Beste medeTweakers,
Mijn huidige systeem bestaat uit o.a. een 3570k@4,5GHz, GTX960 (2GB) en 16GB RAM. Deze is bijna 5 jaar oud en begint hier en daar een beetje te kraken.
Onderaan dit verhaal staat een tl;dr met een paar concrete vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral flink multitasken en virtualiseren. Een paar Chrome vensters, een YouTube filmpje, een stuk of twee VM's en een spelletje moeten tegelijk wel open kunnen staan. Virtualisatie doe ik momenteel met VMWare Workstation. (Nested virtualisatie moet ook mogelijk zijn.) Hoewel ik niet waanzinnig veel game, moet het ook moeiteloos spelletjes als Cities: Skylines, GTA 5 en BeamNG.Drive aankunnen (meer dan 40 FPS, voorlopig FHD, misschien 1440p of 4K in de toekomst).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen het onder €1900 te houden exclusief videokaart. Goedkoper is altijd beter, natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Omdat ik nog even wil afwachten wat de nieuwe generatie Nvidia en AMD kaarten gaan doen, neem ik mijn huidige videokaart mee. Het is niet de beste kaart en is een beetje uit balans bij dit systeem, maar voorlopig doet het redelijk wat het moet doen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik dit in gedachten:
Dus: Een CPU, degelijk moederbord, 32GB RAM, koeling, voeding en een kast.
Voor opslag een NVME SSD voor het OS en base images. Een SATA SSD voor linked clone VM's en een HDD voor overige meuk.
Wat het RAM betreft: Voor Ryzen wil ik het liefst zo snel mogelijk RAM hebben. Volgens dit bekende plaatje kan ik beter 2*16GB hebben dan 4*8GB.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor Intel CPU's. Dit is nog een dilemma voor mij. (Zie "Wat verwacht je van ons?".)
HDD's heb ik het liefst van WD en het moederbord het liefst van Asus. Dit in verband met goede ervaringen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een enigszins stil systeem worden. Ik vind het wel leuk als het systeem er een beetje mooi uit ziet (cable management en een window). SLI/Crossfire wil de mogelijkheid voor open houden.
Energieverbruik, grootte e.d. maken mij niet veel uit.
Ga je overklokken?
Ik wil proberen het systeem zo ver mogelijk te pushen, maar ik ben mij ervan bewust dat de 1800X met 4,1GHz tegen z'n maximum zit.
Wat verwacht je van ons? (a.k.a. tl;dr)
Ik heb nog een paar vragen die ik heel graag beantwoord zou willen hebben:
Changelog:
Mijn huidige systeem bestaat uit o.a. een 3570k@4,5GHz, GTX960 (2GB) en 16GB RAM. Deze is bijna 5 jaar oud en begint hier en daar een beetje te kraken.
Onderaan dit verhaal staat een tl;dr met een paar concrete vragen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral flink multitasken en virtualiseren. Een paar Chrome vensters, een YouTube filmpje, een stuk of twee VM's en een spelletje moeten tegelijk wel open kunnen staan. Virtualisatie doe ik momenteel met VMWare Workstation. (Nested virtualisatie moet ook mogelijk zijn.) Hoewel ik niet waanzinnig veel game, moet het ook moeiteloos spelletjes als Cities: Skylines, GTA 5 en BeamNG.Drive aankunnen (meer dan 40 FPS, voorlopig FHD, misschien 1440p of 4K in de toekomst).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen het onder €1900 te houden exclusief videokaart. Goedkoper is altijd beter, natuurlijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Omdat ik nog even wil afwachten wat de nieuwe generatie Nvidia en AMD kaarten gaan doen, neem ik mijn huidige videokaart mee. Het is niet de beste kaart en is een beetje uit balans bij dit systeem, maar voorlopig doet het redelijk wat het moet doen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5 | € 249,- | € 249,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik dit in gedachten:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler | € 389,- | € 389,- |
1 | Asus ROG Crosshair VI Hero | € 249,01 | € 249,01 |
1 | WD Blue WD30EZRZ, 3TB | € 96,- | € 96,- |
1 | Cooler Master MasterCase Maker 5 | € 161,- | € 161,- |
1 | NZXT Kraken X52 (zonder AM4 support) | € 148,90 | € 148,90 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 | € 264,50 | € 264,50 |
1 | Corsair RM550x | € 93,95 | € 93,95 |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 169,- | € 169,- |
1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 126,95 | € 126,95 |
1 | Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart | € 24,95 | € 24,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.723,26 |
Dus: Een CPU, degelijk moederbord, 32GB RAM, koeling, voeding en een kast.
Voor opslag een NVME SSD voor het OS en base images. Een SATA SSD voor linked clone VM's en een HDD voor overige meuk.
Wat het RAM betreft: Voor Ryzen wil ik het liefst zo snel mogelijk RAM hebben. Volgens dit bekende plaatje kan ik beter 2*16GB hebben dan 4*8GB.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor Intel CPU's. Dit is nog een dilemma voor mij. (Zie "Wat verwacht je van ons?".)
HDD's heb ik het liefst van WD en het moederbord het liefst van Asus. Dit in verband met goede ervaringen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een enigszins stil systeem worden. Ik vind het wel leuk als het systeem er een beetje mooi uit ziet (cable management en een window). SLI/Crossfire wil de mogelijkheid voor open houden.
Energieverbruik, grootte e.d. maken mij niet veel uit.
Ga je overklokken?
Ik wil proberen het systeem zo ver mogelijk te pushen, maar ik ben mij ervan bewust dat de 1800X met 4,1GHz tegen z'n maximum zit.
Wat verwacht je van ons? (a.k.a. tl;dr)
Ik heb nog een paar vragen die ik heel graag beantwoord zou willen hebben:
- Ryzen: Het is een nieuw platform. Is het verstandig om een nieuw platform met kinderziektes te kopen?
- Welk RAM moet ik hebben? G.SKILL Flare X zou goed RAM voor Ryzen zijn, maar in de pricewatch kan ik geen 32GB kit vinden met meer dan 2400Mhz. Aan de andere kant zegt deze thread dat dit RAM zou moeten werken.
- Mijn gevoel zegt dat een 1800X het best geschikt is voor mijn taken, maar een 7700k is ook een indrukwekkende CPU. Kan hier iemand nog zijn mening over uitlaten?
Changelog:
Datum | Verandering |
---|---|
28-4-2017 15:51 | 1800X --> 1700X |
29-4-2017 16:01 | Optisch station weg, H110i --> NZXT Kraken X52 |
[ Voor 4% gewijzigd door TommieW op 29-04-2017 16:01 ]
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro