Afstandsbediening matrix, hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Ik wil wat experimenteren met een afstandsbediening.
De bedoeling is om alleen de power on/off toets te kunnen triggeren.

Ik heb de ab open gemaakt en zie dat er een SC51p03 chip in zit waar alle printbanen heen lopen.
De IR LED wordt gevoed door pin 1 en 2, pin 16 is de min.
De power switch komt binnen op pin 6.

Als ik op pin 6 een + of - zet gebeurt er niks.

Ik snap dat niet elke knop een eigen ingang heeft op de chip, omdat er meer knoppen dan digitale ingangen op de ab zitten, maar hoe werkt het dan wel?

Google geeft 0,0 info op mijn zoekopdrachten over hoe een ab matrix werkt.

Graag wil ik uitzoeken hoe ik met een relais de power knop kan triggeren, wie helpt mij op weg naar een site of een goed schema?

De remote is van een Epson beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Wat voor een beamer is het, zit er niet toevallig een rs232 aansluiting op waar je 'm mee kunt bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien moet je naar dit soort dingen zoeken: http://www.remotecentral....d_projector_no_touchdisc/ (oftewel IR HEX codes).

Iedere knop zorgt er voor dat er een apart datasignaal wordt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Nielson schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:52:
Wat voor een beamer is het, zit er niet toevallig een rs232 aansluiting op waar je 'm mee kunt bedienen?
Ja, hij heeft serieel, maar ik wil er geen Arduino aan spenderen, een ir pulsje is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vervang de drukknop voor een CD4066 en je kunt schakelen met een 1 of een 0

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik weet niet hoe je van plan was 'een IR pulsje' te doen, maar dat is ongeveer net zo veel 'werk' als een RS232 commando sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Nou, ik wil de ab met een z-wave relais een aan/uit laten zenden via ir naar de beamer.
Mijn vraag is hoe ik dat relais (of cd4066 zoals hier is geopperd) aansluit op de print van de ab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:28
Is een z-wave IR zender niet handiger. Die kan IR signalen leren. Je kunt er ook gelijk je overige IR apparatuur mee instellen.
Hier een linkje naar een pagina met meer details.

Een andere oplossing kan zijn om een Raspberry te gebruiken. Je zult dan wel een simpele webservice of zo moeten maken om hem vanuit je z-wave basis station aan te sturen.

Een kant en klare oplossing kan de Logitech Harmony universele afstandbediening met hub zijn. De hub is ook te bedienen via bijvoorbeeld de Fibaro HC2 middels een plug-in. Dan kan je een scène starten die alles qua audio en video apparatuur instelt.

[ Voor 47% gewijzigd door Sepio op 27-04-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Als je een relaisuitgang hebt kan je die aan de 2 aansluitingen van de schakelaar hangen.
Dat is voor de afstandbediening hetzelfde als een knop indrukken.

Een daarvan is die pin 6, de andere moet je nog even vinden door dat draadje ook te volgen.

Een kan aan + of - werkt inderdaad niet, dat heeft te maken met 'multiplexing', op die term vind je waarschijnlijk een stuk meer (ook een hoop ander spul, multiplexing wordt ook gebruikt voor leds enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ja, die ken ik, maar vind het nogal duur.
En het relais en de ab heb ik gewoon in huis.
Ik hoef alleen beamer aan/uit, de rest van mijn av spullen bedien ik via hun api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
SA007 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:32:

Een daarvan is die pin 6, de andere moet je nog even vinden door dat draadje ook te volgen.
Een kan aan + of - werkt inderdaad niet, dat heeft te maken met 'multiplexing', op die term vind je waarschijnlijk een stuk meer
Ik heb een polijstpapiertje over de contacten gehaald en daardoor is de contactenmatrix niet meer te volgen.
Op de term multiplexing vind ik niets wat ook maar met ab's te maken heeft.
Ik haal morgen nog een andere ab open om te zien hoe de koolstof banen precies lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 09:29
Misschien al sje zoekt op Keyboard matrix?

Weet niet of een keyboard en afstandbediening dezelfde chips gebruiken, maa rkan het me voorstellen. Als je op keyboard matrix zoekt kun je iig achterhalen welke techniek men er voor gebruikt.
Pagina: 1