Samsung Galaxy Tab 3 10.1 laadt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:10
Ik heb hier een Samsung Galaxy Tab 3 10.1 van bijna 4 jaar oud die niet meer wil opladen.

Het begon met "contactproblemen" op de usb-poort. Door het vele gebruik was de kabel en poort ruimer komen te zitten waardoor niet alles meer goed contact meer mee maakte. Door een aantal keer opnieuw in te pluggen begon te tablet op een gegeven moment wel met laden.
Maar na verloop van tijd kost het laden veel langer de tijd en vaak was hij na een nacht niet eens verder gekomen dan 30% terwijl hij toch binnen een paar uur op de 100% hoort te zijn. (Tablet is opnieuw gestart, dus geen draaiende applicaties die flink invloed op de batterijduur hebben.)
Aangezien de usb-poort flink beschadigd was geraakt, heb ik een nieuwe usb-poort gekocht ( https://www.bol.com/nl/p/...mmobiel/9200000056006988/ ) en deze erin gezet, maar dit geeft geen verschil.

Dit is een foto van hoe de batterij zich laadt en ontlaadt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LG0N24FlxHak83bwYCTU7mjA/thumb.jpg

Het apparaat zelf geeft een uitroepteken in de batterij aan, en geeft aan dat ik de oplader moet aansluiten (terwijl ik dat al heb).
Het batterijpercentage gaat na het aanzetten vrij vlot van 4% via 3%, 2% naar 1% waarna het apparaat zichzelf uitschakelt.
Terwijl het apparaat draait meet ik een spanning van 3,54V op de batterij, en dat lijkt mij in orde. (Tussen zwart en blauw meet ik 0,13V, maar ik weet niet of dat goed is of niet.)
Ik heb ook een aantal maal de batterijstekker losgehaald en weer opnieuw aangeklikt omdat dat (volgens het internet) ook mogelijk het probleem zou kunnen verhelpen. (Dat verklaart de twee witte verticale strepen in de batterijduur, iets na het midden van de afbeelding.)

Mijn vragen:
1. Hoe groot is de kans dat de batterij defect is en is het probleem dan opgelost als ik deze vervang? (kost zo'n 30 euro)
2. Hoe groot is de kans dat een ander stuk hardware defect is (vanwege defecte usb-poort) waardoor het vervangen van de batterij geen zin heeft?
3. Welke informatie kan ik uit die vreemde laadcurve/ontlaadcurve van de laatste 30 minuten uit de afbeelding halen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 20:27

casemodder

--->

Grote kans dat het toch je accu is.

3,54 volt is vrij laag voor een lithium accu. Heb je een labvoeding? Dan zou je eens kunnen proberen om de accu handmatig te laden buiten je tab om.

Spanning van je labvoeding op 4,2volt zetten en stroombegrenzing op 500ma

Wel in de gaten houden of je accu niet heet wordt!

Je kunt ook proberen om de spanning op de accu te meten terwijl hij in de tab zit en de lader is aangesloten, of deze dan langzaam oploopt iig hoger dan de 3,54 volt.

Ook een usb charge monitor zou een test kunnen zijn om te zien of de tab wel stroom trekt als hij oplaad.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Hij lijkt totaal niet op te laden. Een dag later en na zo'n 6 uur aan de usb-lader is de spanning gedaald naar 3,33V.

Als ik de USB-lader eraf haal, dan blijft de spanning op de batterij het zelfde. Het lijkt mij dan dat er iets mis is tussen de usb en de aansluitingen van de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je de accu los trekt, is de tablet wel aan te zetten via de USB voeding?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Goed idee om dat te testen. :) Maar helaas, hij doet het dan ook niet. (Ik test dit overigens met de powerknop en min-volumeknop tegelijkertijd ingedrukt om te controleren of hij beeld geeft.)
Op internet zie ik ook 1 2 3 4 dat ze veel werk moeten doen om zo'n apparaat zonder accu te laten werken. Dus waarschijnlijk werkt het niet eenvoudig om zo'n apparaat alleen op de usb te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

Onbekend schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:15:
Hij lijkt totaal niet op te laden. Een dag later en na zo'n 6 uur aan de usb-lader is de spanning gedaald naar 3,33V.

Als ik de USB-lader eraf haal, dan blijft de spanning op de batterij het zelfde. Het lijkt mij dan dat er iets mis is tussen de usb en de aansluitingen van de batterij?
Je accuspanning is te laag geworden dus het laad-ic is in beveiliging gegaan. De spanning zal nu hoger moeten worden als een x voltage. 3.7 volt of hoger leert te ervaring.

Accu handmatig laden met externe voeding/lader om te kijken of deze nog goed is of de gok nemen en een nieuwe accu aanschaffen.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Heb je al eens een andere lader geprobeerd? Mischien is die wel defect.
Of het flexcable connectortje van de nieuwe USB poort maakt niet goed contact?

[ Voor 36% gewijzigd door Ploink op 28-04-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
@Ploink De lader is goed, want mijn telefoon laadt daar wel goed mee op. Ik heb overigens ook een andere lader geprobeerd, maar dat maakte dus niets uit.

@casemodder Bedankt voor de hint dat de accu minimaal 3,7 volt moet zijn. Ik heb helaas geen lader die rond de 4,2V en 500mA geeft, maar zal morgen even rondvragen aan anderen. Ik heb wel een eenvoudige labvoeding, maar daarvan kan ik niet de max. stroom naar beneden bijstellen. Dus daarmee kan ik geen batterij laden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoeveel mA levert je voeding dan :? en hoeveel mah is de accu in je tablet :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Mijn voeding levert max. 1,3A, en de accu in de tablet is 6800mAh. Dus dat is gewoon te veel.

Misschien heb ik in m'n elektronicavoorraad nog wel een LM317 liggen en i.c.m. een kleine weerstand kan ik eenvoudig een stroombegrenzer maken. Maar daar zal ik morgen overdag even naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
met 1300mA moet dat prima kunnen... beetje tablet laad met zn originele oplader ook richting de 2A ( mijn Galaxy S7 doet t zonder QuickCharge aan nog met 1.8A (telefoon uit en dus alleen batterij laden ) gemeten op diverse inline meters op de laadkabel..

alleen moet je de spanning wel op 4.2 ( liever 4.0/4.1 ) V blijven steken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

Ja die 1.3a zal ook geen probleem zijn maar blijf er dan wel bij om te kijken of er niets warm wordt oid. Je kunt ook een weerstand van een paar ohm en 5-10 watt als stroombegrenzing gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
De accu is 6800mAh, dus ik wil maximaal een laadstroom van 680mA gebruiken. Dus vertrouwen op de stroombegrenzing van 1,3A vind ik iets te veel. :)

Ik heb vanmorgen eerst een LM317 met een 3,3 ohm weerstand aangesloten (1,25V / 3,3 = 380mA), maar daarvoor moest ik de spanning ver boven de 5V opschroeven om die laadstroom te halen. Dat vond ik niet veilig (ik heb geen zenerdiode van 4,3 of 4,7v hier liggen) dus ben ik overgestapt naar de eenvoudige oplossing.

Op dit moment heb ik mijn voeding op precies 4V gezet, en met een 1 ohm weerstand in serie ben ik de batterij nu aan het opladen. De laadstroom kan ik eenvoudig meten over deze weerstand, en hij laadt nu met 240mA.
In het begin was de laadstroom flink aan het wisselen tussen 0 en 200mA, maar nu is hij constant. :)
Vanmiddag zal ik regelmatig even meten of het nog goed gaat, en ben benieuwd of de batterij wil opladen.

Wordt vervolgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik heb de batterij gisteren uren lang op laten laden met gemiddeld 250 tot 300mA. Aan het einde van de avond heb ik het laden gestopt. Aangezien ik het laden langzaam liet verlopen, was hij nog niet helemaal vol. (De spanning is nu iets meer dan 3,8V.)

Vanmorgen heb ik de batterij weer aangekoppeld op de tablet en de tablet opgestart. Het batterij percentage was nu 61%, en dat klopt volgens mij wel. Ik kan gewoon alles met de tablet doen zoals normaal het geval is. Daarna heb ik de tablet weer uitgezet.
Zojuist heb ik de tablet opnieuw opgestart en de tablet gaf nu een batterijpercentage van 60% aan.
Daarna de tablet via normale USB-lader aangesloten, maar hij geeft niet aan dat hij wordt opgeladen. Als ik tablet via USB aan mijn computer verbindt geeft Windows de melding "USB Device Not Recognized" en "One of the USB devices attached to this computer has malfunctioned, and Windows does not recognize it."

Mijn voorlopige conclusie:
- De batterij is prima in orde. Hij houdt de lading vast en is niet snel leeg.
- De flatcable die ik had vervangen is ook in orde. De knoppen, die op de zelfde kabel zitten, werken namelijk wel goed. Ook de contacten van de flatcable zijn schoon en ik zie aan elk contactje de correcte beschadigingen zitten wat aangeeft dat elk contactje in het stekkertje goed contact maakt.

- Ik denk dat de USB-datacommunicatie zelf defect is of niet meer goed werkt, waardoor de tablet ook niet herkent dat er een oplader is aangesloten. Nu is die USB-communicatie naar de PC toe niet echt van belang, dus dat is niet zo'n ramp. Maar het is wel een probleem dat hij de oplader niet herkent.

Heeft iemand nog een suggestie om in deze richting verder te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik weet niet of het fatsoenlijk te meten is.. maar misschien kan je even meten op het punt waar je "nieuwe" laadpoort op je tablet aangesloten wordt, of daar nog steeds netjes 5V is ( tablet kan je loskoppelen ) dan weet je in elk geval dat er tot aan daar "spanning" aanwezig is.. mocht je het zelfs kunnen meten met de boel aangesloten is dat natuurlijk nog mooier..

en je weet zeker dat de oplader nog steeds netjes minimaal 5V afgeeft?

ik heb hier nl een TAB4 welke het dus niet doet op 1 van mn 15 in een dozijn china powerbanks.
puur omdat de spanning telaag is.. (4.74V bij elke elke load hoger dan 100mA) maar mn S7 heeft er geen moeite mee en begint gewoon wel te laden..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
SMSfreakie schreef op zondag 30 april 2017 @ 16:36:
ik weet niet of het fatsoenlijk te meten is.. maar misschien kan je even meten op het punt waar je "nieuwe" laadpoort op je tablet aangesloten wordt, of daar nog steeds netjes 5V is ( tablet kan je loskoppelen ) dan weet je in elk geval dat er tot aan daar "spanning" aanwezig is.. mocht je het zelfs kunnen meten met de boel aangesloten is dat natuurlijk nog mooier..

en je weet zeker dat de oplader nog steeds netjes minimaal 5V afgeeft?

ik heb hier nl een TAB4 welke het dus niet doet op 1 van mn 15 in een dozijn china powerbanks.
puur omdat de spanning telaag is.. (4.74V bij elke elke load hoger dan 100mA) maar mn S7 heeft er geen moeite mee en begint gewoon wel te laden..
Ik heb helaas geen meetpunten kunnen vinden waarbij ik de USB-spanning in het apparaat kan meten. De contacten die er zijn, zijn te klein om zonder kortsluiting de meetpennen op te zetten. :)

Verder heb ik hier twee opladers, en de USB-poort van mijn pc waarbij het apparaat op geen van de drie reageert dat hij aan het opladen is. De USB-poort van mijn PC heb ik nagemeten en die wijkt nauwelijks af van de +5.0V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Heeft iemand nog een suggestie om het laadprobleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het internet staat er vol mee, het meeste praat over het even loskoppelen van de batterij maar ik neem aan dat je met het laden ervan het al gedaan hebt.

Hier nog iets over een soort van software reset:
https://nl.ifixit.com/Ans...is+my+tablet+not+charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
De reset en loskoppelen van de batterij had ik al geprobeerd. Maar beide heb ik nu nogmaals gedaan met een deels geladen batterij, maar helaas geen verbetering.
Voornamelijk gaat het hier om het geheugen voor de laadcyclus te wissen zodat hij met de fabriekslaadcruve op gaat laden.

Het meeste wat ik op internet vond komt helaas niet helemaal overeen met mijn probleem. Ik kan namelijk wel de tablet starten maar het laden zelf werkt niet. Als de tablet uit staat, komt er ook geen batterij in beeld te staan.

Ook van de andere Samsung types, de Galaxy 2 and 7.0 varianten, heb ik ook wat mogelijke oplossingen geprobeerd, maar tot nu toe heeft niets geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Onbekend schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:27:
De reset en loskoppelen van de batterij had ik al geprobeerd. Maar beide heb ik nu nogmaals gedaan met een deels geladen batterij, maar helaas geen verbetering.
Voornamelijk gaat het hier om het geheugen voor de laadcyclus te wissen zodat hij met de fabriekslaadcruve op gaat laden.

Het meeste wat ik op internet vond komt helaas niet helemaal overeen met mijn probleem. Ik kan namelijk wel de tablet starten maar het laden zelf werkt niet. Als de tablet uit staat, komt er ook geen batterij in beeld te staan.

Ook van de andere Samsung types, de Galaxy 2 and 7.0 varianten, heb ik ook wat mogelijke oplossingen geprobeerd, maar tot nu toe heeft niets geholpen.
gok dat er toch iets meer niet helemaal lekker is als die de lader niet eens detecteren wil :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het feit dat die zonder accu niet wilt opstarten zegt mij dat de voeding van de USB plug ergens aan het begin al ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik heb eindelijk een punt gevonden waarop ik met mijn meetpinnen in het apparaat zelf kan meten. Als ik de USB-stekker aankoppel meet ik netjes 5,11V in het apparaat. Dus de connector, flatcable e.d. maken goed contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-11-2024
Dan heb je vermoedelijk een defect power supervisor IC . Is wel een dingetje bij Samsungs helaas, binnen garantie een reparatie op level 3 niveau (soldeerwerk, BGA IC vervangen) , buiten garantie niet de moeite waard (vaak wordt dan een boardswap op de offerte gezet leert mijn ervaring) .

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
burrfoot schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:29:
Dan heb je vermoedelijk een defect power supervisor IC . Is wel een dingetje bij Samsungs helaas, binnen garantie een reparatie op level 3 niveau (soldeerwerk, BGA IC vervangen) , buiten garantie niet de moeite waard (vaak wordt dan een boardswap op de offerte gezet leert mijn ervaring) .
Heb met mijn samsung galaxy S2 ( telefoon geen tablet ) het zelfde gehad.
het was bij mij ook de laad IC. Voor mij koste een nieuwe IC 6 dollar en een andere S2 met goed mobo 10 euro dus keuze was snel gemaakt.
Als het een QFN package is is het nog wel te solderen. BGA begin ik niet aan omdat ik niet kan zien wat ik soldeer en er niet bij kan |:(

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
De tablet is 4 jaar oud, dus er zat al geen garantie meer op. Veel onderdelen zitten onder zo'n metalen shield, en die kan ik er niet zomaar vanaf halen. Daarnaast zitten er veel BGA's en daar valt inderdaad niet aan te beginnen. Een moederbord vervangen kost minimaal 30 euro, maar dan weet ik niet hoe lang de rest van de tablet het volhoudt.

Nu wil ik gaan proberen om als laatste mogelijkheid een eenvoudig laadcircuit in dat ding te bouwen. Dus 5,2V vanaf een USB-lader en dan max. zo'n 4V tot 4,2V naar de batterij toe. De lader kan max. 0,7A leveren, dus dat zit wel goed. Maar ik moet alleen de max. spanning beveiligen voor de batterij.

Ik heb helaas geen germaniumdiodes, dus een spanningsval van 0,35 + 0,65 = 1V zit er helaas niet in.
Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:08
TP4056 module? Die doet ten minste echte constant current/constant voltage charging. Zelf iets knutselen is misschien niet zo slim, tenzij je je tablet graag tot een Note 7 wil ombouwen. De meeste modules hebben een 1K R_prog weerstand voor een laadsnelheid van 1A, die zou je eventueel voor een hogere waarde moeten omruilen (omdat je lader maar 0.7A kan).
Pagina: 1