Nieuwe PC valt uit met gtx980 van vorige PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Svartal
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Mijn vraag

Vorige week een nieuwe PC binnen gekregen van een broertje (laten samenstellen), de videokaart die hierbij besteld was (1050Ti) zou overgaan naar de oude PC en de MSI 980 daaruit zou tijdelijk in de nieuwe PC gaan totdat de bestelde 1080Ti binnen is.

Alleen zoals de titel al zegt loopt de nieuwe PC vast / valt uit met de 980 erin zodra er een spel gestart wordt (verschillende spellen geladen met hetzelfde resultaat), de temperatuur van de 980 stijgt in rap tempo zodra je een spel start en dan is het wachten tot de kritieke temperatuur bereikt wordt waarmee het systeem de boel op slot gooit, het systeem start wel normaal op met normaal beeld maar zodra de videokaart enig werk moet verrichten gaat het mis.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

We hebben hier nog een MSI 980 (die uit mijn pc) en ook deze aangesloten met precies hetzelfde resultaat, en deze kaart zit nu weer gewoon in mijn pc en werkt prima, dus de kaart kan het zeker niet zijn.

De geleverde 1050Ti in de PC heeft verder geen extra kabelaansluiting naar de voeding deze krijgt blijkbaar genoeg via de aansluiting op het moederbord, en met deze geleverde kaart aangesloten werkt alles ook prima.

Zelf een 6+2pin kabel aangesloten voor de 980 wat samen met de voeding vanuit het moederbord ruim voldoende moet zijn dat is tenslotte exact dezelfde aansluiting die de 980 in de oude PC heeft en waar 'slechts' een ruim 4 jaar oude 700 voeding in zit ipv een nieuwe 750 en waar het systeem niet crashed.

Alles samen lijkt het mij de voeding maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat bij deze nogal extreme build (op die 1050Ti na dan) met een flink prijskaartje een halfgebakken voeding geleverd zou zijn.

Kan er mogelijk iets ingesteld zijn in bijv de BIOS waardoor de voeding maar een beperkt percentage van zijn vermogen als maximum heeft?
Heb namelijk vooraf de zaak waar de PC is samengesteld gemaild wanneer hun een 1080Ti konden leveren maar daar konden ze nog geen datum aan vastprikken, ze konden dus wel raden toen we enkelle dagen later deze build met de budget 1050Ti bestelde dat er uiteindelijk een andere kaart in ging komen die heel wat meer verbruikt.

Hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid brengen.
Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Intel Core i7-7700K
Asus ROG Maximus IX Hero
NZXT Kraken X52
Corsair Vengeance DDR4 3000MHZ 32GB
Samsung 960 Pro 512GB ssd
Corsair RM750x
Inno3D GeForce GTX 1050 Ti 4GB TWIN X2 (tijdelijke kaart, 1080Ti besteld en nog niet binnen/verzonden)

Alle reacties

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-01 08:30

Eren

Boss of this gym

Het kan zijn dat je een defecte voeding hebt gekregen het kan een mogelijkheid zijn. heb je geprobeerd om je oude voeding in de nieuwe PC te zetten om te kijken of het de zelfde resultaat levert dan kan je zeker zijn dat het aan de voeding ligt. Maar zoals je zegt denk ik ook dat het aan de voeding ligt gewoon terug sturen zou ik zeggen.

4HEad

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:42
Je zegt zelf dat de temperatuur van de 980 in rap tempo stijgt. Daar zit dan in ieder geval een probleem.
Problemen met de koeling kunnen komen door een hardware of software defect. Je kan checken of hij goed koelt:
1. Kijk of de fans draaien tijdens boot en tijdens gamen.
2. Voel tijdens gamen of de finnen van het koelblok ook goed warm worden.
3. Zet de koeler handmatig op 80 tot 100 procent in de nVidia control of 3rd party instellingen. Check of dat werkt en ga daarna een game testen.
4. Het is verder ook mogelijk dat de nieuwe combinatie van drivers en OS er voor zorgen dat het fanprofiel van de koeling niet goed werkt. Dat laatste lijkt me sterk, maar er staat mij iets bij over nVidia kaarten en de Creators update van windows/laatste drivers.

Edit: opnieuw gelezen en het lijkt of je zegt dat je twee gtx 980 kaarten hebt? Dan is het in ieder geval geen hardware defect van die kaarten inderdaad. Alsnog wellicht gewoon software. Ik denk dat je drivers van nVidia wel opnieuw moet installeren. Kan zijn dat het lagere fanprofiel van de 1050ti wordt ingezet bij de 980 kaarten. Je kan dus proberen een clean driver installatie te doen voor de 980.
Het lijkt mij sterk dat het aan de voeding ligt trouwens.

[ Voor 44% gewijzigd door Playa del C. op 27-04-2017 22:22 ]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Je hebt mijn inziens een goede start gemaakt,
3x videokaart, 2x 980 werkt niet, 1x 1050 wél: ergo voeding vanaf moederbord gaat goed.
Volgende stap zou zoals boven genoemd idd moeten zijn: oude voeding erin (in de nieuwe setup), testen met de 980
> werkt dit, voeding RMAen.
> werkt dit niet, drivers verwijderen, en clean install doen.
> opnieuw testen

Overigens, als je bang bent voor eventuele bios settings, als je ervoor zorgt dat je de 980 erin heb zitten, en je doet een reset to default settings in je BIOS (UEFI) dan zou hij alles op autodetect moeten zetten, en dan zal je niet de snelste settings hebben, maar wel de settings waar hij het makkelijkst stabiel op zou moeten draaien.

* zion gaat voorlopig ook even mee in maandagochtend voeding, succes ermee

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Playa del C.
zion schreef op donderdag 27 april 2017 @ 07:40:
Je hebt mijn inziens een goede start gemaakt,
3x videokaart, 2x 980 werkt niet, 1x 1050 wél: ergo voeding vanaf moederbord gaat goed.
Volgende stap zou zoals boven genoemd idd moeten zijn: oude voeding erin (in de nieuwe setup), testen met de 980
> werkt dit, voeding RMAen.
> werkt dit niet, drivers verwijderen, en clean install doen.
> opnieuw testen

Overigens, als je bang bent voor eventuele bios settings, als je ervoor zorgt dat je de 980 erin heb zitten, en je doet een reset to default settings in je BIOS (UEFI) dan zou hij alles op autodetect moeten zetten, en dan zal je niet de snelste settings hebben, maar wel de settings waar hij het makkelijkst stabiel op zou moeten draaien.

* zion gaat voorlopig ook even mee in maandagochtend voeding, succes ermee
Dat is de situatie niet. De 980 werken allebei wel, ook in het nieuwe systeem. Alleen tijdens gamen wordt de kaart heet en daarna valt het systeem uit. Dat wijst dus op problemen met koeling. Games draaien blijkbaar eerst wel een tijdje en dat zou bij een echt defecte voeding niet mogelijk zijn. Grootste kans zit bij de drivers. Tijdens installatie van drivers wordt de kaart gedetecteerd. Op dit moment wordt de 980 aangestuurd door een 1050Ti installatie. Ik zei eerder al, ik heb er geen ervaring mee de laatste jaren, maar het lijkt mij in dit geval het eerste en simpelste om op te lossen. Driver verwijderen en her-installeren kost een paar minuten, zonder schroefwerk.

Edit: de gebruikte nieuwe voeding is trouwens één van zeer hoge kwaliteit, die met gemak dit soort systemen van stroom kan voorzien (deze kan zelfs twee van dit soort systemen van genoeg stroom voorzien).

[ Voor 6% gewijzigd door Playa del C. op 27-04-2017 13:03 ]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Playa del C. schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:00:
Dat is de situatie niet. De 980 werken allebei wel, ook in het nieuwe systeem. Alleen tijdens gamen wordt de kaart heet en daarna valt het systeem uit. Dat wijst dus op problemen met koeling. Games draaien blijkbaar eerst wel een tijdje en dat zou bij een echt defecte voeding niet mogelijk zijn. Grootste kans zit bij de drivers. Tijdens installatie van drivers wordt de kaart gedetecteerd. Op dit moment wordt de 980 aangestuurd door een 1050Ti installatie. Ik zei eerder al, ik heb er geen ervaring mee de laatste jaren, maar het lijkt mij in dit geval het eerste en simpelste om op te lossen. Driver verwijderen en her-installeren kost een paar minuten, zonder schroefwerk.
Dan draai je het om, dat kan idd ook ;) Kan nog steeds de voeding zijn natuurlijk, als die wat gekke voltages over de lijn gooit, maar de kans is idd wel waarschijnlijker dat het dan of drivers zijn, of dat de kaarten te dicht op de kast/iets anders zitten waardoor ze niet genoeg kunnen koelen, we weten immers ook niet of het reference editions (lucht achteruit) of aftermarket koelers (airflow door kast) zijn.... Dat weten we wel, het waren 2x MSI 980, dus per definitie aftermarket koelers.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Svartal
Drivers hebben we geupdate, en omdat de 1050Ti ook een nvidiakaart is waren deze al vrij up to date geforce experience stond er bijv ook al op en die gaf ook netjes een 980 als videokaart aan toen deze aangesloten was.

Het is ook niet dat er even een spel gespeeld kon worden met de 980, binnen pakweg 30 sec max gaat het systeem op slot, en ook voor er een spel geladen wordt was de temperatuur van de kaart al aan de hoge kant (boven 60 graden).

Probleem met een andere voeding testen is dat ik daar behoorlijk wat tijd mee kwijt zal zijn, en die tijd heb ik voorlopig niet dat is ook 1 van de redenen dat we deze PC bij een zaak besteld hebben.

Ben ook geen expert met defecte voedingen maar kan toch ook niet dat deze voeding wat blijkbaar toch een zeer goede moet zijn maar minder dan half zijn vermogen beschikbaar heeft?
Als er werkelijk een defect in zou zitten dan gaat dat toch verder dan een enorm verlies aan vermogen en zouden we dat ook moeten merken zonder die 980?

Laten we voorlopig even uitgaan dat de voeding wel in orde is, en de nvidia drivers zijn up to date en geforce experience geeft ook een 980 aan wanneer deze is aangesloten.

Enige wat ik dan zelf kan bedenken is een andere software instelling, meest waarschijnlijk één in de BIOS, maar heb zo geen idee waar ik dan naar moet zoeken in de ASUS BIOS, in ieder geval iets wat of de 1050Ti als standaard kaart vast zet of een instelling die de voeding beperkt.

• Playa del C.
@Svartal
In de BIOS wordt wat dat betreft niks ingesteld door de eindgebruiker.

Wat je echter niet gedaan hebt, is de driver clean opnieuw installeren. Echt clean hoeft van mij niet. Je kan gewoon de nVidia installatie ongedaan maken in Windows (Programma's verwijderen). En daarna installeer je de driver opnieuw. Tijdens het installatieproces zullen een paar instellingen en bepaalde bestanden wel of niet geïnstalleerd worden, afhankelijk van het model videokaart. Je doet alsof de drivers alleen maar up to date hoeven te zijn, maar zo werkt dat niet. Het kost je slechts 5 minuten om dit te doen.

Sidenote: de geforce Experience is dan juist iets wat ik zelf nooit installeer. Dat is alleen maar extra software en extra kans op problemen. Het voegt weinig toe voor de gemiddelde tweaker.

Ik had eerder ook de suggestie gedaan om de fans even handmatig op een erg hoog percentage te zetten, zodat je even kan testen of gamen dan wel lukt. Je moet de fans duidelijk horen, meer dan je gewend bent. Dat is niet schadelijk en verder ook een erg betrouwbare test om één en ander uit te sluiten.

• Svartal
@Playa del C.
Zojuist nog een aantal dingen nagekeken en nu ook ontdekt dat het geleverde werkgeheugen niet de juiste is.

Op de factuur staat Corsair Vengeance DDR4 3000MHZ 32GB, maar in het geleverde systeem zit Corsair Vengeance DDR4 2133MHZ 32GB.

Oftewel deze PC zal komende week vrijwel zeker teruggestuurd worden (helaas).

Afgezien daarvan vindt ik het hele probleem rondom de videokaarten op zijn minst gezegd apart, dit is namelijk ook zeker niet de eerste videokaart die we hier vervangen met een volledig ander model dit is door de jaren heen velen malen gebeurt in verschillende systemen hier en eigenlijk is dat altijd zonder enig probleem gegaan.

Ik zal in het weekend nog is proberen om de drivers te verwijderen en dan (met de 980 aangesloten) een "fresh install" te doen en zien wat daar uit gaat komen.

Maar dat de videokaart gewoon niet de stroom krijgt vanuit de pci-e kabel en alleen vanuit de moederbord aansluiting is toch gewoon raar, en dat is in mijn ogen de oorzaak want daardoor kan de kaart niet de koeling leveren die het nodig heeft om te functioneren.
Zoals ik al zei in het verleden vaker kaarten gewisseld en daar nooit het probleem gehad dat de kaart geen stroom kreeg vanuit de pci-e.

Misschien dat een reinstall van de drivers dit probleem oplost maar de stroom vanuit de pci-e heeft toch niks te maken met de drivers of wel?
Zal het in ieder geval nog is proberen voordat deze PC teruggestuurd wordt.

• Playa del C.
Svartal schreef op donderdag 27 april 2017 @ 21:33:
@Playa del C.
Zojuist nog een aantal dingen nagekeken en nu ook ontdekt dat het geleverde werkgeheugen niet de juiste is.

Op de factuur staat Corsair Vengeance DDR4 3000MHZ 32GB, maar in het geleverde systeem zit Corsair Vengeance DDR4 2133MHZ 32GB.

Oftewel deze PC zal komende week vrijwel zeker teruggestuurd worden (helaas).

Afgezien daarvan vindt ik het hele probleem rondom de videokaarten op zijn minst gezegd apart, dit is namelijk ook zeker niet de eerste videokaart die we hier vervangen met een volledig ander model dit is door de jaren heen velen malen gebeurt in verschillende systemen hier en eigenlijk is dat altijd zonder enig probleem gegaan.

Ik zal in het weekend nog is proberen om de drivers te verwijderen en dan (met de 980 aangesloten) een "fresh install" te doen en zien wat daar uit gaat komen.

Maar dat de videokaart gewoon niet de stroom krijgt vanuit de pci-e kabel en alleen vanuit de moederbord aansluiting is toch gewoon raar, en dat is in mijn ogen de oorzaak want daardoor kan de kaart niet de koeling leveren die het nodig heeft om te functioneren.
Zoals ik al zei in het verleden vaker kaarten gewisseld en daar nooit het probleem gehad dat de kaart geen stroom kreeg vanuit de pci-e.

Misschien dat een reinstall van de drivers dit probleem oplost maar de stroom vanuit de pci-e heeft toch niks te maken met de drivers of wel?
Zal het in ieder geval nog is proberen voordat deze PC teruggestuurd wordt.
@Svartal
Dat is ook niet wat er aan de hand is. Als een videokaart niet genoeg stroom krijgt, wordt hij ook niet zo warm als in dit geval. Hij gaat simpelweg uitvallen, zodra de kaart teveel stroom gaat vragen. Dus tijdens opstarten van een game. Uit jouw informatie haal ik dat het spel op zich nog wel wil opstarten, maar dat het na een korte tijd uitvalt (ik neem aan in het spel, dus na het laden).
De driver heeft verder inderdaad niks met de stroomtoevoer te maken, maar alleen met het aansturen van de videokaart, waaronder het koelsysteem (clock van de gpu, de temperatuur uitlezen en de ventilator op een bepaalde snelheid zetten). Door een driver probleem is het mogelijk dat de kaart te hoog geclocked wordt in 3D applicaties. Wat ik op Google heb gevonden is dat de clockspeed van een 1050Ti ongeveer 100 MHz hoger ligt dan bij de 980 (10% hoger ongeveer en dat is een flinke overclock!). Grote kans dat daar dus iets mis gaat in de drivers. Verklaart eigenlijk alle problemen die je nu hebt.

Je hebt geluk gehad als je eerder kaarten van verschillende soort zo hebt omgeruild. Vooral de videokaarten zijn erg gevoelig voor verkeerde drivers. Het is een foute aanname om te denken dat elke nVidia kaart dezelfde drivers zou gebruiken. Sommige mensen denken dat, omdat je de drivers allemaal als één bestand download en iedereen datzelfde bestand gebruikt, ongeacht welke kaart ze hebben. Het is echter een groot pakket met allerlei bestanden voor elke moderne videokaart van nVidia. Je kan daarom niet zomaar een videokaart omruilen.

Ik heb het echter ondertussen al drie keer verteld en ik weet ondertussen met 99% zekerheid dat het aan de installatie van de drivers ligt. Ik zou zeggen, installeer dat eerst gewoon in vijf minuten even goed. Als dat niet helpt, eventueel een clean windows install (is toch een nieuwe pc).

Over je geheugen: grote kans dat die in de BIOS niet goed is ingesteld. In de BIOS moet je het geheugen nog op de XMP stand zetten. Alles boven de 2133 MHz is namelijk een overclock voor huidige moederbord-chipsets. Die overclock is bij Intel geen probleem, alleen op papier is dat de limiet op dit moment. (Bij AMD Ryzen is daar meer ellende mee bijvoorbeeld). De XMP is een geheugen profiel waarbij de correcte geheugen-instellingen automatisch worden ingeladen, waaronder ook het aantal Hz.

[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 27-04-2017 22:24 ]

• Svartal
@Playa del C.

Zojuist weer de kaarten gewisseld, alle nvidia drivers verwijderd met de 1050Ti aangesloten en nieuwe installatie uitgevoerd met de 980 aangesloten en het systeem liep niet meer vast.

Maar toch is er nog iets niet goed want opnieuw gaat de 980 naar maximaal vermogen bij het laden van een spel, temperatuur gaat boven de 90 en fans gaan als een stofzuiger tekeer en hoge lag in de game met rond de 25 fps... en dat bij world of warcraft.
Ook buiten een spel op het bureaublad met alleen standaard programma's aan was de temperatuur opnieuw veel te hoog minimaal 60 graden.
Enige wat wel positief is is dat het systeem nu niet vast liep, we hebben maar kort even getest (is al laat) maar voorheen was het systeem allang vastgelopen.

Heb nu alleen de nvidia drivers in de app lijst allemaal verwijderd toen de 1050Ti nog aangesloten was, maar er is in het menu apparaatbeheer ook een optie als je rechts klikt op je videokaart 'installatie ongedaan maken' is dat een betere optie of komt dat op hetzelfde neer als de nvidia drivers/software in de app lijst verwijderen?

Ik zal je ook maar alvast bedanken voor je reactie op de RAM want het was dus inderdaad niet het limiet van de RAM waar ik tegenaan keek maar het limiet wat ingesteld staat, alleen het aanpassen daarvan is voor een andere dag.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-01 23:45
Swap misschien toch die voeding maar, het is voldoende dat een van de spanningen die er uit komt te hoog is , en je hebt ook een kaart die te warm loopt en vastloopt. De ene kaart kan daar beter tegen dan de andere... Het is niet omdat het een nieuwe voeding is, dat er niet iets mis mee kan zijn.

Meet anders (in bedrijf) de spanningen eens die er uitkomen (met een multimeter) en kijk wat ze zouden moeten zijn. Meten is weten ....

• Playa del C.
@Svartal @floorcleaner
Die voeding is het probleem niet.

Wat er gebeurd is, is dat je meerdere keren de 980 met verkeerde drivers hebt aangestuurd. Het zijn oudere kaarten en door de te hoge clock en het steeds oververhit raken, heeft de kaart, de koelpasta en de verdere koeling flink op de donder gekregen. Dat in combinatie met het fysiek steeds herplaatsen van de kaarten.

Daarbij nog de volgende mogelijkheden:
1. De 980 zit nu in een nieuw systeem, waarbij hij waarschijnlijk wel volledig wordt benut en dus meer energie kan verstoken.
2. Koelfinnen zitten misschien vol stof
3. De kast zelf is misschien niet goed of niet goed ingesteld om te koelen. Airflow enzo. De 1050ti is een koele kaart, dus misschien hebben de assemblage-mensen de kast daarop ingesteld.
4. Er zijn misschien nog restanten van de vorige driver-installatie actief.

Het is dus goed mogelijk dat je 980 kaart (één nu getest, de andere nog onzeker) door het gepruts fysiek niet meer goed is. Kan zijn dat er te ruig is geweest en dat het koelblok niet meer lekker op de gpu zit. De 980 kaart daarom ook in de originele kast testen in hetzelfde spel en kijken of daar dingen opvallen.

Verder hangt het van de resolutie af hoe een spel draait. WoW kan op de hoogste instellingen en met een hoge resolutie best zorgen voor lage fps op de 980. Je kunt daarom later beter ook andere games testen. En eerlijk vergelijken met prestaties die je kent of die je via internet bronnen vergelijkt.
Wat er wel gebeurt bij de hoge temperaturen die je noemt, is dat de gpu automatisch zijn clocksnelheid gaat verlagen om daardoor minder warmte te produceren. Dat is ook een mogelijkheid voor lage prestaties en schokken (lag is iets anders...zoek dat later nog maar eens uit). Ik had hetzelfde met een oude MSI R290X. Die TwinFrozr koeling werd vanzelf steeds minder. Uiteindelijk kreeg ik ook vastlopers, hitte problemen en verlaagde prestaties. Ook omdat videokaarten na een lange tijd gebruik vaak kromtrekken. Dan komt de koeling losser en schever te zitten. Jouw 980 heeft dezelfde koeling. Kan dus best dat sinds een paar ruige behandelingen, dat je 980 kaart nu op zijn eind is qua koeling. Ik vermoed ook dat als je nieuwe videokaart komt, je van alle problemen af bent als je de drivers clean installeert.

Wat je nu nog kan doen:
Drivers verwijderen heb je zo goed gedaan. Het is voor een videokaart af te raden om dat via apparaatbeheer te doen. Dan verwijder je alleen de driver en niet de programma's van nVidia die er bij worden geïnstalleerd. Alsnog kun je nog testen om windows clean te installeren. Daarna de drivers natuurlijk. Dat is de enige manier om zeker te zijn van een correcte installatie.

Je kan ook nog met gpu-z of msi afterburner gaan kijken waar de kloksnelheden op ingesteld worden en hoeveel volt er op de onderdelen staat. Dit kun je dan vergelijken met de specificaties van je 980. Dat laatste is altijd te vinden op de site van MSI. Maar ook via google op andere plekken.

Als die voltages kloppen, dan is de voeding ook uitgesloten. Dat is hij voor mij nu al. Voedingen van Corsair worden in de fabriek op elke te leveren spanning en belasting getest voor ze worden geleverd.

Er komt straks nog een dikke GTX 1080 ti in je kast. Je zult dan dus weer windows opnieuw moeten installeren als je al deze vage driverproblemen wil voorkomen. Erg zonde van die 1080 ti anders. En het lijkt erop dat er aardig wordt geprutst, zonder kennis. Ook testmethodes en conclusies zijn vaak onjuist, waardoor ik het ondertussen allemaal een beetje risicovol begin te vinden. Misschien is het beter om iemand met genoeg verstand te laten kijken, zodra de GTX 1080 Ti erin moet. Gelukkig is alles tegenwoordig goed beveiligd, dus echt stuk kan het meestal niet gaan.

Eerst verder succes. En aan de andere kant leer je zo wel veel van pc hardware.

[ Voor 11% gewijzigd door Playa del C. op 28-04-2017 08:26 ]

• Svartal
@Playa del C.
Ben toch maar weer wat gaan prutsen en de 980 bestemd voor de nieuwe PC gewisseld met de 980 in mijn PC en werkt allemaal prima.
Geen absurde stijging in temperatuur, kreeg maximaal bij een flink spel (witcher 3) iets in de 70, en gewoon idle rond de 40, allemaal vergelijkbaar met mijn 980.
Of anders gezegd 0,0 teken van enig defect, slijtage of gebreken en gewoon dezelfde soort cijfers/performance die het gedurende de afgelopen 2 jaar gebruik had in de oude PC.

Enige optie die we nu nog gaan proberen dit weekend is een clean installatie van windows maar mocht dat opnieuw lijden tot hetzelfde resultaat dan wachten we tot de 1080Ti binnen is en maken we een afspraak bij de zaak waar de PC is samengesteld om daar de kaart te installeren.

Maar afgezien van al het "gepruts" is het normaal toch geen astronomische operatie om zo,n kaart te switchen, zoals ik al eerder zei is dat hier velen malen gebeurt door de jaren heen, en daar is nog nooit een situatie als deze uit voortgekomen en dat was dan vaak ook nog bij PC die al wat jaartjes oud waren.

Wel eerder is 1 keer conflict gehad met de drivers waardoor performance niet was wat het moest zijn maar niet zo erg dat er helemaal niks mee kon zoals nu, vaak ging zo,n vervanging in het verleden wel samen met een nieuwe SSD met dus een clean windows installatie waardoor dus automatisch alles een clean install kreeg en dat is nu dan niet het geval.

Ook nog wat rondgekeken en het moet "normaal" gewoon voldoende zijn om de drivers in de app lijst te verwijderen (met de oude kaart nog aangesloten) en vervolgens kaart vervangen en drivers installeren, overal waar mensen vragen naar wat moet je doen bij een nieuwe kaart wordt aangegeven dat dat voldoende moet zijn.
Dat hebben we gisteren gedaan maar probleem bleef hetzelfde alleen liep het systeem nu niet meer vast, en het was ook echt dezelfde kaart die ik zojuist in mijn pc aangesloten heb en net zo goed werkte als mijn eigen kaart.

Weet alvast wel dat er ondertussen al velen uren aan besteed zijn waar we oorspronkelijk dachten hooguit een uurtje aan kwijt te zijn.

• Playa del C.
@Svartal
Als er problemen ontstaan, gaat het inderdaad vaak veel uren kosten. Dat is dan goed nieuws over de staat van je 2 980 kaarten verder.

Wat mij opvalt is dat je verder eigenlijk de suggesties niet volgt. Belangrijke informatie op dit moment is wat de clockspeed in de nieuwe pc is bij de 980. En daarnaast wat de voltages zijn. Pas als dat allemaal goed is, kun je verder dingen uitsluiten. Kost een paar minuten werk, met gpu-z of msi afterburner.

Het is verder wel bekend dat het verwisselen van een videokaart in combinatie met drivers soms prima gaat, maar soms ook erg vreemde problemen oplevert.

Ik heb het over 'prutsen' omdat je heel lang bent blijven hangen op de voeding en daarnaast onterechte klachten had over het geheugen. En verder dus geen duidelijke structuur in de probleemoplossing. Niet iedereen hoeft een pc te kunnen fixen, maar dan moet je inderdaad wel naar een professional gaan met de kast. (Of adviezen op tweakers goed opvolgen).

Ik ben verder wel benieuwd wat straks het probleem blijkt te zijn. Een clean install van windows is altijd goed. Als je het dan helemaal netjes wil doen, dan laat je de internetkabel er uit, totdat je windows en alle drivers netjes hebt geïnstalleerd. Anders gaat windows zelf ook vrij snel een driver installeren via updates. Op zich niet heel erg, maar dan weet je in ieder geval wat de meest veilige manier is. Je moet dan dus de drivers van te voren wel ergens klaar hebben staan, op een USB-stick op zoiets. Zelf maak ik altijd in 10 minuten een windows installatie USB stick. Heb je ook meteen de laatste versie van windows en kun je naast de bestanden van windows een mapje met drivers zetten.

Ik zou, zoals ik eerder zei, dus voordat je windows opnieuw installeert nog even gaan checken wat de waardes voor clockspeed en voltages zijn. Het is immers belachelijk dat een videokaart in jouw eigen pc het prima doet om vervolgens zonder extra voltage, in een andere pc ineens 20 graden warmer te draaien. En nog steeds denk ik daarom dat de oude drivers van de 1050ti het probleem zijn en je 980 daardoor totaal verkeerd wordt aangestuurd. Ik heb dus goede hoop dat de problemen voorbij zijn als je windows later clean installeert.

[ Voor 8% gewijzigd door Playa del C. op 28-04-2017 20:56 ]

Pagina: 1