Probleem met Monitor/TV combinatie en fullscreen games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sardientje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Hoi allemaal,

Ik zit al enkele jaren eigenlijk met een "probleem" (zo erg is het nou ook weer niet) en ik ga d'r eigenlijk vanuit dat er geen oplossing voor is, maar omdat het af en toe knap irritant kan zijn probeer ik het hier maar, ik heb uiteraard al het internet afgezocht naar mogelijke oplossingen.

Ik heb namelijk een Dell 24" Monitor (aangesloten via DVI) die ik alledaags gebruik en een oude HD-Ready Panasonic 32" LCD TV (aangesloten via HDMI want hij heeft geen DVI poort) die ik gebruik om af en toe video en games af te spelen. Nu is het 'probleem' denk ik al dat als ik met windowsknop+P het projectormenu oproep en 'PC monitor only' kies, hij automatisch default naar de TV, en for some reason geeft de TV dan gewoon zwart beeld, no matter de resolutie die ik instel.

Nu heb ik heb gelezen dat HDMI poorten altijd de voorkeur krijgen in W10 t.o.v. DVI aansluitingen; kweenie of dat waar is maar het is een feit dat ik de TV niet als primaire monitor kan gebruiken. Daarom staat in de projectorsettings mijn Dell monitor als 'second screen only'. Werk in principe altijd prima want als ik dupliceer dan zie ik alsnog de beide schermen gespiegeld...

...Behalve als ik een game in fullscreen wil spelen. Dit werkt namelijk helemaal nooit, behalve als er een optie voor borderless fullscreen is ingebouwd. Het probleem is dus dat ik veel games niet kan spelen, wat vooral jammer is voor veel local multiplayer games. Is hier een oplossing voor? Ik heb geprobeerd een applicatie te gebruiken die z.g.n. alle games fullscreen borderless kon maken op magische wijze maar dat werkte niet.

De enige oplossing die ik me kan voorstellen is als ik misschien m'n monitor ook met een HDMI kabel verbind - ik was echter altijd onder de impressie dat DVI 'beter' was dan HDMI, o.a. door de hogere resolutie die ie aankan, maar ik realiseer me ook dat ik die resolutie niet eens zou kunnen gebruiken, dus hmja.

Any input is appreciated!

-sardientje
EDIT: ohja, alles is aangesloten op een Radeon R290 (stock versie met blowercooler)

EDIT2: Ok, I'm flabbergasted maar het lijkt op magische wijze opgelost te zijn. Ik zat te klooien met Crimson, te switchen tussen de twee schermen etc. en na het knopje 'klonen inschakelen' te drukken switchte opeens mn Dell naar 720p en kloonde op die manier het scherm, iets wat ie nooit deed. Toen ik daarna "PC screen only" koos switchte hij opeens wel naar de TV als primaire monitor en kan ik nu ook fullscreen games daarop gebruiken, precies wat ik wou dus :p.

Oplossing was dus gewoon gebruik de 'klonen inschakelen' optie in Radeon/Crimson i.p.v. de optie in W10 en het werkt! Topic mag dicht :).

[ Voor 14% gewijzigd door Sardientje op 27-04-2017 20:46 ]