Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilan11
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-05 16:51
Beste Tweakers,

Ik wil binnenkort een nieuwe pc gaan bouwen en mijn oog is gevallen op de volgende onderdelen:

Behuizing: Corsair 570x
Moederbord: MSI Z270 SLI Plus
AIO watercooler: Corsair Hydro Series H105
Extra case fans: Corsair Air Series SP120 RGB LED 3-pack
(De rest is niet relevant)

Ik wil graag de radiator van de H105 vastmaken aan 2 van de fans aan de voorkant van de kast (dit zijn ook SP120 RGB fans) en de andere 3 fans wil ik aan de achterkant en de bovenkant van de pc bevestigen.

Nou is mijn vraag of ik al deze fans kan aansturen? Ze zijn allemaal 3-pins en moeten dus via het voltage aangestuurd worden. Het moederbord heeft 6 4-pin connectors (dit is inclusief de cpu en pump fan)dus in principe zou dit moeten kunnen zou ik zeggen. Ik twijfel er alleen over of de cpu en pump connector ook de snelheid via het voltage kunnen regelen. Anders heb je 2 fans die permanent op hun hoogste stand staan.

Er zijn hier vast wel handige mensen die dit weten :P

Edit: Dit is misschien ook wel handig: https://www.highflow.nl/m...-sleeved-black.html?sl=nl
Is het mogelijk om hiermee de voorste 3 fans aan te sluiten op 1 poort zodat deze harder gaan draaien naarmate de temperatuur van de CPU stijgt.?

[ Voor 13% gewijzigd door Gilan11 op 27-04-2017 15:32 ]

Beste antwoord (via Gilan11 op 28-04-2017 14:02)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

PWM splitters hebben geen toegevoegde waarde voor jou boven 3-pins.

Ok, terug naar je vraag. Dit hangt erg af van de fan poorten op je moederbord.
Volgens MSI (lees de manual, is useful) supporten alle poorten DC en PWM, netjes van MSI dat ze dit vermelden in de manual. Kunnen andere fabrikanten nog wel het een en ander van leren. Zo te zien kan je ook alle poorten afhankelijk maken van de cpu-temperatuur, ben hier wat minder confident in aangezien ze hier wat maeer ambigu in zijn.

Dus, voor zover ik kan zien, ja, je kan alles aansluiten als je maar genoeg splitters hebt.

O, right, ik zou niet 3 fans aansluiten op 1 poort, hou het bij max 2.
Nu kan je wel die 3 splitters kopen en er maar 2 gebruiken, ziet er wel een beetje klunzig uit.
2 cents.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 28-04-2017 12:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

PWM splitters hebben geen toegevoegde waarde voor jou boven 3-pins.

Ok, terug naar je vraag. Dit hangt erg af van de fan poorten op je moederbord.
Volgens MSI (lees de manual, is useful) supporten alle poorten DC en PWM, netjes van MSI dat ze dit vermelden in de manual. Kunnen andere fabrikanten nog wel het een en ander van leren. Zo te zien kan je ook alle poorten afhankelijk maken van de cpu-temperatuur, ben hier wat minder confident in aangezien ze hier wat maeer ambigu in zijn.

Dus, voor zover ik kan zien, ja, je kan alles aansluiten als je maar genoeg splitters hebt.

Nu kan je wel die 3 splitters kopen en er maar 2 gebruiken, ziet er wel een beetje klunzig uit.
2 cents.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 28-04-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
Als je meer als 2 fans op 1 poort wil gebruiken. Maar dan een HUB. Die doet eigenlijk het zelfde . Alleen plug je daar ook een sata power kabel bij om de fans van stroom te voorzien. Ik zou eens kijken naar de phanteks hubs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hoeft echter niet, wat meer splitters werkt ook en is wat slicker dan een hub :+

Gebruik zelf deze:
pricewatch: Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2)
Deze is ook een optie van jou:
pricewatch: Noctua NA-SYC2 3-Pin Y-Split Cable (set van 2)

Kwaliteit is best wel neat, maaar ze houden (imo) wel iets té hard vast, ik moet flinke druk zetten op de sleeve om wat los te wrikken.

Zou zelf de 4-pins halen, kan later nog bruikbaar zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door Thomg op 28-04-2017 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Alle fanheaders op de MSI Z270 SLI Plus hebben zowel PWM (4pin fan, warmte gecontroleerd) als DC control (3 of 4 pin fans, voltage controlled). Aangezien jij alleen 3-pin fans hebt, die dus de PWM draad missen, is alleen DC control op jouw PC van toepassing. Dit wil zeggen dat de fans alleen via het verlagen van voltage gecontrolleerd kunnen worden.

3-pin fans zijn NOOIT via PWM aan te sturen, ook niet als je ze aansluit op een verloopje met 4 draden/pins. Naja nooit... Er is één uitzondering: je kan een PWM fanhub kopen die verbonden is met bijv. je CPU header. Als je dan bijv. 5 3-pin fans aansluit op je fanhub, kan je al deze fans op één snelheid laten draaien die wordt bepaald door de CPU fanheader; deze fan kan je niet afzonderlijk instellen, alle fans draaien op hetzelfde fanprofiel dat is ingesteld voor je CPU_header in dat geval. Voordeel is dat een hubje vaak SATA powered is, scheelt weer kabeltjes die naar je moederbord toegaan. Bovendien hoef je maar 1 fan header qua fancurve in te stellen. Nadeel is dat ze allemaal even hard draaien.
Nou is mijn vraag of ik al deze fans kan aansturen?
Gewoon, door ze aan te sluiten op fan headers. Vervolgens kan je via je MSI BIOS fan profielen aanmaken, al gok ik dat MSI ongetwijfeld wel wat gelikte software hiervoor beschikbaar heeft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit van fans instellen in je bios zodat ze ook na een fresh windows install nog steeds een custom fanprofiel vasthouden. Bovendien is je bios betrouwbaarder dan software.

Verder dient een pomp dient áltijd 100% vermogen van de header te krijgen, daar is de W_PUMP fanheader dan ook voor gemaakt. Hij kan te allen tijde genoeg vermogen leveren en voor zware pompen zelfs wat extra vermogen dan een normale fanheader. Ook bij nieuwe AIO watercoolers met variabele RPM (bijv. Kraken X61/62, Corsair H110i etc) dient de fanheader altijd op 100% te staan. Onder de 100% gaat je pomp raar doen, knijp je vermogen af en kan je AIO setje vroegtijdig sterven.

Edit: Zie net dat je bordje geen 'w_pump' header heeft maar een 'w_pump fans' header. Hier kan je ook de pomp op aansluiten, maar dan dus wel even deze header op 100% fixed instellen!

Hoe zou ik jouw fans aansluiten?
- Corsair H105 POMP connector op de W_PUMP header die op 100% draait (eventueel manual op 100% zetten!)
- De 2 Corsair fans op je radiator middels de bij de H105 meegeleverde y-cable splitter op je CPU_FAN header aansluiten. Deze fans bundelen met één splitter werkt perfect; ze krijgen dan allebei exact hetzelfde vermogen signaal waardoor ze nagenoeg gelijk zullen draaien qua RPM.
- De overige fans gewoon op random SYS_FAN headers aansluiten.

Vervolgens kan je dus via je BIOS of MSI software de fanprofielen gaan instellen. Idle zo traag mogelijk (paar honderd RPM) en onder load wellicht ietsje meer, maar dit kan je naar eigen inzicht doen. De één is een stilte freak, de ander wil keiharde koeling :)

PS. Mocht je geen splitter meer hebben van je H105, dan kan je deze fans ook op andere headers aansluiten. Ik zou er wel ééntje aansluiten op je CPU_Header fan, anders gaat je bios mekkeren dat je geen CPU fan geinstalleerd. Dit is te omzeilen door de CPU_fan header in je bios RPM monitor sectie op 'IGNORE' te zetten, maar dat is allemaal omslachtig. 8)

Edit 2: Bij 6 fans aansluiten (zoals vermeld in topic titel), hetgeen licht overkill is maar waarschijnlijk voor esthetische redenen, heb je dus minimaal één fansplitter kabel nodig!

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 28-04-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilan11
Top, bedankt voor de reacties allemaal!
Thomg schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:02:
2 cents.
Ga je veel verschil merken tussen 2 of 3 fans op 1 poort? Er zitten genoeg aansluitingen op het moederbord dus het is geen probleem verder om ze per 2 aan te sluiten. Ik had in een YouTube video gezien dat iemand zijn voorste 3 fans op 1 header aan had gesloten uit gemak :).
loki504 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:33:
Als je meer als 2 fans op 1 poort wil gebruiken. Maar dan een HUB. Die doet eigenlijk het zelfde . Alleen plug je daar ook een sata power kabel bij om de fans van stroom te voorzien. Ik zou eens kijken naar de phanteks hubs.
Maar een paar kabeltjes zijn goedkoper dan een hub, dus als dat ook werkt dan houd ik het daar wel bij.
stin00 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:17:
Alle fanheaders op de MSI Z270 SLI Plus hebben zowel PWM (4pin fan, warmte gecontroleerd) als DC control (3 of 4 pin fans, voltage controlled). Aangezien jij alleen 3-pin fans hebt, die dus de PWM draad missen, is alleen DC control op jouw PC van toepassing. Dit wil zeggen dat de fans alleen via het verlagen van voltage gecontrolleerd kunnen worden.
Ja dat is prima, ik hoef ze niet op de RPM exact af te stellen. Als ze maar (grotendeels) afstelbaar zijn.
Gewoon, door ze aan te sluiten op fan headers. Vervolgens kan je via je MSI BIOS fan profielen aanmaken, al gok ik dat MSI ongetwijfeld wel wat gelikte software hiervoor beschikbaar heeft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter uit van fans instellen in je bios zodat ze ook na een fresh windows install nog steeds een custom fanprofiel vasthouden. Bovendien is je bios betrouwbaarder dan software.

Verder dient een pomp dient áltijd 100% vermogen van de header te krijgen, daar is de W_PUMP fanheader dan ook voor gemaakt. Hij kan te allen tijde genoeg vermogen leveren en voor zware pompen zelfs wat extra vermogen dan een normale fanheader. Ook bij nieuwe AIO watercoolers met variabele RPM (bijv. Kraken X61/62, Corsair H110i etc) dient de fanheader altijd op 100% te staan. Onder de 100% gaat je pomp raar doen, knijp je vermogen af en kan je AIO setje vroegtijdig sterven.

Edit: Zie net dat je bordje geen 'w_pump' header heeft maar een 'w_pump fans' header. Hier kan je ook de pomp op aansluiten, maar dan dus wel even deze header op 100% fixed instellen!

Hoe zou ik jouw fans aansluiten?
- Corsair H105 POMP connector op de W_PUMP header die op 100% draait (eventueel manual op 100% zetten!)
- De 2 Corsair fans op je radiator middels de bij de H105 meegeleverde y-cable splitter op je CPU_FAN header aansluiten. Deze fans bundelen met één splitter werkt perfect; ze krijgen dan allebei exact hetzelfde vermogen signaal waardoor ze nagenoeg gelijk zullen draaien qua RPM.
- De overige fans gewoon op random SYS_FAN headers aansluiten.
Top, dat zijn wat tips waar ik wat aan heb :)
Edit 2: Bij 6 fans aansluiten (zoals vermeld in topic titel), hetgeen licht overkill is maar waarschijnlijk voor esthetische redenen, heb je dus minimaal één fansplitter kabel nodig!
Klopt ;). Ik was van plan om de voorste 3 fans dan met een splitter aan elkaar te koppelen en de achterste 3 ook. Gewoon voor het gemak. De LED verlichting van alle 6 de fans wordt door een ander kabeltje aangestuurd. Het idee komt van deze video:
YouTube: SETUP REFRESH Episode Two - Corsair 570x Gaming PC Build,

Ik ga tegen de tijd dat ik hem heb nog even testen wat het beste werkt qua plaatsing van de radiator en intake/outtake van de fans. Aangezien deze kast veel open randen heeft omdat het glas niet helemaal aansluit, wil ik graag positive pressure hebben. Dus ik zat te denken aan de bovenste 2 fans en de voorste 3 fans (met de radiator) intake en de achterste fan outtake.
Een andere optie is de voorste 3 fans intake en de bovenste 2 fans (met de radiator) en de achterste fan outtake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Kan allemaal, pak wat jij het beste vind.

Reden voor waarom ik zeg maximaal 2 per poort is omdat de meeste poorten gespecced zijn voor max 1A, persoonlijk zit ik daar graag ver vanaf. Als je fans doorsnee niet veel verbruiken (0.2A) maakt het inderdaad niet uit.

http://www.corsair.com/en...static-pressure-120mm-fan
Ziet er prima uit, hou als max 4 aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomg op 28-04-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilan11
Thomg schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:02:
Kan allemaal, pak wat jij het beste vind.

Reden voor waarom ik zeg maximaal 2 per poort is omdat de meeste poorten gespecced zijn voor max 1A, persoonlijk zit ik daar graag ver vanaf. Als je fans doorsnee niet veel verbruiken (0.2A) maakt het inderdaad niet uit.
Als het goed is kunnen ze maximaal 0,25A 0,18 per stuk gebruiken. Maar ze zullen niet vaak op hun max draaien in principe. Maar als meerdere fans op 1 poort verder geen effect heeft op de max RPM dan zou dat wel goed moeten komen denk ik :)

Edit: Oh joh het is inderdaad nog minder dan 0,25 :)
En meer dan 3 per aansluiting stond niet op de planning.

[ Voor 9% gewijzigd door Gilan11 op 28-04-2017 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gilan11 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:00:
Ga je veel verschil merken tussen 2 of 3 fans op 1 poort? Er zitten genoeg aansluitingen op het moederbord dus het is geen probleem verder om ze per 2 aan te sluiten. Ik had in een YouTube video gezien dat iemand zijn voorste 3 fans op 1 header aan had gesloten uit gemak :).
Een fan header kan meestal 1A aan vermogen leveren. Ik ben zelf voorstander van maximaal 2 fans aansluiten op één header; 3 vind ik tricky. Al draaien je fans nooit op 100%, mijn eigen fans draaien überhaupt nooit op 50%. Dus dat scheelt ook een boel vermogen. Puur uit veiligheid zou ik het toch bij 2 houden, de kabeltjes hiervoor kosten toch geen drol; een kapot moederbord is wel duur.
Maar een paar kabeltjes zijn goedkoper dan een hub, dus als dat ook werkt dan houd ik het daar wel bij.
Kabeltjes werken prima inderdaad! De eerder gelinkte Noctua kabels werken perfect:
pricewatch: Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2)
(3pin + 4 pin zijn even duur, pak dan de 4-pin.. Kan altijd nog van pas komen bij een toekomstige build met 4-pin fans)
Aangezien deze kast veel open randen heeft omdat het glas niet helemaal aansluit, wil ik graag positive pressure hebben. Dus ik zat te denken aan de bovenste 2 fans en de voorste 3 fans (met de radiator) intake en de achterste fan outtake. Een andere optie is de voorste 3 fans intake en de bovenste 2 fans (met de radiator) en de achterste fan outtake.
Dit mag je zelf gaan bepalen, kan ik niet voor je doen. Hier zijn de meningen al jaren enorm over verdeeld. Ik ben zelf groot voorstander van 1 extra outtake fan voor negatieve pressure zodat ik zeker weet dat alle gegenereerde hitte de kast uit geduwd wordt. Qua stof maakt het trouwens geen drol uit, er zal altijd fijnstof z'n weg je kast in weten te vinden. Of dit nou langs/door je stoffilter gaat, van bovenaf je case in valt of via een kiertje de kast in wordt gezogen... het is er altijd helaas :)

Ik zou zelf wel de 'natuurlijke airflow' aanhouden en kiezen voor optie 2 waarbij je voorin intake hebt + achterin/bovenin outtake.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 28-04-2017 14:15 ]

Pagina: 1