van de turbo die de CPU zelf heeft:) )
Wat verwacht je van ons?[i]
Input. vwb geheugen en cpu ben ik er redelijk uit, maar ook hier is alle input welkom. Ik ben vooral op zoek naar een moederbord welke stabiel is en direct overweg kan met het geheugen en de CPU. Eventueel met een bios-update.
Ik ben zelf wat moederborden tegengekomen. Een daarvan is de volgende:
pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5
Deze is wel wat duur en heeft bergen lampjes die ik hoogstwaarschijnlijk toch allemaal uit ga zetten, maar de reviews van foritain maken met altijd erg enthousiast:) Ook de audiochip maakt met wel enthousiast. Ik gebruik momenteel een Harman Kardon AVR 255 receiver bij mijn pc en heb een B&W P9 als koptelefoon daarop aangesloten dus een goede bron klinkt fijn.
Een andere die ik ook als kanshebber zie en nog wat goedkoper is:
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
Ik zit niet vast aan een merk. Dat er 2 gigabyte als opties staan is puur toeval.
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de input.
Het gene wat ik nu heb gevonden is het volgende:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 127,- | € 127,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 396,- | |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game regelmatig. De laatste tijd voornamelijk Diablo 3 ROS. HIerbij merk ik op dat mijn huidige CPU voor 100% zit te knallen en ik framedrops krijg terwijl de GPU er rustig blijft. Tijdens het gamen heb ik vrijwel altijd iets aan staan op mijn 2e scherm. Een twitch stream, youtube, muziek of teamspeak. Naast gamen gebruik ik de pc voor regulier schoolwerk, thuiswerken via een citrix client en beheer van wat Azure oplossingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de CPU, geheugen en het moederbord wil ik ergens rond de 500 euro uitgeven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja. Zie onderstaande lijst:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon II X4 740 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASRock FM2A88M Extreme4+ | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G | € 305,95 | € 305,95 |
| 1 | NZXT S340 Elite Zwart | € 95,51 | € 95,51 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 61,95 | € 61,95 |
| 1 | Corsair RM550x | € 93,95 | € 93,95 |
| 1 | Samsung 750 EVO (retail) 500GB | € 154,90 | € 154,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 712,26 | |
Ik heb trouwens ook nog een losse cooler die ik wil blijven gebruiken. Die zal ik vanavond aan het lijstje toevoegen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Enkel een CPU, moederbord en geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben best gecharmeerd van de Ryzen CPU's. De 1600X lijkt me uitermate geschikt. Grotendeels omdat het nu eindelijk weer eens een goede concurrent is voor Intel en ik hoop dat dit de markt een beetje aanwakkerd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet out of the box compatible en stabiel zijn. Ik heb in het verleden met een oude core2duo flink wat problemen gehad omdat de CPU niet 100% compatible was met het moederbord. Slechte keuze tijdens de aankoop. Af en toe een biosupdate etc vind ik prima, maar ik wil geen dagen bezig zijn met de juiste voltage instellingen vinden etc. Ik ga NIET overklokken.
Ga je overklokken?
Standaard. Duidelijk standaard. Ik ga niet overklokken (afgezien van de turbo die de CPU zelf heeft:) )
Wat verwacht je van ons?[i]
Input. vwb geheugen en cpu ben ik er redelijk uit, maar ook hier is alle input welkom. Ik ben vooral op zoek naar een moederbord welke stabiel is en direct overweg kan met het geheugen en de CPU. Eventueel met een bios-update.
Ik ben zelf wat moederborden tegengekomen. Een daarvan is de volgende:
pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5
Deze is wel wat duur en heeft bergen lampjes die ik hoogstwaarschijnlijk toch allemaal uit ga zetten, maar de reviews van foritain maken met altijd erg enthousiast:) Ook de audiochip maakt met wel enthousiast. Ik gebruik momenteel een Harman Kardon AVR 255 receiver bij mijn pc en heb een B&W P9 als koptelefoon daarop aangesloten dus een goede bron klinkt fijn.
Een andere die ik ook als kanshebber zie en nog wat goedkoper is:
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
Ik zit niet vast aan een merk. Dat er 2 gigabyte als opties staan is puur toeval.
Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt voor de input.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983