Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 netwerken op 1 kabel.

Pagina: 1
Acties:

• Sandor111
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-01-2021
Hallo, ik heb 2 netwerken (Kpn en Ziggo) hoe kan ik deze 2 netwerken door 1 ethernet kabel laten gaan en dat ik dan op mijn pc kan kiezen welk netwerk ik gebruik? Of kan dit niet zomaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Sandor111 op 27-04-2017 12:01 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
VLAN, routes, er zijn duizenden mogelijkheden.

[ Voor 80% gewijzigd door Trommelrem op 27-04-2017 12:04 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Nee, dit kan niet.
Je kunt 2 netwerkkaarten in je pc zetten, dan 1 netwerk kaart aanzetten en de ander uit zetten.

Dacht dat als je de 2 (alle 2 samen naar het internet) samen wilt gebruiken, dat dit via een linux pc zou kunnen , maar google hier op of dit wel goed gaat.

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-11 20:08
Gaat wel, gelijk trommelrem zegt. Via VLAN's is dit mogelijk. Je moet dan beide modems aansluiten op de switch en deze meerdere vlan's toekennen. Bijvoorbeeld:
VLAN 10: KPN, VLAN 20: Ziggo.

Zet dan een poort op tagged en hier sluit je uw pc op aan. Op je netwerkadapter kan je dan definiëren welke vlan dit moet zijn. Je kan dus van je fysieke netwerkadapter meerdere virtuele netwerkadapters aanmaken. Hierdoor kun je dus zowel een ip ontvangen van Ziggo en een ip van kpn.

Uiteraard is dit ook mogelijk met routers er tussen.

Verwijderd

^^
Dan moet je we een switch hebben die dat ondersteund.
Het makkelijkst lijkt mij een router die dual wan ondersteuning heeft, en dan kan je vanaf de pc in de interface van de router kiezen welk netwerk je gebruikt of instellen welke poorten naar welk netwerk gaan.
Sommige Draytek routers hebben hier goede ondersteuning voor maar die zijn wel prijzig.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
cooLopke schreef op donderdag 27 april 2017 @ 12:54:
Gaat wel, gelijk trommelrem zegt. Via VLAN's is dit mogelijk. Je moet dan beide modems aansluiten op de switch en deze meerdere vlan's toekennen. Bijvoorbeeld:
VLAN 10: KPN, VLAN 20: Ziggo.

Zet dan een poort op tagged en hier sluit je uw pc op aan. Op je netwerkadapter kan je dan definiëren welke vlan dit moet zijn. Je kan dus van je fysieke netwerkadapter meerdere virtuele netwerkadapters aanmaken. Hierdoor kun je dus zowel een ip ontvangen van Ziggo en een ip van kpn.

Uiteraard is dit ook mogelijk met routers er tussen.
Het kan zelfs nog makkelijker. Zet een domme switch neer en sluit zowel de KPN als Ziggo modemrouter aan. Geef beide modemrouters een uniek IP binnen hetzelfde subnet. Op je PC kun je met het route commando de juiste routes maken. Zorg er wel voor dat er maximaal een DHCP server actief is.
Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:02:
^^
Dan moet je we een switch hebben die dat ondersteund.
Het makkelijkst lijkt mij een router die dual wan ondersteuning heeft, en dan kan je vanaf de pc in de interface van de router kiezen welk netwerk je gebruikt of instellen welke poorten naar welk netwerk gaan.
Sommige Draytek routers hebben hier goede ondersteuning voor maar die zijn wel prijzig.
Deze configuratie heb ik thuis. Een Draytek 2860 die zowel een RoutIT VDSL als een Ziggo coaxverbinding afhandelt. De juiste routes kun je dan in de Draytek aangeven en als er een verbinding uitvalt, dan failovert hij automagisch. Voordeel is tevens dat je hiermee 6 publieke IP adressen hebt (1 RoutIT, 5 Ziggo).
Pagina: 1