Steeds vaker organiseert mijn (inmiddels bijna ex-)werkgever events in het weekend. Van inhoudelijke events en hackathons tot recruitment events - het wordt van menig werknemer verwacht daar bij te zijn. Dit is onbetaald en van tevoren afmelden leidt tot scheve gezichten en soms zelfs een vermanend gesprek. Voor YP'ers is het al helemaal not done om nee te zeggen. Zelf weiger ik mee te helpen aan dit soort events, zelfs al heeft het een leuk of inhoudelijk karakter, gezien ik het weekend nodig heb voor studie.
Nu weet ik natuurlijk dat een werkgever je niet kan dwingen om een zaterdag lang tasjes uit te delen op een beurs, maar wat ik me wel afvraag; hoe staan jullie hier in? Is onbetaald in het weekend je werkgever helpen iets dat we normaal vinden (want indirect heb je er profijt van als je werkgever goed in de picture komt, en soms zijn het ook leuke events) of werken jullie hier niet aan mee?
Nu weet ik natuurlijk dat een werkgever je niet kan dwingen om een zaterdag lang tasjes uit te delen op een beurs, maar wat ik me wel afvraag; hoe staan jullie hier in? Is onbetaald in het weekend je werkgever helpen iets dat we normaal vinden (want indirect heb je er profijt van als je werkgever goed in de picture komt, en soms zijn het ook leuke events) of werken jullie hier niet aan mee?