Acer Aspire xc-780 + Solus Linux = niets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-08 18:30
Hallo,

In december heb ik een nieuwe computer gekocht. Een Acer Aspire xc-780 (topic title bevat typo's EDIT: verleden tijd).

Het ding doet het prima, totdat ik de creators update wilde installeren... ik kreeg alleen maard bsod's. Rollback gedaan en alles doet het weer goed.

Microsoft kennende zal ik die update toch een keer door mijn strot geschoven krijgen en... nja, ik wil geen eindeloze crashes hebben.

Ik begon dus aan Linux te denken, maar op het moment wil ik geen Gentoo installeren (heb het in het verleden gebruikt).

Dus dat werd uiteindelijk Solus Linux (ik wil tegen iets leuks aan zitten staren :) en de voordelen van rolling release hebben).

Nu ik dat downloaden en op een usb stick zetten. Geen probleem. Fastboot uit in windows, in de bios protected boot uitgezet en "externe apparaat" voor de "windows bootloader" gezet in de opstartvolgorde (allemaal geen probleem). Uit de bios gestapt en braaf van de usb stick op geprobeerd te starten... waarop windows gewoon opstart :'(

Kan iemand mij helpen? Ik wil Solus eigenlijk best graag op mijn computer zetten (geen dual boot) en afrekenen met de tegenwerking van de bios en uefi.

Of is er stiekem een usb bug die boot van usb voorkomt als de usb stick in de verkeerde poort zit?

Aan de achterkant zitten mijn toetsenbord en muis in de usb en aan de voorkant zit er een bluetooth dongle van mijn headset in naast mijn usb stick.

[ Voor 0% gewijzigd door Expresso op 28-04-2017 19:38 . Reden: Topic title is gefixed door een mod! YAY! Bedankt! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je naar Windows start, kan je als je kiest voor opnieuw opstarten de linker shift ingedrukt houden. Je krijgt dan een apart afsluitscherm met verschillende opties, met dus o.a. opstarten van ander medium.

Let er ook op dat je USB stick geschikt is om via UEFI op te starten. Het moet dus FAT32 of ISO9660 geformatteerd zijn en een EFI map bevatten met een EFI loader.

Enne, welke typo's in de topictitel? ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
En als het dan nog niet werkt: check of Ubuntu wel boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 20:32
Het kan goed mogelijk zijn dat UEFI-implementatie bij deze Acer niet 100% is (zou niet de eerste keer zijn). Ik weet in elk geval zeker dat Ubuntu ook een signed-key heeft voor UEFI-bootloader.

Ook is het mogelijk dat de door jou gebruikte app om de stick te maken een steekje laat vallen. Ikzelf heb goede ervaringen met LiLi USB (daar waar UNETBootIn wel eens de fout ingaat) en zou je aanraden om eerst een stick te maken met beproefd en bewezen materiaal; Ubuntu 16-04.1. Werkt dat naar behoren, probeer het dan met SOLUS (Debian based?).

Om het zekere voor het onzekere te nemen: Alle wijzigingen in UEFI/BIOS uitvoeren met de gereed gemaakte USB-stick al in een USB-poort.

Oude Solus topic:
https://solus-project.com/forums/viewtopic.php?t=574

[ Voor 16% gewijzigd door pasarica op 28-04-2017 15:40 ]

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expresso
Ik heb Rufus gebruikt. Lili is niet meer bijgewerkt sinds 2015 (volgens de pagina die ik vond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdli
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik heb toevallig deze week met Etcher (www.ether.io) een bootable USB disk gemaakt en Solus Budgie geinstalleerd zonder problemen.

Wel moest ik een spelen met de 'secure boot' instellingen in de bios, wellicht helpt jou dat ook.

@pasarica Solus was initieel op Debian gebaseerd, nu is dat echter niet meer het geval.

[ Voor 16% gewijzigd door bvdli op 28-04-2017 21:33 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 20:32
@Expresso
Moet je nagaan... dus het is al weer minimaal 2 jaar geleden dat ik Windows hier in huis niet meer gebruikt wordt. Ikzelf werk nu met LM 18.1 Cinnamon.

Binnen Linux is het maken van een bootable USB erg eenvoudig, vandaar mijn outdated referentie.

Maar ben je nu al verder gekomen? Wat heb je geprobeerd?

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso
Nou, alle distributies die ik op een usb stick dump blijken te werk met uefi als ik WINDOWS vertel het te booten. Vanuit de bios kan ik doen en laten wat ik wil, maar hij vertikt het te booten van de liveusb. Moet via windows :( gaat het een probleem zijn als ik een distro op mijn hdd zet (op de ssd staat windows)?

De distributies die ik heb geprobeerd zijn: solus (erg mooi 😀), kaos (kde, ook erg mooi) en Linux Mint (hoop software beschikbaar, maar oerlelijk).

Ze klagen allemaal over dat 1 acpi tabel (van de 8) een foutmelding geeft bij het opvragen. Daarnaast wordt er door linux ook geklaagt over een zich misdragende acpi instructie (die neerkomt op als linux ontdekt wordt, moet hij niks doen). De meeste software schijnt blij te zijn als ze van de liveusb opstarten. In kaos kreeg ik van een hoop hardware te zien dat linux geen details had.

Ik zou meer info kun posten, maar ik ga pas over tot installatie als ik 100% zeker weet dat er geen oorlog gaat ontstaan in mijn systeem en dat alle hardware tenminste redelijk (sensors, fans, chipset) wordt ondersteund.

Ik ben een beetje bang dat als ik linux op de ssd zet of de uefi partitie bewerk (om linux te kunnen booten), ik hem brick.

Weet iemand misschien een recente live distro die ik kan gebruiken om eens goed mijn systeem uit te pluizen en te kijken wat er nou eigenlijk in zit? Ik ben niet bang voor bash en weet mijn weg te vinden... maar uefi is mij nieuw (ik heb voor het laatst linux (gentoo) gebruikt in 2011).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Linux op de HDD wilt installeren, via UEFI, zal de bootloader hoe dan ook op de EFI partitie van de SSD erbij gezet. Je brickt dan niks.

De reden dat je via Windows telkens moet herstarten naar ander media is vanwege Fastboot. Als je het UEFI menu nog in kan voordat Windows laadt, zou je alsnog een ander boot medium kunnen selecteren. En anders via het UEFI menu met boot override doen.

Hardware ondersteuning is niet direct een probleem. Neem een redelijk recente distro en je zit wel goed. Een live omgeving zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:09
Het is iemand gelukt om Ubuntu 16.10 op een Acer Aspire XC 780 te installeren:
I have just managed to dual boot on this machine. Suggest:

1. Make a 16.10 startup disc on a usb stick Turn off fast boot and hibernate in Windows (both of these generate a hibernate file which can not be used by Linux)

2. Turn off Secure boot in the UEFI "BIOS"

3. Install Ubuntu 16.10. Boot machine - it will boot into Windows

4. Search for cmd and open cmd for administrator Type in
bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\ubuntu\grubx64.efi

5. reboot and you will get the usual grub screen.

This command points to the right boot manager in the EFI partition.
Bron: http://www.toontricks.com...oblem-on-acer-aspire.html

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:35:
Het is iemand gelukt om Ubuntu 16.04 op een Acer Aspire XC 780 te installeren:

[...]

Bron: http://www.toontricks.com...oblem-on-acer-aspire.html
Er wordt 2x 16.10 genoemd. Neem aan dat jij het fout hebt en daadwerkelijk Ubuntu 16.10 is geïnstalleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 09:51
Als je windows weinig programmas en data bevat is clean beginnen een goede optie. Eerst backup natuurlijk!

Zo doe ik het meestal:
Start live usb en gparted. Op de ssd nieuwe partitietabel maken in gpt
Een eerste partitie van 512 Mb, in FAT32 creëren. Daarna manage flags, boot en esp aanvinken
Tweede partitie, vb 100Gb in FAT32, deze wordt voor Windows later.
Derde partitie voor minstens 10Gb, in ext4 of btrfs als je distro dat kent. Dit wordt /
Als je aparte /home wil, nog een partitie op de ssd of hdd.
Idem voor evt. Grote gedeelde partitie

Nu als eerste linux installeren, manual partitioning optie kiezen en niets veranderen, gewoon mount points toewijzen en formatteren waar nodig.
Reboot en check.

Pas als tweede Windows erop, direct vanaf een verse usb stick die je met media creation tool maakt.
Je wijst de tweede partitie aan. Hij formatteert zelf naar ntfs.
En op deze manier meldt hij zich netjes aan bij de linux bootloader vanuit UEFI. Andersom gaat vaak minder goed.
Verse install vanaf usb gaat op ssd erg snel, tenzij je veel data of programmas moet terugzetten vind ik dat persoonlijk de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:09
Hero of Time schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:03:
[...]

Er wordt 2x 16.10 genoemd. Neem aan dat jij het fout hebt en daadwerkelijk Ubuntu 16.10 is geïnstalleerd. ;)
Klopt, my bad ;)
Ik zal het even aanpassen. Thanks!

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:09
Expresso schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:24:
Ik heb Rufus gebruikt. Lili is niet meer bijgewerkt sinds 2015 (volgens de pagina die ik vond).
Rufus werkt niet met solus. Tenminste dit was vroeger zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Ryatzu op 02-05-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-09 09:51
Ik denk aan nog iets... De Acer is mij totaal onbekend, maar heb je naast de volledige bios ook een boot menu apart? Zowel op Dell als Thinkpad heb ik dat al nodig gehad met live usb. Enkel in bios boot order aanpassen werkt maar de helft van de tijd, vooral op de Dell met nvme-schijf die niet AHCI gebruikt.

Het voordeel is dat je ook ziet of je stick wel als uefi opgestart is en herkend wordt. Er staat dan ook echt een beschrijving van de stick en niet gewoon "external device" zoals in jouw bios. Bij de thinkpad is het F12 bij opstarten, Dell ben ik even kwijt, F9 dacht ik.
Edit: Acer ook F12, wel optie aanzetten in bios
Je start de stick vanuit de bios zelf dan, anders dan vanuit Windows.

Ik vond ook opvallend veel op internet over problemen met acpi die aan bepaalde acer bios versies linkten.
Het ging niet over het exacte type hierboven, maar v1.25 was de boosdoener. Acer zal ook geen ander bios hebben voor elk type laptop.. Even nakijken en upgraden misschien?

[ Voor 15% gewijzigd door wouter_va op 03-05-2017 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Installeer Macrium Reflect Free.
Maak een volledige backup van Windows.
Maak ook een Macrium rescue medium.
Installeer Linux zonder zorgen.

;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je net zo goed CloneZilla gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:36:
Kan je net zo goed CloneZilla gebruiken. ;)
Macrium rescue medium is een mini Windows PE met de juiste drivers aan boord voor jouw machine. Dat boot gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lethalis schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:58:
[...]

Macrium rescue medium is een mini Windows PE met de juiste drivers aan boord voor jouw machine. Dat boot gegarandeerd.
En CloneZilla dat gebaseerd is op Ubuntu zou dat niet doen dan? Ik heb meer vertrouwen in Linux, dan Windows PE. Die ging toen ik m'n AMD Bulldozer PC net had al keihard op z'n bek en klaagde over niet ACPI compliant te zijn. W7 wilde dus gewoon niet, terwijl Debian er al prachtig op draaide en nu nog steeds prima werkt.

Extra voordeel met CloneZilla is dat je dan weet of Debian based distro's werken, zoals Solus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:45:
[...]

En CloneZilla dat gebaseerd is op Ubuntu zou dat niet doen dan? Ik heb meer vertrouwen in Linux, dan Windows PE. Die ging toen ik m'n AMD Bulldozer PC net had al keihard op z'n bek en klaagde over niet ACPI compliant te zijn. W7 wilde dus gewoon niet, terwijl Debian er al prachtig op draaide en nu nog steeds prima werkt.

Extra voordeel met CloneZilla is dat je dan weet of Debian based distro's werken, zoals Solus.
Op zich verwacht ik geen problemen met CloneZilla, ook niet met andere Linux kernels.

Het voordeel van Macrium is dat hij de drivers die nu op het systeem in gebruik zijn en dus aantoonbaar werken, plaatst op het rescue medium.

Ik zeg niet dat CloneZilla niet zou werken, alleen dat als zijn Windows nu werkt, Macrium dat sowieso ook gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lethalis schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:11:
[...]

Op zich verwacht ik geen problemen met CloneZilla, ook niet met andere Linux kernels.

Het voordeel van Macrium is dat hij de drivers die nu op het systeem in gebruik zijn en dus aantoonbaar werken, plaatst op het rescue medium.

Ik zeg niet dat CloneZilla niet zou werken, alleen dat als zijn Windows nu werkt, Macrium dat sowieso ook gaat doen.
Ook weer een aanname. Hoe weet je zo zeker dat het gaat werken? Windows PE is heel wat anders dan Windows 10. PE gebruikt andere drivers, kan bij Macrium op een oudere versie zijn gebaseerd (denk aan de Windows 7 PE installer die geen USB3 drivers heeft), etc.

Dit is NOS, we doen het dan met open source middelen. Macrium is alles behalve open source. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:14:
[...]

Ook weer een aanname. Hoe weet je zo zeker dat het gaat werken? Windows PE is heel wat anders dan Windows 10. PE gebruikt andere drivers, kan bij Macrium op een oudere versie zijn gebaseerd (denk aan de Windows 7 PE installer die geen USB3 drivers heeft), etc.

Dit is NOS, we doen het dan met open source middelen. Macrium is alles behalve open source. ;)
Macrium baseert de versie van PE op het OS dat je draait :p

Ik doe op mijn Linux server ook alles met open source, maar backups van Windows clients zijn nou eenmaal handig te maken met Macrium, zelfs wanneer het systeem draait.

Op Linux kan dit ook min of meer, terwijl het systeem draait, met een omweg. LVM gebruiken, snapshot maken en dan alles rsync-en of tar-en.

Ik heb hele backup scripts in Python geschreven om Macrium te vervangen sinds mijn server over is naar Linux :) Ben er nog steeds niet helemaal, maar het komt er wel. Het is dat ene stukje software dat ik mis op mijn server sinds ik weer terug ben bij Linux (Windows ging vanzelf dood na een Defender update :') dat was zo'n afknapper dat ik Ubuntu LTS heb geïnstalleerd en mezelf heb voorgenomen door te zetten deze keer en dan maar gewoon alles te programmeren wat ik mis).

Ben overigens wel heel blij met mijn rsync --link-dest wrapper script die een time machine backup nabootst op een extra schijf. Dat had ik niet op Windows en ook niet met Macrium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso
Sorry dat ik dit necro, maar ik vond het erger om dan nieuwe thread starten.

Inmiddels heb ik de USB stick draaiende gekregen een succesvolle installatie gedaan op een andere USB drive. Zo gepiept. Boot was ook behoorlijk snel. Solus FTW! _/-\o_

Maar, nu wil ik het op mijn ingebouwde SSD zetten, maar ik zit met nog een vraag die ik voor de zekerheid stel voordat ik in het diepe spring.

Die Acer start dus op vanuit UEFI, en nu wil ik een volledige wipe uitvoeren op de SSD waar Windows op staat (SSD moet dus bij voorkeur leeg en ik wil dat rampenplan dat Windows heet niet terug). Wat ik mij afvraag is of UEFI voor het opstarten van het boot menu stukken van de schijf af haalt en als ik een wipe uitvoer ik mijn systeem dus zou bricken?
Pagina: 1