Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koppelstuk CAT5 en CAT5e

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:47
Hallo,

In verband met het verplaatsen van mijn bureau is mijn netwerkkabel te kort.
Nu is een nieuwe kabel aanleggen geen optie.
Zelf heb ik gevonden dat ik een netwerkkabel kan verlengen met een koppelstuk.
De netwerkkabel is een CAT5e. Nu heb ik zelf diverse CAT5 kabels liggen van Ziggo/KPN.
Kan ik van CAT5e middels een koppelstuk naar CAT5? Of ga ik dan vreemde snelheden krijgen?
Via Google kan ik geen antwoord op deze vraag krijgen.

Internet is een 100/100Mbit glasvezellijn van KPN.

Beste antwoord (via Roodey op 29-04-2017 08:58)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een koppelblokje gaat waarschijnlijk gewoon werken! Natuurlijk is alles afhankelijk van kwaliteit en interferentie, maar totaal 30 m, nog geen derde van de max. lengte volgens specificatie gaat echt geen probleem geven.
Het is de eenvoudigste en snelste oplossing.

Anders kun je ook een kabel maken met aan de ene kant een patch connector en aan de andere kant een RJ45 stekker.

[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 28-04-2017 14:55 ]

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:46

lier

MikroTik nerd

Tenzij je een extreem lange kabel hebt, is er een grote kans dat het werkt. Ook over CAT5 krijg je Gigabit (afhankelijk van onder andere lengte en kwaliteit), koppelstukjes dempen uiteraard ook wel wat.

Wat is de lengte van de twee kabels?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Roodey
lier schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:53:
Tenzij je een extreem lange kabel hebt, is er een grote kans dat het werkt. Ook over CAT5 krijg je Gigabit (afhankelijk van onder andere lengte en kwaliteit), koppelstukjes dempen uiteraard ook wel wat.

20m CAT5e vanaf meterkast naar zolder.
10m CAT5 vanaf zolder naar bureau.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Monteer de reeds bestaande kabel af in een wanddoos (eventueel met de kabel in een platte leiding of ingekort met de wanddoos op de plaats waar de kabel de kamer in komt), dan kun je altijd vanaf die doos een willekeurige kant en klare kabel inprikken en ziet er wel zo strak uit vergeleken met twee losse kabels waar een koppelstukje tussen zit.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan gewoon met een koppelstukje of laat maak een female connector aan een kabel. Maar in snelheid zal je het zeker thuis niet merken. Bedenk dat de kabels connectoren etc specs hebben om met honderden bij elkaar in een ruimte te functioneren waarbij interferentie een grote rol speelt. Bij jouw thuis is dat niet het geval.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 18:46
lier schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:53:

Theoretisch zou het moeten kunnen cat5 tot 100meter zou gigabit aan moeten kunnen maar dan moeten de kabels al van hoge kwaliteit zijn en er mag interference halverwege opzitten.
Beste wat de ts kan doen is zoals aangegeven een koppelstuk hallen die cat5e of hoger aan kan (en dan niet zon plastic geval van 5 euro.
Of afmonteren in een goede muurdoos.
Daarnaast die cat5 van kpn/ziggo naar de vuilnisbak sturen en een goede cat5e (shielded)of hoger aanschaffen.

@ts wat voor soort kabel licht er precies naar boven is dit standaard cat5e van kpn/ziggo of een shielded kabel en wat is je doel op de pc gaming of simpel internet.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een koppelblokje gaat waarschijnlijk gewoon werken! Natuurlijk is alles afhankelijk van kwaliteit en interferentie, maar totaal 30 m, nog geen derde van de max. lengte volgens specificatie gaat echt geen probleem geven.
Het is de eenvoudigste en snelste oplossing.

Anders kun je ook een kabel maken met aan de ene kant een patch connector en aan de andere kant een RJ45 stekker.

[ Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 28-04-2017 14:55 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
De kabels die je van KPN en Ziggo gekregen hebt zijn ook gewoon CAT 5e, je moet tegenwoordig heel erg je best doen nog ergens CAT 5 zonder "e" tegen te komen. Je kunt gewoon een koppelstukje gebruiken en er een netwerkkabel van 10 meter in stoppen :)

Afmonteren op een wanddoos zoals eerder geopperd kan uiteraard ook, maar het is niet noodzakelijk. Een koppelstukje en een wanddoos doen beiden ongeveer hetzelfde, zorgen dat je aan de ene netwerkkabel een andere "knopen". Een goed koppelstukje is beter dan een wanddoos van de gemiddelde bouwmarkt, want die laten met hun schroefconnectoren veel te veel aderlengte ont-twisten (de T van UTP staat voor twisted).

Als je voor iets met LSA-aansluiting gaat speelt dat niet maar dan heb je een speciale LSA-tang nodig. Die keystones heb je overigens ook in 'koppelblok'-variant, shielded en unshielded.

[ Voor 30% gewijzigd door Paul op 28-04-2017 14:59 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Roodey
Allen bedankt voor de tips. Ik had nog een CAT 5e liggen van de juiste lengte.
Gisteren een koppelstuk gekocht. De verkoper zei ook dat verlies marginaal is.
Dit weekend eens aansluiten.

Edit:
Inmiddels werkt het! Thx voor de hulp.

[ Voor 12% gewijzigd door Roodey op 29-04-2017 09:47 ]

Pagina: 1