Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 13:38
Hallo mede-tweakers,

Mijn PC begint oud te worden, draai nog een Intel e7400 en een GTX285, en is toe aan een upgrade. Nu ben ik een student met een budget van rond de 500 euro dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Ik ben alleen opzoek naar een CPU + GPU upgrade. (Dus ook moederbord en geheugen zullen geupdate moeten worden.)

Omdat de nieuwe Ryzen CPUs van AMD veel waar voor hun geld bieden, heb ik besloten om m´n volgende systeem daarop te baseren. Daar komt dus een Asus PRIME B350-PLUS moederbord in + 8 GB Corsair geheugen op 3200mhz. (Omdat Ryzen profiteert van snel geheugen.)

Er wordt voornamelijk CS:GO gespeelt om m´n systeem plus soms wat oudere games, ook al ben ik van plan de Witcher triologie ook ooit eens te gaan spelen.

Op dit moment twijfel ik ontzettend tussen een Ryzen 5 1600 met 6 cores of de Ryzen 5 1400 met 4 cores. De CPU zal ik zeker gaan overklokken.

Afhankelijk van de gekozen CPU zal ik er een RX 460 of een RX 470 naast leggen, om binnen het budget te blijven. Dus een R5 1600 met een RX 460 en een R5 1400 met een RX 470.

Mijn PC moet echter weer een aantal jaartjes meekunnen en als je ziet dat de Source2 engine voor Dota flink gebruik maakt van meerdere cores en CS:GO in de toekomst waarschijnlijk ook een update gaat krijgen naar de Source2 engine, vraag ik me af wat de beste oplossing is ten aanzien van de toekomst qua CPU kopen.

Aan de andere kant wil ik wel 200 fps halen in CS:GO en de vraag is of dat met de RX 460 mogelijk is/blijft, ook op de Source2 engine.

Er zijn weinig benchmarks te vinden betreffende de RX 460 in combinatie met CS:GO. Ik speel CS:GO trouwens op een resolutie van 1280 bij 960, met alle details op laag. Verder draait op het moment dat ik speel Mumble op de achtergrond voor VoIP.

Dus wat is een verstandige keuze, voor de toekomst gaan en 6 cores kopen? Of een betere videokaart pairen met een 4 core CPU?

Hopelijk is er iemand die me kan helpen,

Met vriendelijke groet,

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator1976
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-08 16:24
Wat zijn de specs van je huidige systeem idd. Heb je al een ssd? Hoe oud en wat voor type is je voeding? Op wat voor resolutie game wil je gamen? Wat heb je voor scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nacho_supreme
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-12-2020
CSGO draait gelukkig op alles.
Het spel maakt wel voornamelijk gebruik van de CPU, dus als het echt een CSGOmachine moet worden ben je denk ik het best af met de R5 1600 + RX 460 combo die je hebt vermeld.

ikzelf heb een paar maanden geleden een pc gebouw met een gtx960 (2gb) en een i5-4590. ( de grafische kaarten zijn gelijkaardig en de R5 1600 is denk ik beter) en zelf duik ik amper onder de 170fps met alles op hoogste settings

[ Voor 35% gewijzigd door nacho_supreme op 28-04-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Op dit moment gebruik ik een M4-CT128M4SSD2 SSD van Corsair en een oude 1TB harde schijf die mag falen, omdat ik eigenlijk toch alles op m'n NAS opgeslagen heb. De voeding die ik gebruik is nu een OCZ ModXStream Pro van 600 wat waarvan ik de voltage nog eens door wil meten voordat ik nieuwe componenten koop.

Ik weet dat de voeding aan de oude kant is, maar hij lijkt nog stabiel en is nooit hevig gebruikt, of zouden jullie ook aanraden die te vervangen?

sensors (Linux) geeft de volgende waardes, al zijn die niet heel betrouwbaar omdat het met software gemeten is:

+3.3 Voltage: +3.41 V (min = +2.97 V, max = +3.63 V)
+5 Voltage: +5.17 V (min = +4.50 V, max = +5.50 V)
+12 Voltage: +12.36 V (min = +10.20 V, max = +13.80 V)

Die vallen dus nog (ruim) binnen de ATX specificaties.

Het scherm waar ik op dit moment op werk is een 60hz scherm van Medion, die ook voor het einde van het jaar vervangen moet worden door een 144hz paneel, welke dat gaan zijn is nog niet helemaal zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronnie N op 28-04-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
@nacho_supreme Sorry, ik had je berichtje helemaal niet meer gelezen, maar inderdaad de R1600 is clock for clock net ietsje sneller dan de i5-4590, scheelt niet veel, maar je heb dus wel meer threads en cores. Dus ik denk dat ik voor de door jouw voorgestelde setup ga! Dank allen!

Allen blijft de vraag, zal ik mijn PSU moeten vervangen of denken jullie dat hij nog wel even mee zal gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Vervangen. Je wilt niet dat je pc er binnen de kortste keren mee ophoud vanwege voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een OCZ MosXStream Pro 600w is nogal matig van kwaliteit en daarom nu zeker aan vervanging toe. Een goede voeding voor je systeem hoeft niet de hele wereld te kosten pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W goed voor een jaar of 7. Wil je minimaal 10 jaar met een voeding doen dan is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
@Verwijderd Ik zal eens naar die voedingen gaan kijken, wat ik me afvraag, gaat een 400 wat voeding genoeg zijn voor een R1600 + rx470 (of vergelijkbare 150w videokaart) voor het geval ik over een tijdje wil upgraden?

edit: pricewatch: Corsair VS450 Ik zat zelf naar deze PSU te kijken, of is kan ik dan toch echt beter voor een iets duurdere gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door Ronnie N op 30-04-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De VS450 is een no go. De be quiet! die ik genoemd heb is kwalitatief, samen met de pricewatch: Corsair CX450M echter de bq! heeft een betere en stillere fan, het minimale wat aan te raden is.
400w is voldoende. Het systeem zal niet meer dan 250w verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Aah oke, dan ga ik voor de be quiet! Goeie ervaringen over gehoord, kun je met uitleggen wat precies het probleem is met de VS450?

Grappig eigenlijk, mensen bezuinigen meestal op de voeding, maar volgens mij is dat helemaal niet zo verstandig.

[ Voor 30% gewijzigd door Ronnie N op 30-04-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nacho_supreme
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-12-2020
Ronnie N schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:49:
@nacho_supreme Sorry, ik had je berichtje helemaal niet meer gelezen, maar inderdaad de R1600 is clock for clock net ietsje sneller dan de i5-4590, scheelt niet veel, maar je heb dus wel meer threads en cores. Dus ik denk dat ik voor de door jouw voorgestelde setup ga! Dank allen!

Allen blijft de vraag, zal ik mijn PSU moeten vervangen of denken jullie dat hij nog wel even mee zal gaan?
als je de veranderingen hebt gedaan mag je me altijd wel laten weten wat het resultaat is! ben zelf ook wel geinteresseerd om te zien hoe die R5 1600 het gaat doen op csgo :)

om eerlijk te zijn denk ik dat, als je de voeding nooit echt hebt mishandeld (en aangezien je huidige specs niet aan 600W komen denk ik niet dat dat het geval gaat zijn), je voeding vervangen geen dringende zaak is.
Je kan altijd eens proberen om te zien hoe de oude voeding omgaat met het nieuwe materiaal.

Het is tenslotte maar een voeding (shitstorm incoming)

Maar aangezien het beestje al bijna 10 jaar oud is, ga ik het je ook niet afraden om ze te vervangen.
Pagina: 1