Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compacte Linux desktop; budget ~EUR 800

Pagina: 1
Acties:

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 07:56

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

Topicstarter
Omdat ik geen vrije (moderne) hardware voorhanden heb en ik graag weer eens met Linux aan de slag wil, ben ik van plan een nieuwe desktop in elkaar te zetten. Ik heb een lijst samengesteld, en ik ben benieuwd of jullie mij van feedback zouden kunnen voorzien :).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een allround Linux desktop samenstellen. Op deze desktop wil ik behalve de dagelijkse internet- en officebeslommeringen ook graag gaan programmeren en hobbyen met Linux. Wat ik in ieder geval niet ga doen is gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is ongeveer EUR 800,-. Ik vind het niet erg als dit budget een beetje overschreden wordt; ik prefereer een goede prijs/kwaliteit-verhouding boven het besparen van bijvoorbeeld 50 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een basissysteem zonder gekke fratsen waar ik mee kan hobbyen. Wel wil ik graag voldoende mogelijkheden houden voor een upgrade van het systeem in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor wat betreft de CPU. Een videokaart lijkt mij overbodig omdat ik denk dat de onboard-video volstaat, maar mocht iemand een andere mening hebben: de voorkeur gaat uit naar een GPU van nVidia met het oog op de ondersteuning onder Linux.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een compact systeem met een laag geluidsniveau, met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Voorkeur gaat uit naar mini-ITX.

Ga je overklokken?
Nu nog niet, maar na een upgrade in de toekomst mogelijk wel.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij feedback kunnen geven op onderstaande lijst. Twee vragen die bij mij leven zijn:
  • Ik vermoed dat de voeding overkill is voor dit systeem. Ik kwam echter weinig significant goedkopere modulaire voedingen tegen met een lager wattage. Ook denk ik dat deze voeding toekomstbestendiger is dan een voeding met een lager wattage en dat deze voeding daarom een prima keuze is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
  • Ik vermoed dat de boxed koeler van de processor redelijk gehorig is, of in ieder geval gehoriger dan de aftermarketkoeler die ik gekozen heb. Is het de moeite waard om de boxed koeler te verruilen voor een aftermarket? Ik hoor daar namelijk wisselende geluiden over.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z270N-WIFI€ 143,95€ 143,95
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,50€ 58,50
1Crucial CT8G4DFS824A (8GB DDR4 2400Mhz)€ 57,35€ 57,35
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 151,95€ 151,95
1Cooler Master GM G550M€ 63,-€ 63,-
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1LG 24MP68VQ Zwart€ 157,30€ 157,30
1Logitech Z333€ 49,85€ 49,85
1Cherry DW 3000 (Qwerty US)€ 26,22€ 26,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 783,26

Alvast dank voor jullie input. Mocht er nog meer informatie benodigd zijn, dan geef ik die natuurlijk graag :).

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:12
De voeding is inderdaad te zwaar voor dit systeem. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een goede keuze, vanwege de hoge kwaliteit en goede prestaties. Hier kan eventueel later nog een videokaart zoals een gtx1060 aan gehangen worden.

Waarom een z270 moederbord? Die zijn bedoeld voor overklokken en dat kan niet met de cpu en lijkt me ook niet interessant voor jou. Neem een b250 moederbord.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik vermoed dat de voeding overkill is voor dit systeem. Ik kwam echter weinig significant goedkopere modulaire voedingen tegen met een lager wattage. Ook denk ik dat deze voeding toekomstbestendiger is dan een voeding met een lager wattage en dat deze voeding daarom een prima keuze is. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Als je geen extreem overdreven voeding neemt, heb je ook geen modulaire voeding nodig. ;) De hierboven genoemde voeding is een goede voeding.
Ik vermoed dat de boxed koeler van de processor redelijk gehorig is, of in ieder geval gehoriger dan de aftermarketkoeler die ik gekozen heb. Is het de moeite waard om de boxed koeler te verruilen voor een aftermarket? Ik hoor daar namelijk wisselende geluiden over.
De boxed koeler is vrij stil, de be quiet is wel duidelijk stiller. Ik denk echter niet dat die past.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
wipe-out schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:18:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een allround Linux desktop samenstellen. Op deze desktop wil ik behalve de dagelijkse internet- en officebeslommeringen ook graag gaan programmeren en hobbyen met Linux. Wat ik in ieder geval niet ga doen is gamen.
Afhankelijk van wat je gaat doen, en hoeveel tegelijk zou ik overwegen om het geheugen wat op te krikken. Hoewel je prima uit de voeten zal gaan kunnen met 8gb en wat basis development werk. Kan het zijn dat je gebaat bent bij 16gb. Stel je gaat bijv. Android emuleren of een andere VM opstarten dan zit je 8gb vrij rap vol.

Verder heb je niet veel nodig, maar aangezien je ook niet voor een zware i7 gaat verwacht ik dat je minimaal gaat hobbyen en wat scripten. Dan is wat je hebt geselecteert best wel prima. Zolang je een nieuw(er) type socket hebt kun je nog altijd wat dieper in de buidel tasten en een dikkere CPU kopen etc.

Ik weet overigens niet wat jij bedoelt met stil, als je niets wilt horen zul je waarschijnlijk wel een andere koelert moeten hebben, ik zie dat je kast vrij open is, als je een stille PC wilt ben je sneller klaar met ook een dichte kast, reviews van jou geselecteerde kast geven allen als nadeel dat het veel geluid maakt :-), ook de Casefan niet enkel de CPU fan!.

Betreft de voeding, afhankelijk wat je gaat upgraden in de toekomst is de 360watt voeding misschien wat laag hoewel verbruik niet bepaald omhoog gaat bij nieuwe generatie componenten.

Succes

[ Voor 28% gewijzigd door Gopher op 28-04-2017 10:46 . Reden: OP gaat duidelijk niet gamen, ik kan nie lezen niet ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Hij gaat niet gamen, de huidige configuratie neemt hooguit zo'n 60W uit de voeding. Dus hoe kan een Seasonic G-series 360W krap zijn?

AMD Nieuwsdiscussie

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
-The_Mask- schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:01:
Hij gaat niet gamen, de huidige configuratie neemt hooguit zo'n 60W uit de voeding. Dus hoe kan een Seasonic G-series 360W krap zijn?
Ik zat te denken dat een CPU veel stroom kan gebruiken, maar een upgrade zoals dit zal inderdaad niet veel toevoegen aan gebruik, dan is inderdaad de 360 watt meer dan voldoende.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 19:59
Heb je al aan een Intel NUC gedacht? Lekker compact en zie geen belemmeringen in je wensen of huidige samenstelling staan. Ook lekker Linux-compatible en rock-solid van Intel zelf met lange support.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• wipe-out

wipe-out

Topicstarter
Dank allen voor de reacties :). Ik neem al jullie posts hieronder in één keer mee.
ParaDroid2 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 23:09:
De voeding is inderdaad te zwaar voor dit systeem. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een goede keuze, vanwege de hoge kwaliteit en goede prestaties. Hier kan eventueel later nog een videokaart zoals een gtx1060 aan gehangen worden.
De voeding die je voorstelt is in aanschaf niet goedkoper dan mijn eerder bedachte voeding, maar lager wattage equals lagers stroomrekening. Ik neem hem op in het lijstje.
Waarom een z270 moederbord? Die zijn bedoeld voor overklokken en dat kan niet met de cpu en lijkt me ook niet interessant voor jou. Neem een b250 moederbord.
Check.
-The_Mask- schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:55:
[...]

Als je geen extreem overdreven voeding neemt, heb je ook geen modulaire voeding nodig. ;) De hierboven genoemde voeding is een goede voeding.

[...]

De boxed koeler is vrij stil, de be quiet is wel duidelijk stiller. Ik denk echter niet dat die past.
Vanwege de kleine kast koos ik voor een modulaire voeding, zodat ik alle overbodige kabels overboord kon gooien. Voor wat betreft de hoogte van de koeler twijfel ik ook. Ik had echter gekeken naar de afmetingen van de koeler en van de kast, en met een beetje geluk past hij. Ik ga mijn zoektocht naar een lagere koeler later vervolgen.
Gopher schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:33:
[...]

Afhankelijk van wat je gaat doen, en hoeveel tegelijk zou ik overwegen om het geheugen wat op te krikken. Hoewel je prima uit de voeten zal gaan kunnen met 8gb en wat basis development werk. Kan het zijn dat je gebaat bent bij 16gb. Stel je gaat bijv. Android emuleren of een andere VM opstarten dan zit je 8gb vrij rap vol.
16gb it is.
Verder heb je niet veel nodig, maar aangezien je ook niet voor een zware i7 gaat verwacht ik dat je minimaal gaat hobbyen en wat scripten. Dan is wat je hebt geselecteert best wel prima. Zolang je een nieuw(er) type socket hebt kun je nog altijd wat dieper in de buidel tasten en een dikkere CPU kopen etc.
Dat is ook mijn idee inderdaad
Ik weet overigens niet wat jij bedoelt met stil, als je niets wilt horen zul je waarschijnlijk wel een andere koelert moeten hebben, ik zie dat je kast vrij open is, als je een stille PC wilt ben je sneller klaar met ook een dichte kast, reviews van jou geselecteerde kast geven allen als nadeel dat het veel geluid maakt :-), ook de Casefan niet enkel de CPU fan!.
Het hoeft niet doodstil te zijn, maar stiller is beter. Dat de casefan veel geluid maakt heb ik ook gelezen. Mijn plan zou zijn om de casefan op een lager toerental te laten draaien of hem misschien niet eens aan te sluiten.
Betreft de voeding, afhankelijk wat je gaat upgraden in de toekomst is de 360watt voeding misschien wat laag hoewel verbruik niet bepaald omhoog gaat bij nieuwe generatie componenten.

Succes
Ik blijf vooralsnog even lekker plakken bij de 360 watt :). Een aanpassing van mijn eerdere configuratie, nu met b250 mobo, andere voeding en 16gb ram (en een ander toetsenbord, maar dat zijn details):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,50€ 58,50
1Gigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI€ 116,50€ 116,50
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1LG 24MP68VQ Zwart€ 157,34€ 157,34
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Logitech MK235 (Qwerty US)€ 26,-€ 26,-
2Crucial CT8G4DFS824A (2x 8GB DDR4 2400Mhz)€ 56,95€ 113,90
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 812,13
gertvdijk schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:34:
Heb je al aan een Intel NUC gedacht? Lekker compact en zie geen belemmeringen in je wensen of huidige samenstelling staan. Ook lekker Linux-compatible en rock-solid van Intel zelf met lange support.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar ik vind het een klasse-voorstel! Ontzettend klein en achterop de monitor te monteren; dat vind ik een elegante oplossing. Ik heb weleens van barebones gehoord, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Het lijkt mij leuk om daar mee aan de slag te gaan. Ook hiervoor heb ik een configuratie opgesteld, gebaseerd op bovenstaande configuratie. Omdat het bij een NUC niet mogelijk is een upgrade van de processor uit te voeren, heb ik met het oog op de toekomst gekozen voor de (mobile) i5:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNK€ 399,-€ 399,-
1LG 24MP68VQ Zwart€ 157,34€ 157,34
1Crucial CT2K8G4SFS824A (2x 8GB DDR4 SO 2400Mhz)€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 903,14

Nogmaals dank voor alle reacties! Hoe kijken jullie aan tegen een NUC en mijn keuze voor de kaby lake i5?

• -The_Mask-
  • Niet online
pricewatch: ASRock DeskMini 110 is ook een heel leuk ding. Samen met bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed die CPU is vergelijkbaar qua CPU prestaties met een Intel Core i5 7260U, beide dualcore's met 4 threads en een redelijk vergelijkbare hoeveel cache en redelijk vergelijkbare kloksnelheid. Ook beide van de Kaby Lake generatie dus IPC is ook hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 29-04-2017 23:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• wipe-out

wipe-out

Topicstarter
Kleine update: uiteindelijk is de keus gevallen op onderstaande configuratie. Compact, snel genoeg voor mij, nagenoeg stil en ruim binnen budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 56,49€ 56,49
1Intel Dual Band Wireless-AC 8265€ 25,90€ 25,90
1ASRock DeskMini 110€ 143,40€ 143,40
1BenQ GW2470H Zwart€ 127,66€ 127,66
1Logitech Z333€ 41,99€ 41,99
1Crucial CT2K8G4SFS824A (2x 8GB DDR4 @ 2400MHz)€ 119,-€ 119,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,50€ 124,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,94

Over het toetsenbord ben ik niet heel tevreden. Hij typt niet echt lekker doordat de toetsen te dicht op elkaar zitten. Aan de andere kant is de prijs-kwaliteitverhouding wel weer dik prima, dus echt reden voor klagen is er niet. Desondanks ga ik toch eens kijken voor een ander toetsenplankje. Overigens heb ik ook een VESA mount besteld voor de Deskmini, maar ik vermoed dat het nog wel even gaat duren voordat deze binnenkomt.
Pagina: 1