Sissors schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:49:
Ik zie al die ethische dilemmas vooral ontstaan door (amateur) ethici die ineens denken dat ze relevant kunnen zijn en mensen die zichzelf vervelen. Een zelfrijdende auto moet qua ongelukken maar één doel hebben: Ze proberen te voorkomen. En ik kan me nog voorstellen dat een transport met gevaarlijke stoffen een hogere prioriteit krijgt om te ontwijken, maar het is wel een gevaarlijke weg die je dan inslaat. Ik zie het al voor me: Zelfrijdende auto's die als er iets onverwachts gebeuren alle kanten op gaan slingeren:
Want die voetganger is jong dus die mogen we absoluut niet raken. Oh wacht, het is slechts een Japanse toerist en die zijn niet zo groot, huppake vol erin. Maar wacht, ze heeft een peuter achter haar lopen, toch de andere kant weer op sturen. Oftewel nee, laten we dat maar niet doen.
Daarnaast zoals @McKaamos al schreef, het is onrealistisch, het is een 'probleem' wat niet bestaat in de praktijk.
Tja en zou je uiteindelijk een situatie krijgen waarbij onder druk van de publieke opinie auto's toch minder veilig moeten worden gemaakt door prioriteiten toe te kennen, dan komen bij mij op mijn achterbank twee zakken aardappels met een petje op: Dan kan mijn auto mooi naar alle andere doorgeven dat ik hoge prioriteit moet krijgen.
En een wat luchter einde, maar toch nog relevant:
https://ic.tweakimg.net/c...2F1467643530-20160704.png
Ik wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat. Het is maar net hoe je daar tegenaan kijkt. Iedereen is daar anders in.
Sommige mensen vinden onderscheid tussen verschillende mensen belangrijk. Kinderen zijn belangrijker dan ouderen, kan een zienswijze zijn. Sommige mensen zijn simpelweg racistisch en vinden blanken belangrijker dan getinte mensen. Sommigen vinden iemand die bepaalde dingen doet (b.v. research naar kanker) belangrijk.
Aan de andere kant zijn we hier als westerlingen altijd vrij sterk bezig met gelijkheid.
Anti racisme, anti fascisme, gelijke kansen op de arbeidsmarkt (b.v. mannen/vrouwen, autochtoon/allochtoon, mensen met een arbeidshandicap v.s. gezond), gezondheidszorg, onderkomen, etc etc.
Als we daar aan vast houden, dan is het niets meer dan logisch om vooral géén onderscheid aan te gaan brengen. Iedereen is gelijk, dus dan is het uitzoeken van het beste pad op basis van statistiek een hele goede oplossing.
Laten we dat combineren met de wens van elk mens om zelfbehoud, dan is het ook niets meer dan logisch om de auto te zien als extensie van de persoon die er in rijdt en een autonome auto gelijk te trekken met een auto die bestuurd wordt door een mens.
Zo werkt het nu meestal ook. Ookal wijk je uit voor een spontaan overstekend konijn, dan is dat vaak eerder vanwege een schrikreactie dan medelijden voor het konijn. Je hebt in die split-second helemaal geen tijd om die emotie te voelen.
Om dan nog even verder te gaan op de technische onmogelijkheid om onderscheid te gaan maken.
Zoals @Verwijderd al zei is dat de visie op AI van veel mensen nogal Hollywood-stijl is.
Technisch is het extreem moeilijk om écht goed rekening te gaan houden met alle factoren die mee kunnen doen met de overweging.
Sowieso zit je dan al met het dilema 'welke factoren zijn van belang?'. Daar heeft iedereen een andere mening over.
En als je dan bepaald hebt welke factoren van belang zijn, hoe wil je dan gaan meten?
- Afmetingen bepalen. Kan vrij snel dus zou meegenomen kunnen worden in de berekening. Echter, dan kom je met het probleem van de overstekende japanse tourist, of misschien is iemand wel gewoon klein maar het systeem ziet hem/haar aan voor een kind. Plus. het systeem moet weten waar hij zich bevindt. In regio X is de gemiddelde lichaamslengte anders dan in regio Y.
- Optische herkenning. Zou fors hoge resolutie moeten hebben om gezichten te herkennen en op basis daar van een leeftijdscategorie toe te kennen. En met hoge resolutie komt ook grotere vertraging. Misschien wil je ook wel herkenning op kleding toevoegen. Op basis van kledingstijl helpen bepalen wat de leeftijd is. De auto zou een vorm van 'fashion sense' moeten hebben, en dat is ongelofelijk moeilijk om te vangen programmatuur. Daarbij is het ook nog eens onderhevig aan regionale trends, wat betekent dat de auto om de haverklap updates moet hebben om de trends te blijven volgen. Seizoenen zijn ook nog eens van invloed. In de winter zijn er genoeg mensen met dikke jassen aan en dan moet je aan een Michelin poppetje gaan herkennen wat het precies voor persoon is.
En dan praten we nog niet over de foutkansen als effect door menselijke acties. Misschien is iemand van pensioengerechtigde leeftijd, maar heeft zich vol laten spuiten met botox en van alles chirurgisch laten bewerken om er jong uit te zien. (hallo
mevrouw Helwegen!) Of iemand die regelmatig onder de zonnebank ligt. Is die persoon getint of telt die persoon als blank?
- Wat als een van de factoren is wat iemand doet voor werk, of waar iemand zich voor in zet uit ideologie? Of misschien religie? Hoe ga je de desbetreffende personen identificeren? Gegevens in de auto laden zou technisch kunnen maar je hebt enorm veel opslag nodig die ook nog eens gruwelijk snel is, en dan hebben we het nog niet over de wet bescherming persoonsgegevens (wil jij dat al je gegevens in elke auto geplaatst zijn?). Ok, dan misschien met een online systeem wat een score afgeeft voor elke persoon die je auto detecteert? Dan zou dat over 4G moeten. Als alle auto's dat doen, kost dat behoorlijk bandbreedte en al die auto's bij elkaar gaan allicht zorgen voor forse vertragingen (ping tijden). Ben je wat verder van de mast, dan is de pingtime ook al groter. En wat als je spontaan geen bereik hebt? Slechte dekking? Zendmast offline ivm stroomstoring?
Stel dat dat allemaal getackeld kan worden met 6G of 7G en een dekkingsgraad van 100% en backuppower voor een hele week.
Dan moet de persoon nog correct geidentificeerd worden. Maar hoe? ID kaarten scannen? Iedereen een transponder in zijn/haar nek injecteren? Een QR code op je voorhoofd tatoeeren en die optisch laten herkennen?
Voor een truck met gevaarlijke lading zou een transponder nog niet eens een gek idee zijn. Maar voor een mens?
- En stel dat je b.v. criminelen lager gaat waarderen. Wie bepaalt dan de waarde? Hoe dichter het 'bij huis' is (hoe meer het jou beinvloed) hoe meer waarde verlaging jij vindt dat toepasselijk is. Stel dat er een pedofiel bij je in de straat woont en je wil je kinderen beschermen. Of de directeur van die ene verzekeringsmaatschappij die jou (en alle andere klanten, plus veroordeling gehad) heeft genaaid, woont bij je in de straat.
En zo zijn er nog stapels dingen te bedenken die sterk afhankelijk zijn van zienswijze.
Niemand gaat zijn handen er aan branden om daar in lijnen te trekken, afgezien van heel simpel en veilig: iedereen is gelijk.
[
Voor 3% gewijzigd door
McKaamos op 28-04-2017 18:26
]