Toon posts:

Genoeg airflow?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu eindelijk serieus m'n Aopen HQ45 modden, en ik wil dus proberen een zo stil mogelijk systeempje te krijgen.

Allereerst wil ik de voedingsfan vervangen door een Papst8412NGL. Die produceert slechts 12 dB bij een airflow van 33 (m³/h) of 19,4 (CFM). Maar ik vraag me af of dit genoeg is om de voeding niet oververhit te laten raken. De fan die er nu inzit voel je aan de andere kant toch al op 5 cm afstand niet meer blazen, dus veel slechter kan het niet worden. En als ik vergelijk met een Spire koelertje waarvan ik weet dat hij 18,6 CFM verplaatst lijkt het me dat de huidige fan in de voeding ongeveer evenveel lucht verplaatst.

Maar, ik wil ook nog mijn processor (k6-3+) passief koelen met een Zalman CNPS3100G en de videokaart met een Zalman ZM17CU. Hierdoor zal de airflow in de kast wel weer erg belangrijk worden (is nu beroerd, want hangt rond de 34 graden), dus ik zit er nog aan te denken om een tweede Papst8412NGL vooronder te plaatsen aangezien de Papst in de voeding niet veel meer lucht zal verplaatsen als de originele fan.

Maar maakt dit nog veel uit voor de airflow? Of moet ik toch maar een model kiezen wat iets meer lawaai maakt, maar tenminste genoeg lucht verplaatst? Ik heb namelijk ook geen flauw idee hoeveel 19,4 (CFM) nou is, en of 2 van zulke fans genoeg zijn voor wat ik wil...

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 14:48

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Ik zou die fan die dan over is van je voeding voor in je kast zetten, veel zal je daar niet meer van horen. Het is niet zo handig om een zwakke fan onderin je kast te zetten, dan kun je hem net zo goed weglaten. En weglaten lijkt me nu ook geen goede optie, aangezien je dan wel erg weinig koeling hebt...

Verwijderd

als ik jou was zou ik die papst voorin plaatsen. en de originele voedings fan naar 7v.

maar eigenlijk ben je gek, waarom zoveel geld uitgeven. die zalman dingen zijn erug duur. En dat wordt alleen maar gerechtvaardigt doordat ze zo stil zijn. maar een gewone ss7 koeler is zo goed als onhoorbaar. Geluid is pas een echte kwestie geworden bij de hogere p3's en Athlon's(slot a)

p.s. ik heb hier een paar k6/2's staan ( oke die worden niet zo heet als een k6/3 ) en die zijn echt onhoorbaar op de HDD's na. ( koffermod en een openkast )

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 juli 2001 10:31 schreef Neman het volgende:
Ik zou die fan die dan over is van je voeding voor in je kast zetten, veel zal je daar niet meer van horen. Het is niet zo handig om een zwakke fan onderin je kast te zetten, dan kun je hem net zo goed weglaten. En weglaten lijkt me nu ook geen goede optie, aangezien je dan wel erg weinig koeling hebt...
Hmmm, toch gooi ik die fan liever weg en vervang 'm door een kwaliteitsfan van Papst ivm het geluid. En was het niet beter om de sterkste fan de warmte lucht uit de kast te laten gooien zodat er onderdruk onstaat?
Op donderdag 05 juli 2001 11:13 schreef The Rapier het volgende:
als ik jou was zou ik die papst voorin plaatsen. en de originele voedings fan naar 7v.
Is inderdaad ook een idee, maar dat ding verplaatst al zo weinig lucht... (wel veel lawaai, maar hij doet vrijwel nix). Ik ben bang dat het dan echt te weinig luchtverplaatsing is voor de koeling van de PSU.
maar eigenlijk ben je gek, waarom zoveel geld uitgeven. die zalman dingen zijn erug duur. En dat wordt alleen maar gerechtvaardigt doordat ze zo stil zijn.
Dit is omdat ik die processor passief wil koelen! Dus zelfs ook zonder maar de fan die bij de Zalman meegeleverd word (20dB in silent mode) te installeren! En daarvoor is het hele model van de heatsink van een Zalman natuurlijk perfect voor. Het gaat me dan ook eigenlijk alleen maar om de heatsink.
maar een gewone ss7 koeler is zo goed als onhoorbaar. Geluid is pas een echte kwestie geworden bij de hogere p3's en Athlon's(slot a)
Vind ik niet echt... er zit nu een Spire MA324-15B3 op, maar ik wil het nu echt stil hebben.
p.s. ik heb hier een paar k6/2's staan ( oke die worden niet zo heet als een k6/3 ) en die zijn echt onhoorbaar op de HDD's na. ( koffermod en een openkast )
Dit is wel een k6-3+ oftewel de mobiele versie van de k6-3... daarom is het waarschijnlijk ook wel mogelijk om 'm passief te koelen. Dat hoef je bij een normale k6-3 ook niet te proberen, maar een k6-3+ produceert maar 18 watt aan warmte.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft nu niemand een idee of 2 fans van 19,4 CFM genoeg zijn om flink wat lucht door een kast te trekken en een 250 watt voeding te koelen? Ik wil die Papst fans namelijk bestellen, maar ze zijn toch wel 35 piek per stuk en daar komen nog verzendkosten & rembours bij. En het zou wel erg zonde zijn als het niet genoeg blijkt te zijn. Nu kun ik zowiezo toch nog wel leuke toepassingen vinden voor die fans, maar dan moet ik ook weer nieuwe fans kopen...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:09

Predator

Suffers from split brain

Voor je voeding is dat genoeg =)
voor de airslow in je kast

wel ik heb een delta intake fan
46.62CFM =)
dat scheelt veel in temp.
das dus nog iets meer dan jouw 2 fans samen
en als je enkel 1 intake en 1x voeding gaat steken en dan nog es PASSIEF je cpu wilt koelen ga je er niet komen :)

je kan natuurlijk ook wat meer papsts steken maar dat gaat kosten :)
kan je geen 2x 12x12 fans steken ?
die versplaatsen VEEL MEER ( factor x3 a x4 ) lucht en maken niet zo veel lawaai. Sommige toch :)

als je geen plaats hebt zaag het gat wat groter :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 07 juli 2001 20:05 schreef Pr3d4t0r het volgende:
das dus nog iets meer dan jouw 2 fans samen
en als je enkel 1 intake en 1x voeding gaat steken en dan nog es PASSIEF je cpu wilt koelen ga je er niet komen :)
hmmm... tis maar een 18 watt CPU, en wel met zo'n grote Zalman Flower heatsink derop.
kan je geen 2x 12x12 fans steken ?
die versplaatsen VEEL MEER ( factor x3 a x4 ) lucht en maken niet zo veel lawaai. Sommige toch :)

als je geen plaats hebt zaag het gat wat groter :)
Hmmm, voor m'n voeding is dat geen optie. Daar moet gewoon een 80mm in, maar voorin m'n kast kan ik met wat modden denk ik wel een 120mm kwijt. Es kijken of dat mogelijk is, en hoeveel lucht zo'n ding verplaatst.

Ik ga trouwes geen 120mm in m'n zijkant stoppen ofzo, want ik ben niet zo goed in het zagen van gaten en ik vind het erg lelijk staan...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de fan van mijn Spire MA324-15B3 nog even van de heatsink gehaald en vergeleken met de PSU fan van mijn Aopen HQ45, maar die Spire fan blaast veel en veel harder! Die PSU fan is op 5 centimeter al niet meer te voelen als hij op volle toeren draait terwijl die Spire fan nog op 30 cm te voelen is (18.6 CFM)! Ik heb 'm ook nog vergeleken met een oud 50mm koelertje van 6.7 CFM, en daar lijkt het eerder in de buurt van te komen!

Ik weet niet hoe Aopen het voor elkaar heeft gekregen maar die *@&^#$ kast maakt nog meer lawaai dan een low budget niet-lownoise gevalletje wat nog meer lucht verplaatst ook!

Als die Papst dus inderdaad 19.4 CFM verplaatst is dit meer dan genoeg! Maar voor de zekerheid ga ik er toch 2 bestellen, want ik weet niet tot in hoeverre Papst zit te liegen met de specs en een beetje extra airflow kan geen kwaad als ik die processor passief ga koelen... Aan de andere kant zal Spire vast ook wel niet helemaal eerlijk zijn geweest met de specs, en als het daar alleen al in de buurt van komt ben ik al tevreden!
Pagina: 1