Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-07 10:53
Ik ga over een paar maandjes op vakantie naar Egypte en ben dan van plan in de rode zee te gaan snorkelen en eventueel een paar duik lessen te nemen (tot 18m).
Nu wil ik liever geen geld uitgeven aan een nieuwe camera geschikt voor onder water maar wil ik mijn telefoon gaan gebruiken incl een speciale waterdichte hoes die tot 30 meter kan.

Enkel hier komt de uitdaging hoe diep kan een telefoon zonder dat hij barst, heb al gevonden dat tot een diepte tot 10 meter er 1 bar extra bijkomt bovenop de 1 bar die je op zeeniveau al hebt.
Hierna is elke 10 meter 1 extra bar dus als ik rond de 18 meter duik zit ik al bijna op 3 bar.

Dit lijkt me niet zo plezierig voor de telefoon en ik wil dus voorkomen dat hij ermee stopt.
Mijn telefoon is een sony experia z3 zonder hoes geschikt tot 1,5m diep voor max 30 min mits alles goed dicht zit en je geen kieren hebt.

Mijn vraag is heeft iemand ervaringen met een telefoon zo diep en wat gebruikt hij/zij hier zelf voor of kan iemand mij meteen al vertellen dat je op bijv 5 meter diepte je telefoon al doei kan zeggen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Andere factor om rekening mee te houden is de kwaliteit vana de foto's op dat soort dieptes. De 18 meter water boven je absorbeert een groot deel van het beschikbare licht. Sowieso alle roodtinten en ook een groot deel van het overige spectrum. De lenzen in telefoons zijn niet bepaald lichtsterk dus eigenlijk niet geschikt in dit soort situaties. Verwacht dus zeer matige kwaliteit foto's die een groen/blauwe waas hebben zonder enige andere kleur.

Het is niet voor niets dat prosumer / DSLRs met onderwaterflitsers de norm zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikelite.com/images/articles/choosing-strobes-for-ikelite-ttl/image-a.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 27-04-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Tot welke diepte zou dan een mobiel nog goede foto's kunnen maken ? moet ik dan rekenen op snorkel diepte dus tussen de 1 en 6m ofz?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Beetje afhankelijk van de kleur van en vervuiling (zoals plankton) in het water. Ik zou zeggen max 5 meter. Indien je de witbalans handmatig kan instellen en/of roodfilter gebruikt kom je nog paar meer dieper.

je zou voor de duiken ook bij de duikschool een onderwatercamera kunnen huren voor een paar duiken. Dan ben je een stuk beter af qua materiaal.

Echter de beste tip die ik je kan geven is de eerste duiken gewoon lekker van het duiken genieten en focussen om het verbeteren van je duikskills.

Fotograferen onderwater is een vak apart waarvoor je en een redelijk tot goede duiker moet zijn om stabiel en stil in water te liggen en een redelijke fotograaf om met de moeilijke omstandigheden onderwater om te gaan.

[ Voor 55% gewijzigd door Sethro op 27-04-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ok dat is dan nog het overwegen waard om het te testen enkel zit je dan op de 10m gaat de telefoon dat nog gewoon leuk vinden of heb je kans dat de glasplaat achter of voor scheurt?
Nu lijkt me 2 bar niet veel maar waar licht de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb voor snorkelen een leuke action-cam aangeschaft van een paar tientjes(50€ iod), werkt perfect.

Het risico nemen dan mijn gsm van 400€ sneuvelt -> nee zeewater en dat soort dieptes...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Daar heb ik ook over na zitten denken een action cam maar dan zit ik met een klein scherm waar ik niet goed genoeg op kan kijken of de foto goed gelukt is.
Het gedeelte zeewater wordt opgevangen door die speciale zak, en mocht er water bijkomen is er niet meteen wat aan de hand aangezien hij theoretisch tegen water moet kunnen.

Daarom de twijfel of dit de beste tussenweg is voor daar of dat ik toch moet gaan sparen voor een echte onderwater camera.
Nadeel is dat ik al wel een goede camera heb (nikon coolpix s9700) maar een setje om hem waterdicht te maken kost al gauw 450 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je op MP geen passende behuizing vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:19:
Kun je op MP geen passende behuizing vinden?
dat wou ik net zeggen, heb ik ook een keer gekocht voor mijn fototoestel, heb er 50 euro voor betaald ipv 250 euro nieuw.

Echter, je moet maar net geluk hebben wat te vinden 2e hands.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 27-04-2017 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:02
Sethro schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:27:
(...)Echter de beste tip die ik je kan geven is de eerste duiken gewoon lekker van het duiken genieten en focussen om het verbeteren van je duikskills.

Fotograferen onderwater is een vak apart waarvoor je en een redelijk tot goede duiker moet zijn om stabiel en stil in water te liggen en een redelijke fotograaf om met de moeilijke omstandigheden onderwater om te gaan.
Dit is wat mij betreft het enige juiste antwoord voor wat het duiken betreft. En een goede duikinstructeur zal je niet eens toestaan om onder water te gaan fotograferen tijdens je eerste duiklessen. Je hebt je handen vol aan het beheersen van je techniek en het bedienen van je uitrusting. En als je dat fout doet, ga je dood.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ok begrijpelijk dat een camera extra obstakel is bij duiken, dan keer ik me tot enkel gebruik tijdens snorkelen en dan zit je op enkele meters.
Dat lijkt mij een veilige diepte voor de telefoon mits het hoesje goed dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 10:37
Al eens zo'n hoesje gebruikt onderwater? Ik wel, veel succes met het maken van goede foto's.. Zie eerst je telefoon maar eens te unlocken. Het touchscreen werkt echt niet fijn onderwater. Onderwater heb je een camera nodig met fysieke knoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Disclaimer: ik zit zelf in de skydive wereld, niet in de duikwereld. Maar bij ons is het, als newbies met een camera aan komen zetten: "Ja hoor, dat mag! Zodra je 200+ skydives hebt en je B-brevet." Oh...

Is er bij duiken niet net zoiets? Camera's kill, namelijk.

De afleiding is niet te onderschatten. Verder kan er nog e.e.a. aan blijven hangen dat levert af en toe (serieuze) problemen op, maar afleiding is het grootste probleem. Echt de gekste dingen, al je procedures vergeten/vertikken omdat je met die camera bezig bent of hem niet wil afwerpen als dat nodig is, zelfs 1 Darwin kandidaat die vol tegen een hek aanvloog omdat "ie zijn schaduw aan het filmen was".

Sowieso staat youtube vol met beroerde first-person skydive filmpjes van beginners. De beste manier om fatsoenlijke foto's/video te krijgen is om iemand anders -met ervaring uiteraard- dat te laten doen. Je instructeur (go-pro oid), of zelfs een extern iemand meenemen met een DSLR of andere goede camera. Kost je wat maar dan krijg je ook echt goed materiaal terug.

Ook een leuke: mensen die wel met een camera gaan springen maar er geen/amper verstand van hebben. Zorg dat je je camera heel goed kent, in allerlei situaties, zodat je niet op een moment dat het eigenlijk niet kan met instellingen aan het prutsen bent of per ongeluk verkeerde instellingen gebruikt. RTFM, en schiet gewoon op de grond eens in allerlei omstandigheden, probeer de settings uit bv wat te doen bij weinig licht, bij snelle onderwerpen, welke beeldhoek, camera rechthouden, zonder shake, enz. Dat levert je uiteindelijk alleen maar betere beelden op op momenten dat het TELT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:56
franssnarf schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:42:
Daar heb ik ook over na zitten denken een action cam maar dan zit ik met een klein scherm waar ik niet goed genoeg op kan kijken of de foto goed gelukt is.
Het gedeelte zeewater wordt opgevangen door die speciale zak, en mocht er water bijkomen is er niet meteen wat aan de hand aangezien hij theoretisch tegen water moet kunnen.

Daarom de twijfel of dit de beste tussenweg is voor daar of dat ik toch moet gaan sparen voor een echte onderwater camera.
Nadeel is dat ik al wel een goede camera heb (nikon coolpix s9700) maar een setje om hem waterdicht te maken kost al gauw 450 dollar.
Onder water ga je ook niet kijken als je een goeie foto hebt... Ik heb een Gitup action cam gekocht en onder water kijk je zelf goed rond (duik om te genieten, niet voor de foto's). Ondertussen neem je wat foto's, er zal wel iets goed tussen zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
Ok mijn verwachtingen zijn dus eigenlijk te hoog gesteld als ik ga snorkelen haha.
Jullie hebben idd ook gelijk als je bezig bent Let je niet echt op met Is ie wel goed maar eerder met woow wat Is die vis mooi.
Maar die gitup action cam en soortgelijke van een paar tientjes leveren wel goed resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb ook zo'n zakje tot 60 meter, maar inderdaad, het touchcreen werkt dan van geen meter meer. Leuk om je telefoon in een boot mee te nemen (kano, kajak), maar niet om mee te duiken.
franssnarf schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 07:22:
Ok mijn verwachtingen zijn dus eigenlijk te hoog gesteld als ik ga snorkelen haha.
Dat hangt er helemaal vanaf hoe gevorderd je bent. Ik ben zelf er ervaren in snorkelen en ga volgend jaar mijn 1* doen. Ik had dat dit jaar ook mogen doen, maar ik neem dat extra jaartje ervaring graag.
Jullie hebben idd ook gelijk als je bezig bent.
Dat kan ik bevestigen. Ik ben get ook helemaal mee eens, niet gelijk fotografen/filmen bij je eerste duik. Desnoods iets dat vast zit en altijd filmt, zodat je dus je handen niet nodig hebt. Je hebt gewoon veel procedures en je moet altijd op elkaar letten. Ik weet niet of je al eerder hebt gedoken. Er zijn sowieso een paar standaard tips. (Laat maar weten of je ze wilt horen, sommige klinken een beetje gek >:) )...
Let je niet echt op met Is ie wel goed maar eerder met woow wat Is die vis mooi.
Maar die gitup action cam en soortgelijke van een paar tientjes leveren wel goed resultaat?
Ik vind zelf dat de prijs/kwaliteitsverhouding erg hoog is van die dingen. Ik zal eens wat opzoeken voor je. Ik ga in de zomer naar Z. Frankrijk en daar gaan we snorkelen. Dan neem ik ook mijn actie cam mee van €50.

[ Voor 10% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-04-2017 08:09 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Zal ik het plan maar in het water gooien dan?

Je touch screen werkt niet onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

jeroen3 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:10:
Zal ik het plan maar in het water gooien dan?

Je touch screen werkt niet onder water.
Fijn om te horen dat het niet aan mijn telefoon ligt. Haha :) ;)

@franssnarf
Maar je wilt ook niet met een kwetsbare telefoon gaan zwemmen. Dat ding gaat te snel stuk bij een stootje. Zeker als je niet goed kan trimmen. Kan je bij ondiepe stuk wel de bodem raken.
* T.Kreeftmeijer heeft alleen nog zwembad ervaring, dus hoe dat van hierboven in buitenwater is weet ik niet, maar in het zwembad gaat het wel zo. je wilt niet dat je telefoon geplet wordt. Een echte camera kan daar veel beter tegen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Duiken en snorkelen, zeker als beginner, met een camera werkt niet. Die mooie vis heb je niet goed bekeken omdat je een foto wilde maken, maar staat er niet goed op omdat je onder water niet goed kan "richten".
Leuk gezwommen, niets gezien...
Naast het genoemde feit dat je met duiken alle aandacht nodig hebt bij het duiken zelf, je zal niet de eerste zijn die het niet (100%) overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:08
Ik heb alleen zwembad duikervaring en ik sluit me aan bij de rest. Don't
Zeker de eerste lessen ben je compleet bezig met je uitrusting en het duiken.
Ik weet nog dat ik op mijn eerste les eerst mijn reflex om mijn adem in te houden af moest leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:22
Koop iets go-pro achtig, en hang dat ergens aan je hoofd, maar dan enkel tijdens het snorkelen.
Je zet die aan als je begint, en stopt als je uit het water komt. Dan heb je ook beelden.

Vergeet het om met 50-100€ materiaal van die prachtige vissenfoto's te maken in close up, daar heb je duur materiaal en veel ervaring voor nodig.

Snorkelen doe je aan de oppervlakt en je gaat zelden dieper dan 2m. Dat kan je misschien met zo'n zakje van 10€ ook eens proberen.

Je eerste duiken met perslucht vereisen andere vaardigheden en een pak concentratie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
Het gedeelte duiken met camera heb ik al laten varen, het gedeelte snorkelen tot enkele meters (gewoon tijdens het zwemmen) ben ik nog aan het kijken of een simpele action cam iets Is.
Had verwacht dat zon speciale zak wel zou werken onder water aangezien ze dit wel vermelden.
De telefoon zelf gaat niet zo het water in iniedergeval zoals in het filmpje van pilatus voorkwam.
Qua snorkelen heb ik al wel enkele jaren ervaring in diverse wateren en dan maak ik gebruik van een simpele bril met zon klein snorkeltje eraan.
Qua adem inhouden Is als ik mij ontspan ongeveer 50 sec dat Is te doen op een paar meter diepte.

Het hotel waar we heen gaan heeft voor de deur een baai met daarin een rif wat volgens meerdere mensen beschreven wordt alsof je een aquarium instapt.
Daarom was mijn idee beetje ronddobberen en als er een mooi moment Is een paar fotos maken.

Qua duiken wordt er daar ook het een en ander aangeboden enkel weet ik nog niet zeker of ik dit echt ga doen gezien de tijd die we er zijn. (ongeveer 11 dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

hackerhater schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:23:
Ik heb alleen zwembad duikervaring en ik sluit me aan bij de rest. Don't
Zeker de eerste lessen ben je compleet bezig met je uitrusting en het duiken.
Ik weet nog dat ik op mijn eerste les eerst mijn reflex om mijn adem in te houden af moest leren!
Haha, daar had ik dan weer geen last van (denk ik). Dat is al weer in 2010. Maar toch, je bent gewoon veel lessen bezig met je uitrusting. En door al het gehannes met een camera zijn de vissen weg. Dat vergt, waarschijnlijk, veel ervaring.
franssnarf schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:30:
Het gedeelte duiken met camera heb ik al laten varen, het gedeelte snorkelen tot enkele meters (gewoon tijdens het zwemmen) ben ik nog aan het kijken of een simpele action cam iets Is.
Had verwacht dat zon speciale zak wel zou werken onder water aangezien ze dit wel vermelden.
De telefoon zelf gaat niet zo het water in iniedergeval zoals in het filmpje van pilatus voorkwam.
Qua snorkelen heb ik al wel enkele jaren ervaring in diverse wateren en dan maak ik gebruik van een simpele bril met zon klein snorkeltje eraan.
Tja, wat is een simpele bril? Ik hoop een met veiligheidsglas en een aparte neusplek. Als je geen last van beslagen brillen hebt gehad, zal je wel een goede hebben.
Qua adem inhouden Is als ik mij ontspan ongeveer 50 sec dat Is te doen op een paar meter diepte.
Dat is mooi. Als je dan ook nog zonder gespetter kan zwemmen zou je best wat kunnen zien.
Het hotel waar we heen gaan heeft voor de deur een baai met daarin een rif wat volgens meerdere mensen beschreven wordt alsof je een aquarium instapt.
Daarom was mijn idee beetje ronddobberen en als er een mooi moment Is een paar fotos maken.

Qua duiken wordt er daar ook het een en ander aangeboden enkel weet ik nog niet zeker of ik dit echt ga doen gezien de tijd die we er zijn. (ongeveer 11 dagen)
Dus wat je moet bepalen is of je het waard vind om een echte camera te kopen. Een telefoonhoesje is leuk voor "op water", maar in water geen doen.
Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:30:
Koop iets go-pro achtig, en hang dat ergens aan je hoofd, maar dan enkel tijdens het snorkelen.
Je zet die aan als je begint, en stopt als je uit het water komt. Dan heb je ook beelden.

Vergeet het om met 50-100€ materiaal van die prachtige vissenfoto's te maken in close up, daar heb je duur materiaal en veel ervaring voor nodig.
Natuurlijk zijn go pro achtige cams beter. Maar als @franssnarf een paar foto's wilt maken en daar niet veel aan uit wilt geven kan je ook prima af met iets goedkopers. Ik moet wel zeggen dat filmen bij de goedkope dingen vaak beter gaat dan foto's maken. Het ziet er dan mooier uit, vind ik. Je hebt een go pro al voor 170 euro, pricewatch: GoPro Hero+ Grijs. Het is maar wat je er aan uit wilt geven.
Snorkelen doe je aan de oppervlakt en je gaat zelden dieper dan 2m. Dat kan je misschien met zo'n zakje van 10€ ook eens proberen.
Maar ook binnen die diepte zal het touchscreen niet meer werken, dus of je nou 1 of 10 meter diep bent. Je telefoon is niet meer te bedienen, ook al blijft hij heel.
Je eerste duiken met perslucht vereisen andere vaardigheden en een pak concentratie.
Als ik er nu op terug kijk, na mijn vele zwembadduiken (al 4 jaar ongeveer elke maand), merk ik wel hoe vanzelf dingen gaan. Denk aan uitblazen bij het naar boven gaan, op elkaar letten, trimmen. Al dat soort dingen worden vanzelf gewoon. De eerste keren wil je ook niet bezig zijn met dingen meer dan dat. Dat levert dan alleen maar gevaarlijke situaties op.

Hier een paar filmpjes van mij:
[Video: https://familiekreeftmeijer.nl/share.cgi?ssid=0Y9RqTP&ep=&fid=0Y9RqTP&open=normal]
Dit was op vakantie, gemaakt met een action cam van de lokale winkel. Waarschijnlijk een 5000W.
En dit is het echte werk:
[Video: https://familiekreeftmeijer.nl/share.cgi?ssid=0jpYP7V&ep=&fid=0jpYP7V&open=normal]
Gemaakt in het zwembad (duh) met een product: Rollei Bullet Youngstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
De bril Is eentje met gehard glas/plastic en slaat niet tot nauwelijks aan en heeft een eigen aparte neusstuk.
Als ik duik/snorkel/zwem doe ik dat met zo min mogelijk spetter bewegingen.

Het beste Is dus eigenlijk een action cam van paar tientjes of een als uiterste een go pro hero+ en alles ertussen.

De optie telefoon aanlaten staan (schermbeveiliging enz uit) en dan op de camera knop duwen (is camera starten en foto nemen)terwijl hij in een zak zit werkt eigenlijk ook niet efficiënt volgens jullie.

Heb de optie handschoen modus in de telefoon waardoor hij gevoeliger wordt maar met zon zak zal dus dit ook niet gaan werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
het klinkt misschien braaf, maar ik zou als ik jou was tijdens de lessen goed opletten en je niet laten afleiden door camera's of je telefoon. Mocht het zo zijn dat je begeleide duiken gaat doen, dan nog zou ik de eerste keren gewoon genieten en niet bezig zijn met camera's.

Ik ben PADI OWSI duikinstructeur en ik zie beginnende duikers altijd deze fout maken. Zij focussen op de camera en niet op de duik. Dat is jammer, want het leidt tot jo-jo-duiken (omhoog-omlaag-omhoog) en dat is nu net iets wat je niet wilt. Verder is het vervelend voor je eventuele buddy, want je bent niet met veiligheid bezig, maar met je zelf en uiteindelijk geniet je niet van je duik, want je wilt die vis vastleggen.

Als je toch iets wilt filmen neem dan een action-cameraatje en niet je telefoon. Als er iets gebeurt met je telefoon tijdens het duiken, ben je meteen niet meer bereikbaar en ben je alles eventueel kwijt.

Nogmaals, supergaaf dat je gaat duiken. Maar focus eerst op het duiken, de ademhaling, de techniek, de limieten en als je dan vaker gedoken hebt, kan je altijd nog die vissen voor de camera halen.

Emos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:55

skoozie

SCSI

Over het foto's maken onder water, vorig jaar op vakantie met een Samsung S5 de griekse zee in gesprongen en wat foto's zowel boven als onder water (minder dan 1m diep) gemaakt. Doormiddel van de volume knoppen kon ik onderwater alsnog afdrukken. de troebelheid zorde er voor dat ik niet meer dan 1.5 meter weg kon kijken. Dit was zonder plasticzak en de wetendheid dat mijn gsm bijna 2 jaar oud was en ik een reisverzekering heb :)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ok even samengevat:
Duiken no go met camera als je geen ervaring hebt.
Snorkelen met telefoon tot 1m Is te overwegen indien telefoon na vakantie vervangen wordt of telefoon kapot mag.
Snorkelen met telefoon tot 5m in zak Is te overwegen enkel resultaat Is niet te zeggen.
Snorkelen met een action cam/go pro is beste oplossing en als het voor 1 á 2 vakanties is better een goedkope van paar tientjes.
Snorkelen met eventueel een echte onderwatercamera zoals een nikon aw130 Is enkel makkelijk als ik meer ga snorkelen.
Snorkelen met huidige camera een nikon coolpix s9100 kan mits ik berijd ben een dure behuizing hiervoor te kopen.
Mocht ik later meer gaan duiken eventueel overwegen om echte go pro aan te gaan schaffen.

En aan de hand van het filmpje van pilatus zou een telefoon theoretisch het tot 30m moeten halen mits hij in een zak zit of een speciale body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dragon2 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 23:02:
Disclaimer: ik zit zelf in de skydive wereld, niet in de duikwereld. Maar bij ons is het, als newbies met een camera aan komen zetten: "Ja hoor, dat mag! Zodra je 200+ skydives hebt en je B-brevet." Oh...

Is er bij duiken niet net zoiets? Camera's kill, namelijk.
Ik zou de eerste duiken, zoals TS nu ook zelf schrijft, niet met een camera bezig houden, dan ben je meer bezig met je diepte controleren en zelf rondkijken. En je blijft het genoemde probleem van witbalans houden.

Maar wat ik aanneem dat het grote verschil is tussen skydiven en duiken: Skydiven gaat wat sneller. Bij duiken doe je vooral rustig aan, en zodra je maar een beetje door hebt hoe je je diepte controleert, en bij voorkeur als je ergens duikt waar je gewoon bijvoorbeeld in de buurt van de bodem bent, zodat je duidelijk visuele referentie hebt dat je inderdaad stabiel bent, dan lijkt mij een camera niet zo'n groot probleem bij duiken, zeker niet iets waar je eerst 200+ duiken gedaan moet hebben ;).

Maar dat is dan inderdaad wel nadat je goed je diepte kan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:11
@TS: De waterdichtheid is gebaseerd op Zoet water.
Zout water is niet gedekt en wordt ook uitgelegd op de productpagina van Sony ;)

Gloor gaat soms al mis, zie Z1C topic voor ervaringen.

Wat anderen al aangeven: goedkope go-pro zoeken en daarmee verder gaan.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:27
Sissors schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:33:
[...]

Ik zou de eerste duiken, zoals TS nu ook zelf schrijft, niet met een camera bezig houden, dan ben je meer bezig met je diepte controleren en zelf rondkijken. En je blijft het genoemde probleem van witbalans houden.

Maar wat ik aanneem dat het grote verschil is tussen skydiven en duiken: Skydiven gaat wat sneller. Bij duiken doe je vooral rustig aan, en zodra je maar een beetje door hebt hoe je je diepte controleert, en bij voorkeur als je ergens duikt waar je gewoon bijvoorbeeld in de buurt van de bodem bent, zodat je duidelijk visuele referentie hebt dat je inderdaad stabiel bent, dan lijkt mij een camera niet zo'n groot probleem bij duiken, zeker niet iets waar je eerst 200+ duiken gedaan moet hebben ;).

Maar dat is dan inderdaad wel nadat je goed je diepte kan controleren.
Klopt, maar ik heb zien gebeuren dat mensen door de weinige ervaring te veel afgeleid worden door de camera, en juist op het moment dat je aandacht nodig is (een overvarende plezierjacht) opeens omhoog afdrijven richting de schroef van de boot, en dat alles voor de perfecte foto. In principe zaten we diep genoeg dat die boot geen problemen op moest leveren, maar op zo'n moment hou je toch even je hart vast.
:X

Vaak als je een begeleide duik doet neemt de instructeur/begeleider ook een camera mee voor wat leuke onderwater foto's.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 00:30
Ik gok zo als je teminste een goede duikschool zoekt dat je niet eens de kans (mag) krijgen een telefoon/action cam mee te nemen tijdens je duikles.
Dat zou naar mijn gevoel het zelfde zijn als auto rijles nemen en even je telefoon koppelen met de handsfree kit in de lesauto en vrolijk je vriendin bellen tijdens de les :+

Je neemt les om iets te leren dat fotograveren stel je maar uit tot je zelfstandig kunt duiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

rc5proxy schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:20:
Ik gok zo als je teminste een goede duikschool zoekt dat je niet eens de kans (mag) krijgen een telefoon/action cam mee te nemen tijdens je duikles.
Dat zou naar mijn gevoel het zelfde zijn als auto rijles nemen en even je telefoon koppelen met de handsfree kit in de lesauto en vrolijk je vriendin bellen tijdens de les :+
Dat den ik ook, zeker de eerste keer.
Je neemt les om iets te leren dat fotograveren stel je maar uit tot je zelfstandig kunt duiken >:)
Of dat je onderwaterfotografie gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-07 11:48
franssnarf schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:15:

Enkel hier komt de uitdaging hoe diep kan een telefoon zonder dat hij barst, heb al gevonden dat tot een diepte tot 10 meter er 1 bar extra bijkomt bovenop de 1 bar die je op zeeniveau al hebt.
Hierna is elke 10 meter 1 extra bar dus als ik rond de 18 meter duik zit ik al bijna op 3 bar.
Ik heb vroeger niet heel erg goed opgelet tijdens de lessen natuurkunde, maar volgens mij zit het zo.
Je stop je telefoon in het hoesje waneer je boven water bent. De druk in het hoesje en buiten het hoesje is dan gelijk, laten we zeggen 1 bar.
Dan ga je onder water. De druk buiten het hoesje stijgt dan naarmate je dieper gaat. Echter de druk in het hoesje blijft gewoon 1 bar, ervan uitgaande dat het hoesje luchtdicht is. De druk op het scherm van je telefoon blijft dus ook 1 bar.
De vraag is dus niet direct of je telefoon het houdt, maar of het hoesje het houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:07:
[...]

Ik heb vroeger niet heel erg goed opgelet tijdens de lessen natuurkunde.
Klopt, ik zou de boeken nog eens openslaan als ik jou was ;)

Het feit is dat het op zich niet zo'n hoge druk is voor het materiaal waar de telefoon van gemaakt is.

Neem je een (frisdrank) fles lucht met de opening open mee naar beneden, dan zal deze op 10 meter diepte voor de helft uit water bestaan. De lucht is samengedrukt tot het volume van de helft van de fles.

Doe je de fles dicht zal deze samengedrukt worden door het drukverschil, (1 bar in de fles, 2 bar buiten de fles).

Leuk filmpje: YouTube: Freediving with balloons (Weird Science Experiment 4)

Gelukkig bestaat het menselijk lichaam voor 90% uit water wat zich niet zo makkelijk laat samendrukken. Maar er is een reden waarom je je adem als je met flessen lucht duikt niet in mag houden. Je krijgt namelijk de lucht met omgevingsdruk toegediend. Dit betekend dat je op 10m diepte 2x zoveel lucht (maar hetzelfde volume) krijgt als aan de oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Het hoesje zou tot 30 meter moeten kunnen dat zou betekenen dat er 4 bar van buitenaf opstaat.
Het hoesje zelf is nagenoeg luchtledig en hij zit strak om de telefoon heen de druk van buitenaf is dus 3x hoger dan normaal.(
1 bar zee niveau 10 meter is 2 bar 20 meter is 3 bar enz.
Mij lijkt me 4 bar op een scherm niet echt lekker maar dat is allemaal al vervallen intussen.
Zit te kijken nu naar een Sony HDR-AS50B incl onderwater behuizing heeft dan wel geen scherm maar kan via wifi aan mijn telefoon gekoppeld worden is veel specs voor mooi prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
franssnarf schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:16:
Het hoesje zou tot 30 meter moeten kunnen dat zou betekenen dat er 4 bar van buitenaf opstaat.
Het hoesje zelf is nagenoeg luchtledig en hij zit strak om de telefoon heen de druk van buitenaf is dus 3x hoger dan normaal.(
1 bar zee niveau 10 meter is 2 bar 20 meter is 3 bar enz.
Mij lijkt me 4 bar op een scherm niet echt lekker maar dat is allemaal al vervallen intussen.
Zit te kijken nu naar een Sony HDR-AS50B incl onderwater behuizing heeft dan wel geen scherm maar kan via wifi aan mijn telefoon gekoppeld worden is veel specs voor mooi prijsje.
Je vergeet dat die 4 bar niet aan 1 kant, maar aan alle kanten van het scherm staat ;)

Als hier aan de oppervlakte die 1 bar aan een kant zou weghalen zal het scherm ook barsten. 1 bar = +/- 1KG per cm/2.

Ik heb zelf deze camera: pricewatch: Nikon Coolpix AW130 Zwart
Niet alleen leuk voor duiken (tot beperkte diepte) maar ook voor foto's op, in en rond het water of als je een hele stoffige quad rit maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 28-04-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
LordSinclair schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:20:
[...]

Je vergeet dat die 4 bar niet aan 1 kant, maar aan alle kanten van het scherm staat ;)

Als hier aan de oppervlakte die 1 bar aan een kant zou weghalen zal het scherm ook barsten. 1 bar = +/- 1KG per cm/2.

Ik heb zelf deze camera: pricewatch: Nikon Coolpix AW130 Blauw
Niet alleen leuk voor duiken (tot beperkte diepte) maar ook voor foto's op, in en rond het water of als je een hele stoffige quad rit maakt.
Heb ook zitten kijken naar die nikon maar aangezien ik zelf al een coolpix s9100 heb vond ik dat zonde, ga nu kijken naar de Sony HDR-AS50B die kan ik dan ook gebruiken bij mijn andere hobby luchtballonvaren.
Doormiddel van koppeling aan de telefoon is dit handiger en qua prijs ook goed te doen kost even veel als een go pro hero+ en ben iets meer fan van sony :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-07 23:04

blaatschaaap

schaap

D_Jeff schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:44:
@TS: De waterdichtheid is gebaseerd op Zoet water.
Zout water is niet gedekt en wordt ook uitgelegd op de productpagina van Sony ;)

Gloor gaat soms al mis, zie Z1C topic voor ervaringen.

Wat anderen al aangeven: goedkope go-pro zoeken en daarmee verder gaan.
Dit kan ik bevestigen. Bovendien heb je kans dat als je Sony telefoon al wat gebruikersslijtage heeft (het klepje waar je USB aansluiting achterzit bijvoorbeeld) hij niet meer waterdicht is.

Zo heb ik een Z3 gesloopt door hem alleen even door een voetenbadje heen te halen "kijk, mijn telefoon is waterdicht :+ ". Daarna was het vrij snel einde verhaal voor mijn Z3.

Uit een nieuwsbericht op tweakers uit 2015: https://tweakers.net/nieu...r-water-te-gebruiken.html

"Volgens het ip68-certificaat, waar de laatste generatie Xperia-toestellen over beschikt, moeten apparaten bestand zijn tegen een onderdompeling dieper dan een meter. Sony's Xperia's moeten 1,5 meter diep in zoet water gedurende een periode van een halfuur overleven om het certificaat te krijgen, maar bij de uitleg van Sony staat dat de toestellen 'voorzichtig' in het water gelegd zijn. Sony benadrukt dat de ip-certificering bij laboratoriumomstandigheden in stand-by-modus is behaald. Onduidelijk is daarmee geworden welk gebruik in combinatie met water nu wel en welk niet mogelijk is met de toestellen."

Als je de telefoon in het water gooit, of hem als een soort peddel gebruikt om indruk maken op je vrienden :p komen er geloof ik andere krachten op de behuizing te staan waardoor water alsnog naar binnen kan lopen, bind me er niet op vast, zoiets meende ik te hebben begrepen :)

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-07 11:48
LordSinclair schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:14:
[...]

Klopt, ik zou de boeken nog eens openslaan als ik jou was ;)
Helaas, die boeken heb ik allang niet meer :-)
Het feit is dat het op zich niet zo'n hoge druk is voor het materiaal waar de telefoon van gemaakt is.

Neem je een (frisdrank) fles lucht met de opening open mee naar beneden, dan zal deze op 10 meter diepte voor de helft uit water bestaan. De lucht is samengedrukt tot het volume van de helft van de fles.
Klopt. Die fles is niet dicht. Daardoor zal de druk in de fles stijgen met de omgevingsdruk.
Doe je de fles dicht zal deze samengedrukt worden door het drukverschil, (1 bar in de fles, 2 bar buiten de fles).
Klopt. Maar stel je telefoon zit in de fles. Wordt je telefoon dan samengedrukt? De druk in de fles is nl. nog steeds 1 bar?
Leuk filmpje: YouTube: Freediving with balloons (Weird Science Experiment 4)

Gelukkig bestaat het menselijk lichaam voor 90% uit water wat zich niet zo makkelijk laat samendrukken. Maar er is een reden waarom je je adem als je met flessen lucht duikt niet in mag houden. Je krijgt namelijk de lucht met omgevingsdruk toegediend. Dit betekend dat je op 10m diepte 2x zoveel lucht (maar hetzelfde volume) krijgt als aan de oppervlakte.
Klopt. En wat gebeurt er met de lucht in je longen als je de lucht aan de oppervlakte hebt ingeademd, vervolgens naar 100 meter duikt en als een speer weer naar de opervlakte gaat? Volume blijft gelijk en druk blijft gelijk toch?

TS vroeg zich af wat er met je telefoon gebeurt als deze wordt blootgesteld aan een druk van 2 of 3 bar. Mijn reactie was dat je telefoon niet wordt blootgesteld aan die 2 of 3 bar, maar dat de druk waaraan de telefoon wordt blootgesteld 1 bar is en blijft.
Het hoesje wordt wel blootgesteld aan 2 of 3 bar. Als het hoesje daar niet tegen bestand is, dan zal je telefoon ook het loodje leggen. Als het 'hoesje' een drukbestendige doos is, dan is je telefoon veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Zou gaan om deze zak: https://www.reisartikelen...iphone-smartphone-3-stuks

Beweren tot 60m te kunnen alleen betwijfelde ik de sluiting al en of een telefoon dat aan kon.
Hoesje is niks meer dan wat plastic en als je hem vrijwel luchtledig maakt dan is de druk van buitenaf direct op het scherm lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:58:

Klopt. Maar stel je telefoon zit in de fles. Wordt je telefoon dan samengedrukt? De druk in de fles is nl. nog steeds 1 bar?
Tot de fles zo ver wordt samengedrukt dat de telefoon in de verdrukking komt, dat staat via de fles gelijk de omgevingsdruk op de telefoon.
Klopt. En wat gebeurt er met de lucht in je longen als je de lucht aan de oppervlakte hebt ingeademd, vervolgens naar 100 meter duikt en als een speer weer naar de opervlakte gaat? Volume blijft gelijk en druk blijft gelijk toch?
Klopt, maar tijdens de duik zal je borstkast ingedrukt worden omdat de druk aan binnenkant lager is, ook zullen je longen kleiner worden.

TS vroeg zich af wat er met je telefoon gebeurt als deze wordt blootgesteld aan een druk van 2 of 3 bar. Mijn reactie was dat je telefoon niet wordt blootgesteld aan die 2 of 3 bar, maar dat de druk waaraan de telefoon wordt blootgesteld 1 bar is en blijft.
Het hoesje wordt wel blootgesteld aan 2 of 3 bar. Als het hoesje daar niet tegen bestand is, dan zal je telefoon ook het loodje leggen. Als het 'hoesje' een drukbestendige doos is, dan is je telefoon veilig.
Ligt er dus aan hoe stevig het hoesje is of deze alle omgevingsdruk opvangt of als het een slap hoesje is zal indeuken waardoor de druk op de telefoon komt te staan.

Een plastic zakje zal dus niet zo veel uithalen tegen de omgevingsdruk. Het houdt hooguit het water buiten (zolang het zakje het drukverschil aankan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als je boven (1 bar) inademt en dan naar beneden gaat, blijft de massa van de lucht gelijk. Alleen het volume neemt af, hierdoor is er simpelweg minder plek gebruikt, die plek is er grotendeels nog wel. Bij het naar boven gaan neem het volume toe, maar ook de plek in het lichaam. Als je beneden inademt, dan is is er dus evenveel massa als als boven naar binnen, maar dan wordt wel alle plek gebruikt die er is. Bij het stijgen zal de lucht uitzetten, maar dan kan niet. Dus heb je last van decompressieziektes, zoals een klaplong. Daarom altijd langzaam uitademen bij het naar boven gaan en niet te snel naar boven gaan. Ik dacht 6 meter per minuut. In ieder geval 1 meter per 6 secondes (21, 22, 23, ...).
franssnarf schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:03:

Beweren tot 60m te kunnen alleen betwijfelde ik de sluiting al en of een telefoon dat aan kon.
Hoesje is niks meer dan wat plastic en als je hem vrijwel luchtledig maakt dan is de druk van buitenaf direct op het scherm lijkt mij.
Ik heb zelf deze: http://www.scubaworld.nl/...ctioneel-waterdicht-tasje

[ Voor 20% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-04-2017 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11
franssnarf schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:03:

Ik ben duiker en snorkelaar; die hoesjes zijn geen ene flikker waard! Seal is ernstig gevoelig voor deeltjes... Stofje ertussen en vergeet je seal maar! Als je wil fotograferen koop dan de sony die je aangeeft (ik heb de as30v), olympus tg-4 of Nikon 130AW.

Wat betreft duiken sluit ik me volledig aan bij de rest! Ik schafte mijn camera pas aan nadat ik een duik of 10 had gedaan, en dat is imho al eigenlijk te snel!

Leer eerst fatsoenlijk duiken en goed drijfvermogen, luchtverbruik, ga dan eens met een camera proberen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:08
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:18:
Dus heb je last van decompressieziektes, zoals een klaplong. Daarom altijd langzaam uitademen bij het naar boven gaan en niet te snel naar boven gaan. Ik dacht 6 meter per minuut. In ieder geval 1 meter per 6 secondes (21, 22, 23, ...).
Inderdaad.
Dat is ook de reden waarom professionele duikers dat ook alleen doen in noodsituaties.
Denk aan falende zuurstoftanks en zo.
En dan worden ze direct in een drukcabine gezet om ze het leven te redden.

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 28-04-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 20:12

Zeror

Ik Henk 'm!

Ook weleens gedacht aan onderwater wegwerpcamera's? Misschien dat dat nog iets kan zijn. Voordeel is dat ze goedkoop zijn, nadeel is dat er niet heel veel foto's mee kunt maken. Maar misschien is het genoeg??

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Paganstars schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:21:
[...]

Ik ben duiker en snorkelaar; die hoesjes zijn geen ene flikker waard! Seal is ernstig gevoelig voor deeltjes... Stofje ertussen en vergeet je seal maar! Als je wil fotograferen koop dan de sony die je aangeeft (ik heb de as30v), olympus tg-4 of Nikon 130AW.

Wat betreft duiken sluit ik me volledig aan bij de rest! Ik schafte mijn camera pas aan nadat ik een duik of 10 had gedaan, en dat is imho al eigenlijk te snel!

Leer eerst fatsoenlijk duiken en goed drijfvermogen, luchtverbruik, ga dan eens met een camera proberen!
Hoe bevalt die Sony?

En ik zal te denken aan goedkoop wegwerpding maar toen bedacht ik me als ik vaker dit gandoen of mijn andere hobby ga filmen Is Zoeits handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
voor snorkelen prima! hoewel ik mij er op betrap dat ik toch vaker mijn TG-4 gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ok en ook last van het geluid als hij in de behuizing zit of heb je de life hack toegepast doormiddel van stuk foam weg te halen?
En die tg-4 heb ik ook voorbij zien komen leek me leuk enkel duur.
Heb besloten om voor een action cam zoals die sony te gaan mede omdat we ook dagjes weggaan dan is het leuk om hem op een selfie stock te zetten en te filmen.
Daarnaast natuurlijk het snorkelen waar ik hem voor wil gebruiken en ik doe aan luchtballon varen (althans het grond gedeelte en soms mee) daar kan ik hem mooi voor gebruiken voor filmpjes enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik moet nog eens een keer de diepzee owh kopen, maar geen prio omdat ik al de TG-4 me owh heb.

Filmpje met de AS30V max diepte -1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

hackerhater schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:21:
[...]

Inderdaad.
Dat is ook de reden waarom professionele duikers dat ook alleen doen in noodsituaties.
Denk aan falende zuurstoftanks en zo.
En dan worden ze direct in een drukcabine gezet om ze het leven te redden.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. Ik heb bij een presentatie van een beroepsduiker op school gehoord dat ze heel snel opgetakeld worden en dan direct uitgekleed worden. Daar na gaan ze binnen enkele minuten na stijgen in een drukcabine voor 6 uur of langer. Ook bij het redden (sportduiken) moeten we langzaam naar boven en met twee sets kan je er altijd voor zorgen dat er genoeg lucht is.
Genoeg hierover, de rest mag ik het duiktopic dat hier ergens rondzwerft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ziet er goed uit mooi beeld en je hoort ook nog redelijk geluid eruit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zeror schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:22:
Ook weleens gedacht aan onderwater wegwerpcamera's? Misschien dat dat nog iets kan zijn. Voordeel is dat ze goedkoop zijn, nadeel is dat er niet heel veel foto's mee kunt maken. Maar misschien is het genoeg??
Echt zinloze tijdsverpilling die dingen. Ik heb ze weleens gebruikt, maar conclusie daarvan is echt: Doe het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 20:12

Zeror

Ik Henk 'm!

Sissors schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:36:
[...]

Echt zinloze tijdsverpilling die dingen. Ik heb ze weleens gebruikt, maar conclusie daarvan is echt: Doe het niet.
Voor een eerste ervaring/probeersel met onderwater fotografie is het prima.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:56
franssnarf schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 07:22:
Jullie hebben idd ook gelijk als je bezig bent Let je niet echt op met Is ie wel goed maar eerder met woow wat Is die vis mooi.
Na een avondje YouTube besloot ik voor mij van wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zeror schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:41:
[...]

Voor een eerste ervaring/probeersel met onderwater fotografie is het prima.
Heb je ze weleens gebruikt? Mijn ervaring ermee is dat probleem 1 is dat de zoeker absoluut voor geen meter klopt. Dus daardoor wordt een fatsoenlijke foto maken al erg lastig. En een scherpe foto is al helemaal problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Heb gisteren de sony hdr-as50 gehaald met een gratis sony action mono pod, ook maar gelijk een 128gb micro sd kaartje(kan 4k aan) gehaald en vandaag eens getest met en zonder de onderwaterbehuizing die erbij zat.
Moet zeggen tot nu toe zeer tevreden, van de week komt de extra beschermlens binnen en dan kan ie ook zonder zijn extra jasje mee.

Had daarnaast nog een gorilla pad camera mount liggen plus een mount voor objecten en een klein case logic tasje dus al ver compleet voor de vakantie.
Over tijdje nog eens kijken voor een 2e accu indien nodig maar kan al ver komen met een kleine batterypack die ik ook nog had indien nodig.

Kwaliteit is al stuk beter dan mijn telefoon gaat doen.
Iedereen bedankt voor de tips en hulp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:19
Op mijn vakantie op Curacao voor het eerst sinds een jaar of 15-20 weer een keertje gedoken.
Was mij weer erg goed bevallen en wij wilde dat natuurlijk ook vast gelegd hebben, voor een redelijk bedrag (geen idee meer hoeveel) werd er een film gemaakt van de duik. De persoon die de film maakte was altijd in de buurt dus wat wij zagen had hij ook gefilmd dus we konden en kunnen nu nog steeds alles terughalen.

Al met al een goede besteding van het geld geweest en je kan je concentreren op datgene wat je aan het doen bent en wat je ook hoort te doen. Het duiken zelf.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Aangezien het nu meer gaat over camera's en niet meer over telefoons, geef ik het topic even een schopje van AND naar FVH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 168818

Ik zit met ongeveer gelijke vraag.

Binnenkort op vakantie naar Bonaire om te duiken.
Daar met men buddy een auto gehuurd.

We willen daar diverse dagen achter elkaar duiken en dan meerdere duiken op 1 dag.
Vanaf de kant, dus auto parkeren, water in lopen en duiken.

Nu is het zo dat er wordt aangeraden geen waardevolle spullen in de auto achter te laten vanwege criminaliteit. Auto's worden open gebroken en zelfs hele auto's worden gestolen.

Het eerste probleem is, wat doe je met de autosleutel. Deze kan waarschijnlijk niet tegen water en er blijft niemand achter op het strand om op de spullen te passen…
Dit kunnen we oplossen door waterdichte/vaste schroefkoker.

Een 2e probleem is, wat doe je met je telefoon?
In de auto achterlaten is geen optie, op het strand dus ook niet.
Ja deze kan natuurlijk in het appartement blijven.. Maar wat als..als de auto gestolen wordt…
Hoe moet je dan de politie of taxi bellen..

Hiervoor zou ik graag de telefoon in waterdichte verpakking meenemen met de duik, naar maximaal 18m diepte. Dus max 1+2 bar aan druk.

Nu kom ik dus ook Dry Bags tegen, bijvoorbeeld de Gooper dry bag.
Ik kan me voorstellen dat als ik hier mijn geld en pinpas in stop dat deze droog en heel blijven.

Maar kan mijn telefoon het ook aan om een uur in dit zakje te verblijven op diverse dieptes ???

Gr Jesper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Koop een zwarte dry box. Bijvoorbeeld:
http://www.scuba-choice.c...case-container-w-lanyard/
Bind er ter plaatse een flinke steen aan en laat hem bij de duikstek zinken.
Na de duik haal je hem weer op.

Nu duik je op Bonaire waarschijnlijk vanaf een strand. Dan begraaf je hem onder een struik of zo.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:50

Flappiewappie

Hier nog meer

Anoniem: 168818 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:08:
Ik zit met ongeveer gelijke vraag.

Binnenkort op vakantie naar Bonaire om te duiken.
Daar met men buddy een auto gehuurd.

We willen daar diverse dagen achter elkaar duiken en dan meerdere duiken op 1 dag.
Vanaf de kant, dus auto parkeren, water in lopen en duiken.

Nu is het zo dat er wordt aangeraden geen waardevolle spullen in de auto achter te laten vanwege criminaliteit. Auto's worden open gebroken en zelfs hele auto's worden gestolen.

Het eerste probleem is, wat doe je met de autosleutel. Deze kan waarschijnlijk niet tegen water en er blijft niemand achter op het strand om op de spullen te passen…
Dit kunnen we oplossen door waterdichte/vaste schroefkoker.

Een 2e probleem is, wat doe je met je telefoon?
In de auto achterlaten is geen optie, op het strand dus ook niet.
Ja deze kan natuurlijk in het appartement blijven.. Maar wat als..als de auto gestolen wordt…
Hoe moet je dan de politie of taxi bellen..

Hiervoor zou ik graag de telefoon in waterdichte verpakking meenemen met de duik, naar maximaal 18m diepte. Dus max 1+2 bar aan druk.

Nu kom ik dus ook Dry Bags tegen, bijvoorbeeld de Gooper dry bag.
Ik kan me voorstellen dat als ik hier mijn geld en pinpas in stop dat deze droog en heel blijven.

Maar kan mijn telefoon het ook aan om een uur in dit zakje te verblijven op diverse dieptes ???

Gr Jesper
Prima optie; https://www.banggood.com/...1005266.html?rmmds=search

Ook prima. Als je een telefoon heb die tegen water kan (IP rating) stop je hem erin en zet je hem uit. Die cases gaan niet opeens water doorlaten dus je kunt er ook prima mee naar 50meter. Stel dat er vocht bij komt gewoon telefoon even uitlaten staan. Sleutels helemaal geen probleem (tenzij draadloos of zon creditcard, maar daar geldt zelfde verhaal voor).

offtopic; en ja bonaire is crimineel maar als ik je zo hoor (en dit zijn relatieve beginners vragen) denk ik persoonlijk dat je de eerste paar duiken daar niet met een buddy moet doen maar een lokale duikschool (tenzij je buddy daar werkt/woont oid).

Ik heb zelf overigens een Yi Cam gekocht met een onderwatercase. De GoPro's zijn nog iets licht sterker. Met een selfiestick kun je leuke dingen filmen. Goeie ervaringen mee tot meter of 10 in helder water. Ook gebruikt voor nachtduiken met een zaklamp; voor mijzelf erg leuk maar weinig te zien. Overigens ben ik het niet helemaal eens met dat beginners niet zouden kunnen filmen. Als je zon actioncam met een bandje aan je pols hebt is het een knop in drukken en dan filmen; weinig afleiding. Telefoons met touchscreen in zakjes is wat meer ellende kan ik me voorstellen.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yahrr schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:26:
Koop een zwarte dry box. Bijvoorbeeld:
http://www.scuba-choice.c...case-container-w-lanyard/
Bind er ter plaatse een flinke steen aan en laat hem bij de duikstek zinken.
Na de duik haal je hem weer op.

Nu duik je op Bonaire waarschijnlijk vanaf een strand. Dan begraaf je hem onder een struik of zo.
Een dive case verstoppen is natuurlijk ook nog een optie ja, haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flappiewappie schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:26:
[...]

Prima optie; https://www.banggood.com/...1005266.html?rmmds=search

Ook prima. Als je een telefoon heb die tegen water kan (IP rating) stop je hem erin en zet je hem uit. Die cases gaan niet opeens water doorlaten dus je kunt er ook prima mee naar 50meter. Stel dat er vocht bij komt gewoon telefoon even uitlaten staan. Sleutels helemaal geen probleem (tenzij draadloos of zon creditcard, maar daar geldt zelfde verhaal voor).

offtopic; en ja bonaire is crimineel maar als ik je zo hoor (en dit zijn relatieve beginners vragen) denk ik persoonlijk dat je de eerste paar duiken daar niet met een buddy moet doen maar een lokale duikschool (tenzij je buddy daar werkt/woont oid).

Ik heb zelf overigens een Yi Cam gekocht met een onderwatercase. De GoPro's zijn nog iets licht sterker. Met een selfiestick kun je leuke dingen filmen. Goeie ervaringen mee tot meter of 10 in helder water. Ook gebruikt voor nachtduiken met een zaklamp; voor mijzelf erg leuk maar weinig te zien. Overigens ben ik het niet helemaal eens met dat beginners niet zouden kunnen filmen. Als je zon actioncam met een bandje aan je pols hebt is het een knop in drukken en dan filmen; weinig afleiding. Telefoons met touchscreen in zakjes is wat meer ellende kan ik me voorstellen.
Bedankt voor de snelle reacties.

Duiken is niet geheel nieuw, maar natuurlijk nemen we eerst een guided dive vanuit de duikschool.
Daarna is het wel de bedoeling om gewoon met zen 2 te gaan duiken. eerst op het rif van het resort en nabijgelegen riffen, maar later in de week toch ook wel op rustige plekken rondom het eiland.

Qua foto/video zit ik al prima met de Nikon W300 en de GoPro Hero4(met dive buoy en polsbandje) ;)

Mijn telefoon zelf is al IP68, kan 30min, 1,5m onderwater.
Dus aanvullen met een dry bag voor 30/40/50m zou het mooiste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Ik zou zelf kiezen voor een otterbox oid. Drybags hebben bij mij nooit echt goed gehouden op -15 m

Pagina: 1