Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Beste medeTweakers,

Mijn huidige systeem bestaat uit o.a. een 3570k@4,5GHz, GTX960 (2GB) en 16GB RAM. Deze is bijna 5 jaar oud en begint hier en daar een beetje te kraken.
Onderaan dit verhaal staat een tl;dr met een paar concrete vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral flink multitasken en virtualiseren. Een paar Chrome vensters, een YouTube filmpje, een stuk of twee VM's en een spelletje moeten tegelijk wel open kunnen staan. Virtualisatie doe ik momenteel met VMWare Workstation. (Nested virtualisatie moet ook mogelijk zijn.) Hoewel ik niet waanzinnig veel game, moet het ook moeiteloos spelletjes als Cities: Skylines, GTA 5 en BeamNG.Drive aankunnen (meer dan 40 FPS, voorlopig FHD, misschien 1440p of 4K in de toekomst).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen het onder €1900 te houden exclusief videokaart. Goedkoper is altijd beter, natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Omdat ik nog even wil afwachten wat de nieuwe generatie Nvidia en AMD kaarten gaan doen, neem ik mijn huidige videokaart mee. Het is niet de beste kaart en is een beetje uit balans bij dit systeem, maar voorlopig doet het redelijk wat het moet doen. :+
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5€ 249,-€ 249,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel heb ik dit in gedachten:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 389,-€ 389,-
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 249,01€ 249,01
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 96,-€ 96,-
1Cooler Master MasterCase Maker 5€ 161,-€ 161,-
1NZXT Kraken X52 (zonder AM4 support)€ 148,90€ 148,90
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 264,50€ 264,50
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 169,-€ 169,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,95€ 126,95
1Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.723,26

Dus: Een CPU, degelijk moederbord, 32GB RAM, koeling, voeding en een kast.
Voor opslag een NVME SSD voor het OS en base images. Een SATA SSD voor linked clone VM's en een HDD voor overige meuk.

Wat het RAM betreft: Voor Ryzen wil ik het liefst zo snel mogelijk RAM hebben. Volgens dit bekende plaatje kan ik beter 2*16GB hebben dan 4*8GB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor Intel CPU's. Dit is nog een dilemma voor mij. (Zie "Wat verwacht je van ons?".)
HDD's heb ik het liefst van WD en het moederbord het liefst van Asus. Dit in verband met goede ervaringen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet een enigszins stil systeem worden. Ik vind het wel leuk als het systeem er een beetje mooi uit ziet (cable management en een window). SLI/Crossfire wil de mogelijkheid voor open houden.
Energieverbruik, grootte e.d. maken mij niet veel uit.

Ga je overklokken?
Ik wil proberen het systeem zo ver mogelijk te pushen, maar ik ben mij ervan bewust dat de 1800X met 4,1GHz tegen z'n maximum zit.

Wat verwacht je van ons? (a.k.a. tl;dr)
Ik heb nog een paar vragen die ik heel graag beantwoord zou willen hebben:
  • Ryzen: Het is een nieuw platform. Is het verstandig om een nieuw platform met kinderziektes te kopen?
  • Welk RAM moet ik hebben? G.SKILL Flare X zou goed RAM voor Ryzen zijn, maar in de pricewatch kan ik geen 32GB kit vinden met meer dan 2400Mhz. Aan de andere kant zegt deze thread dat dit RAM zou moeten werken.
  • Mijn gevoel zegt dat een 1800X het best geschikt is voor mijn taken, maar een 7700k is ook een indrukwekkende CPU. Kan hier iemand nog zijn mening over uitlaten?
Bedankt voor je tijd! :D

Changelog:
DatumVerandering
28-4-2017 15:511800X --> 1700X
29-4-2017 16:01Optisch station weg, H110i --> NZXT Kraken X52

[ Voor 4% gewijzigd door TommieW op 29-04-2017 16:01 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Neem je je voeding e.a. rand apparatuur niet mee of maak je een volledige nieuwe build zodoende dat je de intel nog kunt gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 27-04-2017 19:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:45:
Neem je je voeding e.a. rand apparatuur niet mee of maak je een volledige nieuwe build zodoende dat je de intel nog kunt gebruiken?
Ik zou inderdaad mijn huidige Intel build nog wel willen kunnen gebruiken. Integrated graphics zijn aanwezig. :)

Edit: Randapparatuur neem ik daarentegen wel mee. Huidige desktop wordt een ESXi server.

[ Voor 11% gewijzigd door TommieW op 27-04-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 18:45
waarom die 1800x? een 1700 is dezelfde cpu alleen lager geclockt, deze krijg je gemakkelijk tot dezelfde snelheden maar scheelt je 200e
ram zou ik de 3200 nemen en eventueel een nvme ssd van 1tb versie ipv 2 ssd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
aceke schreef op donderdag 27 april 2017 @ 21:13:
waarom die 1800x? een 1700 is dezelfde cpu alleen lager geclockt, deze krijg je gemakkelijk tot dezelfde snelheden maar scheelt je 200e
ram zou ik de 3200 nemen en eventueel een nvme ssd van 1tb versie ipv 2 ssd's
Bedankt voor je antwoord!

Als ik dit filmpje moet geloven, kan ik inderdaad net zo goed een 1700X nemen en die overclocken. Bespaart toch weer een euro of €150. Bedankt!

In hoeverre is het realistisch om 3200MHz RAM te nemen? Als ik zo rond kijk heeft men algenoeg moeite om 3000MHz te halen. De 3200MHz versie van deze kit is weer €100 duurder, dus dat zie ik niet echt zitten. De meerprijs voor een 1TB NVME SSD vind ik ook iets té.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
3000->3200 is zeker geen €100 waard dus ik zou het lekker bij 3000 laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TommieW schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:49:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

Als ik dit filmpje moet geloven, kan ik inderdaad net zo goed een 1700X nemen en die overclocken. Bespaart toch weer een euro of €150. Bedankt!

In hoeverre is het realistisch om 3200MHz RAM te nemen? Als ik zo rond kijk heeft men algenoeg moeite om 3000MHz te halen. De 3200MHz versie van deze kit is weer €100 duurder, dus dat zie ik niet echt zitten. De meerprijs voor een 1TB NVME SSD vind ik ook iets té.
3000MHz RAM zal een Ryzen op 2933MHz draaien, er is simpelweg geen clock divider aanwezig voor 3000MHz. Maar je wil overclocken, wellicht dat je met een basclock aanpassing wel op 3000MHz komt, maar in ieder geval dichterbij.

De winst van 2666MHz naar 2933MHz is nog redelijk groot, de extra winst van 3200MHz als je het draaiend krijgt is een stuk kleiner.

Zeker aangezien je aangeeft te willen overclocken zou ik zeggen dat 3000MHz een prima snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
@mstx en @Verwijderd hartelijk bedankt voor de reacties. Dan hou ik het bij dit RAM, tenzij iemand een 32GB, 3000MHz weet welke mogelijk beter compatible is met Ryzen.

Overigens kwam ik er achter dat de H110i niet in deze kast gaat passen, dus die heb ik vervangen door een Kraken X52. Omdat dit moederbord ook gaten voor AM3 coolers heeft, zou dit in theorie moeten werken.

Klopt mijn aanname dat voor een 1700X een X52 voldoende koelt? (Aangezien de OC-bottleneck eerder in de chip zit dan in de koeling van de chip.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
TommieW schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:40:
Vooral flink multitasken en virtualiseren. Een paar Chrome vensters, een YouTube filmpje, een stuk of twee VM's en een spelletje moeten tegelijk wel open kunnen staan. Virtualisatie doe ik momenteel met VMWare Workstation. (Nested virtualisatie moet ook mogelijk zijn.)
Ik betwijfel of je 8c/16t daarvoor nodig hebt. Zelfs mijn laptop met een 4c/8t Core i7 4710HQ trekt dat op zijn sloffen. Daar heb ik rustig Edge open staan met een stuk of 80 tabs (vooral geheugen voor nodig) misschien een Twitch stream (wat CPU belasting) en dan een stuk 5-6 VM's (Workstation) tegelijk actief. Verder dan nog zaken open als Outlook en misschien Word of Excel. Mijn CPU is dan niet heel erg druk.

Een Core i7 7700K zou deze workload ook makkelijk aan moeten kunnen. Indien je gaat gamen heeft deze meer de voorkeur vanwege de snelste single threaded prestaties. Ergens denk ik dat dit nog de beste optie is, hou je ook nog wat geld in je zak.

Zelf heb ik thuis een build hiervoor met een Core i7 6800K. Die kan het nog makkelijker aan. Het voordeel van het 2011 v3 platform is dat je meer dan 64GB geheugen kan plaatsen, bij veel VM's tegelijk is die optie fijn. AM4 heeft een maximum van 64GB op de bordjes. De Core i7 6800K kan een 1700X makkelijk bijhouden. Er is geen heel groot verschil tussen de twee.

Je kan eventueel deze combinatie van CPU plus moederbord overwegen voor een 2011 v3 optie:
pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed
pricewatch: MSI X99A SLI Plus

Overweeg eventueel die nvme drive te vervangen voor een gewone EVO 850 250GB. Scheelt je weer wat geld, in de dagelijkse praktijk zal je het de voordelen van nvme niet heel erg merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
@CMD-Snake Je levert wel 2 kernen en 4 threads in voor meer dan 64GB RAM. Hij heeft het over 2 VM's. Als je beide 16 GB ram geeft is er 32 over voor het onderliggende OS. Lijkt me voldoende.
Het inleveren van 4 threads lijkt me best jammer als je juist threads verdeeld over de vm's en het eigen os. als je beide vm's 4 threads geeft, heb je er bij de 6800K zelf nog maar 4. Dan heb je dus bij wijze van spreken tijdens het gamen de beschikking over een i3. (cache en load balancing heel even daargelaten). Met een R7 heb je er dan nog 8 voor jezelf. Is toch best praktisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
youridv1 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:28:
Het inleveren van 4 threads lijkt me best jammer als je juist threads verdeeld over de vm's en het eigen os. als je beide vm's 4 threads geeft, heb je er bij de 6800K zelf nog maar 4. Dan heb je dus bij wijze van spreken tijdens het gamen de beschikking over een i3. (cache en load balancing heel even daargelaten). Met een R7 heb je er dan nog 8 voor jezelf. Is toch best praktisch
VM's zijn gemiddeld niet zo CPU intensief, zeker niet als het een lab betreft. Mijn zwaarste VM's zijn een paar SQL Servers en een kleine SharePoint farm. Maar dan nog valt de CPU belasting mee. VMWare Workstation verdeeld de CPU cycles van de VM's gewoon over de aanwezige cores. Je hebt hier zelf weinig te regelen en mijn inzien zou dat ook niet hoeven.

Zelf heb ik meer VM's simultaan draaien dan TS, dus voor mij is die grens van 64GB belangrijk.

Meeste games hebben geen 8 of meer threads nodig. De meeste games die TS noemt speel ik ook en die kunnen mijn 6800K nauwelijks belasten, de meeste daarvan hebben meer belang bij een snelle core dan heel veel cores. Ik denk dat een R7 net zo onbelast gaat in deze scenario's.

Ik denk zelf dat zowel een R7 als een 2011 v3 CPU dikke overkill is voor TS. Een 7700K zou een prima keuze zijn. Voor de 40fps wens van TS is meer de videokaart de beperkende factor van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Er is ook een X52 met AM4 support, als het goed is komt die binnenkort uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:02:
Ik betwijfel of je 8c/16t daarvoor nodig hebt.
(...)
Een Core i7 7700K zou deze workload ook makkelijk aan moeten kunnen. Indien je gaat gamen heeft deze meer de voorkeur vanwege de snelste single threaded prestaties. Ergens denk ik dat dit nog de beste optie is, hou je ook nog wat geld in je zak.
(...)
De Core i7 6800K kan een 1700X makkelijk bijhouden. Er is geen heel groot verschil tussen de twee.

Je kan eventueel deze combinatie van CPU plus moederbord overwegen voor een 2011 v3 optie:
pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed
pricewatch: MSI X99A SLI Plus

Overweeg eventueel die nvme drive te vervangen voor een gewone EVO 850 250GB. Scheelt je weer wat geld, in de dagelijkse praktijk zal je het de voordelen van nvme niet heel erg merken.
Hartelijk dank voor je reactie en tijd! :)

De Intel optie is door de betere singlethread performance wel interessanter. Echter denk ik dat een 1700X@4GHz een betere optie voor mij is. De reden hierachter is dat mijn huidige 3570k@4.5GHz

Ik denk dat een Cinebench score van 1700 realistisch is voor een 1700X@4GHz. Een 6800k en een 7700k blijven met respectievelijk 1300 en 1087 toch een beetje achter. Ik denk dat ik te weinig game om een 7700k voor de betere singlethread performance te kunnen rechtvaardigen.

Je hebt helemaal gelijk in het feit dat een 1700X waarschijnlijk enigszins overkill voor mij is. Ik heb nu het geld ervoor over en ik wil voorkomen dat ik later spijt krijg van een CPU die net niet voldoende voor mij is. Je hebt ook gelijk dat er bijna geen enkele game 16 threads gaat gebruiken. Maar als ik tijdens een game aan het multitasken ben, verwacht ik dat die threads wel wat te doen hebben. :)

Ik heb nu met 16GB RAM regelmatig tekort, maar ik verwacht dat 32GB voorlopig voor mij wel voldoende is. De reden van de NVME SSD is dat mijn huidige Samsung 850 wel eens aan 100% load wil zitten. Dat wil ik ook zo veel mogelijk voorkomen.

Ik kan er helemaal naast zitten in dit net-iets-te-lange verhaal. Wijs me hier dan alsjeblieft op. :D
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:17:
Er is ook een X52 met AM4 support, als het goed is komt die binnenkort uit.
Ik zie dat de niet-AM4 versie van de X52 slecht leverbaar is bij veel webwinkels. Hopelijk wijst dit er op dat de nieuwe versie snel leverbaar wordt. Ik heb een vraag gesteld bij Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
TommieW schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 21:09:
Ik denk dat een Cinebench score van 1700 realistisch is voor een 1700X@4GHz. Een 6800k en een 7700k blijven met respectievelijk 1300 en 1087 toch een beetje achter. Ik denk dat ik te weinig game om een 7700k voor de betere singlethread performance te kunnen rechtvaardigen.
Let wel dat Cinebench een voorkeur heeft voor AMD CPU's. Het geeft een beetje vertekend beeld.

CPU's met veel cores, zoals de R7 serie en de 2011 v3 modellen zijn matige overclockers. Door de vele cores op een beperkt oppervlak worden ze sneller erg warm.

Een 7700K zou ik nog niet afschrijven, de 1700X is even duur en ik zie eigenlijk net zo min een scenario voor een dergelijke CPU. Je bent niet heel CPU intensief bezig. Indien je graag wil overclocken heb je meer aan een 7700K, die heeft meer ruimte hiervoor en ze staan bekend om hun goede overclock prestaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMD-Snake schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:14:
Let wel dat Cinebench een voorkeur heeft voor AMD CPU's. Het geeft een beetje vertekend beeld.
Cinebench heeft helemaal geen voorkeur. Cinebench is een renderbenchmark en zal altijd beter werken op een CPU met meer cores en threads. Nogal logisch dat Ryzen dan beter is dan de 7700k.
CPU's met veel cores, zoals de R7 serie en de 2011 v3 modellen zijn matige overclockers. Door de vele cores op een beperkt oppervlak worden ze sneller erg warm.

Een 7700K zou ik nog niet afschrijven, de 1700X is even duur en ik zie eigenlijk net zo min een scenario voor een dergelijke CPU. Je bent niet heel CPU intensief bezig. Indien je graag wil overclocken heb je meer aan een 7700K, die heeft meer ruimte hiervoor en ze staan bekend om hun goede overclock prestaties.
Ik zou de 7700k wel degelijk afschrijven voor de meeste taken. Het enige scenario waar een 7700k zinvol is voor gaming, is als je met een totale overkill GPU, een GTX1080, een DX11 titel gaan spelen, op 1080p, waar de GPU volledig afhankelijk is van een CPU core voor instructies en een snellere core, betere prestaties betekent. In een realistisch scenario, 1080p met een RX580 of een GTX1060, of een GTX1080 met 1440p is de GPU de bottleneck en maakt het qua CPU bijna niks uit. Het enige relevant criteria is of de CPU snel genoeg is om het CPU gedeelte van de game aan te kunnen, en de GPU afdoende kan voorzien. In de praktijk maakt het zo niks uit of je een R7 1700 hebt of een 7700k in dergelijke scenario's.

Het probleem is dat het enige scenario waar de 7700k sneller is, constant wordt afgedraaid als de standaard test. Het heeft alleen helemaal niks met de realiteit te maken dat zo goed als niemand een GTX1080 koopt om op 1080p te gamen. Een behoorlijk belangrijk detail...

Een paar frames per seconde is ook geen argument om voor de 7700k te kiezen bij games tegenover een Ryzen met meer fysieke cores. Die cores gaan gebruikt worden, die worden al gebruikt door een aantal toonaangevende, recente games. Zeker BF1 maakte pijnlijk duidelijk dat de i5 zo goed als klaar is als standaard voor mainstream gaming. Zelfs de 7600k bottlenecked op 64p MP games en is dit niet geschikt voor BF1. Om dan te zeggen dat je maar een 7700k moet kopen is onzinnig als het antwoord een R5 1600 is, voor ruim €100 minder...

Moet ik nog verwijzen naar de fatsoenlijke benchmarks van Anandtech waar ze eens wat anders dan de GTX1080 testte en het verschil tussen een i5 en een R5 1600X zo goed als verwaarloosbaar was met een RX480 of Fury X?

@TommieW Als je echt perse naar het maximum wil overclocken, en CF/SLI ondersteuning wil dan zijn de 1700X en Asus ROG nog te rechtvaardigen. De 1700X in ieder geval, de ROG, tja, ik heb de meerwaarde van dergelijke bordjes nooit echt gezien. Je betaald veel extra voor zeer weinig extra functionaliteit. Ik moet alleen wel toegeven dat ik veel beter ben ingelezen in de B350 bordjes dan de X370. In ieder geval zou ik de meeste van Gigabyte vermijden vanwege voor de prijs die je betaald, slechte VRM (spanningsregeling voor de CPU). MSI gebruikt kennelijk over alle AM4 bordjes, zeer goedkope onderdelen voor de VRM's van haar bordjes wat ik ook een beetje min vind. Asus heeft weinig keuze en van Asrock weet ik weinig. Ik denk dat @Foritain je hier beter over kan adviseren als hij wil omdat hij zo onderhand alle high end X370 bordjes wel in handen heeft gehad. :)

Dan nog de dingen waar ik je wel mee kan helpen. :)
-Met je huidige voeding gooi je de mogelijkheid op SLI/CF een beetje dicht. De voeding zelf is van zeer goede kwaliteit, vooral kopen, maar voor twee GPU's, zeker twee krachtige is het niet afdoende. Ik zou het hele SLI/CF verhaal ook laten voor wat het is. Het zuigt eigenlijk gewoon, een dergelijke setup. Alles van de twee GPU's koel houden, tot games die het niet of na een tijdje pas ondersteunen tot gedoe met profielen. Een enkele GPU is tegenwoordig ook krachtig genoeg.
-Qua GPU zou ik het gewoon proberen met je games naar keuze, en anders even wachten op AMD Vega zodat er hopelijk eens concurrentie ontstaat in het hogere segment en de prijzen gaan dalen. Dan kan je altijd nog een of de andere kant op, hoewel AMD denk ik de voorkeur zou moeten genieten bij gelijke prestaties in DX11 titels en prijs. In DX12 is AMD veel sneller vanwege hardwarematige redenen en dat is de toekomstige standaard. :)
-Je zou ook nog 3200/c16 geheugen kunnen overwegen als je het echt kan gebruiken. Dat zal niet met gaming zijn, tenzij je echt een beest van een GPU koopt zoals de GTX1080Ti. Anders voldoet 3000/c15 ook wel.
-Voor de rest is het smaak. Ik zou bijvoorbeeld een andere kast kiezen en geen waterkoeling. Een goede luchtkoeler zou in de meeste gevallen afdoende moeten zijn.
-Over stabiliteit zou ik me geen zorgen maken. Draai nu een maand een R7 1700 systeem en het werkt gewoon, oke, behalve mijn 3200/c16 RAM dat steeds teruggaat naar 2133. Dat zou AMD komende maand moeten gaan oplossen. Het zal verder wel, voor de rest is er niks mis met Ryzen en AM4. Het werkt gewoon. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

TommieW schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:40:
[...]

Virtualisatie doe ik momenteel met VMWare Workstation. (Nested virtualisatie moet ook mogelijk zijn.)

[...]
Mocht je het over nested ESXi hebben, dat (ESXi) werkt (nog) niet met Ryzen. Met de eerste ESXi versie na Naples release waarschijnlijk wel.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 30-04-2017 00:50 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

TommieW schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:15:
@mstx en @Verwijderd hartelijk bedankt voor de reacties. Dan hou ik het bij dit RAM, tenzij iemand een 32GB, 3000MHz weet welke mogelijk beter compatible is met Ryzen.

Overigens kwam ik er achter dat de H110i niet in deze kast gaat passen, dus die heb ik vervangen door een Kraken X52. Omdat dit moederbord ook gaten voor AM3 coolers heeft, zou dit in theorie moeten werken.

Klopt mijn aanname dat voor een 1700X een X52 voldoende koelt? (Aangezien de OC-bottleneck eerder in de chip zit dan in de koeling van de chip.)
Ik heb de X41 en heb gewoon de gratis bracket aangevraagd en gekregen :D ding zit hier lekker op 100% te draaien aan 46°C (wel maar op 3.5GHz en het water zou maar 30°C zijn :/)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Je blijft maar hameren op renderen en Battlefield 1. Beiden doet de TS niet naar eigen zeggen.

De workload die de TS beschrijft kan elke PC wel aan, grootste bottleneck zal het geheugen nog zijn als er zoveel tegelijk open moet staan. De CPU zal niet erg benut worden tijdens dagelijkse werkzaamheden, hooguit een piek bij het opstarten van de VM's maar dat is ook tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zie trouwens niet echt winst bij het upgraden van een 3570k@4,5GHz naar een 1700X@3.9GHz, dubbele core count, maar daar heb je het dan ook mee gehad. 90% van de tijd zal je de 3570k niet vol belasten en zal er dus geen winst zijn.

Qua games zit er al geen verschil tussen een stock 4670k en stock 7700k op een GTX970, laat staan op een GTX960 met CPU overclocking.

Wat doe je precies qua nesting? Als dat wel mee valt dan zou ik nog een jaartje (of misschien twee) doorgaan op je huidige systeem.

[ Voor 11% gewijzigd door |sWORDs| op 30-04-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Topicstarter
@DaniëlWW2 Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Ik ben er mij van bewust dat dit moederbord ook iets goedkoper zou kunnen. Foritain heeft in de conclusie van zijn (uitmuntende) review goed beschreven waarom ik voor dit bord heb gekozen. Daarnaast waren er diverse reviewers goed te spreken over dit board.

SLI/CF is inderdaad bij nader inzien iets dat je niet moet willen hebben. (Microstuttering, compatibiliteit met games enz.) Daarom laat ik hier de voeding maar bij wat ik nu in het lijstje heb staan.

Erg fijn om te horen dat de stabiliteit wel goed zit met Ryzen! :D

|sWORDs| schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:48:
[...]

Mocht je het over nested ESXi hebben, dat (ESXi) werkt (nog) niet met Ryzen. Met de eerste ESXi versie na Naples release waarschijnlijk wel.
Inderdaad bedoelde ik nested ESXi. Het heeft geen haast en zeker als dit in de toekomst wel ondersteund wordt, zal het wel meevallen. Desalniettemin is het goed dat je dit even aankaart; ik had daar niet bij stilgestaan.

Damic schreef op zondag 30 april 2017 @ 01:07:
[...]
Ik heb de X41 en heb gewoon de gratis bracket aangevraagd en gekregen :D ding zit hier lekker op 100% te draaien aan 46°C (wel maar op 3.5GHz en het water zou maar 30°C zijn :/)
Goed om te weten, bedankt! :D

|sWORDs| schreef op zondag 30 april 2017 @ 11:24:
Ik zie trouwens niet echt winst bij het upgraden van een 3570k@4,5GHz naar een 1700X@3.9GHz, dubbele core count, maar daar heb je het dan ook mee gehad. 90% van de tijd zal je de 3570k niet vol belasten en zal er dus geen winst zijn.

Qua games zit er al geen verschil tussen een stock 4670k en stock 7700k op een GTX970, laat staan op een GTX960 met CPU overclocking.

Wat doe je precies qua nesting? Als dat wel mee valt dan zou ik nog een jaartje (of misschien twee) doorgaan op je huidige systeem.
Momenteel zit mijn 3570k geregeld op 100% usage. 2,5 keer de performance vind ik de upgrade wel waard. Bijvoorbeeld met BeamNG.Drive en YouTube op een andere monitor. Daarnaast is de 16GB RAM (welke niet meer makkelijk uit te breiden is) ook te krap voor mij.

Tot slot probeer ik dinsdag ergens de knoop door te hakken. Anders zit ik gerust nog een maand alles te overwegen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Trouwens soms komt het voor dat op amazon.fr een r7 1700x voor de prijs van een 1700 staat ;) de mijne praat Frans :| soms wel ambetant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dan is Ryzen vast uiteindelijk een goede keus. (Maar ik kan niet garanderen dat Ryzen gaat werken met ESXi, waarschijnlijk na Naples wel, echter verwacht ik niet dat we Ryzen ook officieel gaan supporten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Waarom zo'n duur mobo? als je in het ryzen ervarings- topic kijkt zie je dat voor OC je eigenlijk min. 4 VRM phases moet hebben,
Hier de lijst, er zijn er genoeg die dat hebben met een B chipset maar dan verlies je inderdaad de SLI/cross mogelijkheid. SLI/crossfire werkt nog steeds op veel plekken niet naar potentie (in games en apps) en je beter geld kan neerleggen voor een betere single kaart. (en alle aanpassingen/verbeteringen die nieuwe architectuur met zich mee brengt).

Over de proc, het is al gemeld door anderen: ik zit zelf ook te kijken voor een workstation en ik ga gewoon voor de 1700 versie want het verschil tussen de 1800x en de 1700 is 100mhz en ze OC'en praktisch even hoog (onder de 4Ghz. En als workstation heb je eigenlijk niet zo'n hoge snelheid nodig maar wel de cores. (althans wat ik met mijn computer doe)

Voor het geheugen ben ik nog niet uit, 3200mhz kost rond de 130€ (2x8GB) en is mogelijk met patches in de toekomst wel te gebruiken op 3200mhz.

Voor het bestellen zou ik hier doen, hier heb ik mijn huidige pc gekocht (xeon met 970gtx) aanzienlijk goedkoper in totaal en gewoon snelle en betrouwbare levering (paypal).
Mijn 1700 systeem was bij deze ene winkel 80€ goedkoper dan bij alle goedkoopste winkels op PW en dat is dan nog zonder de afzonderlijke verzendkosten. Dus je bent daadwerkelijk goedkoper uit.
Hebben ze iets niet, lijkt me stug maar kan toch zoek je hierzo :)

Alvast veel plezier met je computer.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TommieW schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:14:
@DaniëlWW2 Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Ik ben er mij van bewust dat dit moederbord ook iets goedkoper zou kunnen. Foritain heeft in de conclusie van zijn (uitmuntende) review goed beschreven waarom ik voor dit bord heb gekozen. Daarnaast waren er diverse reviewers goed te spreken over dit board.
Ik vind het nog steeds totale overkill maar de klant is koning hé. :+
SLI/CF is inderdaad bij nader inzien iets dat je niet moet willen hebben. (Microstuttering, compatibiliteit met games enz.) Daarom laat ik hier de voeding maar bij wat ik nu in het lijstje heb staan.

Erg fijn om te horen dat de stabiliteit wel goed zit met Ryzen! :D
Goed genoeg in ieder geval. RAM is wat twijfelachtig om het ook echt maximaal te laten draaien, maar Asus pushed daar wel hard voor bij de C6H. Mag ook wel voor een €250 kostend bordje. :P
Verder is SLI/CF gewoon heel slecht. Ik was microstuttering ook nog vergeten en dat is helemaal niks. Gewoon even wachten op Vega en dan kijken. Ik vermoed ergens dat die zeer, zeer interessant gaan worden, maar ik wil het niet te veel gaan hypen voor het geval dat. ;)
Damic schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:18:
Trouwens soms komt het voor dat op amazon.fr een r7 1700x voor de prijs van een 1700 staat ;) de mijne praat Frans :| soms wel ambetant :+
Dat zou ik niet doen. Was iemand in het AM4 ervaringentopic die dit deed, kreeg dacht ik een celeron in een Ryzen doosje en Amazon FR gaf niet thuis...
D0gtag schreef op zondag 30 april 2017 @ 19:42:
Waarom zo'n duur mobo? als je in het ryzen ervarings- topic kijkt zie je dat voor OC je eigenlijk min. 4 VRM phases moet hebben,
Hier de lijst, er zijn er genoeg die dat hebben met een B chipset maar dan verlies je inderdaad de SLI/cross mogelijkheid. SLI/crossfire werkt nog steeds op veel plekken niet naar potentie (in games en apps) en je beter geld kan neerleggen voor een betere single kaart. (en alle aanpassingen/verbeteringen die nieuwe architectuur met zich mee brengt).

Over de proc, het is al gemeld door anderen: ik zit zelf ook te kijken voor een workstation en ik ga gewoon voor de 1700 versie want het verschil tussen de 1800x en de 1700 is 100mhz en ze OC'en praktisch even hoog (onder de 4Ghz. En als workstation heb je eigenlijk niet zo'n hoge snelheid nodig maar wel de cores. (althans wat ik met mijn computer doe)
Qua overclocken lijken er drie factoren belangrijk te zijn om toch de 4ghz te halen.
1) Een uitgebreide VRM, dus meer dan vier fasen voor net een beetje meer stabiliteit.
2) Een moederbord met uitgebreide features voor net het beetje extra.
3) Een 1700X of 1800X omdat ze gemiddeld net wat minder voltage gebruiken voor hun clockspeed.

De meerprijs is alleen een paar honderd euro. Wil je dat niet betalen dan inderdaad de 1700 en een leuk B350 bordje. :)

[ Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-04-2017 20:14 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

DaniëlWW2 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:09:

[...]

Qua overclocken lijken er drie factoren belangrijk te zijn om toch de 4ghz te halen.
1) Een uitgebreide VRM, dus meer dan vier fasen voor net een beetje meer stabiliteit.
3) Een 1700X of 1800X omdat ze gemiddeld net wat minder voltage gebruiken voor hun clockspeed.

De meerprijs is alleen een paar honderd euro. Wil je dat niet betalen dan inderdaad de 1700 en een leuk B350 bordje. :)
Die meerprijs voor 4 of 4.1 Ghz vind ik redelijk stevig :P
De duurdere X borden hebben meer de looks dan extra features (tav de goedkopere X versies)
Voor mij hebben leds etc geen meerwaarde maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb een omgebouwde apple powermac g5 als pc kast dus ik laat liever me aluminium custom exterieur zien dan een RGB hypekast. :+
Maar het gaat een beetje om: heb je al die features nodig of niet ik zoek een mobo uit met de features die ik daadwerkelijk ga gebruiken aantal/typen USB poorten en VRM's b.v. aantal m2 sloten (volgens mij zijn er op dit moment nog een versies met twee m2 sloten)
Mijn ideale mobo kost niet meer dan 120€ momenteel.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

D0gtag schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:35:
[...]

Die meerprijs voor 4 of 4.1 Ghz vind ik redelijk stevig :P
De duurdere X borden hebben meer de looks dan extra features (tav de goedkopere X versies)
Voor mij hebben leds etc geen meerwaarde maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb een omgebouwde apple powermac g5 als pc kast dus ik laat liever me aluminium custom exterieur zien dan een RGB hypekast. :+
Het is wel wat meer dan alleen RGB. Heel veel extra chips op een duurder moederbord, extra functies, opties, betere kwaliteit hardware in de meeste gevallen. Alles bij elkaar kan wel degelijk helpen voor een overclock, alleen is het prijs/kwaliteit gezien niet interessant om aan te schaffen.
Maar het gaat een beetje om: heb je al die features nodig of niet ik zoek een mobo uit met de features die ik daadwerkelijk ga gebruiken aantal/typen USB poorten en VRM's b.v. aantal m2 sloten (volgens mij zijn er op dit moment nog een versies met twee m2 sloten)
Mijn ideale mobo kost niet meer dan 120€ momenteel.
Hier zal je toch echt zelf een topic voor moeten openen. Nu ben je dit topic een beetje aan het kapen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

DaniëlWW2 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:39:
[...]

Het is wel wat meer dan alleen RGB. Heel veel extra chips op een duurder moederbord, extra functies, opties, betere kwaliteit hardware in de meeste gevallen. Alles bij elkaar kan wel degelijk helpen voor een overclock, alleen is het prijs/kwaliteit gezien niet interessant om aan te schaffen.

[...]

Hier zal je toch echt zelf een topic voor moeten openen. Nu ben je dit topic een beetje aan het kapen. ;)
Het eerste geef ik je gelijk, inderdaad voor die laatste beetje performance heb je de beste van alles nodig, de keuze moet dan zijn prijs/prestatie verhouding (- je verwachting dus, als hij dat zoekt hoort dat op zijn wens lijst, zo niet: blijven de RGB's alleen over :+ )
Het laatste geef ik je eigenlijk ook gelijk, dit moet geen topic kaap worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:09:
[...]

Ik vind het nog steeds totale overkill maar de klant is koning hé. :+

[...]

Goed genoeg in ieder geval. RAM is wat twijfelachtig om het ook echt maximaal te laten draaien, maar Asus pushed daar wel hard voor bij de C6H. Mag ook wel voor een €250 kostend bordje. :P
Verder is SLI/CF gewoon heel slecht. Ik was microstuttering ook nog vergeten en dat is helemaal niks. Gewoon even wachten op Vega en dan kijken. Ik vermoed ergens dat die zeer, zeer interessant gaan worden, maar ik wil het niet te veel gaan hypen voor het geval dat. ;)

[...]

Dat zou ik niet doen. Was iemand in het AM4 ervaringentopic die dit deed, kreeg dacht ik een celeron in een Ryzen doosje en Amazon FR gaf niet thuis...

[...]

Zoals ik al eerder zie, de mijne praat Frans :+ HA SACREBLUE die had gewoon pech en volgens mij is dat ondertussen opgelost.

Pagina: 1