Beste K.harlock,
Zelf studeer ik Business IT & Management (BIM), voorheen bedrijfskundige informatica, aan De Haagse Hogeschool in Zoetermeer. Tevens zat ik bij de eerste lichting studenten die begonnen zijn in september 2015 aan de studie HBO-ICT op de Dutch Innovation Factory. In het kort zal ik je een beeld schetsen van de opleiding HBO-ICT en de differentiatie BIM.
In het eerste half jaar start je met allerlei vakken van de vijf verschillende differentiaties:
Business IT & Management (BIM)
Information Security Management (ISM)
Software Engineering (SE)
Network & Systems Engineering (NSE)
Information & Media Studies (IMS)
Per differentiatie adviseer ik je alvast, voor het eerste half jaar (Blok 1&2), de volgende boeken/stof door te nemen:
BIM: ''Kijk op bedrijfsprocessen'' van Marc Mittelmeijer en Business Model Canvas (Porter)
ISM: ''Informatiebeveiliging onder controle''' van Paul Overbeek
SE: Programmeren in Java en MySQL databases
NSE: Basis over netwerkenprotocollen, opdrachten met de tool Wireshark, stof over het OSI-model en opdrachten met een Arduino
IMS: Website bouwen en ontwerpen met Wordpress
Verder zul je in het eerste jaar werken aan eindproducten zoals: rapportages, groepsopdrachten (rapportages + presentaties), en maak je 2 maal een meerkeuzetoets met vragen over de aangeboden stof van de 5 differentiaties. Na dit half jaar dien je een keuze gemaakt te hebben tussen één van de eerder genoemde differentiaties.
Bij BIM kies je een opleiding wat opereert op het snijvlak van business & IT. Je begint met het ontwikllene van een basis bedrijfskunde, denk hierbij aan het analyseren van organisaties, bedrijfskundige modellen (Porter, BCG matrix), verschillende bedrijfstypologieën en leer je organisaties te innoveren door bijv. nieuwe proposities te verzinnen.
De start van BIM (Blok 3) bestaat dan ook uit de volgende vakken:
Business Model Analysis
Research Methods (Kritish onderzoeken)
Requirements Elicitation ''Grip op requirements'' van Jan Jaap Cannegieter
Strategic Business Change (Project)
Blok 4 bestaat uit de volgende vakken en is tevens het laatste blok van jaar 1:
Data Modeling (logische relaties tussen databases, klassendiagrammen, relationeel Implementatiemodel)
Project Management
Requirements Elicitation ''Grip op requirements'' van Jan Jaap Cannegieter
System development (Software pakketselectie)
In het tweede ga je verder met de volgende blokken:
Blok 5: Business Process Management. LEAN Six Sigma, analyseren en in kaart brengen van bedrijfsprocessen en een groepsopdracht bij een organisatie.
Blok 6: Functioneel Beheer bestaat o.a. uit BiSL, ITIL, ASL, IT Service Management en informatiemanagement.
Blok 7: Business Intelligence met vakken als Data retrieval (SQL), data warehousing, analyseren van grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen (databases) en proberen daarbij verbanden te leggen die waarde creëren voor vragen vanuit de business. Daarna deze bevindingen visualiseren met de tool QlikView in de vorm van een rapportage. Daarnaast nog een toets Management informatie, lijkt sterk op de basis van Management & Organisatie van de Havo.
Blok 8: Research in Technology. Het onderzoeken van trends in technologie voor een echte opdrachtgever.
Blok 9&10 (jaar 3) bestaat uit een (meeloop)stage bij een organisatie waar je een vooraf afgebakende opdracht/onderzoek zal uitvoeren. Hier ga je de opgedane theorie verder in de praktijk brengen en zal je reflecteren over je functioneren tijdens die stageperiode.
Over de andere blokken kan ik je helaas nog niks concreets vertellen. Op dit moment zit ik namelijk zelf in blok 4 van jaar 2.
Wat betreft de locatie van de opleiding, daarbij adviseer ik je ten alle tijden Zoetermeer aan. Het is in Zoetermeer een kleinschalige opleiding, je bent geen ''nummertje'' en ik merk dit voornamelijk met het persoonlijk contact tussen de studenten en docenten. Daarnaast hebben de docenten hun sporen verdiend bij enkele bekende organisaties als EY, Aegon en Capgemini. Om een vergelijking te trekken tussen Den Haag en Zoetermeer, dan ervaar ik Den Haag als gespannen en afstandelijk naast Zoetermeer als relaxed en betrokken.
Hopelijk heb ik je een klein beeld kunnen geven van de opleiding. Mocht je aanvullende opmerkingen of vragen hebben dan hoor ik het graag.
Gr,
SRV92