Homedomotica server + fileserver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Ik zou graag advies willen van mensen met wat meer ervaring van servers en de hardware daarvan. De software zien we later wel (heb al ideeen, ESXi, maar daar kunnen we nog wat in veranderen, de hardware is vrij definitief)
Mijn ervaring is een kleine mini PC met i5 met 16GB memory welke uiteindelijk gecrashed is door 24/7 gebruik. En Mijn synology 410j. Verder geen ervaring met server(software) en of hardware.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Ik wil windows draaien voor mijn home-domotica systeem Homeseer. Deze moet stabiel zijn en dus verder weinig andere software om te vertragen / crashen. Dus het liefst in een VM. Waarschijnlijk windows 8.1. Windows 10 en Homeseer zijn wat mindere ervaringen van beschreven.

2. Fileserver om mijn huidige Synology 410j te vervangen. De schijven gaan waarschijnlijk over. En ik ga er waarschijnlijk Xpenology op draaien (hield wel van de software van synology) Ander advies welkom.

3. Download servertje (nzb / torrent / couch of iets dergelijks)

4. Plex server (inclusief transcoden, indien transcoden, dan waarschijnlijk behalve Homeseer en Fileserver geen activiteiten)

5. Remote desktop omgeving creeeren, zodat ik geen dikke laptop meer nodig heb. Maar alles via een (dikke) internet verbinding mogelijk is.(Ook zodat ik buiten de firewall van het werk om gewoon alles kan doen / overal kan komen via remote desktop). Nu misschien maar 1 remote desktop gebruiker. Later misschien 2 tot 4. (Niet vaak tegelijkertijd)

Concluderend.
Dus meerdere waarschijnlijk windows VM's En een enkele Linux VM voor de fileserver.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb iets tussen de 500 en 1000 euro te besteden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een kast.
HD's 4x 2GB uit de NAS (of zoiets)
SSD (120GB) uit andere PC

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moerderbord
Processor (Xenon?)
Geheugen 16GB om mee te beginnen
Voeding (liefst zuinig)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon Processor E3-1240L v5€ 306,09€ 306,09
1Supermicro X11SSL-F€ 204,50€ 204,50
2Hynix DDR4 8GB PC 2400 CL15 ECC unb. bulk€ 53,53€ 107,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,65

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo zuinig mogelijk. Hij draait namelijk 24/7

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies met betrekking tot mogelijkheden met dit systeem.
1. Overkill?
2. Voorbereid voor de toekomst? In de toekomst in de cloud werken met remote desktop
3. Genoeg geheugen?
4. Advies over voeding, met name zuinig en compatible met moederbord (24 pins)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:44

Tribits

Onkruid vergaat niet

Als je de mogelijkheid wilt hebben om met meer dan 1 gebruiker RDP verbinding te maken zal je sowieso een Windows Server OS nodig hebben (tenzij je meerdere Windows VM's draait). Als je plannen hebt om ESXi te draaien kan het handig zijn het Het grote ESXi/vSphere Topic te raadplegen voor je tot aanschaf over gaat. Verder valt me op dat je RAM slecht verkrijgbaar is voor die prijs. Specifieke reden voor dit moederbord? Merk staat wel goed bekend, maar zelfs met een C236 chipset zijn er nog wel goedkopere bordjes. CPU lijkt mij wat overkill, maar goed, je bent wel op de toekomst voorbereid.

Voeding vind ik even lastig, je systeem gebruikt weinig (typisch 150 watt max), maar lichte PC voedingen zijn op dit moment nu eenmaal vrij schaars en dan kom je toch al snel weer bij de standaard PC voedingen uit. De voeding uit de BBG thuisserver maart 2017 is misschien nog het meest voor de hand liggend: pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W.

[ Voor 30% gewijzigd door Tribits op 28-04-2017 18:19 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Klinkt makkelijk, software zien we later wel... Maar juist dat zijn de eisen die je gaat stellen aan de hardware. Dus liever dat je daar wat concreter in kan zijn anders kan het nog tegen vallen met de prestaties.

Plus hierboven de opmerking over de rdp met meerdere gebruikers op 1 windows, niet alleen server maar ook user calls (aantal gebruikers op de server) die je dan nodig zult hebben.