redelijk prijs om muurtje af te werken en te isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:02

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
voor een vaste prijs laten we onze badkamer renoveren.
tijdens die werken (maar na het aanbrengen van de gyproc platen op die muur) ondekt de aannemer dat de buitenmuur daar maar een halve steen dik is (blijkbaar is ons huis zo oud dat dat toen nog ok was :)) .
Als oplossing heeft hij daar dan metalstuds tegen gemonteerd, die opgevuld met isolatieschuim (s-35), OSB platen tegen gemonteerd en daar weer gyprocplaten tegen aangebracht. De muur zelf is zo'n 5 breed en 2.5 hoog.
We zijn best bereid voor dat extra werk te betalen aan een tijd en materialen principe, maar de rekening die we daarvoor krijgen is zo'n 1700 euro, opgesplits in zo'n 700 euro aan materiaal en een 38 werkuren en dat vinden we nogal fors.

Als ik dat materiaal bij de dichstbijzijnde bouwmarkt bestel, kost mij dat zo'n 150 a 200 euro. Ik snap dat ze betere kwaliteit OSB platen gebruiken en whatnot, maar ik vind dit persoonlijk wel heel overdreven. Ben ik nu gek?
Qua werkuren rekent hij oa 5 werkmensen (er zijn nooit 5 personen hier geweest en diegene die hier waren hebben echt niet allemaal heel de tijd aan dat muurtje gewerkt) en hij rekent zichzelf ook mee, wat we ook niet fair vinden. Hij helpt inderdaad wel mee, maar hij krijgt ook de volle pot van de vaste prijs en ook hij werkt heus niet heel de dag aan dat muurtje.
Verder rekent hij ook de reistijd en 'shoppingtijd' aan, en daar hebben we het ook wat moeilijk mee.
Als we het daar met hem over willen hebben is de redelijkheid zoek en wordt hij kwaad. Hij eist dan dat we een tegenprijs geven en stampvoet dan weg dat hij nooit meer iets voor ons wil doen. Hij haalt ook aan dat ze heel veel moeite hadden met de leidingen trekken en vervangen, maar dat hoort volgens ons bij het vaste prijs project, en dus niet bij het 'nieuw muurtje' project.

Ik wil liever ook niet dat de werken opnieuw worden stilgelegd, want de eindmeet is in zicht en het heeft al (door een boel omstandigheden) zo'n 7 maanden geduurt (don't ask, ik kan er enkele boeken over volschrijven) voor we op dit punt geraakt zijn.

Ik snap dat we ergens tot een akkoord moeten komen en daar zijn we ook toe bereid, maar wat is nu een redelijk prijs voor de uitgevoerde werken?

tl;dnr
1700 voor gyprocmuurtje van 5*2.5 te bedekken in OSB platen, isolatie en weer gyproc.

[ Voor 3% gewijzigd door Kheos op 27-04-2017 10:59 ]

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:52

prein2

Monument verduurzamen is leuk

moeilijk in te schatten vanaf afstand natuurlijk. 1000 euro.

verder is het de fout van de aannemer dat hij is begonnen met plaatsen voordat er overeenkomst was over de prijs. Dus hij moet niet zeuren.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Je laat voor een vaste prijs je badkamer doen, stuur op meerwerk en daar spreek je niet eerst een prijs voor af? Tegenbod doen voor wat jij redelijk vind... 400 materiaal en 20 uur werk bijvoorbeeld, kom je op 50%. 38 uur werk is een hele week! Dat is echt van de zotte, maar ja... geen prijs afspreken is vragen om problemen achteraf!

Life is what happens while you're busy making other plans

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

(1700 - 700 materiaal ) / 38 uur = 26 euro / uur. Gangbare tarieven voor een badkamer liggen eerder tussen de 35 - 45 dus volgens mij heb je niet zo'n slechte deal daarmee. Bovendien is het naar mijn ervaring ook wel gangbaar om de 'shoptijd' gewoon aan de klant door te rekenen; dat is gewoon tijd die ze ook aan het werk zijn voor jou natuurlijk.

Edit: Materiaal zit er nu eenmaal in / op, dus als hij daar bonnetjes van kan overleggen heb je daar niet zoveel meer over te eisen. Dat jij het goedkoper had kunnen krijgen is nu imho niet meer relevant.

[ Voor 56% gewijzigd door naitsoezn op 27-04-2017 11:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27
naitsoezn schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:01:
(1700 - 700 materiaal ) / 38 uur = 26 euro / uur. Gangbare tarieven voor een badkamer liggen eerder tussen de 35 - 45 dus volgens mij heb je niet zo'n slechte deal daarmee.
26 euro per uur geeft al aan dat er waarschijnlijk niet heel zuiver gerekend is qua echte uren.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe groot is de muur ?

Uurloon ligt op +- €48,50, en ik zie eerder 8-10 werkuren als 38

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Welkom bij de aannemerij. Bij werken met een vaste prijs kun je er donder op zeggen dat er "meerwerk" is. En voor "meerwerk" worden de facturen met een vork geschreven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
we hadden inderdaad voor dat extra werk een extra prijs moeten afspreken (voor alle duidelijkheid: voor het hele renovatieproject is een vaste prijs afgesproken, daar zijn we ook over akkoord, maar dit is extra want onvoorzien).
Maar we hadden nooit gedacht dat het zo overdreven zou zijn,

Verwijderd

38 uur?

Uhhh, een muurtje van 5 bij 2,5 zonder gekke hoeken of dat soort grappen afwerken met metalstud, isolatie, osb en gips is binnen een dag geplaatst. Stel dat je de materialen nog moet regelen reken je daar nog 2 uur extra bij.

Met 2 man dus rond de 16 uur totaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2017 11:19 ]

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-12 11:07
Heeft hij dit uit eigen beweging gedaan, dan zit dat mee in het pakket, en moet hij dit niet achteraf apart aanrekenen.

Blijkbaar is er wel -iets- van overleg geweest. Als er niets op papier staat, ben je eigenlijk weinig verplicht. Indien wel, kan je hoogstens de uren en materiaalkosten in twijfel gaan trekken, maar dat gaat weer een heel gezellige bedoeling zijn, plus verzuurde relatie opleveren. Nu het feit dat hij zo rijkelijk aanrekent, duid er op dat je deze liever kwijt dan rijk bent, maar ja. Dat hij verder last heeft met de wel afgesproken taken, is zijn eigen fout, van een professional mag jij verwachten dat hij rekening houdt met zulke zaken, dat hij zijn kosten dat zo wilt verrekenen is quasi frauduleus.

Ik snap trouwens het probleem niet, was dit nu puur omdat de muur niet geïsoleerd was? Extra dragend is hij er toch niet op geworden. Misschien wou je wel langs buiten isoleren (hoe dan ook interessanter, zeker voor een vochtige ruimte, van een damp scherm zal wel geen sprake zijn), en is dit dus totaal overbodig uitgevoerd.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
IceTeaGX schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:19:
Heeft hij dit uit eigen beweging gedaan, dan zit dat mee in het pakket, en moet hij dit niet achteraf apart aanrekenen.

Blijkbaar is er wel -iets- van overleg geweest. Als er niets op papier staat, ben je eigenlijk weinig verplicht. Indien wel, kan je hoogstens de uren en materiaalkosten in twijfel gaan trekken, maar dat gaat weer een heel gezellige bedoeling zijn, plus verzuurde relatie opleveren. Nu het feit dat hij zo rijkelijk aanrekent, duid er op dat je deze liever kwijt dan rijk bent, maar ja. Dat hij verder last heeft met de wel afgesproken taken, is zijn eigen fout, van een professional mag jij verwachten dat hij rekening houdt met zulke zaken, dat hij zijn kosten dat zo wilt verrekenen is quasi frauduleus.
Het overleg was: "Hey, kom eens even kijken. Dit is het probleem, maar geen nood: we gaan het zo oplossen".

Ja, we trekken de uren en materiaalkosten in twijfel, en ja, de relatie is al behoorlijk verzuurd maar er is dan ook al een hele voorgeschiedenis aan dit project en die draagt niet bij :)
IceTeaGX schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:19:
Ik snap trouwens het probleem niet, was dit nu puur omdat de muur niet geïsoleerd was? Extra dragend is hij er toch niet op geworden. Misschien wou je wel langs buiten isoleren (hoe dan ook interessanter, zeker voor een vochtige ruimte, van een damp scherm zal wel geen sprake zijn), en is dit dus totaal overbodig uitgevoerd.
wel, nu komt mijn inloopdouche dus tegen die muur. De draaiknoppen en handdouche moesten dus ingewerkt worden in die muur waardoor ze dan pas ontdekten dat die zo dun was.
Omdat die zo dun was, zou die onmiddellijk bevriezen in de winter. Vandaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Kheos op 27-04-2017 12:37 ]

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-12 07:50
Zitten er toevallig nog sparingen in? Nisjes, kozijnen ofzo?

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
sbruynis schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:51:
Zitten er toevallig nog sparingen in? Nisjes, kozijnen ofzo?
nope, gewoon een vlakke buitenmuur, geen vensters of niks.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:41
Kun jezelf nagaan hoeveel uur ze er aan besteed hebben?
En kunnen zij bonnetjes overleggen van de materiaal kosten?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
Cobb schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:42:
Kun jezelf nagaan hoeveel uur ze er aan besteed hebben?
En kunnen zij bonnetjes overleggen van de materiaal kosten?
lastig om aantal uur te bepalen omdat er hier quasi elke dag wel werkmensen rondlopen en het heel moeilijk te bepalen is wie daarvan hoeveel uur waaraan heeft gewerkt.
Bijvoorbeeld er liep hier een loodgieter rond, en die heeft de doucheleidingen gelegd door de metalstuds, maar doucheleidingen leggen is deel van de badkamer renovatie en niet van die muurisolatie, dus daar wil ik niet apart voor betalen; dat zit al in het bedrag om de badkamer te renoveren en hoef ik dus gene twee keer te betalen. Maar volgens mij rekent de aannemer dat wel aan en da's niet correct.

en bonnetjes voorleggen: mja, daar leek de aannemer niet veel voor te voelen.,Hij had wel over 200 euro aan osb platen, maar dan nog liggen de bedragen ver uit elkaar. Wat metalstuds, vijzen, PUR en isolatie kost toch geen 500 euro?

[ Voor 5% gewijzigd door Kheos op 27-04-2017 16:59 ]

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:16
Vraag de beste man gewoon om tekst en uitleg in een persoonlijk gesprek aan de keukentafel.

Aannemers zijn graag concreet.

(Ik lees oa 'volgens mij' in je berichten...maar vraag me af of je dit concreet als vraag hebt gesteld?)

Betreft reistijd en projectbegeleiding:
Het is reeel om dit te rekenen, en vormt in deze branche vaak geen onderdeel van de overhead.

Bonnetjes overleggen doen ze in de bouwsector niet...
Dit doet je eigen werkgever toch ook niet?
Beetje vreemd dit wel van een aannnemer te verlangen.

Aantal uren:
Als je zelf geen indicatie hebt van hoeveel uren ze hebben gemaakt, hoe kun je dan wel hun opgave van uren afschieten?

[ Voor 43% gewijzigd door AcIDeR op 27-04-2017 17:18 ]

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
AcIDeR schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:14:
Vraag de beste man gewoon om tekst en uitleg in een persoonlijk gesprek aan de keukentafel.

(Ik lees oa 'volgens mij' in je berichten...maar vraag me af of je dit concreet als vraag hebt gesteld?)

Het is reeel om dit te rekenen, en vormt in deze branche vaak geen onderdeel van de overhead.

Aantal uren:
Als je zelf geen indicatie hebt van hoeveel uren ze hebben gemaakt, hoe kun je dan wel hun opgave van uren afschieten?
zoals ik al in de TS zei: dit doen we (hebben we gisteren en deze ochtend geprobeerd) maar binnen de twee tellen wordt hij kwaad, roept dat hij geen gezever wil, dat hij met zijn zaak gaat stoppen, dat hij nooit meer iets voor ons wil doen, dat we dan maar een tegenprijs moeten geven... vandaar deze topic: wat zou een redelijke prijs zijn?

wat betreft die uren: volgens mij hebben ze daar maximaak twee dagen aan gewerkt maar ik kan niet weten hoeveel van die twee dagen dat ze daaraan besteed hebben en hoeveel van de werkmensen daaraan gewerkt hebben. Volgens mij kan dat in elk geval nooit 38 manuren kosten als ik kijk naar wat er moest gebeuren.

[ Voor 63% gewijzigd door Kheos op 27-04-2017 17:46 ]

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:16
Wat vind je zelf acceptabel?

Je hebt er voldoende mening over... vertaal dat voor jezelf in een acceptabel bedrag.

* ik vind het lastig om zonder het hele verloop en de relatie te kennen iets over de prijs te roepen.
Zo op het eerste gezicht lijkt het me wel wat kostelijk, maar ook niet extreem.

[ Voor 44% gewijzigd door AcIDeR op 27-04-2017 17:31 ]

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
AcIDeR schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:29:
Wat vind je zelf acceptabel?

Je hebt er voldoende mening over... vertaal dat voor jezelf in een acceptabel bedrag.
wel, da's dus de reden dat ik deze topic open :)

ik denk dat twee vakmensen dat zeker op twee dagen zouden moeten kunnen klaren. Dat er daar dan een derde rondloopt om buizen te leggen is heel leuk, maar voor die muur niet relevant.
Materiaalkosten... sja, als ik alles uitreken kom ik op pakweg 350 a 400.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 22:35
Kheos schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:46:
[...]

wel, da's dus de reden dat ik deze topic open :)

ik denk dat twee vakmensen dat zeker op twee dagen zouden moeten kunnen klaren. Dat er daar dan een derde rondloopt om buizen te leggen is heel leuk, maar voor die muur niet relevant.
Materiaalkosten... sja, als ik alles uitreken kom ik op pakweg 350 a 400.
2 dagen 2 man? dat is 32 uur a 40 euro per uur = 1280.
Daarbij 400 euro materiaal is zon 1700 euro.....

denk zelf dat zo iets met 2 man in een goede dag moet kunnen btw.

• mouse86
  • Laatst online: 24-11 21:46
Ik vind een redelijke prijs tussen 1200€ en 2000€. Het belangrijkste is dat je vooraf altijd prijsafspraken moet maken. Als je dat niet doet, dan is het oneerlijk om achteraf te klagen over de prijs terwijl de werkzaamheden en kosten al zijn uitgevoerd.

Ik zou ook heel blij zijn dat de aannemer dit opmerkt en aangeeft. Niet zomaar dom door klust en dat jij volgende winter inene met bevroren leidingen zit.

Verder vind ik het normaal dat winkelen voor het halen van je bouwmaterialen gefactureerd wordt. Die tijd is ie nou eenmaal kwijt.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het hangt af van wat er exact gedaan is of dat een schappelijke prijs is of niet. Zeker als er ook geïsoleerd is (hoe dik?) is jouw schatting van €150 à 200 aan de heel lage kant. Hoe netjes is alles afgewerkt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan luchtdichtingstape (iets van een 30 tot 50 euro per 30 meter meen ik me te herinneren en in principe zou je alle OSB naden en de naden tussen de OSB platen en de rest van je muren daarmee moeten doen) en aan maatregelen tegen de koudebruggen tussen je dunne buitenmuur en de muren die daar tegen gemetseld zijn. Dat laatste betwijfel ik (hoewel het eigenlijk ook belangrijk is, zeker in een vochtige ruimte als de badkamer), maar zonder duidelijkere informatie kunnen we daar dus absoluut niks zinnigs over zeggen.

Ik heb hier vorig jaar bij mijn eigen badkamerrenovatie bijvoorbeeld alles met luchtdichte tape afgeplakt zodat ik enkel nog de voorziene luchtstromen heb en dat voelt in de winter een stuk warmer aan. Dak en buitenmuren zijn al een paar jaar geleden geïsoleerd, maar toch gebruikten we om 's avonds naar bad te gaan in de winter bijna altijd de elektrische bijverwarming. Dit jaar hebben we dat geen enkele keer nodig gevonden. Dat nauwkeurig doen vraagt wel wat tijd, maar 't was het echt wel waard.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:42
Het probleem is misschien niet eens de €1700, maar het aantal uren dat gefactureerd wordt. Die zijn hoog in aantal, en daarmee voelt het verkeerd.

Zonder de situatie te kennen kunnen wij op afstand natuurlijk nooit wat daarover vinden, maar 38 uur klinkt als teveel in de oren. Terwijl je met een gebruikelijk uurloon van 47,5€ op een veel redelijk getal komt van 21 uur. Dan had het er een stuk logischer gestaan en daarmee veel beter te accepteren. Dat veranderd het eind bedrag echter niet.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26

Fiber

Beaches are for storming.

Dit hele topic over een muurtje dat wellicht, misschien, tien, max twintig procent te duur is...?

Hoeveel is dat op het totale verbouw-budget...? Peanuts waarschijnlijk... Als je tevreden bent over het totale eindresultaat dan zou ik hier niet moeilijk over doen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

Yucon

*broem*

Fiber schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:05:
Dit hele topic over een muurtje dat wellicht, misschien, tien, max twintig procent te duur is...?

Hoeveel is dat op het totale verbouw-budget...? Peanuts waarschijnlijk... Als je tevreden bent over het totale eindresultaat dan zou ik hier niet moeilijk over doen.
Dat laatste is TS zo te zien niet. In ieder geval niet over de wijze waarop het tot stand gekomen is, en zie hier de discussie.

Maargoed. Hij vraagt dus om een tegenbod. Op basis van wat hier langs komt zou ik de bouwmaterialen niet ter discussie stellen en de uren flink naar beneden bijstellen. Naar 2 mandagen en vasthouden aan het uurloon dat hij zelf gebruikt. Lijkt me wat uren betreft niet onredelijk en omhoog kan altijd nog.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
indigo79 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 21:27:
Het hangt af van wat er exact gedaan is of dat een schappelijke prijs is of niet. Zeker als er ook geïsoleerd is (hoe dik?) is jouw schatting van €150 à 200 aan de heel lage kant.
isolatiedikte is 5cm.

Voor alle duidelijkheid: ik heb me gebaseerd op de factuur die we kregen. Daar staan de handelingen op, en die vermelden dus de materialen.
Bijvoorbeeld: er staat dat er metalstuds zijn aangebract. Die moeten om de 80cm geplaatst worden, mijn badkamer is X cm hoog en de muur is Y cm breed dus op basis daarvan kun ik dan toch vrij nauwkeurig uitrekenen hoeveel meter metalstud nodig is? Die zijn trouwens 1.85 per meter, dus zelfs als ik daar 10 meter naast zit maakt dat nog geen deuk in het geheel.
De OSB platen die hij kocht kostten 14 a 15 euro per stuk.
Gyproc plaat kost 7,47 per vierkante meter enzovoort. Allemaal bedragen waar ik niet van achterover val, maar die dan ook volgens mij niet op zo'n 700 euro kunnen uitkomen.
TLer schreef op donderdag 27 april 2017 @ 21:41:
Het probleem is misschien niet eens de €1700, maar het aantal uren dat gefactureerd wordt. Die zijn hoog in aantal, en daarmee voelt het verkeerd.

Zonder de situatie te kennen kunnen wij op afstand natuurlijk nooit wat daarover vinden, maar 38 uur klinkt als teveel in de oren. Terwijl je met een gebruikelijk uurloon van 47,5€ op een veel redelijk getal komt van 21 uur. Dan had het er een stuk logischer gestaan en daarmee veel beter te accepteren. Dat veranderd het eind bedrag echter niet.
Da's de nagel op de kop.
Als hij zegt 38uur * 26 per uur is 1000 euro denk ik: "no way dat dat 38 uur heeft gekost. Die kerel legt mij er dik op."
Als hij zegt 20 uur * 50 per uur denk ik: "Goh, da's prijzig. Dat had ik niet voorzien." Maar dan ga ik daar ook niet lullig over doen. Of hij daar dan 18 of 20 uur over doet, dat maakt dan ook het verschil niet meer.
Fiber schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:05:

Wel, ik weet dus niet of het 10, max 20 procent te duur is?
Vandaar dit topic.

@prein2 heeft het over 1000 euro
@frumper over 50%
@Hackus over 8 a 10 werkuren
@Verwijderd over 16 uur
@Yucon over 2 mandagen
...
Als het max 20% er over was, zou ik er ook niet moeilijk over doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Kheos op 28-04-2017 07:42 ]

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10 14:30
Kheos schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:57:
voor een vaste prijs laten we onze badkamer renoveren.
tijdens die werken (maar na het aanbrengen van de gyproc platen op die muur) ondekt de aannemer dat de buitenmuur daar maar een halve steen dik is (blijkbaar is ons huis zo oud dat dat toen nog ok was :)) .
Als oplossing heeft hij daar dan metalstuds tegen gemonteerd, die opgevuld met isolatieschuim (s-35), OSB platen tegen gemonteerd en daar weer gyprocplaten tegen aangebracht. De muur zelf is zo'n 5 breed en 2.5 hoog.
*knip veel text.*

Even voor de beeldvorming.

Het is een halfsteens buitenmuur met daarop aangebracht gyproc > metalstuds > isolatie > osb > gyproc?

Is er tussen de buitenmuur en de gyproc nog iets aangebracht om de gyproc te beschermen tegen doorslaand en optrekkend vocht van buitenaf?

Waarom heeft de aannemer voor deze oplossing gekozen? en niet gewoon voor ytong cellenbeton?

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
xinix03 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:10:
[...]

*knip veel text.*

Even voor de beeldvorming.

Het is een halfsteens buitenmuur met daarop aangebracht gyproc > metalstuds > isolatie > osb > gyproc?

Is er tussen de buitenmuur en de gyproc nog iets aangebracht om de gyproc te beschermen tegen doorslaand en optrekkend vocht van buitenaf?

Waarom heeft de aannemer voor deze oplossing gekozen? en niet gewoon voor ytong cellenbeton?
Voor de beeldvorming:
Die muur was een halfsteens buitenmuur met daarop aangebracht gyproc.
Toen ze in die muur de ruimte voor de inbouwdoucheknoppen en handdouche gingen kappen, zagen ze dat die maar halfsteens was.

Op dat moment start voor mij de teller qua tijd en materiaal, want toen pas begon het extra werk.
Dus op die gyproc muur hebben ze inderdaad metalstuds > isolatie > osb > gyproc aangebracht.
Voor dat werk en enkel dat werk rekenen ze mij 38 uur aan.
Tijdens dat werk hebben ze natuurlijk ook de leidingen en de voorbereiding van de knoppen, handdouche, regendouche... gelegd, maar dat zit al in het project budget en daar wil ik geen twee keer voor betalen.
Dat lijkt mij gewoon niet correct.
xinix03 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:10:
[...]

geen idee. Was dat een beter idee?

[ Voor 9% gewijzigd door Kheos op 28-04-2017 10:19 ]

• xinix03
Ytong blokken zou een goede mogelijkheid kunnen zijn maar hoeft niet altijd de beste keuze te zijn. Ik ga er vanuit dat de aannemer jou het beste advies heeft gegeven, hij kent immers de omstandigheden van jou woning mag ik hopen.

Wat ik wel raar vind is dat er direct na de constatering toch eerst gyproc is aangebracht direct op die buitenmuur, daar zou ik vragen over stellen en zeker omdat we het niet hebben over het isoleren van een garage maar een natte ruimte.

Ook erg belangrijk vind ik, en waar je nog geen antwoord op hebt gegeven is of er maatregelen zijn getroffen tegen vocht? d.w.z. is er b.v. een folie aangebracht?

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:29

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Doe een tegenvoorstel met de helft van de materiaalkosten ofzo, dus gewoon €1350.
Aantal werkuren is misschien hoog maar het tarief wel laag, dus uiteindelijk ga je daar niets winnen. (of hij haalt het aantal uren omlaag maar tegen een ander tarief dus alsnog even duur).

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
xinix03 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:50:
Ytong blokken zou een goede mogelijkheid kunnen zijn maar hoeft niet altijd de beste keuze te zijn. Ik ga er vanuit dat de aannemer jou het beste advies heeft gegeven, hij kent immers de omstandigheden van jou woning mag ik hopen.

Wat ik wel raar vind is dat er direct na de constatering toch eerst gyproc is aangebracht direct op die buitenmuur, daar zou ik vragen over stellen en zeker omdat we het niet hebben over het isoleren van een garage maar een natte ruimte.

Ook erg belangrijk vind ik, en waar je nog geen antwoord op hebt gegeven is of er maatregelen zijn getroffen tegen vocht? d.w.z. is er b.v. een folie aangebracht?
voor alle duidelijkheid: de constatering was na dat er gyproc was aangebracht op de buitenmuur.

over die folie: geen idee, dus ik ga er van uit van niet.
Angeloonie schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:10:
Doe een tegenvoorstel met de helft van de materiaalkosten ofzo, dus gewoon €1350.
Aantal werkuren is misschien hoog maar het tarief wel laag, dus uiteindelijk ga je daar niets winnen. (of hij haalt het aantal uren omlaag maar tegen een ander tarief dus alsnog even duur).
dat was idd ongeveer het bedrag waar ik me op aan het richten was.

[ Voor 20% gewijzigd door Kheos op 28-04-2017 17:18 ]

• xinix03
Ah, dus na het volledig aanbrengen van de gyproc wand, wat zogenaamd in de prijs is inbegrepen, is er ineens iemand wakker geworden die roept, hey! dit is een halfsteens muurtje. Rare gang van zaken, de aannemer had het volgens mij al bij de aanname van de klus kunnen zien, of zijn personeel die een boor in die muur zet.

Voor ik überhaupt zou gaan denken aan die extra rekening te gaan betalen zou ik eerst een aantal aannemers uitnodigen om eens even de tot nu toe gedane werkzaamheden te bekijken en bespreken. Daarnaast zou ik mezelf ook zeker wel gaan afvragen of ik wel blij ben met mijn aannemer op dit moment.

De prijs, die heeft hij over de kop gegooit.

• Kalevandaal
Werkend bij aan aannemer haak ik dan even in.
Mijn directeur zal NOOIT accepteren dan hij dan wel iemand van zijn bedrijf de concurrent afkraakt.
@ts als hij speciaal een rol dampopen folie heeft moeten kopen, en een rol dampdicht dan gaat het hard. 100,-- euro per rol kan zomaar

[ Voor 0% gewijzigd door Kalevandaal op 29-04-2017 12:10 . Reden: Autocorrect ]

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
sbruynis schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:13:
Werkend bij aan aannemer haak ik dan even in.
Mijn directeur zal NOOIT accepteren dan hij dan wel iemand van zijn bedrag de concurrent afkraakt.
@ts als hij speciaal een rol dampopen folie heeft moeten kopen, en een rol dampdicht dan gaat het hard. 100,-- euro per rol kan zomaar
de hamvraag is dan: hadden ze die folie niet sowieso moeten aanbrengen, ook als ze niet die muur 'onverwachts' moesten isoleren? want dan valt het dus onder het project badkamer en niet onder het extra werk 'muur isoleren'.

[ Voor 4% gewijzigd door Kheos op 28-04-2017 23:24 ]

• Kalevandaal
Nee, de folie breng je niet aan op een binnenspouwblad van kalkzandsteen. Die wordt gelijk gestuukt en getegelt.
Een dampopen en dichte folie is bedoelt om het vocht uit de isolatie te houden

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Kheos schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:57:

Hij eist dan dat we een tegenprijs geven en stampvoet dan weg dat hij nooit meer iets voor ons wil doen. Hij haalt ook aan dat ze heel veel moeite hadden met de leidingen trekken en vervangen, maar dat hoort volgens ons bij het vaste prijs project, en dus niet bij het 'nieuw muurtje' project.

Ik wil liever ook niet dat de werken opnieuw worden stilgelegd, want de eindmeet is in zicht en het heeft al (door een boel omstandigheden) zo'n 7 maanden geduurt (don't ask, ik kan er enkele boeken over volschrijven) voor we op dit punt geraakt zijn.

Ik snap dat we ergens tot een akkoord moeten komen en daar zijn we ook toe bereid, maar wat is nu een redelijk prijs voor de uitgevoerde werken?
Dat ie het muurtje ook wilde doen(voor de hoofdprijs) wist ie al voor aanvang van het werk. ;)

Heb je opdracht gegeven voor het meerwerk? Zo ja, onder welke voorwaarden?

Geen opdracht gegeven? Dan lekker laten stampvoeten tot ie dood valt. Rekening niet conform afspraak? Idem.

Is er bij het melden van meerwerk kenbaar gemaakt dat door het in opdracht geven van het meerwerk de planning niet gehaald kan worden? Zo niet, aansturen op tijdig opleveren.

En misschien wel je de belangrijkste tip, bijt van je af, dit soort intimiderende gedrag(stampvoeten/dreigen werk stil te leggen) flikken ze alleen bij mensen waar ze denken er iets mee te kunnen winnen.

Meteen ook een brief sturen dat je door de ontwikkelingen twijfelt aan voldoende inzet van aannemer om de planning te halen. >:) Als ie het werk dan stil legt heb je meteen een juridische basis om het geschil in jouw voordeel op te lossen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

Yucon

*broem*

.. en dan nog het feit dat er ook werk van binnen de fixed price niet uitgevoerd hoefde te worden. Dat zou ik ook graag verrekend zien.

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:48
@Kheos Onder welke voorwaarden schrijft de aannemer? De AVA 2013? Dan is de redenatie van @123RR helaas wat minder van toepassing.
Artikel 6, lid 2:
In geval van door de opdrachtgever gewenste wijzigingen in
de overeenkomst dan wel in de voorwaarden van uitvoering
kan de aannemer slechts dan een verhoging van de prijs
vorderen, wanneer hij de opdrachtgever tijdig heeft gewezen
op de noodzaak van een daaruit voortvloeiende
prijsverhoging, tenzij de opdrachtgever die noodzaak uit
zichzelf had moeten begrijpen.

Artikel 15, lid 2:
Verschillen tussen de tijdens de uitvoering blijkende toestand van bestaande gebouwen, werken en terreinen enerzijds en de toestand die de aannemer redelijkerwijs had mogen verwachten, geven de aannemer recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende kosten.
Om meer- en bijwerk te kunnen vergelijken heb je eigenlijk de open begroting van de aanneemsom nodig. Daar kun je het uurtarief uit herleiden, en in beginsel is dat ook het uurtarief dat de aannemer moet hanteren voor aanvullende zaken. Materiaal wordt wat lastiger, als er in basis geen OSB of isolatie is gebruikt, dan valt dat niet te vergelijken (behalve dan internetprijzen), maar Gyproc en metalstuds dan wellicht wel.

Kan verhelderend werken, mocht je daar nog de hand op kunt leggen. En dat uurtarief, tsja. Die kwam ik een kleine tien jaar terug nog een enkele keer tegen voor staalvlechters. €25 per uur is hier in de buurt bijna het standaard beuntarief.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
kijk, ik wil de aannemer betalen voor zijn extra werk; dat vind ik persoonlijk niet meer dan fair.
Maar ik vind het niet fair dat hij mij veel te veel aanrekent.
Volgens mij heeft hij alle OSB platen; gyproc plate, metalstuds gekocht die hij nog nodig heeft voor alle werken; en probeert hij mij daar de rekening van te sturen, terwijl hij maar de helft daarvan nodig heeft voor die extra muur en dat is niet ok. Ik denk dat omdat er hier nog een boel osb platen en metalstuds rondslingeren. Ik ga er van uit dat hij die nog nodig heeft om de valse wand te plaatsen waar de schuifdeur in gaat verdwijnen.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:06
AcIDeR schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:14:

Aantal uren:
Onzin ik heb van al het meerwerk de materiaal de bon gezien achteraf, bij renovatie van mijn badkamer.
Ze bestellen allemaal bij de bouwgroothandel en daar kunnen ze t zo in de computer opzoeken.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-12 11:20
Heeft de aannemer overigens wel de waterwerende platen (groene platen ipv grijs/wit) aangebracht ivm een vochtige ruimte?

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
GrooV schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:09:
Heeft de aannemer overigens wel de waterwerende platen (groene platen ipv grijs/wit) aangebracht ivm een vochtige ruimte?
yup
beide lagen gyproc (dus de laag die op de buitenmuur is aangebracht en de laag die op de osb plaat is aangebracht) zijn van de groene variant :)
Pagina: 1