Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 13:11
Ik hoor hier verschillende verhalen over, dus ik ben benieuwd naar jullie input/ervaringen.

Als ik voor mijn nieuwe build de volgende onderdelen bestel:

Mobo - Asus ROG Strix Z270G GAMING
RAM - G.Skill Trident Z 32GB (4 DIMM's)
CPU koeler - NZXT Kraken X62

Blokkeert de tubing van de X62 dan de eerste DIMM slot van dit moederbord? Ik heb al verschillende fora nagezocht en de resultaten variëren van dit (lijkt hetzelfde moederbord te zijn):Afbeeldingslocatie: https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2017_03/cpu.jpg.129ae23ef1d1876327eac5507bf5a938.jpg

tot dit:Afbeeldingslocatie: https://cdn.pcpartpicker.com/static/forever/images/userbuild/195425.4e9b889d69c25b14ba199d3e8e8bd24d.1600.jpg

Alvast bedankt voor jullie input! :)

Beste antwoord (via arrman op 28-04-2017 20:30)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
arrman schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:41:
Ik heb intussen een 4 × 8 GB kitje besteld. Als alles binnen is, laat ik weten of alles past! Zo niet, dan stuur ik hem terug in ruil voor een 2 × 16 GB kitje.
Naar aanleiding van mijn eerste post heb ik nog even m'n systeem losgehaald en m'n geheugen module verplaatst naar het eerste slot om het te testen. Zie hier de foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v9MpoKel.jpg

Wat mij betreft een keiharde designflaw van NZXT met in ieder geval Asus (m-atx) moederborden. Het dikkere gedeelte waar de tubing in verdwijnt hangt nét boven het eerste slot. Ik mag hopen dat NZXT hiervan op de hoogte is en bij een volgende AIO cooler hier meer rekening mee houdt. Geen hond gaat op RAM clearance letten bij een AIO waterkoeler... :)

Heb daarnaast een rolmaatje erbij gehouden en heb tussen heatspreader en NZXT uitsteeksel zo'n 5 mm extra clearance. Mijn modules zijn Corsair Vengeance LPX van 31mm; ik denk dat de maximale ram clearance op 35-36mm zit. Het was vrij lastig opmeten maar meer dan 36mm gaat niet passen.

Dit is met mijn Asus Gene VIII (m-atx) moederbord overigens. Ik denk dat Asus vrijwel dezelfde maten heeft aangehouden met jouw Strix Z270G (m-atx). De G.Skill RGB zijn 44mm hoog en gaan dus, naar alle waarschijnlijkheid, niet passen helaas... Maar ik ben benieuwd, houdt ons op de hoogte! Zeer nuttige post, ook voor anderen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:50
De site van NZXT zegt dat de Ram Clearance 35mm is. Je hebt dus kans dat je Trident Z's iets te hoog zullen zijn en in de weg komen te zitten van de tubing. En anders pompski draaien, maar dan zit het kekke logo'tje op z'n kant/ondersteboven.
In het laatste plaatje dat je meestuurt, lijkt het ook niet echt een probleem te zijn.

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
cri0s schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:48:
De site van NZXT zegt dat de Ram Clearance 35mm is. Je hebt dus kans dat je Trident Z's iets te hoog zullen zijn en in de weg komen te zitten van de tubing. En anders pompski draaien, maar dan zit het kekke logo'tje op z'n kant/ondersteboven.
In het laatste plaatje dat je meestuurt, lijkt het ook niet echt een probleem te zijn.
Bedankt voor je reactie! Ik weet dat ik in geval van nood de pomp kan draaien maar ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is :) Ik weet alleen niet goed welke van de 2 plaatjes ik moet geloven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

arrman schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:10:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik weet dat ik in geval van nood de pomp kan draaien maar ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is :) Ik weet alleen niet goed welke van de 2 plaatjes ik moet geloven :p
Ook omdraaien is niet altijd mogelijk, dan zit je aan de andere kant weer met de kans dat je heatsinks van je moederbord in de weg zitten. Was in mijn geval dus de reden om voor de Kuhler 620 te gaan, daar zitten de slangen binnen de 'bracket marge'.
https://www.hardwareheave...c-kuhler-620_install2.jpg

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cri0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:50
SinergyX schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:13:
[...]

Ook omdraaien is niet altijd mogelijk, dan zit je aan de andere kant weer met de kans dat je heatsinks van je moederbord in de weg zitten. Was in mijn geval dus de reden om voor de Kuhler 620 te gaan, daar zitten de slangen binnen de 'bracket marge'.
Yep inderdaad.
Corsair heeft er ook een of meer die voren weglopen van de pomp..

BrilnerdNL @ Twitch Instagram: BrilnerdNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
SinergyX schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:13:
[...]

Mijn alternatief is momenteel de Corsair H115i (Die zou ook prima passen) maar ik vind de X62 mooier :) De prestaties ontlopen elkaar ook weinig.

Ik ben benieuwd of er toevallig medetweakers ervaringen hebben met deze specifieke combinatie van componenten!

[ Voor 11% gewijzigd door arrman op 28-04-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Heb zelf een Kraken X42 met een Asus Z170 VIII Gene (m-atx) bordje. Ik heb exact hetzelfde ram als op plaatje 1 (Corsair LPX) en bij mij valt de tubing ook nét over het eerste RAM slot. Dit is natuurlijk gewoon een design flaw door NZXT, een AIO cooler mag nóót RAM blokkeren... Dat is de taak van gigantische luchtkoeling blokken. Het heeft er mee te maken dat de afstand tussen CPU socket en RAM relatief klein is bij ALLE Asus moederborden, het merendeel van bijv. Gigabyte moederborden heeft geen last van de X62 tubing en ram clearance.

Het is wel echter wel millimeter werk. Misschien past je ram wel maar zal de tubing wel wat 'druk' uitoefenen op je eerste RAM module. Ik weet niet of dit schadelijk en/of mogelijk is.

De watercooler goofy mounten (90 of 180 graden gedraaid) ben ik zelf geen fan van. Het NZXT logo zit dan gedraaid en ook de power + fans connectors uit je pomp blokje zitten dan op lastige plekken. Tevens komt de tubing dan soms tegen heatsinks aan en/of de GPU backplate.

(1) 4 x 8 GB Low profile ram halen. Aangezien je looks erg belangrijk vindt, kan je bijv. Corsair Dominator RAM halen met modding kit: https://store.cablemod.co...it-for-corsair-dominator/

(2) 2 x 16 GB RAM halen. Zit je wel met 2 lege slots.

(3) Gewoon je Asus mobo + Gskill RGB + X62 halen en kijken of het past. Retourneren van RAM is altijd nog mogelijk.

Verder vind ik de Corsair H115i natuurlijk geen oplossing, de NZXT X62 wint het keihard qua looks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
stin00 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:59:
Heb zelf een Kraken X42 met een Asus Z170 VIII Gene (m-atx) bordje. Ik heb exact hetzelfde ram als op plaatje 1 (Corsair LPX) en bij mij valt de tubing ook nét over het eerste RAM slot. Dit is natuurlijk gewoon een design flaw door NZXT, een AIO cooler mag nóót RAM blokkeren... Dat is de taak van gigantische luchtkoeling blokken. Het heeft er mee te maken dat de afstand tussen CPU socket en RAM relatief klein is bij ALLE Asus moederborden, het merendeel van bijv. Gigabyte moederborden heeft geen last van de X62 tubing en ram clearance.

Het is wel echter wel millimeter werk. Misschien past je ram wel maar zal de tubing wel wat 'druk' uitoefenen op je eerste RAM module. Ik weet niet of dit schadelijk en/of mogelijk is.

De watercooler goofy mounten (90 of 180 graden gedraaid) ben ik zelf geen fan van. Het NZXT logo zit dan gedraaid en ook de power + fans connectors uit je pomp blokje zitten dan op lastige plekken. Tevens komt de tubing dan soms tegen heatsinks aan en/of de GPU backplate.

(1) 4 x 8 GB Low profile ram halen. Aangezien je looks erg belangrijk vindt, kan je bijv. Corsair Dominator RAM halen met modding kit: https://store.cablemod.co...it-for-corsair-dominator/

(2) 2 x 16 GB RAM halen. Zit je wel met 2 lege slots.

(3) Gewoon je Asus mobo + Gskill RGB + X62 halen en kijken of het past. Retourneren van RAM is altijd nog mogelijk.

Verder vind ik de Corsair H115i natuurlijk geen oplossing, de NZXT X62 wint het keihard qua looks :+
Bedankt voor je reactie!

De X62 heeft qua looks uiteraard mijn voorkeur. Is het ook nog een optie om 2 setjes van 2 ×8 GB RAM te kopen en er eventueel 1 te retourneren? Een setje van 2 × 16 GB wordt wel erg begrotelijk :p

Edit: ik zie dat het qua prijs niet zoveel scheelt. Ik ben wel nog steeds benieuwd of 2 losse setjes van 2 DIMM's (van hetzelfde merk/snelheid/timings) samen kan werken.

[ Voor 4% gewijzigd door arrman op 28-04-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arrman schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:24:
[...]

Mijn alternatief is momenteel de Corsair H115i (Die zou ook prima passen) maar ik vind de X62 mooier :) De prestaties ontlopen elkaar ook weinig.

Ik ben benieuwd of er toevallig medetweakers ervaringen hebben met deze specifieke combinatie van componenten!
H115i heeft een Corsair Link (mini USB) kabel aan de zijkant bij de pomp.
Nu ben je niet verplicht om die te gebruiken maar dan vervalt de controle over de pompsnelheid, LED verlichting en wat handige logs de coolant temp etc.
Hij koelt enorm goed (heb zelf 2 op EVGA SR-2) maar is LUID op alles behalve de Quiet stand.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:59:
[...]

H115i heeft een Corsair Link (mini USB) kabel aan de zijkant bij de pomp.
Nu ben je niet verplicht om die te gebruiken maar dan vervalt de controle over de pompsnelheid, LED verlichting en wat handige logs de coolant temp etc.
Hij koelt enorm goed (heb zelf 2 op EVGA SR-2) maar is LUID op alles behalve de Quiet stand.
Ik ben benieuwd wat het geluidsniveau van de X62 zal zijn dan. Die heeft nog steeds mijn voorkeur op het moment. Als ik toe kan met 2 losse setjes van 2 × 8 GB RAM, ben ik eruit. Dan heb ik in ieder geval een functionerende PC als ik toch moet gaan switchen naar 2 × 16 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je in ieder geval zeggen dat ik met een Android soundmeter appje (verre van professioneel, maargoed) tegen de 56-60dBa meet direct naast mijn 900D kast waneer de h115i fans op volle toeren staan te blazen.

Ik denk dat de X62 veel efficienter is op lagere toeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:54:
Ik kan je in ieder geval zeggen dat ik met een Android soundmeter appje (verre van professioneel, maargoed) tegen de 56-60dBa meet direct naast mijn 900D kast waneer de h115i fans op volle toeren staan te blazen.

Ik denk dat de X62 veel efficienter is op lagere toeren.
56/60 dB(A)? Dat is aardig wat :p Mijn huidige kast (Cooler Master CM 690) met 2 × 7970 met de fans op 100% komt net aan de 55 Db(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig hoef je die stand maar zelden te gebruiken, tenzij je Prime95 stresstest met OC en net even het maximum uit de koeler wilt pushen.
Ik koel twee 6 core Xeons 5670 op 4.56GHz mee (uiteraard ook 2xH115i) en onder stresstests nog geen 70*C gezien. Wat ik je ook van harte kan aanbevelen is om de stock koelpasta gelijk met spiritus/aceton te verwijderen en te investeren in iets beters zoals Gelid GC Extreme of TG Kryonaut.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:59:
Gelukkig hoef je die stand maar zelden te gebruiken, tenzij je Prime95 stresstest met OC en net even het maximum uit de koeler wilt pushen.
Ik koel twee 6 core Xeons 5670 op 4.56GHz mee (uiteraard ook 2xH115i) en onder stresstests nog geen 70*C gezien. Wat ik je ook van harte kan aanbevelen is om de stock koelpasta gelijk met spiritus/aceton te verwijderen en te investeren in iets beters zoals Gelid GC Extreme of TG Kryonaut.
Klinkt als een aardig workstation! Ik heb sowieso al wat goede koelpasta liggen. Ik denk dat ik eerst even aankijk wat de temps zijn met een OC naar 5 GHz (7700k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
Ik heb intussen een 4 × 8 GB kitje besteld. Als alles binnen is, laat ik weten of alles past! Zo niet, dan stuur ik hem terug in ruil voor een 2 × 16 GB kitje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
arrman schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:41:
Naar aanleiding van mijn eerste post heb ik nog even m'n systeem losgehaald en m'n geheugen module verplaatst naar het eerste slot om het te testen. Zie hier de foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v9MpoKel.jpg

Wat mij betreft een keiharde designflaw van NZXT met in ieder geval Asus (m-atx) moederborden. Het dikkere gedeelte waar de tubing in verdwijnt hangt nét boven het eerste slot. Ik mag hopen dat NZXT hiervan op de hoogte is en bij een volgende AIO cooler hier meer rekening mee houdt. Geen hond gaat op RAM clearance letten bij een AIO waterkoeler... :)

Heb daarnaast een rolmaatje erbij gehouden en heb tussen heatspreader en NZXT uitsteeksel zo'n 5 mm extra clearance. Mijn modules zijn Corsair Vengeance LPX van 31mm; ik denk dat de maximale ram clearance op 35-36mm zit. Het was vrij lastig opmeten maar meer dan 36mm gaat niet passen.

Dit is met mijn Asus Gene VIII (m-atx) moederbord overigens. Ik denk dat Asus vrijwel dezelfde maten heeft aangehouden met jouw Strix Z270G (m-atx). De G.Skill RGB zijn 44mm hoog en gaan dus, naar alle waarschijnlijkheid, niet passen helaas... Maar ik ben benieuwd, houdt ons op de hoogte! Zeer nuttige post, ook voor anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arrman
stin00 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 20:11:
[...]

[afbeelding]

Bedankt voor de foto en metingen. Heel duidelijk en handig! Bij de Z270G lijkt er net een paar millimeter extra ruimte te zijn tussen de socket en de DIMM slots.

Ik zal (hopelijk) woensdag bij het in elkaar zetten ook wat detailfoto's maken. Als het niet past, is het voor NZXT zeker een aandachtspunt voor de volgende generatie AIO's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arrman
De levering van mijn componenten werd met een dag vertraagd dus ik heb pas net mijn systeem in elkaar kunnen zetten. 4 sticks RAM past net aan (al duwt de tubing van de Kraken wel net tegen de eerste DIMM aan). Ik heb Memtest gedraaid en het geheugen werkt tot nu toe stabiel.

Detailfoto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p1WgHtN.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yIYcLGd.jpg

Het complete systeem
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5AKXVIV.jpg
Pagina: 1