ervaringen met anti-geluid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-10 18:23
Hoi,

Ik heb sinds kort een lawaaierige warmtepomp in mijn woning staan. Hij geeft een monotoon stofzuiger-achtig geluid. En dat geluid zou toch goed met anti-geluid te elimineren moeten zijn.

Ik kan geen recent topic vinden over dit onderwerp en eigenlijk ook maar één leverancier (BHI DSP noice cancelling products). Is er iemand die ervaring heeft met deze producten? Of zelf iets heeft gemaakt? Of een andere leverancier kent?

Ik hoor het heel graag !!!

Hans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
Hallo Hans,
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Een paar natuurkunde regels gelden echter altijd.
Anti geluid werkt prima bij apparaten met een monotoon geluid. Het werkt ook het best bij een geluid met lage frequentie. Bij hoge frequenties is het al snel lastig om het antigeluid in de juiste anti-fase bij de luisteraar te krijgen. Gevolg van de kortere golven en de richtingsgevoeligheid bij hogere frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Ik herinner mij een oud topic over anti-geluid, de conclusie daar was dat het niet zo rooskleurig werkt dan het lijkt. Kun je niet beter gewoon isoleren? Meestal staat zo'n warmtepomp in een ruimte die gescheiden is van het leefgedeelte (zolder, kelder).

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 29-04-2017 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-10 19:57
Ik zou idd zoals hierboven aangegeven is isoleren, zoek een materiaal wat zo goed mogelijk de storende frequentie absorbeert. Op internet is daar genoeg over te vinden denk ik. Dat lijkt me een betere en duurzamere oplossing dan een 'antigeluid'

Rockwol, Glaswol, Noppenschuim, alle hebben al dan niet hard of zacht een eigen frequentie wat het best geabsorbeerd en gedempt word.

In mijn werk kom ik ook veel warmtepompen tegen alleen dan formaatje paar honderd kilowatt, deze worden vaak voorzien van de een soort bekisting van metalen sandwichplaten welke enorm goed werkt, wat voor materiaal hier precies tussen zit weet ik niet, maar het dempt enorm, van niveau onverstaanbaar naar niveau zachtjes op de achtergrond zonder storend te zijn. Misschien zou je kunnen kijken wat voor materiaal hiertussen zit.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03