Omdat ik geen vrije (moderne) hardware voorhanden heb en ik graag weer eens met Linux aan de slag wil, ben ik van plan een nieuwe desktop in elkaar te zetten. Ik heb een lijst samengesteld, en ik ben benieuwd of jullie mij van feedback zouden kunnen voorzien
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een allround Linux desktop samenstellen. Op deze desktop wil ik behalve de dagelijkse internet- en officebeslommeringen ook graag gaan programmeren en hobbyen met Linux. Wat ik in ieder geval niet ga doen is gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is ongeveer EUR 800,-. Ik vind het niet erg als dit budget een beetje overschreden wordt; ik prefereer een goede prijs/kwaliteit-verhouding boven het besparen van bijvoorbeeld 50 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een basissysteem zonder gekke fratsen waar ik mee kan hobbyen. Wel wil ik graag voldoende mogelijkheden houden voor een upgrade van het systeem in de toekomst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor wat betreft de CPU. Een videokaart lijkt mij overbodig omdat ik denk dat de onboard-video volstaat, maar mocht iemand een andere mening hebben: de voorkeur gaat uit naar een GPU van nVidia met het oog op de ondersteuning onder Linux.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een compact systeem met een laag geluidsniveau, met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Voorkeur gaat uit naar mini-ITX.
Ga je overklokken?
Nu nog niet, maar na een upgrade in de toekomst mogelijk wel.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij feedback kunnen geven op onderstaande lijst. Twee vragen die bij mij leven zijn:
Alvast dank voor jullie input. Mocht er nog meer informatie benodigd zijn, dan geef ik die natuurlijk graag
.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een allround Linux desktop samenstellen. Op deze desktop wil ik behalve de dagelijkse internet- en officebeslommeringen ook graag gaan programmeren en hobbyen met Linux. Wat ik in ieder geval niet ga doen is gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is ongeveer EUR 800,-. Ik vind het niet erg als dit budget een beetje overschreden wordt; ik prefereer een goede prijs/kwaliteit-verhouding boven het besparen van bijvoorbeeld 50 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een basissysteem zonder gekke fratsen waar ik mee kan hobbyen. Wel wil ik graag voldoende mogelijkheden houden voor een upgrade van het systeem in de toekomst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor wat betreft de CPU. Een videokaart lijkt mij overbodig omdat ik denk dat de onboard-video volstaat, maar mocht iemand een andere mening hebben: de voorkeur gaat uit naar een GPU van nVidia met het oog op de ondersteuning onder Linux.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een compact systeem met een laag geluidsniveau, met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Voorkeur gaat uit naar mini-ITX.
Ga je overklokken?
Nu nog niet, maar na een upgrade in de toekomst mogelijk wel.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij feedback kunnen geven op onderstaande lijst. Twee vragen die bij mij leven zijn:
- Ik vermoed dat de voeding overkill is voor dit systeem. Ik kwam echter weinig significant goedkopere modulaire voedingen tegen met een lager wattage. Ook denk ik dat deze voeding toekomstbestendiger is dan een voeding met een lager wattage en dat deze voeding daarom een prima keuze is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
- Ik vermoed dat de boxed koeler van de processor redelijk gehorig is, of in ieder geval gehoriger dan de aftermarketkoeler die ik gekozen heb. Is het de moeite waard om de boxed koeler te verruilen voor een aftermarket? Ik hoor daar namelijk wisselende geluiden over.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Gigabyte GA-Z270N-WIFI | € 143,95 | € 143,95 |
| 1 | Intel Pentium G4560 Boxed | € 58,50 | € 58,50 |
| 1 | Crucial CT8G4DFS824A (8GB DDR4 2400Mhz) | € 57,35 | € 57,35 |
| 1 | Crucial MX300 m.2 525GB | € 151,95 | € 151,95 |
| 1 | Cooler Master GM G550M | € 63,- | € 63,- |
| 1 | be quiet! Pure Rock | € 32,50 | € 32,50 |
| 1 | Thermaltake Core V1 Zwart | € 42,64 | € 42,64 |
| 1 | LG 24MP68VQ Zwart | € 157,30 | € 157,30 |
| 1 | Logitech Z333 | € 49,85 | € 49,85 |
| 1 | Cherry DW 3000 (Qwerty US) | € 26,22 | € 26,22 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 783,26 | |
Alvast dank voor jullie input. Mocht er nog meer informatie benodigd zijn, dan geef ik die natuurlijk graag